Volg ons op Facebook Abonneer op onze RSS

Preview: GRID

Codemasters heeft een druk programma. Afgelopen maanden verschenen al Dirt Rally 2.0 en F1 2019, maar ze hebben voor later dit jaar ook nog een nieuwe GRID op de planning staan. De release van deze racegame staat gepland voor oktober, maar ik mocht alvast aan de slag met een vroege versie om te zien of ze de goede kant op gaan met GRID.


Even terugspoelen
De GRID serie startte in 2008 toen Codemasters het spel Race Driver: GRID op de markt bracht en werd daarna voortgezet met GRID 2 en GRID: Autosport. Deze games boden een fijne combinatie van arcade en simulatie racen, waarmee ze een eigen plek verdienden tussen de bestaande racing games. Een van de opvallendste kenmerken in de gameplay was het gebruik van een flashback-functie, waarbij je direct enkele seconden terug kon spoelen om een stuurfout ongedaan te maken. Geen overbodige luxe, want het kan er bij GRID heftig aan toe gaan met mooie of rampzalige acties tot gevolg.

Diverse raceklasses
Vijf jaar na GRID: Autosport komt Codemasters dus met een vervolg en noemt die gewoon GRID. Net als de voorgangers zit de game weer vol met diverse raceklassen en de bijbehorende bolides. Zo reed ik tijdens de speelsessie met American Mustle cars over een circuit dat was neergelegd in het centrum van een stad, maar ook met GT-auto’s over een professioneel racecircuit. Bij een snelle blik in het wagenpark van de game zag ik dat er o.a. ook een Ferrari 330, Nissan Skyline en Renault R26 aanwezig zijn. Hele diverse auto's die ieder ook weer een hele andere manier van rijden vragen. Daarmee lijkt de game voor ieder wat wils te kunnen bieden.


Driftend door de bochten
De versie van GRID die ik speelde bood de optie om het begin van de campaign te spelen. Deze is opgedeeld in diverse klassen, waarbij de eerdergenoemde wagens allemaal aan bod komen. Ik merkte duidelijk dat elke wagen anders rijdt en dus een andere aanpak vraagt. Met de Mustle cars kan je gemakkelijk door de bocht driften, maar de GT-wagens hebben er meer baat bij als je netjes de racelijn volgt. Zo biedt iedere klasse zijn eigen rijstijl en uitdaging, wat een leuke afwisseling kan bieden. Ook biedt de game weer de nodige hulpmiddelen die je in kan schakelen om het rijden wat makkelijker te maken of juist uit kan schakelen om meer uitdaging voor jezelf te creëren.

Lege campaign
De campaign mode in deze preview versie van de game had geen verhaal of duidelijk progressie-systeem. De vorige GRID-games stonden bekend om een story mode waarbij je lid werd van een team en een verhaal volgde waarbij je jezelf omhoog werkte in de rangorde. In deze GRID was daar helaas nog niks van te zien. Ik wisselde tussen de verschillende klassen om de races te doen, geld te verdienen en daar weer nieuwe wagens van te kopen om uiteindelijk weer nieuwe races te kunnen doen. Daar leek echter nog niet echt een duidelijke structuur in te zitten en dit bezorgde mij de nodige verwarring. Een verhaal of een duidelijker progressie systeem zou kunnen helpen om je gemotiveerd te houden om verder te komen in de campaign. Hopelijk passen ze dit nog aan, want nu was het vooral een grote verzameling van races waarbij het steeds weer zoeken was welke race ik nu mocht gaan doen.


Vette actie
Wat wel al duidelijk aanwezig was in deze versie: het feit dat GRID draait om vette actie en dat elke race spannend is tot het einde. Dat was ook al goed te merken tijdens de speelsessie, want vrijwel elke race ging hard tegen hard met de andere virtuele coureurs. Er werd me bijna geen ruimte gegeven en een touché tijdens een inhaalactie is dan ook eerder regel dan uitzondering op de soms krappe circuits. Weet je het goed bont te maken met één van de tegenstanders dan treed het Nemesis systeem in werking en krijgt die speler een rood icoontje boven zijn wagen. Dit betekent dat hij jou zal zien als een rivaal en waarschijnlijk extra zijn best gaat doen om je te verslaan. Ik merkte hier nu nog niet heel veel van, maar dit kan best wel interessant worden.

Rare crashes
De andere coureurs kunnen het je in GRID dus flink moeilijk maken, maar ze kunnen zelf ook fouten maken. Zo zag ik spectaculaire crashes waarbij wagens over de kop vlogen of elkaar van de baan af reden. Dit zag er heel tof uit en voegt veel toe aan het gevoel van actie dat hoort bij een racegame als GRID. Echter merkte ik wat later in de speelsessie dat die spectaculaire crashes wel heel vaak plaatsvinden en soms ook op hele vreemde plekken op de baan. Zo zag ik een auto voor me op het rechte stuk ineens naar links sturen, vol de vangrail in rijden en daarna drie keer over de kop slaan. Hier moet nog wat aan gesleuteld worden, net als aan de bugs die ik nog tegen kwam zoals textures die niet werden geladen of de Formule 1 auto van Renault die op drie wielen reed. Codemasters lijkt nog genoeg werk aan deze game te hebben de komende maanden.


Conclusie
Vol enthousiasme ging ik naar de preview-sessie van GRID, maar na afloop blijf ik achter met een dubbel gevoel. Aan de ene kant zit de game nog vol met bugs, moet de AI nog beter gefinetuned worden en lijkt de campaign nog wat leeg. Aan de andere kant genoot ik wel van de vette actie, het rijgevoel van de diverse wagens en had ik absoluut plezier tijdens het spelen. Ik hoop dat het Codemasters gaat lukken om de game nog verder te polijsten, zodat het positieve gevoel bij de uiteindelijke game zal overheersen. Vanaf 11 oktober zullen we dat weten, want dan ligt de game in de winkels.

 

Geplaatst door Kevin Blokland op 29-07-2019
Aantal keer bekeken: 3527

Laatste reacties

avatar van Ricardo_verhees
Ricardo_verhees ( 101 ) 30-07-2019 09:51
Grid was toenertijd echt een leuk spel. Hopelijk deze variant ook!
avatar van Wedlock
Wedlock ( 681 ) 30-07-2019 13:23
ben ook zeer benieuwd naar deze game!
avatar van JDM
JDM ( 606 ) 30-07-2019 21:13
Ben ook zeeeeer benieuwd naar deze titel !
Veel plezier gehad met de voorgaande delen. Toch heb ik twijfels bij deze editie.
avatar van Stefh
Stefh ( 216   1) 01-08-2019 09:09
Ik vind het opvallend stil rondom GRID Autosport voor de Switch. Daar nog een glimp van kunnen opvangen?
avatar van Dre_mk3
Dre_mk3 ( 109   1) 03-08-2019 09:35
Zo te lezen nog genoeg te doen aan de game. Ben wel benieuwd, want Codemaster heeft ervaring genoeg om wel wat unieks neer te zetten. Vorige delen waren een goeie combinatie van een arcade racer met met een vleugje simulatie.