Volg ons op Facebook Abonneer op onze RSS

Review: LEGO Bricktales (Switch)


Brickmasters opgelet! Raakt je LEGO verzamelbak alweer leeg? Bereikt je LEGO budget zijn plafond? Of heb je geen ruimte meer om al die LEGO bouwwerken te etaleren? Voor jou is er LEGO Bricktales. De nieuwe LEGO game waarin je virtueel met deze heerlijke blokjes kan rommelen. De droom van iedere LEGO bouwer, toch? Dat dacht ik in ieder geval wel. Maar is virtueel bouwen net zo intuïtief als in het echt? En is de game om het bouwen heen een beetje te pruimen? Jullie eigen Bugetgaming Brickmaster gaat op onderzoek uit!

Multidimensionale avonturen!

Wat maakt of breekt een goed LEGO bouwwerk? Juist! De grappige verhaaltjes en situaties die door de minifigs (minifiguren) verbeeld worden. Bricktales heeft dat goed begrepen. Gedurende je avontuur kom je knotsgekke minifigs tegen met grappige dialogen. Dat begint al met je opa, die een eigen pretpark runt. Helaas is dat in verval geraakt, omdat hij te druk is met wetenschappelijke experimenten in zijn kelder. Je kent het wel. De gemeente dreigt het vervallen pretpark tegen de vlakte te gooien, tenzij het héél snel wordt opgeknapt. Een schone taak voor de minifig kleinzoon en zijn interdimensionale helper: een soort vliegende-camera-kruimeldief-projector die je assisteert in je multi-dimensionale avonturen.

Multi-dimensionale avonturen? Zijn we in fase 4 van het Marveluniversum beland? We willen gewoon met LEGO spelen! Dat snap ik, maar iedere game heeft een achtergrondverhaal nodig (een excuus) om je van alles te laten beleven hè. In dit geval bouw je natuurlijk niet zomaar een pretpark. Dat doe je NATUURLIJK door naar verschillende werelden te reizen via je opa’s interdimensionale transporter waar je problemen oplost om blijdschapsenergie te verzamelen die je omzet in kristallen die genoeg energie geven om het pretpark op te knappen. Duidelijk, toch?


Afwisselende opdrachten

Met LEGO kun je zowat alles maken. Bricktales bewijst dat als geen ander. De werelden zijn namelijk volledig opgebouwd uit LEGO blokjes. Zo bezoek je onder andere een jungle, Egyptische woestijn en een grote stad. In ieder wereld krijg je te maken met de nodige minifigs die in de problemen zitten. En hun problemen los je op door … nee, deze keer eens niet door alles kapot te knallen, maar juist door te bouwen! Dat begint met loopbruggetjes of trappetjes. Geleidelijk wordt het steeds indrukwekkender en ingewikkelder, zoals marktkraampjes, grote beeldhouwwerken, voertuigen en kermisattracties. Je lost zelfs regelmatig puzzels op door iets te bouwen.

Hoewel bruggetjes en dergelijke nooit helemaal verdwijnen, ben ik als Brickmaster best onder de indruk van de afwisseling in de opdrachten. Vooral de bouwwerken die niet mogen instorten kunnen best uitdagend zijn. Je moet hierbij echt rekening houden met de draagkracht of balans van de LEGO blokjes. Ieder bouwwerk wordt vervolgens aan een stresstest onderworpen, bijvoorbeeld door er een vrachtwagen overheen te laten rijden. Houdt je brug het niet? Dan is het terug naar de tekentafel.

Editor met beperkingen

Vooral op deze momenten komen de beperkingen van de editor naar voren. Bouwen kan in Bricktales namelijk best wel een gedoetje zijn. Er staan een aantal voorwerpen klaar als basis om op te bouwen. Daarnaast ligt een assortiment aan blokjes waarmee je de uitdaging mag behalen. Dit is nog makkelijker dan thuis, waar je uren door een bak zoekt naar dat ene blokje!


Helaas gaat het hier wat bergafwaarts. Met de controller of je vinger (via de touchscreen) pak je blokjes op en beweeg je ze naar de plek waar je ze wil bevestigen. Dat klinkt makkelijker dan het is. Bij het touchscreen zaten zelfs mijn slanke Brickmaster vingertjes eigenlijk altijd in de weg. Laat je het blokje los om ‘m te plaatsen, dan beweegt die vaak op het laatste moment toch nog náást het blokje. Irritant! En dan: camera draaien, blokje oppakken en opnieuw proberen. Met de controller kan het vinden van de juiste plek erg lastig zijn. Een kleine beweging van de analoge stick is soms te weinig en soms te veel. Zo zit je flink te pielen om een blokje te plaatsen. En soms zit je opeens heel ergens anders als je de camera beweegt. De ergernis wordt versterkt doordat je steeds maar één blokje kan oppakken. Een ‘handje blokjes’ samenstellen dat je snel kan gebruiken zou véél intuïtiever werken.

Grafische LEGO charme

De camera is overigens ook niet de makkelijkste. Zowel in de editor als in de levels gedraagt deze zich net niet zoals je dat wil. Zo moet je bij het bouwen vaak bijstellen om van je blokjesvoorraad naar het bouwwerk te gaan. Alles bij elkaar kost dat best veel tijd. In de levels zelf kun je de camera uitzoomen voor een overzicht. Leuk om te bekijken hoe mooi alles eruitziet, maar ook om geheime doorgangen te spotten. Helaas kun je de camera niet vrij bewegen wanneer je rondloopt. Daardoor zie je vaak niet goed waar je nu eigenlijk naartoe loopt of wat daar te vinden is. En kun je minder genieten van de manier waarop alles uit LEGO blokjes is opgebouwd. Die LEGO charme, gecombineerd met een goede belichting, zorgt wel voor een heel aangename game om naar te kijken.


Verplicht voer voor Brickmasters?

Lego Bricktales is een verfrissende game geworden. Rustig aan spelen en bouwen staat voorop in deze geweldloze game. Het lichte verhaal houdt je geëngageerd en vormt een goed excuus voor de bouwopdrachten. Overigens kun je die nog eens spelen nadat je ze hebt gehaald. Deze keer met meer vrijheid, meer blokjes en meer anders gekleurde blokjes. Zo kun je naar hartenlust creatief zijn binnen die opdrachten. Na de 15 tot 20 uur die je nodig hebt voor het verhaal, geeft dat de game nog wat extra levensduur. Nu moet ik wel zeggen dat mijn creativiteit regelmatig gedwarsboomd werd door de irritante editor. Ik heb gehoord dat er nog een aantal patches aankomt. Eén om de game wat soepeler te laten lopen op de Switch en daarna eentje met verbeteringen in de spelervaring. Ik hoop dat de editor hiermee een stukje gebruiksvriendelijker wordt. Als dat zo is, kun je nog een half puntje bij de score optellen. Ondanks mijn irritaties kan ik LEGO Bricktales zeker aanraden aan iedere Brickmaster thuis. Vooral die met kleine Brickmastertjes in opleiding.



Chris van Breda (Crispy)

Critical Chris is communicatieadviseur en fanatiek gamer. Schrijft recensies als creatieve oefening, waarbij een objectief oordeel en de Budgetgaming gedachte centraal staan.

Aantal keer bekeken: 3087

Laatste reacties

avatar van Dietz
Dietz ( 67 ) 20-10-2022 17:34
Grappig spel ja, maar kijk uit dat je nergens vast komt te zitten.
Spel werkt met 'hub' waar je naar terug kan en daar vandaan naar één van de levels kan.
Helaas spawn je dan altijd waar je level hebt verlaten.
Dus zat je toen vast, zit je nu ook weer vast.
Voor altijd vast in die level !!!
Hoop dat hier een fix voor komt.