De creatievelingen onder ons komen goed aan hun trekken bij Nintendo. We kennen natuurlijk allemaal Super Mario Maker, waarin men zoals de titel al doet vermoeden zelf Mariolevels in elkaar kan knutselen, maar ook dingen als Labo’s Toy-Con Garage en Mario Kart Live: Home Circuit laten de creatieve breinen kraken. Nog nooit eerder kregen we van Nintendo zoveel vrijheid als bij Game Builder Garage. Als dat maar goed gaat.
Bob en Alice
Wie Game Builder Garage voor het eerst opstart wordt begroet door twee vliegende figuurtjes; Bob en Alice. Waar Bob je bij de hand neemt tijdens de verschillende lessen die Game Builder Garage te bieden heeft, voorziet Alice je van uitdagingen tussen die lessen door. Hier los je kleine puzzeltjes op aan de hand van kennis die je vergaard hebt tijdens de zojuist doorgelopen les. In deze lessen leer je verschillende games te maken, zoals zowel een 2D als een 3D platformer, een escape room en een racebaan. Iedere les is onderverdeeld in stappen en neemt tussen de 45 en 90 minuten in beslag, waarna je vaak zelf nog wat kleuren en muziek kunt veranderen voordat je het spel uiteindelijk opslaat. Dit alles wordt zeer duidelijk en op grappige wijze uitgelegd waardoor de informatie goed blijft hangen. En dat is nodig ook.
Na een uurtje of 7, afhankelijk van hoe snel je leest en leert, ben je door de lessen heen. Aan het eind speel je nog 50 uitdagingen vrij bij Alice, maar als je een beetje goed hebt opgelet los je de meeste van deze puzzeltjes ook wel op binnen een minuut. Waar de Toy-Con Garage – waar Game Builder Garage op gebaseerd is – geleverd werd met meer dan 60 spelletjes om te laten zien wat er allemaal mogelijk is, heeft Game Builder Garage er 0. Je moet dus echt voor je eigen plezier zorgen.
Verschillende Nodon
Spelenderwijs leer je wat het gros van de Nodon – de verschillende blokjes die je plaatst – doet en hoe ze werken en hoe je ze met elkaar verbindt om zo als het ware je spel te programmeren. In totaal zijn er meer dan 80 verschillende Nodon die van alles regelen aan de achterkant van jouw eigen videogame. De ene Nodon zorgt ervoor dat je poppetje naar links en naar rechts kan lopen, de andere regelt de muziek en weer een ander voorziet een blok van een zelfgetekende textuur. In totaal kun je 512 Nodon kwijt in één spel, maar er zijn manieren om spellen aan elkaar te koppelen en zo bijvoorbeeld een hubwereld met levels te maken.
Super Budgy Ball
Voor deze review had ik mezelf als doel gegeven iets anders te maken dan de tutorials je leren en een Super Monkey Ball-achtig spelletje te maken waar je als Budgy, de Budgetgaming mascotte, munten moest harken. “Hoe moeilijk kan het zijn?” dacht ik. En dat heb ik geweten. Voor wie Super Monkey Ball niet kent: hierin moet je een aap in een bal een level door leiden door niet de bal, maar het level zelf te bewegen. Telkens lukte het mij wel om het platform één zijde op te kantelen, maar het lukte me niet om het om twee assen te laten draaien. Uiteindelijk heb ik, na twee dagen van alles geprobeerd te hebben, verslagen hulp gezocht op Reddit, waar uiteindelijk drie verschillende mensen zijn gaan experimenteren om het werkend te krijgen.
Vol goede moed kroop ik weer achter mijn Switch om verder te knutselen, maar inmiddels zijn we vier dagen verder en heb ik – ondanks dat ik vrij veel tijd in het project gestoken heb – weinig tot geen voortgang geboekt, omdat alles wat ik doe weer andere complicaties met zich meebrengt. Zo krijg ik het bijvoorbeeld op geen enkele manier voor elkaar om het middelpunt van het level met de bal mee te bewegen. Hierdoor is een kanteling van 10 graden aan het begin van het level verderop in het spel een stuk groter, waardoor de bal al gauw gelanceerd wordt. Ook krijg ik op geen enkele manier verschillende platformen aan elkaar gelinkt, wat een van de meest simpele dingen is die je leert in Game Builder Garage. Iets anders in mijn ‘code’ houdt het tegen en ik kom er gewoon niet achter waar het fout gaat. Wat dat betreft geeft Game Builder Garage je wel echt een kijkje in de keuken van je favoriete videogames en hoe ingewikkeld onze favoriete bron van entertainment eigenlijk in elkaar steekt.
Out of the box
Hiermee komen we gelijk aan bij een van de minpunten van Game Builder Garage. Want hoewel ik nu met dank aan de lessen prima een simpele 2D of 3D platformer in elkaar kan zetten, treden er dus al gauw complicaties op wanneer ik iets probeer te maken waar het spel geen les over heeft. Dingen die logischerwijs zouden moeten werken, werken vaak niet omdat elders in je code iets geblokkeerd wordt en dan is Bob er niet om je aan het handje te houden of aan te geven waar het misgaat. Dit kan tot enorm veel frustratie en verspilde tijd leiden. Ook is het niet mogelijk om zelf 3D-modellen te boetseren, waardoor je vastzit aan de voorwerpen die meegeleverd worden met het spel. Gelukkig is dit een breed aanbod, maar sommige simpele dingen (zoals bijvoorbeeld een muntje) ontbreken en die kun je dus niet zelf toevoegen. Tenzij je dit als zelfgetekende platte textuur wilt doen, maar dit is vaak lelijk en past qua stijl niet tussen de rest van de voorwerpen. Wat dat betreft is Game Builder Garage een stuk minder uitgebreid dan bijvoorbeeld Dreams op de PlayStation of een echte game engine zoals Unity.
Het onlinegedeelte valt ook een beetje tegen. Er is bijvoorbeeld geen gecureerde galerij waar je de beste spelletjes van de week kunt uitproberen. De enige manier om spellen te delen met anderen is door ze zelf de code te geven, en wil je een spel van iemand anders spelen, dan heb je zijn of haar code dus nodig. Gelukkig zijn er op het internet inmiddels al een paar websites opgedoken waar men onderling codes uitwisselt, maar het zou niet zo ingewikkeld moeten zijn. Ook gooit Nintendo automatisch je spellen offline wanneer ze 100 dagen niet gespeeld zijn, dus zorg ervoor dat je je zelfgemaakte meesterwerken niet van je Switch verwijdert.
Geen Mario Maker
Verwacht van Game Builder Garage dus geen Mario Maker waar je wat vijanden en platformen de tekentafel op sleept en je een speelbaar level hebt gemaakt. Met Game Builder Garage heb je een hele uitgebreide, ingewikkelde tool in handen om volledig zelf mee te bepalen wat je wilt maken. Het spel is in het Nederlands te spelen, wat erg handig is wanneer je nog aan het leren bent hoe alles werkt en wat alles doet. Alleen de online community gebruikt voornamelijk de Engelse namen voor de Nodon, dus mocht je ooit hulp nodig hebben dan kom je niet ver met je Nederlandse kennis van het spel. Zo had ik het spel voor de review even op het Nederlands gezet en was ik op zoek naar de Map Nodon, die ik nergens kon vinden omdat ‘ie in het Nederlands Bereikomvorming heet. Gelukkig is iedere Nodon voorzien van een guitig koppie waar je alsnog aan kunt herkennen welke het is, maar helemaal optimaal werkt het niet.
Meer lessen graag
Wij hadden graag gezien dat Game Builder Garage met meer tutorials geleverd werd. Een deel van de Nodon wordt nu helemaal niet uitgelegd, waaronder een aantal van de meest handige en ingewikkelde Nodon. Gelukkig kent het spel een digitale handleiding waarin elke Nodon wordt voorzien van een uitleg, maar helemaal optimaal werkt het niet. Tijdens de lessen kun je ook niet van het pad afwijken om te experimenteren en uit te vogelen wat bepaalde dingen doen wanneer je iets anders selecteert. Zo leer je dus echt maar één bepaalde manier om dingen te bouwen of problemen op te lossen. Een groot gemis, aangezien dat voor mij als creatieveling juist een manier is waarop ik makkelijk leer. Hoe dan ook heb ik enorm veel geleerd van Game Builder Garage en ik kan niet wachten om deze kennis om te zetten in speelbare kunstwerkjes.
Conclusie
Hoewel onze tijd met Game Builder Garage erg leerzaam is geweest, was het buiten de lessen om ook regelmatig frustrerend. Serieuze spelmakers zullen met deze tool hun ogen uitkijken en fantastische games in elkaar knutselen, maar iemand die liever speelt dan bouwt zal snel de handdoek in de ring gooien. Wij zullen in ieder geval niet rusten tot Super Budgy Ball af is.
Review: Game Builder Garage (Switch)
Laatste reacties
Zelf heb ik me tijdens de coronalockdown begin vorig jaar verdiept in programmeren. Voor wie nog meer zelf wil doen dan in deze 'game' is Pico-8 een superleuke manier om kennis te maken met programmeren en wat er aan de achterkant allemaal nodig is om een game te maken.
Quote:
Hulde voor de Super Budgy Ball poging! Ben benieuwd of dat nog gaat lukken.
Zelf heb ik me tijdens de coronalockdown begin vorig jaar verdiept in programmeren. Voor wie nog meer zelf wil doen dan in deze 'game' is Pico-8 een superleuke manier om kennis te maken met programmeren en wat er aan de achterkant allemaal nodig is om een game te maken.
Zelf heb ik me tijdens de coronalockdown begin vorig jaar verdiept in programmeren. Voor wie nog meer zelf wil doen dan in deze 'game' is Pico-8 een superleuke manier om kennis te maken met programmeren en wat er aan de achterkant allemaal nodig is om een game te maken.
Pico-8 is ook zeker een leuke manier! Gaaf dat je daar wat mee doet, hopelijk lukt het allemaal een beetje. Goeie hobby om te ontwikkelen in corona tijd
https://youtu.be/aePC17k57oc).
Zou dat beetje te doen zijn?
Het lijkt mij wel leuk maar heb 0, 0 ervaring in programmeren 😂 Wat ik vnl zou willen maken zijn simpele games voor couch co-op tegen vrienden. Denk aan Pong achtige spellen of nog beter: Tank Wars (Zou dat beetje te doen zijn?
Quote:
Prima juist! Het mooie is dat de game (o.a.) gemaakt is voor mensen met 0,0 ervaring als primaire doelgroep. Couch co-op games maken kan zeker. Wellicht dat je games niet 1-op-1 na kunt maken (sommige mechanics worden lastig), maar met wat creativiteit kun je het omtoveren tot iets heel moois. Zeker te doen dus!
Het lijkt mij wel leuk maar heb 0, 0 ervaring in programmeren 😂 Wat ik vnl zou willen maken zijn simpele games voor couch co-op tegen vrienden. Denk aan Pong achtige spellen of nog beter: Tank Wars (https://youtu.be/aePC17k57oc).
Zou dat beetje te doen zijn?
Zou dat beetje te doen zijn?