Gister zijn we begonnen met het verhaal achter het Budgetgaming idee. Wil je hier meer over weten? Dan verwijs ik je graag door naar het artikel van gisteren. Vandaag gaan we verder waar we gisteren opgehouden zijn. We nemen je mee naar het begin en de opbouw van de website en je zult al snel merken dat niet alles altijd gaat zoals je zou willen.
Gisteren hebben we jullie al kennis laten maken met een bijzondere toergids, het woord is aan ons feestvarken.
29 december 2004
Op 29 december was het dan eindelijk zo ver, de site ging dan eindelijk online. Ik moet je eerlijk bekennen dat ik totaal niet vooruit gekeken heb hoe de site bekend te maken onder een groot publiek.
Het enige wat ik in mijn hoofd had was dat we een groter plekje nodig hadden om het concept wat we gestart waren verder uit te breiden. Ik wilde alle prijzen verzamelen die er maar waren. PC, PlayStation 2, Gamecube, alles! Als je van verzamelen houdt moet je het ten slotte ook goed doen.
Dit kon ik natuurlijk niet alleen, vandaar dat er inmiddels 8 mensen zich hadden gemeld om een handje mee te helpen. Drie ervan waren nog van onze eerste poging, vier waren er nieuw bijgekomen om ons project werkelijkheid te laten worden. De eerste dag begon het meteen goed, dankzij Gameqube.nl hadden we meteen de eerste dag al zo’n 500 bezoekers, het was feest! Ook ons maagdelijk lege forum werd langzaam gevuld met wat topics. Het idee, wat een jaar geleden was ontstaan, begon dan eindelijk echt te leven.
Zoals gister al laten zien, de frontpage van de eerste Budgetgaming.
Rollend de berg af
Ik had echter helemaal geen ervaring met het aansturen van een team, laat staan structureel er voor zorgen dat iedereen zijn taken deed. Ik was daar zelf ook nooit een ster in, want op school hadden we zogenaamde taken, aan het eind van een periode moest je deze taken af hebben en moest een leraar op je takenkaart aantekenen dat je alles had voltooid. Het was voor mij altijd een sport om aan het eind van de periode precies op tijd al deze taken bij elke leraar af te tekenen.
Nu moest ik zelf taken gaan uitdelen om te zorgen dat de lijsten vol kwamen met spellen. In plaats van iedereen taken te geven bleef het echter bij iedereen een prijslijst toewijzen. Hey Steven, jij houdt de GBA lijst bij, dat had hij ten slotte al op het forum gedaan. Erich, jij doet PlayStation 2, Amit jij mag aan de Xbox lijst. Ja, voeg gewoon spellen toe en kijk op een paar winkelwebsites voor de prijzen die ze vragen, die moet je dan even toevoegen. Ik dacht dit is briljant, want normaal voelde ik me een beetje schuldig iemand iets te laten doen, en nu konden ze zelf hun taak invullen. Ten slotte moesten zij zelf er voor zorgen dat hun prijslijst compleet was.
Al gauw bleek bovengenoemde strategie echter niet super te werken. Ja, men voegde net als ik zo nu en dan een game toe, maar er waren voor PlayStation 2 alleen al bijna 600 titels toe te voegen. Ook ons ambitieuze PC project eindigde op 50 games, want ja, waar begin je als er meer dan 800 games toe te voegen zijn voor alleen al die sectie? En toevoegen is nog één ding, je moet ook nog eens één voor één alle winkelsites af om de prijzen op te snorren. Daarnaast is het ook nog eens zo dat die prijzen af en toe veranderen. Je begrijpt misschien al dat dit voor iedereen die mee hielp aanvoelde als een onhaalbaar project. Gevolg was dan ook demotivatie, simpelweg omdat je niet wist waar te beginnen. Er was geen duidelijkheid binnen het team!
Wat wel al snel duidelijk werd, was het gevolg van deze onoverzichtelijkheid die we hadden gecreëerd. In februari hadden we nog maar 70 bezoekers op een dag over van de 500 die op de eerste dag langs waren gekomen! Het was ook wel begrijpelijk waarom iedereen weg bleef, want voor een bezoeker was er geen pijl op te trekken welke winkels er nu wel geüpdate waren en welke nu niet. Hier hadden wij zelf eigenlijk ook geen inzicht in omdat iedereen zijn eigen lijst bijhield. Ook de games die waren toegevoegd voor elke console waren random uitgepikt, Time Splitters 2 stond er bijvoorbeeld wel in voor de Gamecube, maar weer niet voor PlayStation 2. Alleen de Gamecubelijst was redelijk op orde, maar dat kwam omdat we daar natuurlijk mee waren begonnen.
en de prijsprofielen zagen er zo uit.
Time for change!
Het was tijd voor verandering, in onze gezamenlijke hobbyproject moest iets meer structuur komen, zodat we in ieder geval een idee hadden wat we aan het doen waren. We hadden inmiddels wel door gekregen dat er toch wel veel dingen anders waren, dan bij het simpel bijhouden van een topicje! Al was het alleen maar omdat we nu games voor alle consoles wilden vergelijken.
We zijn toen bij elkaar gekomen (digitaal, want we wonen ver van elkaar vandaan) om alles eens goed door te spreken. Ik heb de gehele structuur omgegooid. Zoals we al aangaven is 600 games voor 2 man niet te doen, maar 600 games voor 8 man….. Dat klinkt als een uitdaging! Wat we gedaan hebben is ten eerste zorgen dat alle prijslijsten compleet waren. Alle games moesten er in staan, in ieder geval de nieuwere games. We hebben gezamenlijk als een team, één voor één elke lijst onder handen genomen en elk spel toegevoegd wat momenteel werd verkocht. Gamecube, PlayStation 2, Gameboy Advance, Xbox. De PC lijst hadden we voor nu op een laag pitje gezet vanwege de grootte van die lijst.
Fase twee was nieuwe mensen er bij nemen onder de enkele trouwe bezoekers die we hadden. Uiteindelijk waren er niet minder dan 8 nieuwe Budgetgamers bij de crew gekomen wat ons totaal op 16 man sterk bracht.
Het was tijd voor fase 3 waarin we de prijzen van alle winkels één voor één toe zouden voegen. Uit de originele 8 teamleden werden er 3 mensen tot Teamcaptain benoemd, zij kregen ieder een stuk of 5 mensen onder hun gezag. Elk kersvers team kreeg vanaf dat moment wekelijks een opdracht toegestuurd. Een opdracht bestond bijvoorbeeld uit dat Team A de PS2 en Gamecube lijst doornamen van een winkel, Team B liep alle GBA prijzen na en Team C ging aan de slag met Xbox. De Teamcaptain verdeelde vervolgens deze lijst weer onder aan zijn teamleden. (Jan doet A-M, Piet N-Z etc.) De teamcaptain was tevens er voor verantwoordelijk dat de prijslijst geüpdate was aan het einde van de week.
Notitie uit 2010: Deze teams bestaan tegenwoordig nog steeds, dit zijn de updateteams van Budgetgaming. Weliswaar gaat veel nu automatisch, maar vooral de buitenlandse winkels en enkele Nederlandse winkels worden nog steeds wekelijks met de hand gedaan.
Deze nieuwe aanpak had twee grote voordelen, de eerste was dat we nu precies wisten welke winkels compleet up-to-date waren. We namen ten slotte steeds één voor één een winkel door in plaats van dat het ieder voor zich was. Het tweede voordeel was voor mij zelf, ik hoefde me niet meer bezwaard te voelen om een opdracht uit te delen. Daarnaast was er nog een groot voordeel, iedereen wist namelijk waar die aan toe was, er was duidelijkheid over wat te doen en wanneer het te doen. Zo simpel kan het dus zijn! Onze hobby was een gestructureerd avontuur geworden.
Ik was zelfs zo enthousiast geworden, dat als ik in de stad was altijd een kladblokje meenam. Er waren namelijk winkels met websites waar geen prijzen op stonden en we wilden met Budgetgaming zo compleet mogelijk zijn. Ik liep dan simpelweg een winkel in en schreef op mijn kladblokje alle aanwezige aanbiedingen op. 's avonds voegde ik vervolgens deze toe aan onze prijslijsten. Ik ben nog bijna een Intertoys uitgegooid omdat ze Budgetgaming totaal niet kenden en dachten dat ik van een concurrerende winkel was, maar voor de rest ging het allemaal zoals het hoorde te gaan.
Treintje bergopwaarts
Langzamerhand begon budgetgaming.nl weer wat vlotter te lopen, de bezoekers aantallen begonnen langzaam weer aan te trekken. Steeds kwamen er weer een paar Budgetgamers bij. We konden jullie nu eindelijk iets bieden waar je dan ook daadwerkelijk iets aan had, de lijsten begonnen te kloppen. Zonder de hulp van jullie was dit overigens nooit zo snel gelukt, want jullie Budgetgamers begonnen ook overal te reageren met aanbiedingen en prijsupdates. Net zoals we in het topic eerder ooit samen waren begonnen!
Dit was overigens een goede timing om alles goed op de rails te krijgen, want in Power Unlimited 3 van 2005 stond Budgetgaming voor het eerst in de spotlights! Het was weliswaar een kleine spotlight… 3 centimeter, maar wij waren dolgelukkig dat we nu al in het grootste blad van de Benelux stonden. Het voelde als een eer en als toefje op het werk wat we die afgelopen maanden hadden neergezet.
Vanaf dat moment ging het hard, het team werd ook steeds hechter en de fun begon er in te komen. We hadden nu eindelijk een beetje een idee hadden wat we nu eigenlijk aan het doen waren. Wat niemand weet overigens, zelfs de crew toen niet, is dat we het toentertijd iets harder lieten lopen dan we eigenlijk liepen, zo hadden we opeens 200 bezoekers per dag meer en waar die vandaan kwamen? Geen idee! Dit hebben we iets van twee jaar laten lopen, er na voegde het weinig meer toe. Gedurende het tweede half jaar hebben we ook de PC lijst uiteindelijk toegevoegd. We hadden er als team zin in, simpele forum namen begonnen vrienden te worden en als een grote vriendengroep bezochten we dan ook samen de Gameplay van 2005.
De eerste kennismaking
Het was de eerste keer dat velen van ons elkaar zagen. Een jaar lang hadden we samen gewerkt, maar nooit eerder hadden we elkaar in real life gezien of gesproken. Het gekke is dat, ondanks dat iedereen een andere achtergrond had, iedereen het meteen perfect met elkaar kon vinden, het leek wel alsof we al jaren een vriendengroep waren die zo nu en dan wat leuks gingen doen. We hadden dan ook allemaal samen aan ons Budgetgaming kindje gewerkt, het was iets van ons. En ook deelden we natuurlijk allemaal dezelfde passie waardoor het nooit ongemakkelijk werd. We waren een team!
29 december 2005
Het eerste jaar zat er eindelijk op! Wat we het meeste gedaan hebben, naast duizenden games handmatig invoeren is vooral ‘leren’ en lekker aanklooien. Natuurlijk was het niet allemaal even leuk, maar we hebben wel doorgezet. Het was een project wat we buiten de gewone schooltijd samen hebben opgezet en hebben laten uitgroeien tot een plekje waar sommige gamers af en toe even langs kwamen. We hadden het eerste jaar overleefd!
500ste lid!
In 2006 is er opvallend minder gebeurd, we begonnen eindelijk in een ritme te komen, wat er voor zorgde dat de bezoekersaantallen gestaag konden toenemen. Steeds meer Budgetgamers kwamen hun steentje bijdragen in de prijsreacties en op 11 februari, ruim een jaar na lancering van de website konden we ons 500ste Budgetgaminglid officieel verwelkomen, dat was The_B die tegenwoordig op Budgetgaming rond struint onder de naam Baris. We begonnen langzaam nu echt een community te worden.
Gedurende het jaar hebben we ook de crew verder uitgebreid, van 16 tot 25 mensen om zo de wekelijkse updates de baas te worden. Ook is er een nieuw team in het leven geroepen, het toevoegteam. De update teams leverden inmiddels topwerk met het aanpassen van prijzen. Maar de combinatie van prijzen aanpassen en erna ook nog spellen moeten toevoegen werkte niet lekker. Deze werden maar half toegevoegd. Daarom was het nodig om een nieuw team te creëren dat wekelijks de ontbrekende games toevoegde. Het updateteam stuurde games die in de lijsten nog ontbraken vanaf nu door naar het toevoegteam. Ook nieuwe titels die uitkwamen, kwamen voor rekening van het toevoegteam. Zo vulde de verschillende Budget teams elkaar aan.
De eerste keer promoten
In november hebben we voor het eerst Budgetgaming gepromoot. De Gameplay was er weer en dit begon langzamer hand ons jaarlijkse crewtrip te worden. Voor de Gameplay hebben we shirts gemaakt met het logo van Budgetgaming. Later terugkijkend realiseer ik me dat het shirt totaal niet leek op het logo wat we hebben en ook het plaatje wat er bij stond leek er niet helemaal op. Maar wat gaf het, we konden elkaar in ieder geval van verre weg herkennen door de felwitte shirts met grote vlek op de voorkant. Daarnaast was er wel degelijk over het logo nagedacht, want de munt links onder wordt door een bliksemschicht van uit de Budgetgamingnaam een kopje kleiner gemaakt. Uiteindelijk leek het meer op een grote vlek, maar het idee was leuk!
Van links naar rechts: Michel, Tom, Erik, Rico, Dennis, Lennert, een onbekende, Yorn, Styxx en Amit.
Vol goede hoop, hoopte we dat we een Budgetgaming member in het wild zouden tegenkomen. Dat er iemand langs liep en zij, hey Budgetgaming, die ken ik! Maar, ook al stonden we vol te wijzen op de naam en liepen we subtiel langs de draaiende camera, niemand herkende het. Ach ja, we hebben in ieder geval veel lol gehad bij de eerste meeting.
Een leuk weetje overigens over die dag is dat we die dag daadwerkelijk een crewmember letterlijk zijn kwijt geraakt. Michel (Links op de foto) was tijdens de lunch meegegaan, maar toen we uiteindelijk terug waren bij de Gameplay, was hij opeens compleet verdwenen. Pas de volgende dag wisten we dat hij naar huis was gegaan omdat die ons kwijt was geraakt (niemand had zijn telnummer). We hebben echt een uur naar die jongen gezocht. Sindsdien schrijven we dan ook bij de toetreding van nieuwe crewleden meteen de telnummers op. Zodat we aan het eind van een crewdag niet de helft zijn verloren.
2006 ook alweer voorbij
En toen was ook 2006 alweer voorbij en vierde we alweer ons tweede verjaardag! Zoals je kunt zien lijkt er in 2006 niet veel dat er gebeurd is. Intern is er echter flink wat gebeurd op het gebied van organisatie. Waar voorheen iedereen alles moest doen en we alleen updateteams hadden, kwam er in 2006 een redactie bij en ook het toevoegteam is geïntroduceerd. Er kwamen gespecialiseerde departementen. De hobby werd een waar project waar uiteindelijk 25 Budgetgamers als een team een steentje bijdroegen en iedereen door een duidelijke taakverdeling precies wist wat die moest doen. En juist die transparantie zorgde er voor dat iedereen het naar zijn zin had en dat we met plezier wekelijks weer samen verder bouwden aan het Budgetgaming project. We hebben met zijn allen geleerd dat heldere communicatie heel belangrijk is, met name omdat je elkaar niet dagelijks ziet. 2006 was dus het jaar van regelmaat creëren in de taken die voor ons wekelijks op de menukaart stonden.