Welkom Budgetgamers! Ik hoop dat jullie niet al moe zijn van ons avontuur, want jullie hebben inmiddels al bijna 15 pagina’s doorgelezen, wij hebben er in ieder geval nog zin in! We zijn alweer 2 dagen into the story. Maandag begonnen we met de ontwikkeling van het idee achter Budgetgaming.nl. Gisteren hebben we jullie kennis laten maken met de perikelen rondom het begin van de website. Vandaag behandelen we het jaar 2007 en 2008. Normaal zou je zeggen dat als je eenmaal op weg bent, alles in een sleur raakt en er niet zo veel meer valt te vertellen. Dit is bij ons wel anders, want we hebben ook hier weer avonturen in beleefd die we nooit meer zullen gaan vergeten. We gaan van start met de jaren nummer 3 en 4 in de geschiedenis van Budgetgaming.nl. Het woord is aan de jullie inmiddels bekende toergids, het Budgetfeest/spaarvarkentje!
Wat is er allemaal gebeurd!
In 2007 begonnen we eindelijk de smaak te pakken krijgen. Het crewuitje naar de Gameplay had ons enorm goed gedaan, we wisten nu eindelijk met wie we allemaal aan dit project bezig waren. Daarnaast konden we het zo goed met elkaar allemaal vinden die dag, dat het langzaam begon te voelen als een soort Budgetfamilie die samen streed tegen de dure prijzen. Dit kwam mede omdat we nagenoeg allemaal vanaf het begin af aan bij Budgetgaming waren en ons kindje als het ware hebben zien opgroeien. Maar ook omdat de jullie steeds wat actiever werden, onze eigen community begon langzaam te ontstaan, waar voorheen het altijd zo was dat men op andere sites zat en alleen even op Budgetgaming langskwam.
Budgetgaming was in 2007 nog niet bepaald groot. Wat echter wel belangrijk was, was dat we in 2007 de structuur achter de schermen stevig hadden staan. De Updateteams deden hun werk, het toevoegteam begon goed te lopen en ook zijn we in 2006 begonnen met het uitbreiden van het redactieteam en er is zelfs een PR positie bijgekomen zodat we de uitgevers konden laten zien dat we er waren. Nu moesten we alleen nog jullie naar Budgetgaming zien te krijgen! Zodat we jullie konden helpen.
Het was tijd om wat meer bekendheid te gaan werven. In de wekelijkse nieuwsmail naar de crewleden plaatste ik altijd al die zin, ‘laten we weer kickass los gaan, zodat straks niemand meer om ons heen kan!’ Nu was het moment gekomen om hier werk van te maken!
Budgetgaming, met nadruk op Budget
Er was alleen één probleem en dat is dat promotie nogal veel geld kost. We hadden wel wat opgespaard via de reclame banners, maar om nu te zeggen dat we daar mee de wereld konden veroveren, dat was niet helemaal haalbaar.
Dat was dus een groot nadeel. Gelukkig hadden we echter ook twee grote voordelen, waar we misschien wat mee konden; ons concept was er eentje waar iedereen wat aan had en we plaatsten geen gamenieuws. Hier door waren we geen concurrentie voor de nieuwssites. We moesten dus een manier zien te vinden dat we via een nieuwssite wat meer bekendheid konden werven in ruil voor een beetje ruimte op Budgetgaming. Met een beetje geluk en een beetje het idee van ‘op het juiste moment op de juiste plaats zijn’ hebben we deze samenwerking kunnen realiseren met één van de beste en grootste partijen die we ons hadden kunnen wensen. Onder het mom van als je iets doet, moet je het ook goed doen!
De gunfactor, als opstapje naar de Budgettoekomst!
In 2006 was het nog zo dat de Gameplay een speciale persdag had. De volgende dag kon pas het ‘gewone’ publiek er naar toe. Ik kan me nog herinneren dat we met zijn drieën naar die persdag zijn geweest. De reden dat wij naar binnen mochten, was omdat ik JJ (Power Unlimited, hoofd organisator Gameplay) meerdere malen had gemaild hoe duur een stand was.
Ik zit nu even in mijn geheugen te graven, want we waren er al sneller bij dan ik dacht met het willen staan op een beurs. We hadden dan ook geen enkel idee hoeveel zoiets zou kosten. In ieder geval, JJ stelde toen voor dat we naar de persdag zouden komen om eens te kijken hoe de stands er uit zagen. Op die persdag keken we serieus onze ogen uit. We hadden nog nooit mee gemaakt dat we eerder dan iedereen ergens naar binnen mochten! Wauw wat was dat een ervaring! De pers slenterde wat rond om een verplicht artikeltje te schrijven terwijl wij letterlijk stuiterden van de energie, alsof we als kleine jongetjes een snoepwinkel waren binnen gelopen.
Aan het eind van deze persdag was er een borrel. Ik wilde eigenlijk JJ niet aanspreken, maar de twee Budgetgamers die mee waren, Lennert en Rico pushten me om toch even te kijken of die ons kende. Uiteindelijk bleek dat we het niet beter hadden kunnen treffen.
JJ vertelde namelijk dat ze nog wisten wie we waren en dat ze in de vergadering het zelfs actief over ons hadden gehad. Twee jaar eerder hadden we natuurlijk al eens in de Power Unlimited gestaan en JJ vertelde dat Ed (Power Unlimited) ons een beetje onder zijn vleugels heeft genomen. Hij had ook JJ gezegd dat hij even met ons moest babbelen. Door hier toch even JJ aangesproken te hebben, hebben we een deel van onze toekomst weten te veranderen. Dit is namelijk het begin geweest van de samenwerking tussen Budgetgaming en Power Unlimited in 2007.
Eén simpel woordje
In maart 2007 gingen wij met vier man sterk onderweg naar het Power Unlimited hoofdkantoor. We hadden totaal geen ervaring met dit soort gesprekken, ook dit was dan voor ons weer een enorm leerproces. Omdat we het dan ook niet verkeerd aan wilden pakken hadden we ons allen netjes aangekleed, klaar voor het ‘grote’ gesprek!
Om van goede huize te komen hadden we zelfs nog een heel boekwerk in elkaar gezet met mogelijkheden die we zelf bedacht hadden. Alles om er maar voor te zorgen dat we in ieder geval iets samen konden doen. Toen we aankwamen merkten we al gauw dat we misschien toch iets te overdressed waren, want de rest zat gewoon in zijn dagelijkse tenue. Woeps! Naja dan namen ze ons in ieder geval serieus hoopten we dan maar. :-) Al gauw bleek dat Niels en Muriëlle helemaal open stonden voor onze ideeën, nagenoeg alles kwam er doorheen. Bijna niets was een probleem, het voelde voor ons als een droom die uit kwam! 2,5 jaar na onze start, al samen kunnen werken met het grootste gamesblad van Nederland, wow!
Toch was ik nog wel ergens benieuwd naar. Aan het eind van het gesprek vroeg ik dan ook aan Murielle en Niels:’ Ik vind het geweldig dat we gaan samenwerken, maar jullie kennen ons eigenlijk helemaal niet. Jullie zullen vast vaker requests krijgen, waarom willen jullie ons eigenlijk helpen?’ Muriëlle vertelde ons dat we iets unieks deden en er net als hun voor de gamers waren. Iets unieks…Het was een woordje wat ik zo vaak in het begin had gebruikt om er maar voor te zorgen dat mensen bij ons bleven. In de tijd dat we nog niet eens een website hadden. Kom jongens, kom ons helpen, we werken aan iets unieks! Kom nou toch! Nu ik dit woordje hoorde van iemand die ons persoonlijk helemaal niet kende, onze boodschap was duidelijk voor iemand die ons niet kende, De cirkel voelde de cirkel eventjes rond Dit moment ben ik nooit vergeten.
Inhoud samenwerking
De samenwerking bestond toen uit dat wij de recensiecijfers van de PU plaatsten bij elke game, in ruil hiervoor stond de laagste prijs van elke game op de Power Unlimited site. Daarnaast leverden wij wekelijks een releaselijst aan Power Unlimited, precies hetzelfde idee als wat je nu kunt vinden in ons releaselijst week overzicht. Deze werd dan op pu.nl geplaatst. Ook hebben we meer dan een jaar gebruik mogen maken van het Power Unlimited logo. Dit logo hadden we namelijk vol naast onze eigen naam geplaatst op de frontpage.
Dit hadden we om twee redenen gedaan. De eerste was om PU de promotie te geven als dank voor de samenwerking, nog een belangrijkere was echter dat mensen de naam Power Unlimited meteen zagen als je Budgetgaming opende. Weinig mensen kende ons toen nog, maar iedereen kende Power Unlimited. Door dat dit logo op onze site stond, bleven mensen langer hangen om te zien wat Budgetgaming dan wel niet was. Dit zorgde er dus voor dat mensen Budgetgaming begonnen te vertrouwen, wat als gevolg had dat we steeds meer van jullie van dienst konden zijn! Voorzichtige Budgetgamers werden zo over de streep getrokken om Budgetgaming een kans te geven. Het gaf daarnaast ook aan dat Power Unlimited ons volledig vertrouwden.
Notitie uit 2010:Vrijdag hebben we opnieuw bekend gemaakt dat we weer samenwerken met Power Unlimited op weg naar de toekomst. Opvallend is hoe gemengd de kritieke nu zijn in tegenstelling tot 3 jaar terug. Tegelijkertijd vind ik de kritieken die daar werden geleverd wel bijzonder mooi. Het geeft aan dat de Budgetgamers die nu op de site komen écht hart hebben voor Budgetgaming. Maar deze Budgetgamers moeten ook begrijpen waar bepaalde beslissingen vandaan komen. Budgetgaming en Power Unlimited kennen en supporten elkaar al langer dan vandaag de dag. In de tijden dat wij het nodig hadden stond PU voor ons klaar. Ongeacht wat andere sites doen, wij creëren alleen samenwerkingen vanwege positieve ervaringen.
Groter wordende budgetbal
Dit was het moment dat de sneeuwbal letterlijk echt is gaan rollen. Dagelijks begonnen er steeds meer Budgetgamers ons te vinden, we zaten in deze periode rond de 1500 Budgetgamers per dag. Daar kwam dan ook nog eens de 200 spook bezoekers bij die we vorig jaar er bij getoverd hadden. Wie zegt dat magie niet bestaat? Ook het Budgetgaming team was verder uitgebreid naar zelfs 30 man. Waar voorheen voornamelijk mensen kwamen van andere sites, begonnen we nu met zijn allen langzamerhand een community te vormen van Budgetgamers. In de strijd tegen de dure prijzen.
Naast dat we een samenwerking hadden met de Power Unlimited hebben we nog iets grappigs gedaan. In de Troskompas stonden namelijk elke week een paar websites als tip om eens te bezoeken. Het zag er naar uit dat elke site er in principe in kon staan. Er stond zelfs een emailadres bij waar je websites kon tippen. Wat we hebben gedaan is in één week met zijn allen daar heen gemaild dat ze toch echt eens Budgetgaming moesten opnemen in de Troskompas! Ik denk dat ze ons al snel moe waren, want een maand later stond Budgetgaming.nl vermeld in deze TV gids!
De eerste veranderingen aan Budgetgaming sinds de lancering
In 2007 hebben we voor het eerst de site zelf ook flink onder handen genomen. Nu alles liep zoals het hoorde, hadden we hier ten slotte meer tijd voor om naar te kijken.
Het belangrijkste wat er veranderd is, is de lay-out. Deze is toen veranderd in de lay-out waar je nu naar kijkt. Eigenlijk is deze lay-out veel te druk, te onoverzichtelijk, te donker etc. Maar zoals gezegd was dit onze eerste lay-out aanpassing waar we ook weer veel van geleerd hebben. God, wat hebben we eigenlijk veel geleerd van het stoeien met Budgetgaming.
In 2007 hebben we verder ook de shopsurvey geïntroduceerd, de plek waar je nu je mening kunt plaatsen over de winkels als je iets hebt gekocht. Als laatste zijn we dit jaar ook begonnen met het automatiseren van Budgetgaming.nl. De grote sites als bol.com hebben we gekoppeld aan de Budgetgamingdatabase via het zogenaamde EAN nummer, waar door we deze winkels niet meer handmatig hoefden na te kijken. Dat scheelde een hoop werk kan ik je vertellen! Daarnaast maakte dit het mogelijk dat we gekoppeld zaten aan het systeem van bijvoorbeeld Free Record Shop. Dit houdt in dat als je daar iets kocht via een linkje van Budgetgaming, dan krijgt. Budgetgaming een klein bedrag als dank van de winkel. Door via Budgetgaming naar die winkel te gaan, sponsorde je dus het ware Budgetgaming. Dit zorgde er langzamerhand voor dat we de site niet meer uit onze eigen zak hoefde te betalen en de mogelijkheden hadden voor promotie!
Drie dagen op de Gameplay!
En dan komen we aan bij één van de gezelligste avonturen die we hebben mogen beleven met de Budgetgamingcrew. Het kwam er in het kort op neer: 10 enthousiaste Budgetgamers, met 9 vierkante meter tot hun beschikking, terwijl ze geen enkel verstand hadden over hoe het is om op beurzen te staan. Hallo! Wie had dat gedacht dat we nu al op een dergelijke beurs te vinden zouden zijn, en dat met slechts een maand voorbereiding, we waren eigenlijk gek ook!
Gelukkig hadden we flink wat nieuwe leden aangetrokken afgelopen zomer en daar zaten een paar zeer goede Budgetgamers bij. Zo was er V-Devil (Vivian) die een ster is in alles gedetailleerd plannen, Danielle, ook wel bekend als Gamelayd, die bergen aan flyers, posters en andere zaken heeft gedesigned, Tom, bekend als Linkinpark, die zich een slag in de rondte heeft gewerkt voor de Gamesbingofilmpjes die we nodig hadden, Eddy die samen met Vivian alles regelde voor de dag zelf. Vivian en Eddy waren dan ook de captains die veel van de voorbereiding in handen hebben genomen. Het was een teamprestatie waar iedereen écht zijn ei in kwijt kon! Daar kwam dan ook even het voordeel naar boven dat elke Budgetgamer eigenlijk wel andere interesses had, buiten Budgetgaming om.
Gameplay: onze stand
De vrijdagochtend begon rustig, in tegenstelling tot de zaterdag en de zondag. In het weekend stonden de gamers al drie kwartier voor openingstijd tegen de ramen aangeplakt. Als ‘professionele’ PR-mannen en vrouwen doken we af op de nietsvermoedende gamers die nieuwsgierig langs onze stand liepen. Op deze wijze kregen we het voor elkaar om een aantal malen het toch zeker vijf meter brede pad volledig lam te leggen. Vooral onze dames (‘BG boothbabes’) uit de crew waren erg succesvol in het aantrekken van grote groepen mannelijke gamers. Daarnaast hadden we ook nog een lokmiddel op de stand gezet, dropjes (muntdrop)! Dat werkte echt briljant, want iedereen kwam er 1 (of een paar) pikken.
Terwijl ze voorzichtig een snoepje probeerden te pakken, dook er altijd wel weer ergens een glimlach op die vervolgens vroeg of de bezoeker al eens had gehoord van Budgetgaming. Vervolgens lieten we een voorbeeld zien en als iemand geïnteresseerd was, lieten we de bezoekers hun e-mailadres opschrijven. We zouden ze dan na het evenement nog een mailtje sturen met meer informatie. Uiteindelijk hebben we toen bijna 600 e-mailadressen op weten te halen. Wauw, dat voelde goed. Ook hebben in totaal 110 Budgetgamers een coupon ingeleverd, deze hadden we op de website gezet. Als je deze inleverde kreeg je van ons een kleinigheidje. Ik ben benieuwd of er Budgetgamers zijn die nog weten wat het was of hem zelfs nog hebben staan.
Ook hadden we nog drie keer per dag iets tofs, we deden namelijk een Gamesbingo! Dit hield in dat de nummers op het bingokaartje waren vervangen met gamenamen. Via een beamer toonden wij dan steeds stukjes uit games en als je een game langs zag komen die op je kaartje stond, dan moest je die afstrepen. Het was weer eens iets unieks en dat betaalde zich uit in veel gratis reclame! Zo stonden we in het blaadje van de Gameplay zelf, werden we op nu.nl en gamer.nl genoemd en stonden we een keer vol op de voorpagina van gameplay.nl.
De gamesbingo begon echter de eerste dagen wel nogal stroef, omdat niemand het kende. We moesten mensen vragen om mee te doen. De eerste keer was het dan ook erg rustig en ik moest nog even wennen met de microfoon in de hand alles te leiden. Het was dan ook wel grappig te zien dat we vrijdag de presentatie begonnen met: Eeeuhw goedemiddag allemaal… welkom… etc. en zondag eindigden met GOEDEMIDDAG ALLEMAAL!! Hebben jullie er een beetje zin in!! Publiek: HEEEEEEUJ!
Ook de bingo begon op een gegeven moment als een trein te lopen, waar we in het begin moesten vragen of iemand mee wilde doen, waren zondag alle bingokaartjes al ruim een half uur van te voren allemaal vergeven! Het was zelfs op een gegeven moment zo druk dat de organisatie van bovenaf naar beneden stond te kijken en zich afvroeg wat er in godsnaam allemaal gebeurde, ten slotte stonden er meer dan 50 man op onze 9 vierkante meter te dringen. Later hoorde ik dat ze het wel erg leuk vonden. Ook Boris van Gamekings heeft nog meegedaan met de bingo. Dat had Eddy geregeld, kortom het was één groot feest.
De finalebingo was overigens het mooiste, hier gaven we een PlayStation 2 weg. Stijn had deze toen gewonnen. Het eerste wat hij zei was: ‘Wauw! Ik ben zo blij dat ik gewonnen heb, en mijn moeder zei nog wel dat ik toch niet zou winnen!’ Een betere winnaar hadden we ons niet kunnen bedenken!
Stein was de winnaar van de laatste bingo
En natuurlijk ging niet alles zoals het moest!
En uiteraard ging niet alles zoals we in onze gedachte hadden. Altijd leuk om even mee te pikken natuurlijk. Zo hadden we een prachtig schema waar op stond wanneer iedereen vrij kon rondlopen en wanneer ze op de stand moesten zijn om te flyeren etc. Na elke bingo leek echter iedereen het schema een beetje vergeten te zijn, want toen de stofwolk op was getrokken na het vertrek van de Bingospelers, bleken ook onze eigen mensen plots verdwenen te zijn.
Ook begon het meteen de eerste avond al goed, want de gamesbingo zou gedraaid worden op een PC die we op de beursvloer zouden laten. Op de dag voor het evenement kreeg dit machientje echter plankenkoorts en hebben we alsnog snel een laptop ergens vandaan moeten toveren. Het enige probleem was dat hier de presentatie niet goed op werkte. Dennis is toen nog tot 3 uur in de nacht bezig geweest om het werkend te krijgen. En de volgende dag begon het feest natuurlijk al. Ook ontplofte vol overtuiging één van onze boxen. En dat net toen Ubi Soft zijn eigen systeem, wat iets groter was dan de onze, vol open gooide. Met één klein boxje probeerden we dapper stand te houden! Al met al moet ik zeggen dat we het er niet slecht van af hebben gebracht voor een eerste keer!
Boris had de smaak aan het einde ook te pakken!
Gesloopt maar voldaan
We waren aan het eind allemaal letterlijk gebroken, de laatste dag heeft het team nog echt bergen werk verzet. Vlak voor dat de Gameplaydeuren zich voor de laatste keer openden, kwamen we nog één keer bij elkaar de laatste loodjes als een team te doorstaan. ‘Jongens, we zijn gesloopt, we zijn allemaal moe, maar dit is de laatste dag dat wij ons project bekend kunnen maken aan de buitenwereld. Laten we nog één keer al onze energie bij elkaar gooien en vandaag een record aantal e-mailadressen binnen halen. Straks mogen we instorten, straks mogen we slapen, maar laten we er nu, allemaal, nog één keer, helemaal voor gaan!!
En dat deden we, het meest interessante vond ik nog de reacties na het evenement. Ondanks dat we drie dagen lang constant aan het werk waren geweest, heeft niemand ooit echt geklaagd dat het te veel werk was, iedereen ging er écht voor. Heel veel bestempelden dit weekend dan ook als één van de gaafste weekenden die ze hadden meegemaakt. We waren dus helemaal op, maar wel voldaan.
Notitie uit 2010:Waarschijnlijk gaan we deze gamesbingo dit jaar op de Gamersdag doen, dus als je daar toevallig bent kun je eens ervaren hoe dat werkt! Kunnen we meteen eens kennis maken!
En toen was het alweer 2008! In 2007 hebben we enorm veel dingen beleefd die we nooit meer zullen vergeten! Je moet je dan ook bedenken dat er zoveel nieuwe dingen voor ons waren gebeurd dit jaar. Denk je eens in als je zelf jouw idee zo ziet uitgroeien dat je al die dingen mee maakt. We hebben dan ook met volle teugen genoten! Grappig genoeg is er net als in 2006 in 2008 een stuk minder gebeurd. Het lijkt alsof de oneven jaren een stuk drukker zijn. Of dit echt toeval is, is maar de vraag. In 2008 kreeg ik het namelijk een stuk drukker met de studie en dan kan je nu eenmaal wat minder dingen ondernemen.
De concurrentiestrijd
In 2008 kregen we voor het eerst te maken met concurrentie. Uiteraard was er altijd al Kieskeurig, beslist.nl etc., maar nu kwamen er echt sites die samen gingen werken met vergelijkingssites. Gelukkig waren we er klaar voor en bezorgde dit een nieuwe leerzame stap op de ladder naar boven!
Insidegamer.nl was uiteindelijk in Nederland de eerste die met een vergelijkingssite samen ging werken. Wij waren in het begin erg bang dat dit veel effect zou hebben. Gelukkig bleek het al gauw dat kieskeurig, nogal kieskeurig was met wie ze in hun prijslijsten plaatsten, waardoor we daar een voordeel hadden. Kieskeurig is echter een gerespecteerde website die iedereen natuurlijk kent.
Wat wel leuk was, was dat op het moment dat ze deze verandering aankondigden, er in de 80 reacties onder het nieuws bericht, 20 stonden met Budgetgaming rip off!!! Booeeoee Ik ga naar Budgetgaming! Uiteindelijk reageerde een redactielid nog in de topic om er voor te zorgen dat men hun nieuwe dienst toch zou accepteren. Daarnaast had Evilgamerz ook een prijsvergelijkingswebsite zelf op gericht. Ik heb laatst nog eens terug gekregen, maar het ziet er naar uit dat deze uiteindelijk verdwenen is.
Tijd voor Aktie
Deze zogenaamde concurrentie had ons echter wel wakker geschud, ook Budgetgaming zaten we dan ook niet stil. Zo hebben wij in de eerste maanden van dit jaar ook gekeken naar mogelijke partners om een samenwerking mee aan te gaan. Deze samenwerking zijn we uiteindelijk aangegaan met Gamingonly.nl. Toevallig waren zij ook net op zoek naar een partij om een prijsvergelijkingsproces op hun website te krijgen. Andersom konden wij jullie vanaf nu plaatjes en filmpjes aanbieden in elk gameprofiel.
Ook hebben we gekeken naar mogelijkheden om ons verder te onderscheiden, zo hebben we ergens in mei de consumentenadviesprijs geïntroduceerd. Hier door kon je altijd precies zien welke winkels écht aanbiedingen hadden, en welke winkels net iets te lang hun prijzen hoog hielden.
Groei woei!
Eerlijk gezegd waren we door al deze ontwikkelingen wel een beetje bang dat veel Budgetgamers bij de nieuwssites zouden blijven. Gelukkig hoefden we uiteindelijk niet al te bang te zijn, want in vergelijking met het jaar er voor hadden we in julli 2008 zo’n 176% meer bezoekers Budgetgaming gevonden! Een super snelle groei kan ik je wel zeggen, om deze dan ook de baas te zijn, waren er bij ons een paar aanpassingen nodig. Het grappige is dat het project langzaam iets professioneler werd. Het moest er toch eens van komen!
Zo kwam er voor mij nu een moeilijke periode van beslissingen maken aan, we waren namelijk inmiddels een grote vriendengroep geworden, helemaal door het Gameplayavontuur. Maar feit is dat er een paar in het team redelijk inactief waren geworden. Dit had niets te maken met hun motivatie, aan hun mentaliteit was niets veranderd. Wat wel was veranderd was hun eigen situatie. De meesten waren bij Budgetgaming begonnen in een tijd dat ze veel tijd hadden, net als ik toen ik nog op de middelbare school mijn ding deed. Echter, tijden veranderen en mensen krijgen het dan ook een stuk drukker. Hier door deden sommigen hun taken niet meer zoals het hoorde. Uiteindelijk heb ik met elk persoon in kwestie gesproken en hebben we voor het in overleg eerst mensen uit Budgetgaming gezet die gewoon de tijd er niet meer voor hadden. Dit moest wel want onze hobby was langzaam uitgegroeid tot een project waar 2500 mensen dagelijks even langs kwamen. Zoals je ziet waren we flink gegroeid. En met groei komen ook verplichtingen. Gelukkig vatte niemand het verkeerd op en begreep iedereen het helemaal. Toch was het wel jammer om mensen te zien vertrekken die zoveel hebben betekent voor Budgetgaming. Ze zijn onderdeel geworden van onze BG geschiedenis.
De tijgers van het Gameplayteam. Van links naar rechts: ConAir, V-Devil, Niann-Tsyr, Gameslayer(links met witte hoedje), Yorn(ondermidden), Chester(bovenmidden) Blackblue(middenrechts), Linkinparknl(rechtsboven met hoedje), GamelayD(rechts) en Cannibal (rechtsonder)
Overigens waren er in 2008 ook wat activiteiten die wat minder goed uit de verf kwamen.
België here we come…of…toch nog even wachten?
We hebben namelijk ook dat jaar onze Budgettanks en budgetboten gepakt op weg naar het zuiden, de vlag hadden we al in de hand om ergens in Brussel te plaatsen. In oktober ergens hebben we dan ook Budgetgaming België gelanceerd! Je kunt de prijzen voor Belgische winkels nog steeds checken, maar verder hebben we er nog steeds niet heel veel meegedaan. Voorlopig blijft het zo dat we geen Belgische voorpagina lanceren, maar wie weet, als de nieuwe lay-out er staat en er zijn een paar enthousiaste Belgische Budgetgamers, die nieuwtjes willen bijhouden van de Belgische winkels, dan hoor ik het altijd graag:-)
Power Unlimited Alles ist vorbei?
Als laatste hebben we in 2008 de samenwerking met Power Unlimited beëindigd. De voornaamste reden dat deze samenwerking tot een einde was gekomen, was omdat Power Unlimited bij hun nieuwe design. samenwerkte met een webwinkel. Voor mij en de gehele crew was de samenwerking die we hebben gehad heel bijzonder te noemen. Nog nooit had Power Unlimited echt samengewerkt met een andere website, nog nooit hadden ze een website echt gesteund, maar ons, ons budgetgaming dat toen nog zo klein was, vonden ze geweldig. En dat voelde voor ons als een enorm compliment. Het heeft ook heel wat Budgetgamers Budgetgaming laten vinden, waarvan er vast wel van jullie tussen zullen zitten die dit stukje nu lezen! Het was voor ons een groot succes geweest, maar het was tijd om zelf verder te gaan.
Jullie dachten aan ons!
Ondanks dat we eind 2008 niets aan promotie hebben gedaan, werd het aan het eind van het jaar opeens ontzettend druk, bijna 90.000 Budgetgamers in de oktobermaand. We vonden het helemaal geweldig met zijn allen, alleen hadden we geen flauw idee waar jullie allemaal vandaan kwamen! In 2 maanden tijd was het opeens twee keer zo druk als in de maanden juni en juli 2008 waar 45.000 unieke Budgetgamers vanuit hun vakantie stoel even langs kwamen op Budgetgaming. Het begon langzaam er op te lijken dat jullie aan ons hebben gedacht toen er weer veel games uitkwamen. Dat vonden we erg tof, dat jullie ons in die periode weer terug wisten te vinden, ik hoop dan ook dat we veel van jullie in die maanden hebben kunnen helpen!
Elk jaar met een thema.
Als ik terug kijk op de vier jaren die we tot nu toe gepasseerd zijn, valt het op dat eigenlijk elk jaar wel een thema heeft. Het eerste jaar was een echt leerproces, met name op het gebied van het aansturen van mensen en zorgen voor duidelijkheid wat iedereen te doen staat. Het tweede jaar was het jaar van organiseren en ritme krijgen in hetgeen wat we deden. Eigenlijk kregen we het allemaal toen pas goed onder de knie. Jaar 3 was het jaar waar in we voor het eerst een beetje probeerden om de bekendheid op te zoeken, en jaar 4 stond in het teken van ons verder te proberen onderscheiden van de rest en de strijd met de allereerste concurrentie!