Volg ons op Facebook Abonneer op onze RSS

Review: JBL Headsets - Quantum 100 M2 & JBL Quantum 360 Wireless

JBL kennen we sinds jaar en dag als een bekend audiomerk dat prima koptelefoons, speakers, oordopjes en home audio op de markt brengt. Toch probeert het merk sinds enige tijd ook zijn weg te vinden naar de gaming scene en in het kader daarvan mocht ik aan de slag met twee JBL headsets. Eén bedrade variant, de Quantum 100 M2, en een draadloze middenklasse-variant die de naam Quantum 360 Wireless draagt. Of deze headsets weten te overtuigen, lees je in de review.


De draad oppakken
Laten we beginnen met de bedrade variant, de Quantum 100 M2, die een adviesprijs van €39,99 heeft. De 100 M2 is verkrijgbaar in vier verschillende kleuren: wit, zwart, cyaan en paars. Wij moesten het doen met de zwarte variant, die er qua uiterlijk redelijk simpel maar prima uitziet. Verwacht dus geen flashy lampjes of andere poespas. Opvallend is verder het gewicht van slechts 220 gram, waardoor hij in vergelijking met mijn eigen Steel Series Arctis 9x bijna als een veertje aanvoelt. De hoofdband en oorschelpen zijn volledig mat afgewerkt, met slechts het JBL-logo als subtiel element op de buitenkant van de oorschelpen. De oorkussens zijn gemaakt van ademende stoffen met memory foam en kunnen 90 graden gedraaid worden, waardoor de headset fijn om je nek blijft hangen zonder te knellen. Verder komt de headset met een flexibele, afneembare microfoon met plopkapje.

Draagcomfort

Wat betreft het comfort scoort de 100 M2 prima. De oorkussens en hoofdband klemmen misschien iets sterker dan gemiddeld, maar dat is meer een kwestie van gewenning dan een minpunt. Bij langdurige sessies worden de oorschelpen niet overdreven warm en door het lichte gewicht zul je ook niet snel last van de bovenkant van je kruin krijgen. Wel zijn de oorkussens iets steviger dan ik gewend ben, waardoor de afstand tussen je oor en het frame van de headset wat groter is dan gemiddeld.


Bediening en compatibiliteit
De JBL Quantum 100 M2 is, net als het uiterlijk van de headset, behoorlijk basic. Aan de linker oorschelp vind je een draaiknop voor het volume, met daaronder de mute knop. De headset is dankzij de 3,5 mm-aansluiting compatibel met pc, PlayStation 4/5, Switch, Mac, VR, telefoon (alhoewel de meeste nieuwe modellen geen 3,5 mm-ingang hebben) en Xbox One (alle modellen) en Series X/S. Houd er op pc’s wel rekening mee dat de kabellengte van 1,2m vooral gericht is op gamen met de controller; direct in je pc pluggen kan daardoor wat problemen geven. 

Geluidskwaliteit
Op het gebied van geluid doet de 100 M2 het naar behoren, tenminste wat je van een headset in deze prijscategorie kunt verwachten. De 40 mm dynamische drivers met een frequentiebereik van 20 - 20.000 Hz geven je een redelijk krachtig, gebalanceerd en helder geluid. Toch moet ik hierbij wel zeggen dat de bastonen op sommige momenten wat nadrukkelijker aanwezig kunnen zijn, waardoor hoge tonen naar de achtergrond worden gedrukt. Daardoor moest ik bij een online gamesessie wel even behoorlijk zoeken naar de balans tussen achtergrondgeluid en de stemmen van mijn medegamers. Bij de meeste games zal deze headset trouwens prima voldoen, al zal de competitieve gamer natuurlijk zijn heil bij een andere (duurdere) headset moeten zoeken.


De bijgeleverde afneembare microfoon kun je, als je de oorschelpen 90 graden draait, prima in de headset laten zitten als deze ergens kan liggen wanneer je hem niet gebruikt. Anders is de microfoon makkelijk te demonteren, al is mijn vrees daarbij altijd dat ik hem op de een of andere manier kwijtraak. Ook hier hoef je geen speciale dingen te verwachten zoals ruisonderdrukking of iets dergelijks, maar het geluid klinkt behoorlijk zuiver en dankzij het bijgeleverde plopkapje zul je geen overbodig harde geluiden horen.

Conclusie
De JBL Quantum 100 M2 is een prima headset voor gamers die op meerdere consoles spelen en geen behoefte hebben aan allerlei functies, de beste geluidskwaliteit en andere zaken die dan ook gepaard gaan met een veel hoger prijskaartje. Op het gebied van comfort scoort de headset prima, de geluidskwaliteit is voor singleplayer games en (niet te competitieve) multiplayer games redelijk en ook de microfoon scoort redelijk tot goed. Behoor jij tot deze groep gamers en ben je op zoek naar een veilige keus? Dan is deze headset zeker het proberen waard.

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Jetzt geht’s (draad)loos
Daarmee zijn we er nog niet hoor. Want naast de JBL Quantum 100 M2 ontving ik ook nog de JBL Quantum 360 Wireless, die qua uiterlijk en design als twee druppels water op elkaar lijken maar onder de motorkap toch behoorlijk wat verschillen bevatten. En dat mag ook wel want deze draadloze variant is maar liefst 60 euro duurder (adviesprijs €99,99 – al zag ik dat er tussen de kleuren behoorlijke prijsverschillen te vinden zijn). Daarmee scharen we deze headset onder de middenklasse van de headsets. Zoals gezegd is de headset qua design en comfort zo goed als gelijk aan de 100 M2, dus ik zal daar vooral de subtiele verschillen benoemen.


Design & comfort
Op het gebied van design zijn de overeenkomsten met de 100 M2 talrijk. Enig verschil is dat de oorschelpen van de Quantum 360 niet mat zijn, maar glanzend. Persoonlijk vind ik hem daardoor net wat meer classy ogen, al zul je wel vaker vingerafdrukken moeten wegpoetsen. Omdat de Quantum 360 op het eerste gezicht niet duidelijk als een gaming headset oogt – mede door de afneembare microfoon – is een bijkomend voordeel dat je de headset prima als gewone headset kunt gebruiken zonder dat mensen je met een schuin oog aankijken.

Qua comfort zijn beide headsets bijna identiek. Alleen het gewicht van de Quantum 360 ligt met 255 gram iets hoger (30 gram) dan de 100 M2 al was dit kleine verschil nauwelijks te merken. Daarmee scoort de Quantum 360 Wireless dus, net als zijn bedrade broertje, prima op het gebied van comfort.


Bediening, compatibiliteit en functies
Tot zover gaan beide headsets dus nog behoorlijk gelijk op. Kijken we echter naar de compatibiliteit dan zien we de eerste grotere verschillen ontstaan. Want terwijl de 100 M2 op iedere console, pc, Mac en VR te gebruiken was, is de Quantum 360 via de bijgeleverde dongle te gebruiken voor pc, PlayStation (bij de PS5 ook compatibel met 3D-audio), Nintendo Switch en Mac. Geen Xbox dus, al kan de Game Pass Ultimate gamer natuurlijk altijd nog de nodige games spelen via de pc of Cloud Gaming app. De 2,4 GHz dongle is overigens plug & play, steek de dongle in een USB-poort van de console/pc waarop je wilt spelen en je bent klaar.

Naast de 2,4 GHz-verbinding ondersteunt de Quantum 360 ook Bluetooth, waardoor je de headset kunt verbinden met meerdere apparaten tegelijkertijd. Door simpelweg het aan/uit-schuifknopje, dat op de rechter oorschelp zit, even naar achteren te schuiven wissel je van bron. Op de linker oorschelp vind je de andere knoppen. Een draaiknop om de balans tussen game audio en de chat audio te regelen, eentje voor het volume, de muteknop en de ingang voor de losse microfoon. De batterijduur geeft je via de 2,4 Ghz-verbinding tot ongeveer 22 uur gametijd en via Bluetooth tot zo’n 26 uur.

Geluidskwaliteit
Wanneer je het geluid onder de loep neemt, zijn er ook duidelijke verschillen te bemerken. De grootste daarbij is dat de Quantum 360 je op de pc ook toegang geeft tot de zogenaamde JBL QuantumSURROUND. Zodra je de dongle in de pc drukt, word je gevraagd om de JBL QuantumENGINE app te downloaden en kun je allerlei Equalizer-profielen selecteren of zelf aanmaken, microfoon-instellingen vinden, de stand-by-tijd instellen én desgewenst QuantumSURROUND inschakelen. Hiermee kun je een 7.1 surround-geluid creëren, maar in de praktijk geeft dit behoorlijk wisselende resultaten. De ene keer klinkt het heel behoorlijk, terwijl een andere game op geen mogelijkheid in balans komt. Misschien dat ik de juiste stand nog niet gevonden heb, maar met name stemgeluid – dat vaak erg hol klinkt – kreeg ik maar moeilijk juist ingesteld. Daarom zette ik de headset net zo vaak weer in de veel meer gebalanceerde stereo-stand.


Bij een goede QuantumSURROUND-instelling op de pc of in stereo-stand (op de overige consoles) klinkt de headset naar behoren. Al heb ik het idee dat de bas in de Quantum 360 nog nét wat meer aanwezig is. Bij sommige games geeft dit een lekker cinematisch effect, maar een nadeel is ook dat hierdoor de hoge tonen enigszins wegvallen. Voor de competitieve gamer is dit sowieso een groot nadeel, aangezien het horen en lokaliseren van voetstappen een absolute must is. De prestaties van de microfoon zijn vergelijkbaar met de 100 M2, met een behoorlijk zuiver geluid.

Conclusie
De JBL Quantum 360 Wireless is een redelijke tot zeer redelijke headset in het middenklasse-segment en geschikt voor de gemiddelde gamer (met uitzondering van de Xbox-gamers) die de headset, dankzij zijn basic design, ook voor gewoon gebruik wil inzetten. Op dit moment is de zwarte variant al voor zo’n 85 euro te vinden en de gekleurde varianten soms zelfs nog goedkoper. Daarmee krijg je een middenklasse-headset die doet wat hij moet doen en levert wat je kunt verwachten in deze prijsklasse. Al had ik graag gehad dat de QuantumSURROUND-functie vaker tot zijn recht zou komen. Mocht je een aanschaf overwegen, bedenk dan wel dat je een liefhebber moet zijn van een headset met wat meer nadruk op de bastonen.


Frido van der Wal (ThaHobbit)

Filmprogrammeur bij een bioscoop, filmliefhebber, gamer en sportman in hart en nieren. Houdt zich als Neerlandicus vooral met de eindredactie bezig, maar voor een review op zijn tijd kun je hem ook wakker maken. Of een potje FIFA ...

Aantal keer bekeken: 165

Laatste reacties


Er is nog niet gereageerd.