Tony Hawk’s Pro Skater 1+2 is, zoals de naam al doet vermoeden, een remake van de eerste twee delen in de franchise. Deze delen zijn in 2012 al eens voorzien van een HD remake door ontwikkelaar Robomodo, die de hele games op de schop namen en daarmee een zwaar ondermaats product afleverden die de originele spellen geen eer aan deden. Het spel voelde niet aan als vroeger, de physics klopten niet en qua art direction was het er ook zwaar op achteruit gegaan. Voor Tony Hawk’s Pro Skater 1+2 heeft Activision ontwikkelaar Vicarious Visions ingeschakeld, die eerder al een uitstekende remake van Crash Bandicoot afleverden. Ook is er gebruik gemaakt van de code van de originele games, waardoor de spellen echt aanvoelen als vroeger.
Wat gelijk opvalt wanneer je begint te spelen is het feit dat er toch wel iets veranderd is. Zo kun je manuals doen die pas geïntroduceerd werden in Pro Skater 2, maar ook reverts, wall plants, acid drops en andere trucjes en technieken die oorspronkelijk pas later in de serie toegevoegd werden zijn in 1+2 gewoon van de partij. Wat dat betreft voelt het spel meer aan als Pro Skater 4 of de eerste Tony Hawk’s Underground. De echte purist kan in de instellingen kiezen voor THPS1 of THPS2 speelstijlen, maar voor het grote publiek zijn deze toevoegingen zeer welkom.
Wij konden in onze tijd met het spel aan de slag met het klassieke Warehouse level. Dit level was in 1999 ook het level dat gebruikt werd in de demo die destijds verscheen op de befaamde demodiscs. Helaas voor ons is dit ook gelijk het kleinste level, maar vanwege het ijzersterke leveldesign is het een mooi compact skatepark waarin je toch je hele trukendoos uit tevoorschijn kunt toveren. Net als vroeger krijg je weer twee minuten de tijd om zo veel mogelijk punten te scoren. Wel zijn voor de demo alle challenges en collectables zoals de verstopte videoband uitgeschakeld.
Dit geeft helemaal niks, want al vanaf de eerste seconde voelt Pro Skater 1+2 weer als vanouds. Wie de spellen vroeger veel gespeeld heeft zal binnen enkele seconden de meest spectaculaire trucs uit het skateboard toveren, alsof je vingers precies onthouden hebben welke knoppen wanneer ingedrukt moeten worden. Een nieuwe toevoeging is de grafische glitch bij een bail animatie die ervoor zorgt dat je weer snel op je board staat wanneer je op je smoel gaat. Dit is wederom een welkome toevoeging die de downtime lekker laag houdt zodat je meer tijd kunt spenderen aan het skateboarden. Visueel is het even wennen, maar het verbetert de flow van het spel enorm.
Een andere toevoeging is de game mods. Waar je vroeger nog cheats in moest vullen kun je nu gewoon in het menu aanzetten dat je niet meer wilt vallen, of dat je geen zin hebt om in balans te moeten blijven tijdens het grinden. Dit kan handig zijn wanneer je een bepaalde truc wilt oefenen of gewoon zorgeloos wilt skaten. Ook lijkt het spel een groot arsenaal aan vrij te spelen boards, kledingstukken en andere cosmetische aanpassingen te hebben, die je kunt kopen met in-game geld dat je per speelsessie ontvangt. Het lijkt er dus op dat Tony Hawk’s Pro Skater 1+2 ons wel even zoet zal houden.
Wij kunnen echt niet wachten op deze titel. Alles wijst er op dat deze remake de kwaliteit van de oude games weet te behouden en tegelijkertijd in een nieuw jasje steekt met een aantal positieve veranderingen. Warehouse is in ieder geval geslaagd, maar hoe klassieke levels als School II, Hangar en Downhill Jam het er vanaf brengen lees je in de review. Eén ding is zeker: vanaf het moment dat we voor het eerst naar beneden raasden op de grote ramp in Warehouse terwijl Superman van Goldfinger uit de speakers blies wisten we het: dit is Tony Hawk’s Pro Skater.