Wuppo is ontwikkeld door de uit Veenendaal afkomstige studio Knuist & Perzik. In het spel kruip je in de huid van een zogenaamde ‘Wum’, een klein rond mannetje dat z’n huis uit wordt gezet omdat hij het hele gebouw onder smeert met z’n lekkende ijsco. “Eigen schuld, dikke bult!” zeggen we dan, maar omdat het ergens ook wel zielig is mag je jouw nieuwe Wum-vriend helpen bij het vinden van een dak boven z’n hoofd. Vergezeld door de vogel Denksnavel trek je de wijde wereld in op zoek naar een nieuw stekkie.
Schieten, puzzelen en springen
Onderweg kom je allerlei bijzondere wezens tegen die zowel vrienden als vijanden zijn. Gelukkig krijg je om je te beschermen al gauw de beschikking over een aantal wapens die je bestuurt met de rechter joystick. Knuist & Perzik noemt Wuppo een ‘metroidvania’, echter komt het maar heel zelden voor dat je ook daadwerkelijk moet backtracken tussen gebieden om verder te komen in het verhaal. Wat dat betreft lijkt Wuppo meer op een mix tussen een platformer en point & click adventure, aangezien het spel vol zit met puzzeltjes en je regelmatig voorwerpen die je elders in de wereld hebt gevonden op een creatieve manier moet gebruiken. Wanneer je klaar bent in een gebied word je spelenderwijs door het verhaal meegenomen naar het volgende. De verschillende omgevingen brengen bijna allemaal een andere vorm van gameplay met zich mee, wat het spel erg verfrissend houdt.
Zo bevind je je aan het begin van het spel in een soort jungle waar je erg veel moet springen en uit moet kijken voor puntige ballen aan touwtjes, terwijl je verderop in Wuppo in een grote stad terechtkomt waar je geld moet verdienen met allerlei minigames. Normaliter spring je in Wuppo met de linker trigger. Hoewel dit prima werkt met de Pro Controller van de Switch, wordt het na een tijdje vrij vervelend wanneer je de Joy-Cons gebruikt, aangezien die niet over heel fijne triggers beschikken. Gelukkig kun je in de opties van het spel de knoppen naar eigen smaak aanpassen en is er een facebutton die bijna niet gebruikt wordt, dus dit is geen enkel probleem.
Unieke smoel
Wat echter wel voor een probleem zorgt is de artstyle van Wuppo. Knuist & Perzik heeft gekozen voor een creatieve grafische stijl die er af en toe erg mooi uitziet, maar op andere momenten lijkt alsof je een kind van 4 voor het eerst achter Paint zet. Bijna alles beschikt over dikke lijnen die ingekleurd zijn met een vlakke kleur waar licht vervolgens wat meer dimensie aan geeft. Deze handgetekende, ietwat kinderlijke stijl voorziet Wuppo van een erg knusse vibe. Je zou het bijna gezellig kunnen noemen. Maar zoals het begin van deze alinea al deed vermoeden, brengt dit ook een probleem met zich mee. Doordat vrijwel alles omlijnd is door een dikke lijn is er weinig diepte te vinden in de voor- en achtergrond. Hierdoor lijkt het regelmatig dat je bijvoorbeeld op een doos kunt staan, waar je vervolgens doorheen valt, terwijl er een scherm verder van je verwacht wordt dat je via dozen naar boven springt die er hetzelfde uitzien. Dit wil nog wel eens zorgen voor frustratie en dat is jammer.
Technisch wat wankel
Verder lijkt Wuppo op de Switch technisch niet helemaal in orde te zijn. Elke keer wanneer er een transitie plaatsvindt tussen twee schermen blijft het spel ongeveer een halve seconde hangen. En dit gebeurt niet alleen bij transities. Wij hebben het spel zowel in docked als in de handheld modus van de Switch getest, en ook tijdens het platformen wil het spel wel eens blijven hangen. Dit haalt de flow een beetje uit de gameplay en wil er ook nog wel eens voor zorgen dat je mis springt of ergens vanaf loopt. Het is niet een spelbreker, maar hopelijk kan het verholpen worden met een patch. Ook wil de framerate nog wel eens inzakken, maar gelukkig gebeurt dit alleen maar tijdens bossfights. Een ander minpuntje is dat tijdens deze bossfights het scherm af en toe erg ver uitzoomt, waardoor je vooral in handheld modus snel het overzicht kwijtraakt en je je Wum nog wel eens kwijt wil raken.
Een Nederlandse twist
Gelukkig maakt de soundtrack een hoop goed. Componist Thomas de Waard voorziet het avontuur van onze Wum van een aantal prachtige en vooral leuke muziekstukken die de spelregels echt tot leven wekken. Iets anders dat enorm leuk is aan Wuppo is het gebruik van Nederlandstalige woorden, en woorden die nergens op slaan maar wel Nederlands klinken. Naast vliegende makker Denksnavel ontmoet je op je avontuur onder andere de Allesweter, waarbij je verzamelbare filmstrips kunt bekijken, speel je een potje ‘Fnakbal’, ontmoet je ‘splenkhakkers’ in het pretpark Wondersplenk en nog veel meer. Dit geeft een unieke twist aan het spel die meer dan eens een glimlach op het gezicht zal toveren van Nederlandstalige gamers.
Al met al ben je een kleine acht uur bezig om Wuppo uit te spelen, waarna er nog genoeg filmstrips te vinden zijn en er zelfs optionele bazen verstopt zitten in de spelwereld. Ook is er aan deze Definitive Edition een co-op modus toegevoegd waarbij een vriend of vriendin in de huid kruipt van Denksnavel en je samen het avontuur door kunt spelen. In een weekendje ben je er wel doorheen, maar er valt dus zeker meer plezier uit te halen wanneer je klaar bent met het verhaal. Wuppo zet Knuist & Perzik voor ons in ieder geval op de kaart en we zijn nu al benieuwd naar hun volgende project.
Conclusie
Met Wuppo: Definitive Edition laat ontwikkelaar Knuist & Perzik goed zien dat ook Nederlanders prima indiegames af kunnen leveren. Het is een leuke, sfeervolle platformer met een unieke grafische stijl die helaas nog wel eens wat roet in het eten kan gooien, maar de pret zeker niet mag drukken. Want deze artstyle, de soundtrack en vooral het leuke gebruik van Nederlandse woorden geven Wuppo een eigen smoel die zeker niet misstaat op de Nintendo Switch.