Voorbeschouwing:
Al jaren is er een strijd gaande tussen de twee grote voetbalgames. Pro Evolution Soccer (PES) is al jaren de betere game op gameplay gebied, maar krijgt het niet voor elkaar om alle licenties netjes in het spel te stoppen.
Bij de grote concurrent FIFA is het probleem in de game juist andersom. FIFA heeft alle licenties in hun bezit (met uitzondering van het Nederlandse elftal), maar hier is de gameplay weer niet zoals het zou moeten zijn. Hoe is het allemaal begonnen met deze twee grootmachten? om die vraag te beantwoorden moeten we terug naar het jaar 1994.
Eerste helft:
In 1994 (wat is het alweer lang geleden) kwam FIFA met de allereerste “echte” voetbalgame namelijk, Fifa Football 94. Het was hierin in die tijd de enige in zijn soort. Niemand had wat te klagen omdat de meeste mensen realistisch waren. Er kon namelijk niet veel in die tijd als het ging om het maken van games. De gamers en voetbalfans waren vooral blij dat er een voetbalspel was uitgekomen, dat een game over voetbal naar een nieuw niveau bracht (dit soort voetbalgame was namelijk nog nooit gemaakt). Dit bleef echter niet zo. Steeds meer mensen begonnen na verloop van tijd de fouten in het spel te herkennen. Enkele voorbeelden van die kritiek waren dat de AI (Simpel gezegd in dit spel: hoe de andere spelers om je heen zich gedragen) zeer slecht was. De spelers in jouw eigen team liepen onder andere niet goed vrij en je kon veels te gemakkelijk scoren.
Het eerste deel uit de FIFA reeks.
De ontwikkelaar van de FIFA spellen reeks, EA (Electronic Arts) heeft met de jaren naar de kritiek van het “publiek” geluisterd. Het spel werd steeds weer onder de loep genomen en verbeterd waar nodig. Grote en goede verbeteringen kwamen er echter niet. Dat kwam mede doordat ze nog steeds de enige waren die op dat moment een voetbalgame in de winkel hadden liggen. Van deze “alleenheersende” status konden ze echter niet lang genieten.
Twee jaar later (In 1996) kwam Konami namelijk met Winning Eleven (in Japan), bij ons beter bekend als Pro Evolution Soccer. Deze game was revolutionair op het gebied van gameplay. In een heleboel opzichten waren dingen beter uitgewerkt dan de tegenhanger van EA. Dit spel voelde veel meer aan als een voetbalgame en niet als een game over voetbal.
Toch werd dit door veel mensen niet opgemerkt mede doordat veel mensen al FIFA hadden gespeeld voor PES en niet wilden veranderen. Ook heeft EA veel geld gestoken in de promotie en herkenning van hun spel bij het grote publiek. Er werden bij iedere nieuwe editie van het spel de grootste sterren in dat jaar op de hoes geplaatst. Konami bleef zich echter richten op de verdere uitbreiding van de Gameplay en niet op bijvoorbeeld de licenties en promotie van het spel.
In 2001 zag de hoes van PES er zo uit zoals je ziet zonder een herkenbare voetballer.
De rust:
Voor de periode tussen 1996 en het jaar 2002/2003 heb ik eigenlijk maar één uitspraak nodig, namelijk van Ex-Gameking Rogier: “Als je voor de entourage in een voetbalgame wil gaan dan ga je voor FIFA”. De situatie was nog steeds nagenoeg hetzelfde als in de vorige alinea. EA bleef zich meer richten op de licenties en de promotie terwijl Konami zich voornamelijk op de gameplay bleef concentreren.
In 2002/2003 veranderde de situatie echter licht bij Konami. Ze begonnen het eindelijk door te krijgen zo leek het, Konami begon zich eindelijk meer te concentreren op de licenties in het spel. Zo zaten er al meer echte gezichten van spelers in het spel net als wat echte namen van teams en spelers. Zelfs de hoes had ook al wat meer weg van FIFA hoewel een plaatje van een echte scheidsrechter niet echt het zelfde gevoel gaf als bij FIFA.
Bij FIFA was de situatie onveranderd. De Gameplay was weer net als ieder jaar iets verbeterd. De AI was in het spel vooral aangepakt. De spelers reageerden onder andere al wat sneller en waren al wat slimmer. Toch waren er nog steeds aardig wat fouten in het spel. De gamejournalisten vonden dat het leek alsof de bal was “vastgeplakt” aan de voet van de speler. Over het hele spel gekeken was het nog lang geen Pro Evo kwaliteit.
PES had zich in de jaren daarna vooral sterk ontwikkeld op het gebied waar EA’s FIFA het al jaren goed deed, namelijk op het gebied van licenties en promotie. Bij FIFA zag je echter nog steeds geen grote veranderingen op het gebied van gameplay, tot het jaar 2006/2007.
Pro Evolution Soccer 6.
FIFA 2007
In dit jaar namelijk was de entourage bij PES zo verbeterd dat er grote sterren benaderd werden voor een samenwerking en dus stonden er eindelijk ook grote sterren van dat jaar op de hoes bij PES. Verder bezat PES meer licenties dan ooit tevoren. Het waren er nog niet zoveel als FIFA maar het kwam toch al aardig in de buurt. EA zag Konami ook in de verkopen van hun spel steeds dichterbij komen.
Ze besloten bij EA dat het nu tijd was voor een grote verbetering van de gameplay in FIFA. Die verbetering lukte aardig en hierdoor zag je nog maar heel kleine verschillen in beide spellen. Ze gingen zich dus allebei steeds meer concentreren op hun in de voorgaande jaren slechtere punten.
Dat zag je ook aan de reviewscores van beide spellen. PES had nog maar een kleine voorsprong ten opzichte van FIFA. Dat kwam mede doordat ze nu eenmaal al die jaren al een voorsprong hadden gehad.
Tweede helft:
Dit jaar komen de twee nieuwste creaties van beide ontwikkelaars uit. EA komt met Fifa 08 en Konami met Pro Evolution Soccer 2008. Ik verwacht dat deze games meer dan ooit naar elkaar toe zullen gaan. Fifa heeft de gameplay verder verbeterd waardoor het niet meer als een spel over voetbal maar als een voetbalspel aanvoelt.
Ook hebben ze veel nieuwe speltypen aangekondigd zoals de “Be a Pro mode” waarin je de hele wedstrijd één speler bestuurd. En de introductie van 3 vs. 3 online.
In de “Be a Pro mode” achtervolg je de speler met een soort van Gears of War camera.
Maar Pro Evo heeft ook niet stilgezeten en heeft bijvoorbeeld de "Schwalbe" en het “Shirtjes trekken” geïntroduceerd. Ook hebben ze nu één van de beste talenten van de wereld aangetrokken namelijk Christiano Ronaldo om de speler van het spel te zijn. Voor de rest zitten nog lang niet alle licenties in het spel en dat is wat bij heel veel mensen het verschil maakt in de aanschaf van hun voetbalgame.
Toch zit er genoeg vernieuwing in om dit product ook weer een verbetering te noemen van zijn voorganger.
Het “Shirtjes trekken” is nog nooit eerder vertoond in een voetbalgame.
Nabeschouwing:
Persoonlijk denk ik dat FIFA 08 dit jaar op alle fronten over PES heen zal gaan of in ieder geval op gelijke hoogte komt met Pro Evo. Verder denk ik ook dat Pro Evo meer zal verkopen dan ooit omdat veel mensen het spel nu kennen en weten wat precies anders is in het spel dan het grote FIFA.
Maar ja dat is natuurlijk niets anders als een simpele voorspelling. Voor hetzelfde geld vindt dat allemaal pas plaats in 2010, 2012 of wie weet in 2020?
Beide spellen zoals ze op dit moment bekend zijn.