Volg ons op Facebook Abonneer op onze RSS

Review: Freedom Wars Remastered (PS5)


Met Freedom Wars Remastered wordt een klassieke PS Vita game afgestoft en van een nieuw likje verf voorzien. Weet deze remaster een sterke indruk te maken of voelt de game ontzettend gedateerd aan? Dat lees je hier in de review.

Freedom Wars speelt zich af in een dystopische toekomst waar veel van de natuurlijke bronnen zijn opgedroogd en de mensheid in strafkampen genaamd Panopticons leven. De inwoners leven onder de duim van de totalitaire overheid die elke zondaar met een gevangenisstraf van één miljoen jaren opzadelt. Die overheid is zo streng dat mensen rechten moeten verwerven om te mogen zitten, liggend te slapen of meer dan vijf passen buiten hun cel te mogen zetten.

Maar voordat je aan het uitzitten en wegwerken van je gevangenisstraf kunt beginnen moet je eerst een personage aanmaken. Je kunt uit een vrij grote hoeveelheid opties kiezen maar in de praktijk maakt het weinig uit hoe groot, klein, dik of dun je aangemaakte karakter is. Maar als je een bizar kapsel wilt en een berg aan accessoires wilt toepassen dan is dat natuurlijk allemaal mogelijk.


Had meer afwisseling kunnen gebruiken
In Freedom Wars ben jij dus een zogenaamde Sinner. Iemand met een lange gevangenisstraf en zeer beperkte vrijheden. De missies waarop je gestuurd wordt zijn over het algemeen in drie soorten in te delen: vernietig specifieke vijanden, red mensen uit de klauwen van zogenaamde Abductors en een combinatie van die twee hoofddoelen. Je tegenstanders zijn veelal grote robots en monsters die je langzaam maar zeker kunt ontmantelen door onderdelen van hun lichamen te slopen. De onderdelen die je weet te verwijderen, kun je vervolgens verzamelen en weer gebruiken om nieuwe onderdelen van je eigen uitrusting te maken of deze te verbeteren.


Kans op sleur bij vele uren speeltijd
Tijdens de missies zul je gebruikmaken van zogenaamde Thorns om jezelf richting een vijand te lanceren en zo meer schade van dichtbij toe te kunnen brengen. Wanneer je bovenop een vijand staat kun je namelijk je zwaard in bepaalde lichaamsdelen planten en met button bashen deze loswikken. De eerste paar keren dat dit succesvol verloopt is het erg bevredigend, maar omdat je eigenlijk gedurende de hele game ditzelfde trucje blijft herhalen kan de sleur toeslaan. Die kans is bij Freedom Wars Remastered best groot aanwezig. Hoewel er bepaalde Hunt-missies zijn die extra uitdaging bieden, met extra sterke tegenstanders die flinke beloningen kunnen opleveren, komt het eigenlijk steeds op hetzelfde neer. Verzwak een tegenstander door zijn wapens te ontmantelen, schilden weg te nemen of raketwerpers onschadelijk te maken. Dat kun je zowel in je eentje doen, met een aantal AI-teamgenoten of met online vrienden in een team van maximaal vier spelers.

Na afloop van een missie kun je ervoor kiezen om je verzamelde loot aan je Panopticon te offeren en zo een strafvermindering te krijgen, of om de loot te gebruiken om je uitrusting te verbeteren. Daarnaast kun je de verworven jaren aan strafvermindering ook gebruiken om nieuwe vrijheden vrij te spelen. De beschikbare vrijheden nemen tijdens het verloop van het verhaal langzaam toe. Zo kun je aanvankelijk de vrijheid aanschaffen om liggend in plaats van staand te mogen slapen. Des te verder je komt in het verhaal, des te meer vrijheden je dus kunt verwerven.


Aardige poetsbeurt
Grafisch heeft de game natuurlijk een aardige opknapbeurt gekregen, want Freedom Wars Remastered draait op de PS5 in zestig frames op een 4K-resolutie. Op de PS4 en Switch is die resolutie in beide gevallen 1080p, maar de PS4 draait op zestig frames per seconde ten opzichte van de dertig frames van de Switch. Andere vernieuwingen zijn een verhoogd speeltempo doordat je personage een stuk sneller door de wereld beweegt, een nieuwe Deadly Sinner moeilijkheidsgraad voor mensen die wat meer uitdaging willen en een vernieuwd upgradesysteem.


Rehabilitatie in de vernieuwingen?
Hoewel de setting en de opzet zeker interessant genoeg zijn om uren met de game te spenderen, was het al snel duidelijk dat Freedom Wars in alle opzichten vooral geschikt is om op een handheld te spelen. De missies zijn vaak van redelijk korte duur, de gameplay gaat redelijk snel vervelen wanneer je meerdere uren achter elkaar speelt en het spel mist bepaalde quality-of-life-verbeteringen die in veel hedendaagse games gewoon de norm zijn. Denk daarbij aan een fatsoenlijke quest marker die je de weg kan wijzen naar je doel. Wanneer je het spel net begint te spelen en je de weg nog moet leren vinden in jouw Panopticon kan het best lastig zijn om de verschillende liften, trappen en gangen naar de juiste bestemming te vinden. Een iets gestroomlijnder navigatiesysteem zou absoluut welkom zijn.

In korte sessies heeft Freedom Wars absoluut zo zijn momenten, maar het had ook zeker baat gehad bij iets meer afwisseling in de gameplay. Toch blijft het spel na meer dan veertig uren spelen een zekere mate van aantrekkingskracht op me uitoefenen omdat het leuk is om nieuwe vrijheden vrij te spelen en langzaam maar zeker je gevangenisstraf te reduceren. 

Conclusie
Freedom Wars Remastered is misschien niet een enorme verbetering ten opzichte van het origineel uit 2014, maar in korte sessies en met vrienden is het wel een leuke game om op te pakken. De gameplay is toegankelijk genoeg om meteen in de actie te kunnen duiken maar niet afwisselend genoeg om een hele middag mee bezig te zijn. Al met al hadden nog iets meer vernieuwingen op het gebied van de gameplay een grotere impact kunnen hebben dan nu het geval is.



Gerard Olsder (Ollie1981)

Docent Engels en Game Journalist met een passie voor videogames, boardgames, comics, Lego en BigMacs.

Aantal keer bekeken: 170

Laatste reacties


Er is nog niet gereageerd.