Het is avond. Op een afgelegen stortplaats wordt een roodharige dame onder schot gehouden door een sluwe huurmoordenaar. Tussen hen in ligt een man in een rood pak met een kapsel als een bliksemschicht. Hij is dood, maar het gekke is dat hij dit zelf ook weet … Hoe de mysterieuze vork in deze spooksteel zit vind je uit in Ghost Trick: Phantom Detective.
Een oude bekende
Ghost Trick is een spel uit het brein van Shu Takumi: de geestelijk vader van de Ace Attorney-series. Je zou denken dat zo’n grote naam hoge ogen gooit bij een publiek dat wel houdt van het uitpluizen van raadsels, echter heeft Ghost Trick, ondanks de hoge cijfers, door een combinatie van omstandigheden erg ondermaats verkocht. Het spel kwam uit richting het einde van het leven van de Nintendo DS, wat tevens een tijd was waarin piraterij voor veel DS-games roet in de verkoopcijfers gooide. Een jaar later werd het nog eens geprobeerd met een iOS-port, maar het mocht niet baten. Door de episodische structuur die het spel daar had werd de gamer ook deze keer niet overtuigd. Inmiddels zijn we ruim tien jaar verder en krijgt Ghost Trick net als Sissel, onze rood pak-dragende rakker, opnieuw een kans. Ditmaal op alle consoles en de PC.
Waar de Ace Attorney-games meer weg hebben van visual novels waar je je brein vaak flink bij moet laten kraken, lijkt Ghost Trick meer op een point & click-avontuur. Als speler bestuur je de geest van Sissel en kun je je verplaatsen naar objecten in je directe omgeving. Op deze manier kun je dan weer een zogenaamde trick uitvoeren in het object waardoor er beweging plaatsvindt. Denk bijvoorbeeld aan het laten voortbewegen van een wiel, het heen en weer wiebelen van een fruitschaal zodat er een meloen uit rolt of het aanzetten van een fontein. Hiernaast kan Sissel, wanneer hij het lichaam van een overleden persoon betreedt, de tijd terugdraaien naar vier minuten voor de desbetreffende dood om vervolgens met behulp van je ghost tricks (ha!) het lot een andere richting in te sturen. Tijdens zo’n trick staat de tijd overigens stil, zodat je rustig na kunt denken over wat je volgende spookzet gaat zijn.
In Ghost Trick ben je dus veel actiever aan het spelen dan in de Ace Attorney-games, echter heeft het spel toch dat typische Phoenix Wright-gevoel. Knotsgekke personages passeren continu de revue, oplossingen, openbaringen en plot twists zijn soms te bizar voor woorden en de muziek van componist Masakazu Sugimori, die overigens is voorzien van fantastische nieuwe arrangementen, heeft een vertrouwd geluid. Niet geheel onbelangrijk is het gevatte schrijfwerk dat dit puzzelavontuur naar een hoger niveau tilt. Dialogen zijn veelal grappig en wanneer je even niet weet wat je moet doen zijn ze vaak duidelijk genoeg om er een zetje in de juiste richting uit af te leiden. Het vergt soms wat experimenteel gepuzzel, vooral later in het spel wanneer het hebben van de juiste timing steeds belangrijker is, maar wij hebben nooit lang vastgezeten in Ghost Trick.
Ook hadden wij zelden het gevoel een spel van meer dan tien jaar oud te spelen. Visueel ziet het er fantastisch uit. De 3D-graphics zijn allemaal op een prachtige manier vertaald van priegelige DS-pixels naar het grote scherm en ook de getekende portretten en achtergronden zijn haarscherp. Af en toe wil er nog wel eens iets in een lage resolutie voorbij komen, bijvoorbeeld een geanimeerde achtergrond of een object dat uitvergroot wordt, maar dit gebeurt echt zelden en niet langer dan een paar seconden. Opvallend is dat het spel nog steeds gebruikmaakt van een 4:3 beeldverhouding, wat inhoudt dat je balken aan de zijkanten ziet. Deze kun je naar smaak aanpassen met leuke tekeningen die je regelmatig vrijspeelt en af en toe wordt er ook informatie in weergeven, maar het was geen straf geweest om Ghost Trick in breedbeeld te kunnen ervaren.
In totaal beslaat het verhaal van Ghost Trick 18 hoofdstukken die samen één nacht vormen. Met ieder hoofdstuk ben je zo’n 30 tot 45 minuten bezig, wat het een perfect spel maakt om af en toe even een hoofdstuk van te spelen. Tevens kun je in vrijwel ieder hoofdstuk nog wat extra dingetjes doen om onder andere concept art en wat schuifpuzzels mee vrij te spelen. Niks bijzonders, maar voor de speler die het onderste uit de kan wil halen voegt het nog een extra uitdaging toe.
Al met al is dit een prima remaster geworden van een zeer ondergewaardeerde parel. Mocht je verzot zijn op puzzel- of detectivespellen en niet bekend zijn met deze titel, geef Ghost Trick: Phantom Detective dan zeker een kans. De game biedt weinig nieuws voor spelers die de game in het verleden hebben gespeeld, maar ondanks dat de DS-versie hier in de kast ligt hebben wij enorm veel plezier gehad bij het herspelen van Ghost Trick.
Conclusie
Net als onze overleden makker Sissel verdient ook Ghost Trick: Phantom Detective nog een kans. Het is al ruim tien jaar lang een cultklassieker die nooit de liefde heeft gekregen die het verdiende, maar gelukkig heeft de game de tand des tijds op fantastische wijze doorstaan. Wij zijn blij dat een groter publiek nu met dit spookachtige mysterie aan de slag kan en Sissel hopelijk een handje kan helpen. Hij heeft het hard nodig.
Review: Ghost Trick: Phantom Detective (PS5)
Laatste reacties
Quote:
Goede herinneringen aan dit spel op de DS. Vind het wel echt een spel om met een touch screen te spelen. @Gert Jan Naber: hoe is de besturing op PS5?
Gepost door: Sezpey op 29-06-2023 15:24
Gepost door: Sezpey op 29-06-2023 15:24
De besturing vertaalt verrassend goed naar een controller! Je kunt de stick of de D-pad gebruiken om Sissel van object naar object te verplaatsen. Heb er eigenlijk nooit moeite mee gehad.