Nog geen maand geleden bespraken we Life is Strange: True Colors hier op Budgetgaming. In onze review gaven we al aan dat er binnen enkele weken een extra hoofdstuk uitgebracht zou worden rondom Steph: een van de personages uit True Colors. Wij hebben het voor je gespeeld.
Plaatjes draaien
In Life is Strange: Wavelengths kruip je dus in de huid van Steph Gingrich: een terugkerend personage uit Life is Strange: Before the Storm. Dit hoofdstuk fungeert dan ook een beetje als brug om het verhaal van Before the Storm en Life is Strange 1 te koppelen aan dat van True Colors. Na het desastreuse einde van de eerste Life is Strange verhuist Steph van Arcadia Bay naar Haven Springs om een nieuw leven te beginnen. Hier gaat ze aan de slag als werknemer van een platenzaak, waar ze tevens plaatjes draait als DJ van het lokale radiostation.
Het spel begint dan ook met Steph op haar eerste dag in de DJ booth waar ze uit moet vogelen hoe alles werkt en hoe ze een leuk radioprogramma in elkaar draait. Hier kun je kiezen welke muziek er gedraaid wordt, welke advertenties wanneer opgelezen worden et cetera. Ondertussen word je regelmatig gebeld door luisteraars die advies kunnen gebruiken bij van alles en nog wat en moet je zorgen dat de taken in de platenzaak ook uitgevoerd worden. Je kunt immers geen klanten ontvangen in een slordige winkel.
Rechtlijniger
Waar de Life is Strange-spellen eigenlijk altijd al vrij lineaire spellen zijn, die afwijken van het pad door de verschillende keuzes die je maakt, is Wavelengths nog meer lineair. Het voelt bijna als een checklist die je af moet werken alvorens de dag eindigt. Je hebt alsnog wel keuzes te maken, maar die beïnvloeden enkel dialoog en niet het verloop van het verhaal. Wavelengths is immers een directe prequel van True Colors, dus er kan niet veel afgeweken worden van waar Steph zowel fysiek als mentaal is aan het begin van dat verhaal.
Wavelengths speelt zich vrijwel volledig af in de platenzaak en Steph’s slaapkamer, waar we haar een maand of tien volgen tijdens een aantal belangrijke momenten in haar leven in Haven Springs. Zo volgen we haar tijdens oud en nieuw, Halloween en uiteraard Pride Month wat uitbundig gevierd wordt in de platenzaak. Een aantal oude bekenden komen voorbij via SMS en videochats en Steph maakt een account aan op een datingsite om zich bezig te houden. Buiten dat vindt alle sociale interactie plaats via de radio. Dit maakt van Wavelengths een verrassend intieme ervaring, zoals we die nog niet eerder hebben gezien in Life is Strange. Vooral de momenten waar Steph reflecteert op haar tijd in Arcadia Bay zijn erg emotioneel en maken veel impact.
Schitterende soundtrack
Waar de Life is Strange-spellen altijd schitteren is de soundtrack en Wavelengths is hierop zeker geen uitzondering. Waar je in True Colors echt zelf op zoek moest gaan naar de muzikale momenten vliegen ze je in Wavelengths echt om de oren. Aangezien Steph DJ is word je non-stop vergezeld door muziek die op de radio te horen is, en het is tof om te zien hoe erg die muziek verandert naarmate Steph langer werkzaam is bij het radiostation. Echt van alles komt voorbij, van Alt-J en Soccer Mommy tot Sigur Rós en zelfs Uffie. De veelzijdigheid en consistentie van deze muziek maakt de Wavelengths soundtrack zeker een van onze favorieten in de serie.
In de buidel tasten
Het duurde iets meer dan drie uur voordat de credits bij ons voorbijkwamen. Dit is een stuk langer dan de bonus episode van Before the Storm, waar je binnen een uurtje wel doorheen was. Om Wavelengths te kunnen spelen heb je de Deluxe Edition van True Colors nodig en een upgrade naar deze versie kost €12,99 in de digitale winkel van je platform naar keuze. Op zich een prima prijs voor de hoeveelheid content die je krijgt, maar het feit dat True Colors de kortste Life is Strange-game is tot nu toe met de hoogste aankoopprijs vonden we al vervelend. Om er dan nog eens extra geld tegenaan te moeten gooien om Steph’s verhaal te kunnen beleven zit niet helemaal lekker bij ons. Het had ontwikkelaar Deck Nine gesierd om Wavelengths kosteloos toe te voegen aan True Colors om de relatief korte speelduur van dat avontuur wat aan te vullen. Tevens kwamen we een vreemde bug tegen waarbij op sommige stukken vanuit het first-person perspectief de camera enorm hapert wanneer die horizontaal bewogen wordt. Dit gebeurt lang niet bij alle first-person stukken, zelfs op exact dezelfde locatie, wat het erg merkwaardig maakt.
Ondanks dat het om een prequel gaat moet men True Colors uitgespeeld hebben om toegang te kunnen krijgen tot Wavelengths. Een aantal dingen in Wavelengths voelen namelijk anders aan met de context van True Colors in het achterhoofd. Tevens maakt Wavelengths de meeste emotionele impact op spelers die zowel Life is Strange 1 als Before the Storm uitgespeeld hebben vanwege de verbindingen aan dat verhaal. Iets om rekening mee te houden dus. Hoe erg wij ons ook vermaakt hebben; het feit dat dit een tussenhoofdstuk is waar je eigenlijk twee voorgangers én True Colors voor gespeeld moet hebben, bovenop de performance bugs en de kwestie van de prijs zorgt ervoor dat wij Wavelengths enkel aan kunnen raden aan de echte die-hard Life is Strange-fan.
Conclusie
Life is Strange: Wavelengths is een tof extra hoofdstuk in de Life is Strange-reeks die twee reeds bestaande verhalen op muzikale wijze aan elkaar knoopt. Vooral spelers die bekend zijn met de originele Life is Strange en Before the Storm zullen veel voldoening halen uit dit extra hoofdstuk. Toch zit het ons niet helemaal lekker dat er extra betaald moet worden voor dit hoofdstuk terwijl True Colors al aan de korte kant was vergeleken met andere spellen in de serie.
Review: Life is Strange: Wavelengths (PS5)
Laatste reacties
Eens met de conclusie. Als de game inderdaad al aan de korte kant is vergeleken met voorgangers, voelt het zo snel een nieuw hoofdstuk uitbrengen voor die prijs nogal als.....uitmelkerij.
Ook is de volgorde inderdaad een beetje raar. Had Wavelengths dan niet beter bij de release kunnen zitten, i.p.v. achteraf releasen. Was de game ook meteen een stukje langer (en meer de moeite waard) geweest en deze release niet zo'n klap in het gezicht van de mensen die nog geen maand geleden de moeite hebben genomen een hardcopy te kopen.
Blij dat ik hem nog niet heb. Wacht wel op een complete edition ofzo.