Achter Budgetgaming zit een heel verhaal. Deze gehele week gaan we jullie meenemen langs de Budgetgaminggeschiedenis. De bergen, de dalen, de leermomenten, de gelukjes en natuurlijk ook een paar weetjes welke we jullie nog nooit verteld hebben en zelfs de huidige crew niet allemaal weet! Alles zal in de loop van komende week in de vorm van een 5-daags artikel, uit de doeken worden gedaan.
De week zal er als volgt uit zien. Vandaag beginnen we helemaal aan het begin in 2003 toen er eigenlijk nog helemaal niets was. Morgen nemen we je mee naar het einde van 2004, door naar 2006, hier in leer je de eerste jaren van Budgetgaming.nl kennen en hoe het er vroeger allemaal aan toe ging. Ging het allemaal in ene keer goed of was de weg toch langer dan die nu lijkt? Het waren ook de jaren dat we een Crewlid daadwerkelijk kwijtraakten op een evenement. Woensdag doen we 2007 en 2008 aan, ook daar is genoeg over aan jullie te vertellen! Hoe is het om op de Gameplay te staan als je geen ervaring hebt met dit soort zaken? Wat is er allemaal gebeurd?
Donderdag is een speciale crewdag waarbij we jullie wat meer kennis zullen laten maken met de harde werkers achter Budgetgaming.nl. Wie zijn dit nu precies en wat doen zij eigenlijk? En waarom hebben we eigenlijk zo’n grote crew? Je hoort dat allemaal op donderdag.
De week sluiten we af met een grand finale, waarin we terugblikken op 2009, maar ook jullie het één en ander uit de doeken gaan doen over waar jullie de komende maanden allemaal te wachten staat op Budgetgaming! Ook onthullen we meer over de nieuwe lay-out en met een beetje geluk kunnen we je vrijdag voor het eerst een onderdeel laten zien van de nieuwe lay-out. Tijd om de week officieel te laten beginnen!
Feestvarken
Maar niet voordat we de toergids bekend hebben gemaakt die jullie op dit avontuur mee zal nemen. Voor een feestverhaal, daar hoort natuurlijk een gids bij die je door het verhaal begeleidt en af en toe iets extra’s verteld. Een heel bijzondere gids heeft toegezegd om jullie mee te nemen in de kelders van de Budgetgaming geschiedenis. De sollicitaties waren streng, maar uiteindelijk is dit beestje er uit gekomen, een spaarvarkentje wat tevens deze week een feestvarken is, kortom laten we het houden op het budgetfeestspaarvarken!
Volgens mij is er geen betere combinatie en tourguide denkbaar die jullie deze week door het feestverhaal zal kunnen begeleiden.
De kelders van de Budgetgaming geschiedenis
Budgetgaming.nl was niet meteen een website.Het idee achter Budgetgaming is begonnen als een topic op een forum. Op het forum van Gameqube.nl (tegenwoordig Wiids.nl) was in die tijd al een prijsvergelijkingtopic aanwezig, hier konden members Gamecubeaanbiedingen melden. De topicstarter zette al de gemelde prijzen vervolgens in een overzichtelijk lijstje. Het probleem was echter dat deze prijzen niet op alfabetische volgorde stonden, hier door was het altijd lastig een prijs te checken, als je specifiek op zoek was naar een game.
De topicstarter vond het te veel moeite om de prijslijst helemaal om te gaan bouwen en liet de lijst dan ook zoals die was. Ik vond het echter onhandig en bood aan om de lijst over te nemen.
Na overleg ben ik uiteindelijk zelf een topic begonnen en heb alles in alfabetische volgorde gezet. Naast een alfabetische lijst gaf ik tevens goede aanbiedingen een blauwe kleur en echte toppers werden met goud weergegeven. Het was een simpel systeem dat werkte, mede door input van de members. Members meldden het nu hier wanneer ze een game ergens goedkoop hadden gezien, en ik plaatste deze melding vervolgens netjes in mijn lijst. Ik hield altijd al van verzamelen, op mijn vijfde verzamelde ik postzegels omdat de moeder des huizes dit ook deed. De Flippo rage is ons ook niet voorbij gegaan, Micro Machines heb ik ook nog gespaard en nu verzamelde ik prijzen. Het was dan weliswaar niet iets wat je vast kon pakken, maar het was wel iets waar iedereen wat aan had.
Notitie uit 2010: Ik heb deze maand nog eens terug gezocht naar de topic waarop het Budgetgaming topic was gebaseerd. Wat blijkt, de games stonden wel degelijk in een bepaalde volgorde, namelijk van goedkoop naar duur. Ik moet eerlijk toegeven dat ik niet 100% zeker weet of ik dat daadwerkelijk toen heb gezien of alleen dacht: “Hey, ik moet steeds de hele lijst door kijken voor ik het spel kan vinden wat ik zoek.” Had ik dit wel gezien, dan was ik misschien nooit begonnen aan het gehele project.
De prijslijst waar puur het idee op gebaseerd is vind je Budgetgaming het aller begin
Hét Gamecubeprijsvergelijkingstopic van het forum!
Het gehele avontuur is dus allemaal begonnen met het vergelijken van Gamecube gameprijzen, ik deed geen andere consoles. Naar mate de maanden vorderden begonnen de members er ook steeds meer zin in te krijgen. Iedere member kende langzamer hand ook wel het topic en als ze ergens een aanbieding zagen, dan postte ze dat in het topic. Budgetgaming het aller begin
Figuur1: De intro en uitleg van de gamecubeprijslijst.
Gedurende 6 maanden was het topic verder uitgegroeid van een simpel lijstje, naar een lijst met onder andere informatie over winkels, verzendkosten, betrouwbaarheid etc. Ook de games waren al ingedeeld in zwarte, blauwe en gouden categorieën, nu kwam er de groene kleur bij om aan te geven welke aanbiedingen als laatste waren toegevoegd. Dit kleurenspektakel was allemaal mooi en aardig en zorgde voor overzichtelijkheid(vond ik in ieder geval :-)), maar zorgde er wel voor dat het topic al vrij snel zijn limiet bereikte. Al die kleurtjes vergen namelijk HTML codes en die voeren het aantal gebruikte tekens flink op! Op een website is dat geen probleem, maar wel als je binnen de limieten van een forumtopic werkt. Een forumpost kan namelijk niet meer dan 11.000 tekens aan. Ik wist niet eens dat er aan zoiets een limiet zat.
Figuur 2: De lijst op het forum; Functioneel, maar niet erg praktisch.
Na veel gestoei kwamen de moderators van Gameqube.nl met een simpele oplossing. Wat bleek, naast de eerste forumpost, was ook de derde post van mij. Ze hebben de tweede post simpelweg verwijderd zodat ik verder kon in de tweede post. Simpel doch effectief! Ik had weer genoeg tekens om verder te stoeien met dit verzamelproject!
Link naar het Budgetgaming prijsvergelijktopic
Budgetcorner.nl dé prijsvergelijkingsshoek van de website.
De problemen waren voor nu weer een tijdje opgelost, toch was het pijnlijk duidelijk geworden dat een forum topic zijn limieten kent. Dat was dan ook het moment om te kijken naar andere mogelijkheden. Het topic liep goed, het idee was leuk, daar moest wel wat mee te doen zijn. Met gameprofielen waarin elke game zijn eigen doosje had, met een prijslijst voor elke titel waarin meer prijzen stonden dan van alleen de winkel met de laagste prijs.
Een eigen website zou supertof zijn, maar persoonlijk heb ik nul verstand van websites bouwen, daarnaast kost een domeinnaam en webruimte ook geld en zoveel had ik nu ook weer niet. Mijn eerste stap was dan ook om eens te informeren bij de redactie van Gameqube.nl, misschien dat we iets op de website zelf konden doen. Dat we bijvoorbeeld een plekje op de site zouden krijgen, een soort Budgetcorner.
Dat zou mij geld schelen, zou Gameqube.nl mogelijk nieuwe leden opleveren en ik had de ruimte om het Budgetcorner concept verder uit te werken, perfect! Ook de redactieleden van Gameqube.nl waren enthousiast over het project en hadden graag gewild dat de prijslijst onderdeel was geworden van Gameqube.nl.
De oprichter van deze site was er echter minder over te spreken, wat ik in principe wel kan begrijpen. Hij kent mij niet persoonlijk en je laat niet zo maar iemand een primaire plek in nemen op je site. Daarnaast was het in die tijd nog niet gebruikelijk dat prijsvergelijkers met nieuwssites samenwerkten. Het belangrijkste tegenargument van de oprichter, was echter dat zij zelf een shop gingen beginnen, gametastic.nl. Enkele maanden later lanceerde ze de nieuwe shop, om uiteindelijk zes maanden later deze weer te sluiten.
Notitie uit 2010: Tegenwoordig heet gameqube.nl,Wiids.nl. Afgelopen jaar kwam ik toevallig weer in gesprek met iemand van deze Wii Ds nieuwssite. Hij vertelde me dat hij nog steeds zo nu en dan reacties van members en ex-crewleden krijgt dat ze het jammer vinden dat Budgetcorner er nooit is gekomen. Dat is stiekem wel tof om te horen. Ondanks dat onderdeel worden van die site de weg een stuk korter (en gemakkelijker!) zou hebben gemaakt, ben ik blij dat het allemaal uiteindelijk gegaan is zoals het is gegaan. Misschien had het, lekker cliché, allemaal zo moeten zijn.
Een groot verschil tussen kennen en kunnen.
In die periode vertelde ik het gehele verhaal aan een klasgenoot. Ik zat toen nog op de middelbare school. Hij vroeg zich af waarom wij niet gewoon een site gingen bouwen. Ik antwoordde met dat ik er wel over nagedacht had, maar ik heb geen enkel idee hoe je zoiets moet op zetten. Hij vertelde mij dat hij wel iets af wist van HTML en dat hij wel een site in elkaar wilde zetten. Dat klonk als muziek in de oren! Niet wetende dat je om een goede site neer te zetten, meer nodig hebt dan het ‘kennen’ van HTML.
Echter, zo gezegd zo gedaan. Hij is aan de slag gegaan en enthousiast vertelde ik het nieuws in de Gamecubeprijsvergelijktopic, dat inmiddels voelde als ons huis, kantoor en zenuwcentrum in één. Ik ben toen ook wat mensen er bij gaan zoeken die alvast konden helpen op de nieuwe site. Op het forum, waar inmiddels het topic uitpuilde en we aan de derde post waren begonnen om de lijst in te proppen, ben ik begonnen met de zoektocht. Het bleek echter al snel vrij lastig te zijn goede mensen aan je te binden voor een project wat nog niet online is. Veel eisen kon ik dan ook niet stellen aan de eerste echte officiële crew die Budgetgaming zou gaan helpen runnen.
De kwaliteit werd me al gauw duidelijk toen een redactielid vertelde dat hij wel even recensies zou schrijven en vervolgens met een artikel aan kwam waarbij hij vertelde dat ze stiekem Mario Kart hadden gespeeld in de klas, dat ze bijna gepakt waren door de conciërge, maar dat ze net op de tv uit hadden gezet en oh ja de game was ‘tov!’ met een v. Tof dus, kortom het niveau was nog niet bepaald hoog. Maar ja, ik had in ieder geval een paar enthousiastelingen gevonden met hart voor de zaak. Wel top dat Erich en Steven, die de Gameboy Advance lijst hadden gemaakt, ook mee kwamen naar de nieuwe site.
Budgetgaming.nl dé lelijkste prijsvergelijkingssite van Nederland.
Een maand later kwam de gloednieuwe site al online, met onze kersverse crewleden, stonden we in de startblokken. We waren er klaar voor! Het was tijd om de volgende stap te gaan maken. D-day, onze aller eerste website ging eindelijk online en we vierden feest! Maanden van vertrouwen opbouwen en knutselen om alle prijzen in de lijsten te krijgen zouden zich eindelijk uit gaan betalen!....Tot opeens de kritieken binnen kwamen, mensen vonden de site er namelijk helemaal niet uit zien. De lay-out was zo felrood dat het pijn deed aan je ogen! En wat de frontpage is nog niet helemaal af? Hmmm, eigenlijk konden we niemand ongelijk geven. Ondanks dat het tof was dat iemand even een site in elkaar had gezet, was het resultaat niet om aan te zien.
Figuur 3: De frontpage van het aller eerste Budgetgaming :-)
Ik probeerde het nog te spelen op ‘functionaliteit’ je kon nu gemakkelijk elke game per letter van het alfabet opzoeken, maar het oog wilde blijkbaar ook wat. De site heeft dan ook maar kort online gestaan. De site werkte voor ons achter de schermen ook nog eens onhandig want als je een prijs wilde aanpassen moest je de gehele prijslijst offline halen, de prijs aanpassen en vervolgens weer opnieuw uploaden. Een erg omslachtig werkje!
Figuur 4: En de prachtige vormgeving van de lijsten mogen we natuurlijk niet vergeten.
Het avontuur was voor nu mislukt en we waren weer terug bij af in ons forumtopic. Na deze tegenslag vertrokken er meerdere crewleden die het niet meer zagen zitten of het allemaal te lang vonden duren. Dat vond ik op zich niet zo erg en het was ook begrijpelijk.
Ik had echter het idee dat het écht wat kon worden. Ik weet niet hoe, maar we hadden iets unieks in hadden, iets unieks, waar iedereen wat aan kon hebben, dat idee had ik. We moeten hier gewoon voor gaan! En zo probeerde ik ook de meeste crewleden bij ons te houden, kom op jongens, we hebben dan wel nu niets, maar we werken aan iets unieks! We hadden ons een nieuwe deadline gezet om in ieder geval voor de feestdagen (was nu juni) iets goeds te hebben staan al wist ik nog niet hoe.
Een geluk bij een ongeluk.
Een gelukje viel ons ten deel op zoek naar een nieuwe webdesigner. Bij het geleverde commentaar op de mislukte site poging zat namelijk iemand die zei dat hij wel even in 5 minuten een veel betere site neer zou zetten. Het was voor ons een klein lichtje in de duisternis. Ik had geen enkel idee hoeveel zoiets kostte, maar hij zou wel even een site in elkaar draaien. Dit bleek het begin van het Budgetgaming wat jullie nu kennen.
Figuur 5: Work in progress
In 5 minuten een betere site neerzetten bleek echter niet helemaal waarheidsgetrouw. Steeds weer deed hij een klein stukje en kapte er vervolgens weer mee. Kom op, zet door, Het kan echt wat worden als het eenmaal staat! Langzaam maar zeker kwam er schot in de zaak. 5 minuten werden alleen wel 7 maanden.
Het resultaat mocht er echter wezen. Hij had zelfs tijd noch moeite bespaard in het forum dat hij van de grond af aan had opgebouwd. Steven en Erich waren gebleven, de meeste anderen waren vertrokken, de deadline voor de feestdagen was verstreken, maar op 29 december 2004 was het dan éindelijk zo ver. Een jaar na dat het idee begon te spelen, was het dan eindelijk zo ver. Budgetgaming.nl, de officiële versie….. was online!
Budgetgaming, de kleinste vergelijkingssite van Nederland!
Ik kan me nog herinneren dat we met zijn allen op MSN waren om de lancering te vieren. De digitaal geknalde champagnekurken liggen nog steeds hier ergens. We waren blij en opgetogen, dat het eindelijk gelukt was om ons project een gezicht te geven. Maandenlang konden we niets tonen, anders dan het idee. Nu was de site er eindelijk écht! We waren inmiddels met 8 man waarvan 4 nieuwelingen en dus drie die het na het eerste fiasco niet op hadden gegeven. Ons project was online, ook de website waar ik het topic anderhalf jaar heb gehouden wijdde er een nieuwsbericht aan, hierdoor was het meteen de eerste dag al een beetje druk op de site. Het was tijd om in gedachte het kantoordeurtje te sluiten bij de topic waar het avontuur begonnen was. Daar ben ik 2 jaar bijna dagelijks in bezig geweest. De topic werd dan ook de dag na lancering van de site meteen gesloten. Dat was wel even een moeilijk moment, natuurlijk is een topic eigenlijk helemaal niets, maar voor mij voelde het topic als een soort veilige haven waar we altijd op terug konden vallen. Nu verlieten we deze haven en er was geen weg terug. Het gekke was dat we al een hele weg afgelegd hadden, maar nu begon het eigenlijk pas. Het echte avontuur ging beginnen.
Notitie uit 2010: Na het eerste jaar schreef ik dit aan alle bezoekers: Zo, nu heb je misschien een beetje een idee gekregen van hoe de site is ontstaan. Ik kan je meegeven dat wanneer je echt een site wilt opzetten, dat er altijd tegenslagen zullen zijn die je moet overwinnen. Maar onthoud, hoe meer tegenslagen je op je pad tegenkomt, hoe meer tevreden en trots je met het eindresultaat mag zijn. Zou alles heel gemakkelijk gaan, dan is der ook geen lof uit te halen.
En hier sluit ik me nog steeds bij aan.