Allereerst heb ik te kennen gegeven dat ik vooral bekend was met de UFC serie van THQ. Deze reeks is eerder op de markt verschenen dan MMA en het wekt dan ook de reactie op dat er wellicht sprake is van handig gebruik van andermans succesvol gebleken ideëen. Dale pareerde eenvoudig door aan te geven dat het idee voor MMA al langer bestond, maar dat de ontwikkeling nog even op zich heeft laten wachten.
Terwijl de game opstart, word ik geïnformeerd over de aanwezige speltypen. Naast de gebruikelijke Exhibition, waarbij gekozen kan worden uit zestig officiële MMA vechters, is er een uitgebreide Career Mode aanwezig. Hierin kan de speler zelf eigen vechter creëren, en deze zelfs voorzien van het eigen gezicht met behulp van bijvoorbeeld de Playstation Eye. Deze feature staat bekend als Gameface en kennen we ook uit andere sportgames zoals FIFA. Tijdens je carrière kun je ervoor kiezen om je te laten bijstaan door een trainer naar keuze, bijvoorbeeld Randy Couture. In dit speltype zul je de gehele wereld rond moeten reizen om alle disciplines binnen de MMA aangeleerd te krijgen. Wanneer je er klaar voor bent, kun je het opnemen tegen anderen in de Online Mode.
Met deze Online Mode introduceert EA nog enkele nieuwe features voor hun sportgames, namelijk Live Broadcast en Fight Card. Bij Live Broadcast plan je een gevecht in tegen een andere opponent en vervolgens kun je de verrichtingen van deze speler gaan volgen en becommentariëren. De verwachting is dat dit voor meer interactie en samenhang binnen de online fanbase zal gaan zorgen. Daarnaast wordt ook de Fight Card nadrukkelijk door Dale naar voren geschoven. Hierbij kunnen groepen van maximaal tien personen een gezellig online avondje organiseren, bijvoorbeeld wanneer één van hen die avond een belangrijke match en zich optimaal wil voorbereiden op de match.
Gelukkig bleef de presentatie niet alleen beperkt tot dit gesprek. Vooraf wordt me beloofd dat iedereen na afloop van deze presentatie de game behoorlijk kan spelen. Eerlijk gezegd wordt dit verhaal vaker verteld, maar dit keer moet ik het zonder meer toegeven. Tijdens de demo op de PS3 versie vallen me de bijzonder intuïtieve controls me direct op. Het linkerpookje wordt gebruikt om de speler te laten bewegen en met de rechter kunnen rake klappen worden uitgedeeld. Wanneer dit gecombineerd wordt met de linkerschouderknop kan de speler zijn aanvallen afwisselen door af en toe een trap uit te delen. Wanneer de rechterschouderknop wordt gebruikt, dan kunnen aanvallen worden ontweken.
Op dit punt merk ik dus direct al een verschil op met UFC. MMA is duidelijk toegankelijker. Dat gevoel wordt versterkt door de daarop volgende grondgevechten. Door op X te drukken, werp ik mijn opponent tegen de vlakte en kan ik proberen de overwinning binnen te slepen door hem bijvoorbeeld in een wurggreep te nemen of zijn arm klem te zetten. Natuurlijk hoeft een opponent zich niet zo maar gewonnen te geven. Ontwijken van aanvallen verloopt met een simpele en tijdige druk op de O-knop en diezelfde knop wordt gebruikt om uit een armklem te komen. Let daarbij echter wel op het gebruik van je stamina. Wanneer dit te veel gebruikt wordt, dan zal jouw personage zich alsnog gewonnen moeten geven.
Ondertussen ben ik behoorlijk enthousiast geworden over deze game. In vergelijking met UFC is deze game veel toegankelijker. Al blijft het natuurlijk wel de vraag hoe diep de gameplay van deze game is. Verder ziet de game er ook prima uit en wordt het ook officieel ondersteund door de MMA licentie. Liefhebbers van het genre hebben mijns inziens zeker weer een titel om naar uit te kijken. EA's MMA zal verschijnen in oktober van dit jaar voor de PS3 en de Xbox 360.