De afgelopen tijd hebben heel wat racers de revue gepasseerd: Forza Motorsport 3, Dirt 2, Need for Speed Shift, allemaal games die het moeten hebben van het realisme. Eindelijk kunnen we weer eens los met een arcade fun racer. Uiteraard hadden we eerder dit jaar al Sonic All-Star Racers, maar die kwam helaas niet zo goed uit de verf en is dan ook niet echt opgepakt door de menigte. De vraag is of een meer volwassen ogende titel dit wel gaat lukken, Burnout heeft 2 jaar geleden al bewezen dat zo’n titel enorm aan kan slaan.
Georganiseerde chaos op de weg
Split/ Second is een racegame in de zin dat je een parcours over racet en als eerste moet zien te eindigen. Daar houdt de vergelijking echter al snel op met conventionele racers als Forza Motorsport. Het racen naar de finish in S/S krijgt namelijk een extra dimensie door de interactieve wereld waar je doorheen rijdt. Overal exploderen tankwagens, er vallen explosieve tonnen uit helikopters, een vliegtuig stort neert wanneer jij over de landingsbaan heen scheurt en dat allemaal moet je in een Split/Seconde zien te ontwijken.
De vergelijking wordt al snel getrokken met Burnout omdat grafische presentatie van de auto’s vergelijkbaar is met deze game, ook de omgevingen hadden zo uit een Burnoutgame kunnen komen. Er zit echter een groot verschil tussen deze twee titels, waar Burnout het voornamelijk moet hebben van grote crashes en takedowns, is het in Split/Second van veel groter belang om indirect jouw tegenstanders dwars te zitten. Het gebruik van de omgeving speelt dan ook een veel grotere rol, dan het beuken van je medestanders.
Split/Second is een game waarin rijstijl hand in hand gaat met het triggeren van events in de omgeving. Hoe beter jij door de bochten slipt en gebruikt maakt van de slipstream van je tegenstanders, hoe sneller jij de omgeving naar je hand kunt zetten. Heb je genoeg energie opgespaard, drie blokjes vol, dan kun je zelfs de gehele route veranderen. Dit zorgt er bijvoorbeeld voor dat een brug volledig instort, waardoor je al kronkelend op een vliegdekschip terecht komt. Dit vliegdekschip is echter zinkende en je moet dan ook op volle snelheid langs glijdende straaljagers ontwijkend je weg voort zien te zetten. Het zorgt voor een chaos die je soms echt een wow gevoel geeft wanneer je net alles weet te ontwijken! Ook speelt Power Play een grote rol, heb je je meter helemaal gevuld, dan kan je een tegenstander die voor je rijdt bijvoorbeeld dwars zitten door een cruise schip op zijn kant te laten donderen. Chaos ten top!
Glijden en bumperkleven worden beloond.
Een game staat of valt natuurlijk met zijn besturing, deze lijkt bij Split/Second wel snor te zitten. Niet alle wagens rijden even relax, maar hoe verder je komt, hoe beter je wagens worden. Vooral het bochtenwerk werkt prima en ook het triggeren van events over de baan heen voelt eigenlijk bijzonder natuurlijk aan. Het is alleen wel even een kwestie van wennen, want je moet veel geconcentreerder rijden dan je normaal gewend bent, het kan bijvoorbeeld voorkomen dat je net op tijd moet remmen omdat er een trein inclusief brug naar beneden komt zeilen.
Previously on Split/Second.
Het is lang verborgen gehouden wat nu precies de singleplayer in zou gaan houden. We kunnen je inmiddels vertellen dat de singleplayer hoofdstukken gaat bevatten waar in jij je zelf zal moeten bewijzen. Elk hoofdstuk is een TV aflevering waarin jij goed moet rijden om aan punten te komen. Wanneer je genoeg punten bij elkaar gesprokkeld hebt krijg je toestemming om een zogenaamde Elite Race te rijden. Deze is wat lastiger dan anderen omdat de wagens van de tegenstanders je zo van de weg kunnen beuken. Denk aan een dikke jeep of ander materiaal. Haal je hier echter de top 3, dan mag je door naar het volgende hoofdstuk in jouw TV debuut.
Overigens is het racen gevarieerd gehouden door dat het niet alleen racen geblazen is, er zitten ook races tussen waar bij je raketten moet ontwijken van een Apache gevechtshelikopter, of langs grote trucks moet proberen te komen die allemaal TNT tonnetjes laten vallen, dit zijn events die je zowel alleen als met zijn tweeën kan spelen. Dit zorgt voor de nodige variatie in het normale racen. Het concept is leuk, maar ik vraag me af of de singleplayer lang genoeg is. Hier over gaan we je in de review nog veel meer over vertellen.
Eindelijk weer een split-screen multiplayer optie!
Een heel groot voordeel van Split/Second is dat je ook met zijn tweeën op één console tegen elkaar kan racen. Als één van de weinigen hebben we ook daadwerkelijk de kans gekregen om uitgebreid de multiplayer te checken. Dit houdt in splitscreen gaming op één console. Ik kan je vertellen dat dit nog één van de tofste features is van allemaal! We hebben tot aan het eind van het evenement door gespeeld omdat het ‘nog één keertje’ effect duidelijk aanwezig was. Het voelt simpelweg zo enorm goed om een vriend naast je te zien verdwijnen onder een berg aan explosieve tonnen. Ik had eerlijk gezegd niet verwacht dat ik het zo leuk zou vinden. Wel een nadeel kwamen we tegen in het feit als iemand ver op kop rijdt, die vaak ook niet meer te achterhalen is. Blijft het veld echter bij elkaar dan is de spanning soms echt te snijden. De graphics blijven ook goed behouden wanneer je met meer spelers speelt.
Nieuw online ranking systeem.
Online hebben we niet kunnen proberen, wel is er een nieuw soort ranking systeem in het leven geroepen. Op je auto staat namelijk een nummer vermeld wat begint op 99. Wordt je een keer eerste en heb je 7 mensen achter je gelaten, dan wordt dit nummer 92 enzovoorts. Uiteindelijk kan je dan dus een 1 op je auto hebben staan wat natuurlijk niet verkeerd is. Naarmate je echter verliest gaat ook je nummer weer omhoog. De reden dat ze deze manier van ranken hebben toegevoegd is omdat je bij games met zogenaamde rankings en levels, het niet vaak duidelijk is wie de beste is, het enige wat duidelijk is, is wie er het meest de game heeft gespeeld. Door deze manier van ranken toe te passen, willen ze er voor zorgen dat je ook als je kort speelt al dus een hoge ranking kunt krijgen, mits je het verdient. Ook een leuk nieuwtje is dat al de achievements die je hebt gehaald, op je auto worden weergegeven in de vorm van stickers.
Voorlopige conclusie
Ik moet eerlijk toegeven dat ik de demo niet heel bijzonder vond, gelukkig is de game zelf een heel ander verhaal. Ook twijfelden wij of het na tien keer dezelfde track te spelen nog wel leuk was, omdat je dan precies weet waar wat gebeurt. Gelukkig valt dit nog wel mee omdat de tracks vrij lang zijn, hier door weet je nooit waar de hel nu precies losbreekt, ook het feit dat iemand daadwerkelijk een indirect event moet activeren, zorgt er voor dat het altijd opletten is op de weg van Split/Second! Het is een game die veelbelovend oogt en zeker een kans maakt om Matchwinner te gaan worden, of Split/Second echter als eerste over de finish gaat komen, hoor je in mei 2010.
Interview met Serkan Hassan, Design Manager van Split/Second
Bij het persevenement voor de game Split/Second: Velocity van Blackrock Studios hadden wij de gelegenheid om Serkan Hassan, een van de designers, wat vragen te stellen over hun nieuwste game.
Kun je ons vertellen waar jij in dit spel verantwoordelijk voor bent?
Ik was erbij vanaf het begin, dus ook bij het creëren van het eerste concept. Later in het ontwikkelproces heb ik op een aantal verschillende afdelingen gewerkt, zo was ik betrokken bij het ontwerpen van de racecircuits, de verschillende power-plays, en heb ik de verschillende game modes helpen ontwikkelen. Tegen het einde van het productieproces heb ik me voornamelijk beziggehouden met de Artificial Intelligence en het bijschaven van de moeilijkheidsgraden.
Dus bij het artistieke deel was je niet betrokken?
Nee als ik me inlaat met de artistieke kant van de zaak dan heeft dat meestal een rampzalig gevolg, hehe.
Kijkend naar het spel, en dan met name naar de game-mode survival, waarin je explosieve tonnen die uit een truck worden gelanceerd moet ontwijken, moest ik erg terugdenken aan de film Deathrace. Hebben jullie daar een stukje inspiratie vandaan?
Hehe dat hoor ik vaker, die vergelijking met Deathrace. Om eerlijk te zijn kom het idee van de trucks, en dan met name trucks die voorwerpen wegschieten uit de film Bad Boys 2. Daarin zit een scene waarin ze een gestolen truck achtervolgen die allerlei dingen voor de auto van de speler…hahaha ik bedoel natuurlijk van Will Smith en Martin Lawrence gooien. Het is niet zo dat ons spel rechtstreeks is afgeleid van die film, maar het zijn wel dat soort elementen die we proberen over te brengen naar het spel.
Dus je kijkt zo’n film en denkt, “dat is cool, dat willen we in het spel hebben”?
Ja precies, het leuke is dat iedereen die het spel speelt weer iets anders herkent uit een film of serie. Veel mensen zien de vergelijking met Deathrace, maar anderen denken aan Terminator 2 door het rijden in de kanaalsystemen (storm drain), en wij zagen vooral Bad Boys 2. Dit vinden we fantastisch, hoe meer mensen denken aan films of series hoe beter, zolang ze maar niet denken “Oh dit ken ik al uit dit racespel”, of “dat zat ook al in Need for Speed”.
Ik heb gezien dat er een optie is om het spel split-screen te spelen, kan je dan ook met twee spelers op 1 Xbox en dan op Xbox live spelen?
Nee helaas niet.
En wordt System Link ondersteund?
Hmmm nee ook dat niet, ik wil er nog een positieve draai aan geven, maar helaas. Splitscreen is alleen mogelijk met maximaal 2 spelers op 1 Xbox. Maarem… op Xbox live is het heel cool! Hahaha!
Tijdens het spelen van de demo merkte ik dat de meeste vaardigheden zoals de power plays hun nut verliezen als je op kop ligt. Zeker als je een paar seconden voorligt dan kunnen de spelers achter je je nauwelijks beïnvloeden. Dit kan het spel ietwat saai maken wanneer je veilig op de eerste plaats rijdt. Wat is hiervoor jullie oplossing?
We hebben dat inderdaad meer gehoord, ook in het verleden, maar ik denk dat het hier van belang is om wat meer te vertellen over de demo. We waren genoodzaakt om in de demo voor een vaste moeilijkheidsgraad te kiezen, en die ligt ongeveer tussen easy en medium in. In het volledige spel zal de AI zich automatisch aanpassen op jouw rijvaardigheid. Als je ver voor de andere coureurs rijdt bij het finishen, dan zal je het de volgende race een stuk moeilijker krijgen. Dat werkt ook de andere kant op. Heb jij het al verschillende races heel moeilijk, dan zal het spel iets gemakkelijker worden zodat je meer kans maakt om te winnen. Op deze manier hopen we ervoor te zorgen dat het voor iedereen uitdagend blijft, en hopelijk zorgt dat er ook voor dat je nooit met een enorme voorsprong zal finishen.
Zit er dan ook “rubber banding” in het spel? Dus dat je eigenlijk altijd dichtbij de nummer 1 blijft, ongeacht hoe vaak je crashed?
Nee we hebben bewust gekozen om dat niet te doen. De AI blijft doorrijden ongeacht waar jij rijdt. Wat wel zo is, is dat wanneer de koploper erg ver voorligt, hij wat minder risico’s zal nemen. Hij verlaagt zijn snelheid een beetje, neemt de bochten wat ruimer en zorgt ervoor dat hij de koppositie niet verliest, net zoals een echte racecoureur dat doet. Ligt hij echter achter, dan gaat hij meer voor een ‘alles of niets’ aanpak. Hij zet zich dan dus echt 110% in om voor je te komen, neemt meer risico’s, rijdt agressiever en gebruikt meer korte binnenwegen (shortcuts).
Kan je ons nog iets meer vertellen over de credits die je kan winnen in elke race?
Ja zoals je hebt gehoord kan je per race maximaal 50 credits verdienen. Deze gebruik je in eerste instantie om nieuwe tracks te unlocken, en zodat je uiteindelijk deel kan nemen aan de zogeheten ‘Elite race’. Nou is het niet nodig dat je alle races wint, maar spelers die dat wel kunnen zullen het spel sneller ‘uitspelen’ dan zij die in elke race derde worden bijvoorbeeld. Zo kan je dus meestal kiezen voor jouw favoriete spelmodus, maar zal je af en toe ook een alternatieve modus moeten kiezen om de benodigde punten te verzamelen.
Als je nog één extra jaar zou hebben om aan het spel te werken, wat zou je dan veranderen?
Oef.. dat is een lastige vraag. Het eerste dat in me opkomt is toch gewoon “meer”. Meer gamemodi, meer banen, meer auto’s. Tegelijkertijd zit er nu al zo veel in, vooral het aantal game modi is ongewoon hoog voor een racegame. Er waren wel wat onderdelen, zowel online als offline die we overwogen hebben erin te verwerken, maar als dat doet loop je kans om de algehele ervaring te veel te verdunnen. Je kan je dan op geen enkel onderdeel meer concentreren, en in eerste instantie wilden we een goede racegame produceren.
Er is wel één ding waar we op het kantoor over hebben nagedacht… Wat als jij niet diegene was die de auto bestuurde, maar jij diegene was die de aanvalshelikopter bestuurde, of de truck met explosieve tonnen? Maar om eerlijk te zijn denk ik dat je dan een geheel nieuwe game nodig hebt om dat te kunnen realiseren.
Natuurlijk ben je je bewust van het feit dat Bizarre Creations binnenkort met Blur komt, wat er ook op gericht is om het andere coureurs lastig te maken. Heb je de Bèta gespeeld en zo ja, wat vond je er van?
Ik heb er inderdaad wel even mee gespeeld en het aantal auto’s en tracks is prima. Hmm… ik moet wel zeggen dat iedereen het spel vergelijkt met Mario Kart, en dat ben ik wel met ze eens. Als ik het speel heb ik af en toe het gevoel van “ik heb dit spel al eens gespeeld”. Tegelijkertijd vind ik het echt een uitstekende developer en was ik helemaal gek op Project Gotham Racing 4, dus om die reden heb ik alsnog erg veel zin om het te spelen.
Nou als laatste vraag een lastige, vind je jezelf een veilige autobestuurder? Met zoveel vernietiging in je game neem je er misschien wel wat van mee op de autoweg.
Hehe om eerlijk te zijn rijd ik pas sinds kort weer auto. Bovendien heeft mijn huidige wagen niet echt de snelheid en acceleratie om de stunts uit te halen die je in Split/second ziet. Er is dus waarschijnlijk geen gevaar voor anderen zolang ik in die auto rijd. Maar ik moet zeggen, als iemand me nogal in de weg zit in de file denk ik soms wel eens aan de power-plays uit het spel, haha!