Volg ons op Facebook Abonneer op onze RSS

Review: Tom Clancy’s Rainbow Six: Extraction (PC)

Rainbow Six: Siege wordt al ruim zeven jaar actief ondersteund door Ubisoft Montreal. De pure PvP-shooter kent een eigen e-sports competitie en nog altijd groeit het aantal spelers. Met Rainbox Six: Extraction gebruikt Ubisoft Siege als basis en neem je het nu samen met je vrienden op tegen een leger aan parasieten. Klinkt goed, maar pakt het net zo goed uit als Siege?


Van in-game evenement naar spinoff
Als doorgewinterde Siege-speler lijkt Rainbow Six: Extraction precies in mijn straatje te vallen. Sinds 2015 staat de tactische shooter namelijk jaarlijks steevast in mijn top-3 van meest gespeelde games. Na de aankondiging van Rainbow Six: Quarantine, zoals de game in eerste instantie zou heten, was ik enorm benieuwd welke weg Ubisoft Montreal zou inslaan met de franchise. Al snel bleek de inspiratie afkomstig van een tijdelijke evenement in Siege, namelijk de Outbreak game mode.

Als je bekend bent met Siege dan weet je dat er regelmatig tijdelijke evenementen zijn. Deze evenementen bestaan vaak uit game modes die enkele dagen tot weken speelbaar zijn. Van een casual sneeuwballengevechten tot aan verstoppertje in een Rainbow Six-sausje, stuk voor stuk zijn het verfrissende game modes die even het serieuze randje van Siege afhalen. In 2018 betrof dat dus de PvE-mode Outbreak, waarbij je in een squad van drie het ergens in New Mexico opneemt tegen een losgebroken parasiet dat zich in razend tempo verspreidt.



Het Outbreak-evenement werd goed ontvangen door de achterban, maar is tot treurnis van velen uiteindelijk nooit teruggekomen. De reden daarvoor moge inmiddels duidelijk zijn: het succes was voor Ubisoft Montreal reden om van de game mode een spin-off-game te ontwikkelen.

Flinterdun verhaal
Waar Siege puur en alleen draait om de multiplayer probeert Ubisoft Montreal met Extraction een verhalende spin-off neer te zetten. Maar hoe verzin je een origineel verhaal dat niet als een dertien in een dozijn-verhaal overkomt? Daar wist Ubisoft Montreal zich ook geen raad mee, waardoor er wordt verwezen naar de parasiet uit het Outbreak-evenement. Op een of andere mysterieuze wijze heeft de parasiet zich weten te verspreiden in Amerika en is het opgedoken in enkele grote Amerikaanse steden. In plaats van elkaar af te knallen, slaan verschillende Siege-operators de handen ineen en vormen samen Rainbow Exogenous Analysis & Containment Team (REACT); een gespecialiseerde eenheid die speciaal is samengesteld om een manier te vinden om verdere verspreiding van de parasiet te voorkomen.


Aan de slag als REACT
In Extraction doe je namelijk in beginsel hetzelfde als in het Outbreak evenement. In een team bestaande uit drie REACT-Operators vertrek je naar verschillende locaties in Amerika om de verdere uitbraak van een vrij onbekend virus te voorkomen. Van een verlaten politiebureau dat is bedolven onder zwarte parasiet-sappen, tot een onheilspellend hotel waar de gasten regelrecht uit de smerigste aflevering van de Smaakpolitie komen. De vier locaties zijn stuk voor stuk leuk om te doorlopen, maar het geheel is toch wat mager voor een game als Rainbow Six.

Iedere locatie is verdeeld over drie zones, zogeheten sub-zones, waarbinnen verschillende missies voltooid moeten worden. Deze missies variëren van het tot snot schieten van verschillende parasieten, het ontmantelen van parasiet-nesten of het plaatsen en verdedigen van explosieven. Heel origineel zijn deze kleine missies niet, maar het houdt je bezig. Na het voltooien van een sub-zone kan je doorgaan met een volgende sub-zone waar weer een andere missie op je team te wachten staat. Ondanks dat Extraction put uit een aardig gevulde poule van verschillende missies, is de kans groot dat je binnen enkele uren al opdrachten moet uitvoeren die je eerder ook al volbracht had.


Voor het voltooien van missies ontvang je beloningen waarmee je aan het eind van de rit nieuwe uitrusting voor je Operator kan kopen. In tegenstelling tot Siege is het hier dus de bedoeling dat je wapens, granaten en gadgets zelf vrijspeelt. Hoe meer missies je weet te voltooien zonder het loodje te leggen, des te groter de beloning aan het eind van de missie. In de praktijk had ik weinig behoefte om nieuwe gadgets en wapens uit te proberen, omdat de eerst verkregen uitrusting al zeer effectief is tegen de parasieten.

In Rainbow Six: Extraction is het dus van belang om een goede afweging te maken tussen doorgaan met de missie of het vroegtijdig afbreken van de missie. Want leg je het loodje? Dan raakt je Operator Missing in Action (MIA), is deze onspeelbaar en ontvang je ook geen beloning. Om een MIA-Operator terug te krijgen moet je een reddingsoperatie uitvoeren met een van je overgebleven Operators. Pas zodra je het door parasieten gemummificeerde lichaam weet te vinden en naar een Extraction-punt weet te brengen, is de betreffende Operator na enige hersteltijd weer speelbaar. Dit aspect zorgt ervoor dat je wel twee keer nadenkt voordat je extra risico neemt om net die extra beloning te behalen.


De opzet van deze Rainbow Six klinkt dan ook vrij vrij simpel en dat is het in wezen ook. Zodra je na een voltooide missie terugkeert naar de HQ, bestaande uit een overzichtsmenu, heb je de mogelijkheid om Operators uit te rusten met nieuwe wapens, granaten en gadgets om vervolgens de gehele cyclus opnieuw te doorlopen. Om je als speler toch te dwingen tot afwisseling kan je niet iedere missie starten met dezelfde Operator. Na iedere missie moeten Operators namelijk herstellen van de opgelopen verwondingen en blessures. De grootste afwisseling is dan ook te vinden in het al dan niet verplicht gebruiken van verschillende Operators. De vier verschillende locaties zal je namelijk binnen no-time van voor naar achteren kennen.

Siege dient als basis voor Extraction
Extraction gebruikt Siege als basis en borduurt voort op het gefinetunede Rainbow Six: Siege. Daar is in principe niets mis mee, want Siege speelt ontzettend fijn, ziet er grafisch goed uit en voelt enorm vertrouwd aan. Hetzelfde geldt dus ook voor Extraction. Maar aan de andere kant zorgt de herkenning van Operators, wapens, gadgets en mechanics ervoor dat de gameplay nog sneller eentonig wordt. De gemiddelde Siege-speler is immers al bekend met al het hierboven genoemde. Nadat je binnen een avondje spelen alle vier de Amerikaanse steden ontdekt hebt, blijft er dan ook niet veel over om voor te blijven spelen: er mist simpelweg een hoger doel in Extraction.


Een gewaagd project
Na zo’n twintig lange uren spelen vraag ik mezelf vooral af voor wie Rainbow Six: Extraction bedoeld is. Het lijkt erop dat deze game vooral gericht is op de spelers die in 2018 verkocht waren aan het tijdelijke Outbreak evenement. Want al na een paar avondjes parasieten tot zwart snot schieten en het keer op keer uitvoeren van dezelfde opdrachten had ik het wel gezien. Voor de echte liefhebbers van een grind is er aan het eind van de rit nog de ‘Maelstrom Protocol’: een missie met negen sub-zones en een hogere moeilijkheidsgraad, maar om deze te bereiken én te voltooien moet je de game wel héél leuk vinden en dat zal maar weinig voorkomen vrees ik.

Al met al is Rainbow Six: Extraction een gewaagd project geworden en dat is hoe dan ook te waarderen. Dit keer geen tactische shooter zoals we gewend zijn van de serie, maar een Rainbow Six dat eerder doet denken aan een Dying Light. Helaas voor Ubisoft was de Outbreak mode ook weer niet zó bijzonder dat het een spin-off rechtvaardigt. De vier huidige locaties, missies en vijanden worden namelijk snel eentonig en er mist bovendien ook een groter doel om naartoe te werken. Het is dat Rainbow Six: Extraction momenteel onderdeel uitmaakt van de Xbox Game Pass en dat de game daardoor voor abonnees wellicht leuk is om te proberen, maar anders kan je beter Rainbow Six: Siege opstarten.



Geplaatst door op 06-02-2022
Aantal keer bekeken: 3553

Laatste reacties

avatar van Bart1622
Bart1622 ( 1078   1) 06-02-2022 16:09
Ik dacht echt dat het een slecht spel zou zijn, totdat ik hem probeerde. Ik vind hem dus bovengemiddeld goed! Maar ik heb hem gratis via de game pass, dus dat telt ook mee. Maar zo zie je maar, een review is en blijft subjectief.
avatar van Deckers
Deckers ( 322   5) 06-02-2022 16:18
Zo is dat
Al mis ik de nadruk op teamplay te lezen in deze review.
Ik heb trouwens ook zo het idee dat veel mensen deze gamz spelen in solo vertrekpunt, maar gewoon twee vreemde speler mee in de verdoemenis trekken.
Vreemde spelers tegenwoordig!!!
avatar van Epitome
Epitome ( 825   1) 06-02-2022 17:41
Ik vermaak me al 80 uur met deze game en ik ben er nog niet klaar mee. Ok, er zit bijna geen verhaal in, maar het gaat met dit soort games ook puur om de fun en zelfs met random medespelers kan je dat zeker hebben met Rainbow Six Extraction!
avatar van Daniel
Daniel ( 2420   19) 06-02-2022 19:01
Quote:
Zo is dat
Al mis ik de nadruk op teamplay te lezen in deze review.
Ik heb trouwens ook zo het idee dat veel mensen deze gamz spelen in solo vertrekpunt, maar gewoon twee vreemde speler mee in de verdoemenis trekken.
Vreemde spelers tegenwoordig!!!
Gepost door: Deckers op 06-02-2022 16:18
Nadruk op teamplay vind ik zelf wel meevallen, maar dat zou ook niets nieuws moeten zijn in een Rainbow Six-game. Overigens heb ik de game met twee vrienden gespeeld én heb ik de game solo (online) geprobeerd. Dat laatst is, zoals je zelf al aangeeft, niet dé manier om deze game te spelen.


Quote:
Ik vermaak me al 80 uur met deze game en ik ben er nog niet klaar mee. Ok, er zit bijna geen verhaal in, maar het gaat met dit soort games ook puur om de fun en zelfs met random medespelers kan je dat zeker hebben met Rainbow Six Extraction!
Gepost door: Epitome op 06-02-2022 17:41
Goed om te horen dat je je zo vermaakt met Extraction!

Ben wel benieuwd welke rol de Xbox Game Pass hierin speelt. Zouden jullie Extraction ook gespeeld hebben als deze niet direct op de service zou staan (PS-spelers uitgezonderd ;-))?
avatar van Epitome
Epitome ( 825   1) 06-02-2022 19:21
Ik heb hem voor PlayStation 4/5, wel voor een tientje met inruil van twee games bij Gamemania. Dus niet voor de volle mep, maar ook niet via Game Pass.
avatar van Dietz
Dietz ( 67 ) 08-02-2022 13:22
Moet zeggen dat ik me ook best vermaak. Vind het ook wel leuk dat sommige missies compleet stealth gedaan kunnen worden.

Quote:
Om je als speler toch te dwingen tot afwisseling kan je niet iedere missie starten met dezelfde Operator. Na iedere missie moeten Operators namelijk herstellen van de opgelopen verwondingen en blessures.
Dit is overigens incorrect. Als je aan einde van de missie genoeg health hebt, dan kun je de operator gewoon weer inzetten bij de volgende.
avatar van Daniel
Daniel ( 2420   19) 14-02-2022 21:12
Quote:
Moet zeggen dat ik me ook best vermaak. Vind het ook wel leuk dat sommige missies compleet stealth gedaan kunnen worden.

[..]

Dit is overigens incorrect. Als je aan einde van de missie genoeg health hebt, dan kun je de operator gewoon weer inzetten bij de volgende.
Gepost door: Dietz op 08-02-2022 13:22

Dat klopt, al is het 9/10 zo dat je toch aardig wat verwondingen aan een missie overhoudt en dus enigszins gedwongen wordt om een andere Operator te kiezen. Op een lagere moeilijkheidsgraad is het wel mogelijk je gang te gaan met één en dezelfde Operator.