Winters’ Expansion bestaat uit drie verschillende componenten. De belangrijkste daarvan is ‘Shadows of Rose’, een korte verhaalmodus waarin je als de volwassen dochter van Ethan speelt. Rose heeft vanwege de gebeurtenissen in Village ietwat vreemde krachten en ze is daardoor al haar hele leven een buitenbeentje. Ze heeft geen vrienden en via korte flashbacks zien we dat ze ook nog op school werd gepest.
Als Rose vervolgens te horen krijgt dat ze misschien ‘genezen’ kan worden, grijpt ze wanhopig die kans met beide handen aan. Het probleem is dat ze daar wel een groot risico voor moet nemen door met behulp van haar krachten in een soort droomwereld te duiken. Dat klinkt misschien vaag, maar het feit dat ze haar bewustzijn verplaatst in een collectief geheugen van een speciale schimmel is alleen enigszins te begrijpen door gamers die Village hebben gespeeld.
Helaas wordt al snel duidelijk dat je niet veel van de ‘Shadows of Rose’-campaign hoeft te verwachten. Deze uitbreiding is in principe een mini-uitvoering van de hoofdgame en bevat heel weinig verse content. Het begin speelt zich bijvoorbeeld in een amper gewijzigde versie van kasteel Dimitrescu af. Rose kan met haar krachten nieuwe schimmelbarrières vernietigen en voor beperkte tijd zombies bevriezen. Voor de rest ben je zoals gewoonlijk sleutels aan het zoeken en met klassieke wapens aan het schieten.
Na het kasteel kom je terecht in het poppenhuis van Boneviento. Net als in de hoofdgame worden je geweren voor dit stuk weggenomen en moet je vooral vluchten voor een monster. Het is op zich leuk om te doen, maar het voelt een beetje onorigineel en goedkoop aan omdat het de formule van de hoofdgame volledig repliceert.
Ten slotte is er nog een laatste baasgevecht tegen dezelfde eindbaas als in Village. Dit gevecht pakt alleen wel iets anders uit omdat de krachten van Rose op dat moment worden uitgebreid met een nieuwe ontwijkmove en een speciale aanval. De speelduur van deze DLC is zo’n drie uurtjes, dus je bent er snel doorheen. Rose zelf is trouwens net als haar vader vrij kleurloos en als speler leef je niet echt met haar mee. ‘Shadows of Rose’ is dus al met al teleurstellend.
De andere componenten van de Winters’ Expansion maken die teleurstelling niet minder. Het is namelijk niet zo goed te begrijpen dat de nieuwe third-person-camerastand niet gewoon gratis is. In deze modus kun je Village net als veel andere Resident Evil-games met de camera achter de schouder van je personage spelen. Het werkt goed, maar ik vind dat Village nog steeds beter is in de first-person-modus. Als je deze game opnieuw wilt ervaren zou ik eerlijk gezegd wachten op de VR-versie die volgend jaar moet uitkomen.
De laatste component bevat een aantal extra missies voor de Mercenaries-modus. Capcom heeft het nu ook mogelijk gemaakt om in deze modus als een aantal schurken van Village te spelen. Fans zullen maar al te blij zijn dat je bijvoorbeeld ook Lady Dimitrescu kunt vrijspelen. Het is geinig om deze personages uit te proberen, maar de Mercenaries-modus in deze game is helaas vrij oppervlakkig en je bent dan ook snel klaar.
Conclusie:
Winters’ Expansion probeert nieuw leven in Resident Evil Village te blazen met een korte campaign, een nieuw cameraperspectief en meer Mercenaries-missies. Al deze elementen weten jammer genoeg niet te overtuigen en de speelduur van de nieuwe content is ook erg beperkt. De vraagprijs van twintig euro is dan ook wat mij betreft te hoog. Als je fan bent van Village zou ik even wachten tot deze uitbreiding voor een budgetprijsje wordt verkocht.