Black Myth: Wukong kwam iets meer dan een week geleden uit en sindsdien zijn er al meer dan tien miljoen exemplaren verkocht en op Steam is er een piek bereikt van bijna 2,5 miljoen gelijktijdige spelers. Dit actiespel van de hiervoor totaal onbekende ontwikkelaar Game Science is nu al een van de grootste hits van het jaar. Is de hype rond Black Myth: Wukong terecht of is hier sprake van een broodje aap?
De gamesindustrie wordt al decennialang door titels gedomineerd uit Japan en Westerse landen. Pas in recente jaren beginnen er ook steeds meer en grotere games uit andere regio’s te komen. Dit is een ontwikkeling die we als gamers moeten omarmen, want het kan alleen maar leiden tot meer variatie, nieuwe interpretaties en verse perspectieven.
Black Myth: Wukong kan in deze ontwikkeling als een mijlpaal-game worden gezien. Het wordt beschreven als de eerste echte AAA-titel uit China, een land dat qua gaming vooral bekend staat om zijn mobiele en gacha-games. De status van de game heeft het in dat land nu al tot een enorm verkoopsucces gemaakt. Ik erken de culturele relevantie van Black Myth en ook de controversiële geschiedenis van ontwikkelaar Game Science, maar in deze recensie kijk ik vooral naar wat dit spel inhoudelijk te bieden heeft.
In Black Myth: Wukong speel je als ‘The Destined One’, een aap met veel potentie die als opdracht krijgt om de legendarische Sun Wukong terug tot leven te brengen. Hij moet daarvoor door heel China reizen en zes verloren relikwieën vinden. Game Science gebruikt Journey to the West, een wereldberoemd Chinees boek uit 1592, als basis voor dit spel. Het is niet helemaal een adaptatie, want het verhaal van Black Myth speelt zich na de gebeurtenissen in het boek af. Dit spel profiteert wel echt van het feit dat het op gevestigde literatuur kan leunen, een fenomeen dat we eerder bijvoorbeeld bij The Witcher-games hebben gezien. Je hebt onmiddellijk het gevoel dat je instapt in een gerealiseerde wereld met diepgang en vol unieke ideeën en ontwerpen.
Als game is het spel opgedeeld in zes aparte hoofdstukken die elk een eigen level en vaak ook eigen unieke mechanieken introduceren. Het eerste hoofdstuk speelt zich bijvoorbeeld in een weelderig bos af. De game wekt in dit hoofdstuk sterk de indruk dat het een lineair spel is dat voornamelijk om baasgevechten draait, want die volgen elkaar in rap tempo op. Echter, vanaf het tweede hoofdstuk wordt het spel plotseling een stuk meer open en krijg je te maken met doolhofachtige levels vol optionele paden.
Het level design in Black Myth is bovengemiddeld goed. Ik voelde me in ieder geval altijd verleid om alle hoekjes van de grote levels te verkennen en de game beloonde die nieuwsgierigheid altijd met upgrades of zelfs geheime baasgevechten. Helaas zijn er ook storende elementen die het verkennen een stukje minder leuk maken. Dit spel bevat een schokkende hoeveelheid onlogisch geplaatste onzichtbare muren waar je telkens tegen aan loopt. De grenzen van de spelwereld zijn simpelweg op onhandige wijze uitgelijnd. Hierdoor kun je bijvoorbeeld plotseling niet op een lage rots springen terwijl eerder vergelijkbare obstakels geen enkel probleem waren.
Het is een beetje oneerlijk om het te doen, maar ik moet Black Myth ook even kort met de meesterwerken vergelijken: verwacht vooral niet dat het level design op het ingenieuze niveau zit van de games van FromSoftware. Dat is uiteraard geen schande en Game Science heeft bovendien ook een paar leuke dingen bedacht. In het derde hoofdstuk kom je bijvoorbeeld in een panopticon-achtige dungeon terecht met een gigantische tol in het midden. Die tol draait om de paar minuten en maakt iedereen in de gevangenis gek. Zowel The Destined One als de vijanden verliezen dan langzaam meer dan de helft van hun HP-meter, iets dat voor spannende momenten zorgt.
Als we toch bezig zijn is het handig om ook de Soulslike-mechanieken in dit spel erbij te halen. Black Myth maakt immers gebruik van het inmiddels bekende bonfire-systeem (i.e. save- en herstelpunten die tevens alle vijanden terugbrengen). Verder is het tempo van de gevechten vergelijkbaar vanwege het feit dat je afhankelijk bent van je stamina-meter. Sowieso is dit ook een spel waar je goed naar de patronen van de bazen moet kijken en op het juiste moment moet toeslaan.
Het is verder niet relevant of je dit spel nou wel of niet als een Soulslike definieert. Voor mij is het vooral belangrijk dat Black Myth een lekker vechtsysteem heeft met veel impact. Het enige punt waar het een beetje tekortschiet is dat het wapenarsenaal van je aap een beetje beperkt is. Dat lijkt misschien in eerste instantie niet zo, want je leert verschillende gave spreuken en er is een uitgebreide skill tree die je nieuwe vaardigheden geeft. De echte boosdoener is het feit dat je nooit een ander wapen vindt dan de beroemde stok van Wukong. Je kunt verschillende ‘stances’ aannemen met die stok, maar dan nog blijven de combo’s die je kunt uitvoeren vrij beperkt en voorspelbaar. In de praktijk gebruik je bijna altijd dezelfde strategie ongeacht tegen welke baas je vecht.
Die bazen zijn overigens misschien wel het sterkste punt van de game en volgens mij waar echt de spierballen van het grote budget worden getoond. Black Myth bevat 81 bazen en het meest indrukwekkende daarvan is dat ze bijna allemaal uniek zijn. Elke baas heeft zijn eigen animaties en er wordt amper gerecycled. Dit is echt wel een punt waar dit spel zich van andere games onderscheidt en het zorgt ervoor dat je het gevoel krijgt dat er om elke hoek weer een nieuwe uitdaging wacht.
Black Myth is overigens over het algemeen ook een lust voor het oog. Naast de mooie omgevingen speelt het spel vaak met schaal door bijvoorbeeld gigantische bazen te introduceren. Verder krijg je na elk hoofdstuk een artistiek tussenfilmpje te zien dat bijzonder interessant is. De keerzijde van dit alles is dat de performance wel wat te wensen overlaat. Ik kan niet spreken voor de pc-versie, maar op de PS5 had ik last van frame drops en lichte input lag. Niets dat het spel verpest, maar ik zou wel stellen dat het spel nog een patch of twee verwijderd is van echt gepolijst zijn.
Conclusie
Als apen hoger klimmen willen, dan ziet men gauw hun blote billen. Dit spreekwoord kan als samenvatting worden gebruikt voor het sentiment dat velen van ons vooraf voelden. Ergens geloofde ik niet dat een onbekende studio met eveneens relatief onbekend talent een goede game kon afleveren in een genre waar ze niet eerder in hadden gewerkt. Black Myth: Wukong overtreft wat dat betreft alle verwachtingen. Game Science struikelt nog wel over een paar bananenschillen op het gebied van level design en variatie, maar dat mag de pret niet drukken. Ik ben nu ontzettend nieuwsgierig naar wat deze ontwikkelaar in de toekomst gaat presteren en of de gamesindustrie in China nu echt los gaat barsten.
Review: Black Myth: Wukong (PS5)
Laatste reacties
Ps: wat zijn pugs? Of bedoelde je Ugs.
Quote:
Een hondenras Mopshond. Als eerste game van een studio van deze omvang is dit niets anders dan een meesterwerk...
Ps: wat zijn pugs? Of bedoelde je Ugs.
Gepost door: MisAnTroop op 31-08-2024 09:17
Ps: wat zijn pugs? Of bedoelde je Ugs.
Gepost door: MisAnTroop op 31-08-2024 09:17
On topic. Ik hou de game op de radar. Hoor er veel goede verhalen over en ook goede reviews!
Dus hou het wel in de gaten voor een eventuele goede deal
Quote:
Toen hij net werd aangekondigd, kreeg ik de indruk dat het iets RPG-achtigs zou worden (vette prima). Wat het uiteindelijk geworden is moet ik nog even een paar nachtjes over slapen...misschien later voor een lagere prijs. (ziet er wel nog steeds fantastisch uit)
Gepost door: GameFatale op 01-09-2024 03:17
Gepost door: GameFatale op 01-09-2024 03:17
Een rpg? In welke vorm? Er zijn stats, honderden items te craften, gear, talismannen etc etc. Wat had jij aan rpg invloeden nog willen hebben, en welke dacht jij dat er waren na het zien van alle beschikbare gameplay beelden?
Quote:
Als eerste game van een studio van deze omvang is dit niets anders dan een meesterwerk...
Gepost door: MisAnTroop op 31-08-2024 09:17
Gepost door: MisAnTroop op 31-08-2024 09:17
Tegenwoordig wordt er veel te snel en bij alles blijkbaar geroepen dat het een meesterwerk is...
Dat is dit natuurlijk niet!
Quote:
[..]
Tegenwoordig wordt er veel te snel en bij alles blijkbaar geroepen dat het een meesterwerk is...
Dat is dit natuurlijk niet!
Gepost door: Goukipau op 01-09-2024 14:08
Tegenwoordig wordt er veel te snel en bij alles blijkbaar geroepen dat het een meesterwerk is...
Dat is dit natuurlijk niet!
Gepost door: Goukipau op 01-09-2024 14:08
De meningen lopen nogal uiteen, maar voor mij is dit ook de beste ARPG die ik gespeeld heb sinds Nier Automata. En qua combat vind ik dat ie Nier zelfs overtreft. Omdat je vastzit aan één wapentype klopt het wel dat de combat beperkter aanvoelt dan in Nier en bijvoorbeeld ook Bayonetta, maar ze hebben er zo veel leuke dingen aan toegevoegd, zoals spells, transformaties en staff stances met verschillende combo’s om te unlocken. De controls zijn supersmooth en toch zit er meer gewicht achter de aanvallen dan in Nier en Bayo, want die zijn allebei nogal floaty.
Nu ik chapter 3 gisteravond heb doorgespeeld begrijp ik de kritiek op het leveldesign wel. Die is zeker niet over de gehele linie slecht, maar laat in sommige stukken gewoon steken vallen. Na een goeie chapter 1 en 2 leidt chapter 3 je vanuit een mooi uitgestrekt sneeuwgebied naar een saai, grauw binnengebied waar weinig spannends gebeurt. Dat is dan wel even jammer, maar aan de andere kant ben je er ook binnen een uurtje doorheen als je dat wil.
Niet elke boss is ook even goed uitgewerkt. Vanwege het verhaal zitten er 81 in, dus ik rekende er vooraf ook wel op dat daar wat filler tussen zat. Ook is de balans in de moeilijkheidsgraad soms ver te zoeken. Dan heb je net een lastige miniboss gehad, en dan is de volgende story boss ineens een eitje. Soms one-shot je zelfs vijf bosses achter elkaar en stuit je dan ineens weer op een roadblock.
Dus ja, misschien is meesterwerk dan een groot woord, maar puur vanwege de heerlijke gameplay is dit voor mij tot nu wel de game van het jaar. Tot voor kort twijfelde ik nog tussen Stellar Blade en Balatro (appels en peren, I know), maar Wukong gaat daar voor mij keihard overheen. Alleen al het gevecht in de Crouching Tiger Temple is beter dan alles wat ik dit jaar heb gespeeld.
Quote:
[..]
Een rpg? In welke vorm? Er zijn stats, honderden items te craften, gear, talismannen etc etc. Wat had jij aan rpg invloeden nog willen hebben, en welke dacht jij dat er waren na het zien van alle beschikbare gameplay beelden?
Gepost door: MisAnTroop op 01-09-2024 09:50
Een rpg? In welke vorm? Er zijn stats, honderden items te craften, gear, talismannen etc etc. Wat had jij aan rpg invloeden nog willen hebben, en welke dacht jij dat er waren na het zien van alle beschikbare gameplay beelden?
Gepost door: MisAnTroop op 01-09-2024 09:50
Dit lijkt me inderdaad een goed voorbeeld van een échte action RPG. Die term is nogal eens misbruikt voor simpele actiegames als Horizon, God of War en zelfs Assassin’s Creed, alleen maar omdat daar een gare, supersimpele skill tree in zat, maar dit is een echte. En die zien we helaas niet vaak.
Wat mij betreft heb je trouwens wel gelijk. Voor een eerste AAA-game van een gloednieuwe studio kunnen we dit wel een meesterwerk noemen ja. Wat een debuut.
Quote:
[..]
Tegenwoordig wordt er veel te snel en bij alles blijkbaar geroepen dat het een meesterwerk is...
Dat is dit natuurlijk niet!
Gepost door: Goukipau op 01-09-2024 14:08
Tegenwoordig wordt er veel te snel en bij alles blijkbaar geroepen dat het een meesterwerk is...
Dat is dit natuurlijk niet!
Gepost door: Goukipau op 01-09-2024 14:08
Geen idee , want ik heb na 35+ jaar gamen maar een enkele game een meesterwerk genoemd, dus heel vaak doe ik dat niet. Maar als je als volstrekt onbekende studio met iets als dit uit het niets kunt komen dan zet je wat bijzonders neer. Want laten we eerlijk zijn, waar zie je dit nog? Het spel ziet er net zo uit bij release als het dat deed bij de eerste trailer/ gameplay. En dat is uniek te noemen..
Dus ja ik vind het een meesterwerk, wat jij er van vind zal wat anders zijn, maar dat mag natuurlijk. Gewoon uit interesse, wat vind jij dan een meesterwerk, of gewoon een erg goede game?
Quote:
Gaat deze ooit fysiek uitkomen (geen limited run)?
Gepost door: Scheet_papa op 01-09-2024 23:19
Gepost door: Scheet_papa op 01-09-2024 23:19
Als het goed is wel. dit was meteen de bedoeling bij release maar er ging wat mis bij het persen geloof ik
Tja meer dan een paar woorden heb je niet nodig om de review niet serieus te nemen. Iedereen die het een klein beetje heeft gevolgd is de controversie gewoon bij elkaar gelogen is door een paar doorgedraaide westerse journalisten (en met name 1 van IGN US).
Ik vind het overigens ook gewoon een meesterwerk. De visuele presentatie is fantastisch. En de variatie een bazen, vijanden en omgevingen is gewoon haast ongezien in een game. Bijna alle bazen zijn uniek en zelfs de paar die op elkaar lijken delen niet meer dan een move of 2. Ben zo'n 85% door de game heen inmiddels en heb er veel meer plezier mee dan games als Elden Ring en Bayonetta 3. Laatste actiegame waar ik zoveel van genoot is Sekiro.
God of War was vroeger wel leuk, moeilijk games als Elden ring of dark souls kan ik ook wel waarderen. Maar vond dit gewoon slecht in elkaar gedraaid.
Begon al met het über saaie en langdradige intro gevecht, daarna een klein stuk door gespeeld maar als alle standaard vijanden zo dood te maken zijn en je 10.00 hits op een boss nodig hebt is de lol er al heel snel af voor mij. Visueel is het wel mooi maar stoor mij in het begin al zo erg aan dat je eigenlijk alleen vooruit kan lopen en geen open exploratie hebt dat ik er heel snel mee gestopt ben.
Heb 192 uur in Elden ring zitten en vind een uitdaging best leuk maar vind dat deze game de plank wel enorm mis slaat met het " moeilijk" maken.
Quote:
[..]
Geen idee , want ik heb na 35+ jaar gamen maar een enkele game een meesterwerk genoemd, dus heel vaak doe ik dat niet. Maar als je als volstrekt onbekende studio met iets als dit uit het niets kunt komen dan zet je wat bijzonders neer. Want laten we eerlijk zijn, waar zie je dit nog? Het spel ziet er net zo uit bij release als het dat deed bij de eerste trailer/ gameplay. En dat is uniek te noemen..
Dus ja ik vind het een meesterwerk, wat jij er van vind zal wat anders zijn, maar dat mag natuurlijk. Gewoon uit interesse, wat vind jij dan een meesterwerk, of gewoon een erg goede game?
Gepost door: MisAnTroop op 02-09-2024 09:05
Geen idee , want ik heb na 35+ jaar gamen maar een enkele game een meesterwerk genoemd, dus heel vaak doe ik dat niet. Maar als je als volstrekt onbekende studio met iets als dit uit het niets kunt komen dan zet je wat bijzonders neer. Want laten we eerlijk zijn, waar zie je dit nog? Het spel ziet er net zo uit bij release als het dat deed bij de eerste trailer/ gameplay. En dat is uniek te noemen..
Dus ja ik vind het een meesterwerk, wat jij er van vind zal wat anders zijn, maar dat mag natuurlijk. Gewoon uit interesse, wat vind jij dan een meesterwerk, of gewoon een erg goede game?
Gepost door: MisAnTroop op 02-09-2024 09:05
Wat iemand vindt is natuurlijk een mening, en meesterwerk een term, die je kunt definieren.
Eerst zou je de term meesterwerk moeten definieren, maar dat is een totaal andere discussie, die beter in een ander topic kunt voeren.
Voor mij is een meesterwerk, een spel dat voor het eerst iets anders doet dan anderen, of echt nieuwe dingen uitvindt. En waar mensen het 10 jaar later nog over hebben of spelen.
Voorbeeld:
- super mario 64
- Tetris
Maar black myth wukong hoort daar echt niet bij, dit is een gewoon spel, dat er prima uitziet voor deze tijd, gemaakt in China. Over een tijdje hoor je hier niemand meer over, heeft ook totaal niks te maken met meesterwerk.
Quote:
[..]
Voor mij is een meesterwerk
Gepost door: Goukipau op 09-09-2024 17:01
Voor mij is een meesterwerk
Gepost door: Goukipau op 09-09-2024 17:01
Ja, dat is dus ook gewoon een mening.
Quote:
[..]
Wat iemand vindt is natuurlijk een mening, en meesterwerk een term, die je kunt definieren.
Eerst zou je de term meesterwerk moeten definieren, maar dat is een totaal andere discussie, die beter in een ander topic kunt voeren.
Voor mij is een meesterwerk, een spel dat voor het eerst iets anders doet dan anderen, of echt nieuwe dingen uitvindt. En waar mensen het 10 jaar later nog over hebben of spelen.
Voorbeeld:
- super mario 64
- Tetris
Maar black myth wukong hoort daar echt niet bij, dit is een gewoon spel, dat er prima uitziet voor deze tijd, gemaakt in China. Over een tijdje hoor je hier niemand meer over, heeft ook totaal niks te maken met meesterwerk.
Gepost door: Goukipau op 09-09-2024 17:01
Wat iemand vindt is natuurlijk een mening, en meesterwerk een term, die je kunt definieren.
Eerst zou je de term meesterwerk moeten definieren, maar dat is een totaal andere discussie, die beter in een ander topic kunt voeren.
Voor mij is een meesterwerk, een spel dat voor het eerst iets anders doet dan anderen, of echt nieuwe dingen uitvindt. En waar mensen het 10 jaar later nog over hebben of spelen.
Voorbeeld:
- super mario 64
- Tetris
Maar black myth wukong hoort daar echt niet bij, dit is een gewoon spel, dat er prima uitziet voor deze tijd, gemaakt in China. Over een tijdje hoor je hier niemand meer over, heeft ook totaal niks te maken met meesterwerk.
Gepost door: Goukipau op 09-09-2024 17:01
Ah dus eigenlijk zeg je dus dat alleen jij een legitieme mening hebt? Oke, gesnopen..
Quote:
[..]
Ah dus eigenlijk zeg je dus dat alleen jij een legitieme mening hebt? Oke, gesnopen..
Gepost door: MisAnTroop op 10-09-2024 14:38
Ah dus eigenlijk zeg je dus dat alleen jij een legitieme mening hebt? Oke, gesnopen..
Gepost door: MisAnTroop op 10-09-2024 14:38
Ik denk dat je het verkeerd leest!
Er staat dat er een verschil is tussen een mening hebben, en tevens vastleggen wat meesterwerk betekent.
En vervolgens laat ik alleen mijn mening weten, wat ik denk dat een meesterwerk is.
Er staat nergens dat mijn mening alleen telt, noch legitiem is.
Daarbij was je het niet alleen oneens met mijn mening, het WAS NATUURLIJK ook geen meesterwerk. Dat is nou niet echt een andere mening accepteren
Misschien is het iets over na te denken, of het te benoemen op een andere manier?