Volg ons op Facebook Abonneer op onze RSS

Preview Nintendo 3DS

Bezoekers van de Gamescom hadden pech; de Nintendo 3DS was niet op de beursvloer te bekennen. Nintendo heeft hiervoor gekozen omdat het ontwerp van de 3DS nog niet definitief is. Spelen met een proefexemplaar is voor de pers geen probleem, maar het grote publiek verdient een product dat af is.

Ik voel me dan ook koning te rijk als ik bij Nintendo plaats mag nemen achter gesloten deuren. Ik plof neer op een spierwit Nintendo-bankstel en krijg voor de allereerste keer een Nintendo 3DS aangereikt. Aan de achterkant van het apparaat bungelt een beveiligingskabeltje waarvan het andere eind is vastgeknoopt aan een vlotte blonde dame van achterin de twintig die bijkans nog enthousiaster is dan dat ik zelf ben.

Op het scherm verschijnt een speelbare demo van Pilot Wings. Het valt direct op dat de kleine kijkhoek van het 3D-display vereist dat je recht voor het scherm zit. Na het selecteren van een vliegtuigmissie (er is ook een level met een jetpack) gebeurt hetgeen waar iedereen al sinds de afgelopen E3-beurs over orakelt; ik zie een driedimensionale wereld. Zonder ook maar gebruik te maken van een 3D-bril, zie ik dat het vliegtuig het display in vliegt. Het is een briljante ervaring want het oogt fantastisch, maar tegelijkertijd voelt het vertrouwd. Ik hoef er niet eens aan te wennen.

Dat is maar goed ook want mijn 3DS-dame heeft van alles in petto. Na een vlucht met een vliegtuig en een jetpack krijg ik een demonstratievideo voorgeschoteld van de nieuwe Mario Kart. De driedimensionale beelden weten wederom te overtuigen. Mijn lieftallige assistente komt vervolgens weer met speelbare code op de proppen: Nintendogs. Een schattige pup rolt in alle dimensies over het scherm als ik over zijn buik aai, door met een stylus op het onderste scherm te krabbelen. Het bovenste display toont daarna hoe het beestje met zijn voorpoten tegen het scherm gaat staan en de rest van zijn lichaam in de diepte prijkt.

Met zo’n tof scherm zou je haast vergeten dat de 3DS ook over een 3D-fotocamera beschikt. Mijn nieuwe vriendinnetje, die nog altijd aan mijn 3DS gesnoerd is, neemt een enthousiaste pose aan met gestrekte armen naar voren en twee duimen omhoog. Met ‘x’ neem ik een foto en het resultaat is verbluffend; twee duimen op de voorgrond, met dieper in het scherm een gezicht met brede glimlach. Kortom, ook bij foto’s komt het is het 3D-effect duidelijk zichtbaar.

Na deze luchtige onderbreking zijn de serieuzere games aan de beurt; Metal Gear Solid, Resident Evil en Hollywood 61. De twee grote titels in dit rijtje zijn helaas niet volledig speelbaar, het zijn techdemo’s. Zo heb ik bij Metal Gear de vrijheid om op sommige momenten de camera bij te draaien. Zo kun je helemaal om Snake roteren als hij over een hangbrug loopt. Op zulke momenten verbaas ik me weer over de prachtige 3D-weergave. Hoogtepunt is een scene waarbij een bewaker zijn hoofd door de takken steekt en met zijn armen naar een verloren pakje sigaretten grabbelt. 3D-galore alom.

Hollywood 61 is de derde, en voor vandaag laatste, speelbare demo. In deze digitale misdaadroman los je puzzels op waarbij handig gebruik wordt gemaakt van de derde dimensie. De eerste puzzel laat me met spiegels draaien om een lichtstraal de goede kant op te sturen. Blijkbaar de lievelingspuzzel van mijn levende sleutelhanger (ja, mijn 3DS zit nog steeds aan een jongedame geketend) want ze komt bijna op m’n schoot zitten om maar niets te hoeven missen. Als ik in de knoop zit met de laatste spiegel is ze zo sportief om mij de fout aan te wijzen, waarna ze me voor ‘dom’ uitmaakt.

Ik sluit deze enerverende speelsessie af met een filmtrailer, uiteraard in 3D. Deze stelt, in vergelijking met de games en de 3D-foto, toch een beetje teleur. Het 3D-effect lijkt opgebouwd uit drie verschillende lagen, objecten vloeien niet weg in de diepte zoals bij het driedimensionale kiekje en grafische krachtpatser: Metal Gear Solid.

Door het 3D-schuifje dat naast bovenste display zit word je wel keihard op de feiten gedrukt; schuifje naar boven en je ziet sprankelend 3D, schuifje weer naar beneden en oei, die platte beelden zijn plotseling wel heel achterhaald. Ja, na het zien van de 3DS ben je spontaan verwend en veeleisend.

Na zo’n uitgebreid voorproefje kan ik je vertellen dat gamen in 3D op de Nintendo 3DS absoluut werkt. Jammer genoeg kan ik andere vragen nog niet met zekerheid beantwoorden, zoals: wanneer verschijnt de 3DS in Nederland, en hoeveel gaat hij kosten? Ik weet alleen de geruchten: begin 2011, met een prijskaartje van ongeveer 249 euro. Of deze geruchten het nu bij het rechte eind hebben of niet, ik heb het licht gezien en kan niet wachten totdat de 3DS beschikbaar wordt voor het grote publiek.

Geplaatst door Brat op 26-08-2010
Aantal keer bekeken: 8867

Laatste reacties

avatar van Swiep
Swiep ( 195   2) 26-08-2010 23:58
Vet!
avatar van TDG
TDG ( 687   2) 27-08-2010 00:57
dit wordt misschien wel het eerste Nintendo product dat ik ga kopen in 10 jaar.... De laatste aankoop was een GBA rond de release
avatar van Hennie286
Hennie286 ( 482   1) 27-08-2010 15:05
Ik ging naar Gamescom met het idee om ook de 3DS te bekijken en te spelen, maar tot mijn teleurstelling had ik het speeltje niet gevonden. Maar ik kan haast niet wachten om op de 3DS super street fighter iv te spelen tegen vrienden!!
avatar van Karin72
Karin72 ( 704 ) 31-08-2010 10:17
Hebben!!!!
avatar van Casartelli
Casartelli ( 1420   5) 31-08-2010 13:26
Ik ben zeer benieuwd naar de 3DS. Ik ben geen Nintendo fan, maar MOVE en Kinect maken waarschijnlijk geen kans tegen de 3DS wanneer het aankomt op HET speeltje van de komende 12 maanden.
avatar van Koekiemonster
Koekiemonster ( 1 ) 17-11-2010 16:53
Grappig dat we Brat op diverse sites voorbij zien komen. Leuk om weer eens wat van je te lezen Bart!