Persona 5 heeft meerdere spin-offs gekregen. Denk bijvoorbeeld aan Persona 5 Strikers en het ritmespel Persona 5: Dancing in Starlight. Het voorgaande deel in de serie, Persona 4, heeft ook meerdere uitstapjes gemaakt naar andere genres. Met Persona 4: Dancing All Night is er ook een ritmespel en er zijn twee vechtspellen uitgebracht op de PlayStation 3 en de Xbox 360 genaamd Persona 4 Arena en Persona 4 Arena Ultimax. De tweede heeft nu een remaster gekregen, waarmee hij naar de Nintendo Switch, PlayStation 4 en 5 is gebracht. Laten we eens gaan kijken of deze vechtspellen bijna tien jaar later nog interessant genoeg zijn, of dat deze spin-off beter in de kast had kunnen blijven liggen.
P-1 Grand Prix
Persona 4 Arena Ultimax bevat verschillende verhalen. Het originele verhaal van Persona 4 Arena is net zoals de DLC-episode Adachi toegevoegd aan deze remaster. Natuurlijk is het verhaal van Ultimax aanwezig. Mochten deze spin-offs nieuw voor je zijn en je wilt het verhaal chronologisch volgen dan is het aan te raden om te beginnen met het verhaal van Persona 4 Arena. Beide verhalen spelen zich af na de gebeurtenissen uit Persona 4.
Yu Narukumi, het hoofdpersonage, komt weer terug vanuit de grote stad om zijn vrienden in Inaba weer te zien. Echter wordt dit geen gewone vakantie. Bij aankomst blijkt dat de midnight channel weer actief is en dat er een toernooi gehouden wordt onder de naam P-1 Grand Prix. Dit wordt geleidt door generaal Teddie. Yu en zijn vrienden gaan weer de TV-wereld in om uit te zoeken of dit wel hun Teddie is en waarom dit toernooi er is. Generaal Teddie zorgt ervoor dat Yu en zijn vrienden tegen de schaduwversies van elkaar en nieuwe personages moeten vechten.
Het verhaal van Persona 4 Arena Ultimax speelt zich dan weer af na de gebeurtenissen uit Persona 4 Arena. Hierin wordt Inaba omgeven door een rode mist, die alle elektronische communicatie uitschakelt. Om deze mist weg te halen wordt er weer in een toernooi gevochten door Yu en zijn vrienden, wat weer onder leiding staat van generaal Teddie.
Uiteindelijk zijn beide verhalen interessant en blijf je constant geboeid om het mysterie van onder andere generaal Teddie op te lossen.
Beide verhaalmodi worden verteld als een visual novel met af en toe een tussenfilmpje. Het overgrote deel is echter wel voorzien van voice acting (in zowel Engels als Japans!), dus je hoeft niet alles te lezen. Atlus heeft er goed aan gedaan om het verhaal van Persona 4 Arena toe te voegen; zonder deze achtergrond is namelijk het verhaal van Ultimax lastig te volgen. Daarnaast leeft het verhaal wel het meest als je Persona 4 ook gespeeld hebt. De personages worden wel allemaal kort geïntroduceerd, maar het kan bijvoorbeeld lastig zijn te begrijpen wat de achtergrond van Teddie is.
Achterover leunen
Tijdens het volgen van het verhaal moet je dus soms vechten. Persona 4 Arena Ultimax is een 2D fighter van ontwikkelaar Arc System Works, welke bekend staat om goede fighters zoals de Guilty Gear en BlazBlueserie. Het gebruikte gevechtssysteem is dan ook prima en bevat voldoende diepgang en voelt niet verouderd aan. Om de fijne kneepjes van het systeem te leren is er de Lesson modus, waarna je altijd je combo’s kunt trainen. Mocht je nu helemaal niets met fighters hebben, maar wel het verhaal willen volgen dan kan dat ook. Er is namelijk een automatische modus, waarin de computer de tegenstander in elkaar mept met fantastische aanvallen en combinaties.
Voorover leunen
Mocht je wel van het vechten houden of even genoeg hebben van al het lezen dan zijn er genoeg andere modi waarin je je tanden kunt zetten. Zo kun je online je vaardigheden testen tegen spelers over de hele wereld. De remaster werkt met een lobby, waardoor ik veel aan het wachten was voordat ik eens tegen iemand anders kon spelen. Als ik dan eenmaal een tegenstander had om mijn vaardigheden te testen dan werkte het allemaal prima. Ik had geen last van vertragingen of willekeurige afsluitingen. Echter vond ik de Golden Arena modus veruit het leukste. Deze bestaat uit verschillende moeilijkheidsgraden met daarin 100 tot 200 verschillende gevechten die elkaar opvolgen met om de vijf gevechten moeilijkere baasgevechten. Je kiest een van de 37 personages en begint met vechten totdat je doodgaat, waarna je weer opnieuw begint bij het eerste of verder kan gaan vanaf het punt waarop je de laatste eindbaas hebt verslagen.
Na het winnen van voldoende gevechten stijg je in level, waarna je vaardigheidspunten kunt verdelen over jouw personage. Je kunt hem sterker, sneller, of bijvoorbeeld sterker maken met magie. Daarnaast ontgrendel je ook verschillende skills die je aan je personage kunt geven. Dit is vergelijkbaar met hoe het werkt in de Persona-spellen. Zo doe je bijvoorbeeld meer schade met een lichte aanval van jouw Persona of vergiftig je de tegenstander. Als laatste heb je ook de social skills van bekende personages uit Persona 4, welke nog weer extra bonussen kunnen geven tijdens het vechten. Aan het begin van een gevecht kies je welk social skill je wilt gebruiken. Dit alles zorgt voor meer variatie in het vechten en je kunt zo jouw eigen personage maken. Echter zijn ze ook zeker nodig omdat tegenstanders vaak goed gebruik maken van hun eigen skills.
Oud likje verf
Dat je met een remaster van een PlayStation 3-spel te maken hebt is wel duidelijk te zien. Tijdens het verhaal zijn de tekstblokken en de getekende personages wel scherp, maar sommige achtergronden zijn korrelig en waren ook gelijk aan de achtergronden uit de PlayStation 2 en PlayStation Vita-versies van Persona 4 zonder dat hier iets aan gewijzigd was. Daarnaast zijn de personages als ze aan het vechten zijn wat ruw rond de randjes. Tijdens het vechten valt dit echter totaal niet op, omdat er zoveel op het scherm gebeurt. Daarnaast had ik zelf nog de kleine ergernis dat bij sommige skills in de Golden Arena modus de START-knop van de PlayStation 3 gebruikt moest worden; deze knop heeft mijn PlayStation 5-controller niet. Het was niet dat ik niet wist welke knop ik moest gebruiken, maar het voelde een beetje slordig aan.
Conclusie
Persona 4 Arena Ultimax Remastered bevat met het toevoegen van de verhaalmodus van Persona 4 Arena genoeg verhaal om je een paar uur zoet te houden. Mocht je echt op zoek zijn naar een goede fighter, dan kun je hiermee ook uit de voeten. De verschillende modi, waarbij Golden Arena de beste is, geven voldoende afwisseling om je combo’s te oefenen met de vele personages. Echter doet deze remaster weinig waar het deze titel voor krijgt. Op grafisch gebied is er maar weinig wat daadwerkelijk een nieuw likje verf heeft gekregen en ziet het er soms zelfs nog oud uit. Echter doet dit niet af aan het plezier dat beleefd kan worden met deze remaster. Uiteindelijk denk ik dat voor nieuwkomers die Persona 4 al gespeeld hebben Persona 4 Arena Ultimax Remastered zeker de moeite waard is, maar voor mensen die het origineel gespeeld hebben bevat het onvoldoende vernieuwingen om het nogmaals aan te schaffen. In dat geval kun je ook een halve Budgy van de beoordeling afhalen.