Volg ons op Facebook Abonneer op onze RSS

Xbox 360: Kasplantje of Springlevend

Xbox 360: Kasplantje of Springlevend

De centrale vraag in dit artikel is of de Xbox 360 nog veel meer gaat bereiken dan het nu al heeft gedaan, of dat deze vanaf nu langzaam zal wegglijden in een coma en een stille dood zal sterven. Ik zal objectief te werk gaan in mijn onderzoek naar het wel en wee van de Xbox 360, en argumenten voor zowel ‘Springlevend’ als ‘Kasplantje’.

Hoe lang blijft de 360 nog in de schappen liggen?
Laten we eerst eens kijken naar de console die voorafging aan de 360. De Xbox werd op 15 november 2001 geïntroduceerd aan de Amerikaanse gamers. Niet veel later volgde Japan en op 22 april 2002 ging de eerste Xbox in Europa over de toonbank. De Xbox had één game die de kopers moest gaan trekken: Halo. Ook Xbox Live werd tegelijk met de Xbox gelanceerd. Deze onlineservice bleek, achteraf gezien, de succesvolste, aangezien Sony niet met een centrale service kwam. De derde partij in de Console oorlog, Nintendo, gaf vrijwel geen support voor hun ‘online-proef’. Uiteindelijk ging alleen Phantasy Star Online online. Hoewel Xbox Live de enige online service was waar voor betaald moest worden, had deze in de eerste twee maanden al 250.000 abonnees. Ondanks dat Microsoft met de Xbox onderaan moest beginnen om een fanbase te creëren, verkocht de Xbox beter dan de Gamecube van Nintendo. De Playstation 2 bleef echter nog ver buiten bereik.


Master Chief doet zijn ding al sinds de release van de originele Xbox


De Xbox 360 werd vanaf eind 2005 verkocht. Indertijd verschoof Microsoft zijn focus voor de volle 100% op de Xbox 360 en werd hun eerste stap op de consolemarkt, de eerste Xbox, verwaarloosd. Er werden geen Xboxen meer gemaakt en geen spellen meer voor ontwikkeld. Dit in tegenstelling tot de Playstation 2, waar op het moment van schrijven nog steeds diverse (goede) games op uitkomen. Een tijdje geleden was daar namelijk nog Okami. Voor de feestdagen komen er weer krakers zoals Rock Band, een nieuwe Singstar (R&B), welke de mainstream Playstation bezitter nog tevreden kan houden. Hierdoor had de Xbox-bezitter ook meer de neiging om over te stappen op de nieuwe console dan de Playstation 2 bezitter dat nu heeft met de Playstation 3.

Aangezien de Xbox maar vier jaar in de schappen lag, verwacht ik dan ook niet dat de Xbox 360 veel langer dan dat in de verkoop zal blijven. Dat betekent dat de levensverwachting van de Xbox 360 niet langer dan nog 2 jaar bedraagt! Microsoft gaf zelfs al toe, bij de release van de Xbox 360, dat ze de volgende generatie Xbox alweer aan het bedenken waren. Waarom Microsoft er zo een haast bij heeft, lees je onder andere in het stukje hieronder.

Welke First-Party toppers kunnen we nog verwachten?
Microsoft Game Studios is een uitgever die diverse ontwikkelaars aanstuurt om spellen exclusief voor de Xbox 360 te ontwikkelen, zoals Halo, welke ik aan het begin van dit artikel al behandeld heb. De spellen die zij maken zijn vaak verkoopsuccessen omdat ze, nog voor ze op de markt verschijnen, uitvoerig worden getest. Slagen ze, dan liggen ze binnen no-time in de winkel. Falen ze, dan moet de ontwikkelaar nog eventjes sleutelen aan het spel. Ondanks deze testen kan het ook nog gebeuren dat de game niet goed verkoopt. Kijk maar naar Ninety Nine Nights of Rare’s Viva Pinata (hoewel die laatste toch goede reviews kreeg, op Gamerankings staat Viva Pinata op een gemiddelde van 84,6% uit 82 reviews).


De vrolijke papiercreaties van Rare konden de kille shooter-harten van de 360 bezitter niet verwarmen


Springlevend
Ondanks deze flops, heeft Microsoft Game Studios vele toppertjes uitgegeven. Denk maar aan Gears of War, weliswaar van Epic, maar in opdracht gemaakt van Microsoft Game Studios. Verder zijn er nog spellen zoals Crackdown en recentelijk Halo 3. Stuk voor stuk verkoopsuccessen, ook al is dat bij Crackdown twijfelachtig omdat een Halo 3 multiplayer-betacode werd meegeleverd. Heeft Microsoft met Halo 3 zijn laatste kruit verschoten, door één van hun grootste krakers niet tot het laatste te bewaren?

Nee. Dat er binnenkort even geen exclusieve toppers uitkomen, is even door de zure appel heenbijten. Eind november staat namelijk Mass Effect op stapel. Is Mass Effect de enige topper? Weer een nee. Wat te denken van Fable 2, Halo Wars, Gears of War 2 en Ninja Gaiden 2? Ondanks dat er over deze games nog vrij weinig bekend is, zullen deze weer ongetwijfeld Gold Awards opleveren in de Power Unlimited.


Onmisbaar voor elk aspirant-verkoopsucces: de Gold Award


Daarnaast komen ook de Third-party ontwikkelaars goed op stoom. Ubisoft brengt in november Assassins Creed, EA komt met verschillende mogelijke toppers en ergens in 2008 moet Rockstars’ GTA IV uitkomen. Deze spellen worden op verschillende consoles uitgebracht, waaronder ook op de directe concurrent, de Playstation 3.

Kasplantje
Maar waarom zou de Xbox 360 dan wel aan het einde van zijn Latijn zitten? Één reden daarvoor is het onlangs uitgebrachte Blue Dragon, welke in drie discs wordt geleverd. Dit spel bevat zó veel data dat er niet één, maar drie discs gebruikt moeten worden om het spel te spelen. Ook Lost Odyssey (van dezelfde ontwikkelaar, Mistwalker) dat nog moet uitkomen, gebruikt volgens de geruchten maar liefst vier discs! De disc is dus eigenlijk niet competent genoeg. De enige oplossing daarvoor zou de HDDVD-drive (High-Definition DVD) zijn. Op de grootte van de schijven voor een HD-DVD zijn op het moment nog geen limieten bekend. Elke week is er weer een ander bedrijf dat claimt de grootste opslagcapaciteit bereikt te hebben. Microsoft heeft echter gezworen dat de Xbox 360-bezitter niet de HD-DVD hoeft te kopen om games te spelen. Voorlopig blijft het dus bij de Dual Layer DVD’s.


HD-DVD: grotere opslagcapaciteit, maar dan alleen voor films


En dan hebben we nog de graphics. De Xbox 360 is gewoonweg niet zo krachtig als zijn directe concurrent, de Playstation 3. De Xbox 360 zou nu al aan zijn top zitten, terwijl de Playstation 3, volgens beweringen van enkele mensen in de industrie, pas op 10% van zijn kracht zou zitten. Een kanttekening bij dit argument is benodigd. Het verkoopsucces is blijkbaar niet hetzelfde als de kracht van de consoles, kijk maar naar de Wii en diens gigantische succes. Daarbij moet je ook nog eens, mocht je van het volle vermogen van de Playstation 3 willen genieten, een dure Full HDTV (1080p) kopen. De Xbox 360 draait al optimaal op een relatief goedkopere HDR TV (720p).

Conclusie
Zit de Xbox 360 in een Midlifecrisis? Nee. Is hij springlevend? Nee. Microsoft zit nu in een periode waarin ze met trots kunnen terugkijken op twee geslaagde periodes en met goede moed kunnen uitkijken naar hun derde en mogelijk laatste periode. De eerste periode was de launch, de tweede periode bevat alle spellen die aangekondigd werden bij de launch van de Xbox 360 en de mogelijk laatste periode bevat de spellen hierboven gemeld.

Zullen er nog veel Xbox 360`s verkocht worden? Waarschijnlijk niet. Misschien dat er nog 5 miljoen in totaal verkocht worden (ongeveer de helft van wat ze tot nu verkocht hebben), maar zeker niet meer. Waarom? Omdat simpelweg eenieder die een Xbox 360 wil hebben, hem nu al heeft. Echte twijfelaars zijn er niet meer. Daar heeft Halo 3 wel voor gezorgd. Misschien dat ze bij een volgende prijsverlaging de non-gamer (volgens de geruchten gaat de premium binnenkort al voor 299€ de winkel uit. Wordt ongetwijfeld vervolgd op Budgetgaming) kunnen aanspreken, de doelgroep waar Nintendo zo goed op inspeelt. De Xbox 360 blijft echter een console voor de kern, de Hardcore gamers. Deze kern kan nog vooruitkijken naar een breed scala aan games speciaal voor hen!

Geplaatst door Felixer op 25-10-2007
Aantal keer bekeken: 22765

Laatste reacties

avatar van SEGA Tom
SEGA Tom ( 105   1) 25-10-2007 11:50
Goed artikel!! Nog een pluspuntje wat alleen op de 360 uit moet komen: Alan Wake, heb hier alleen niet zoveel meer van gehoord de laatste tijd.
avatar van Jordy
Jordy ( 222 ) 25-10-2007 12:39
Leuk artikel! Bij aanschaf van m'n 360 ook meteen live! gegaan, iets wat ik bij de oude zwarte XBOX nog nooit had gedaan.
avatar van Cannibal
Cannibal ( 671   1) 25-10-2007 12:44
Goeie column, ook leuk om te lezen
avatar van Xhome
Xhome ( 1787 ) 25-10-2007 13:26
Ik denk dat er nog zeker veel groei in zit, er zijn nog veel twijfelaars kan ik je vertellen, aan onze recente acties hebben wij gezien dat er een heel hoop mensen nog graag een xbox 360 willen hebben, er zijn de afgelopen maand dan ook honderden extra verkocht.

de Elite doet het ook nog eens heel goed, en met de nieuwe arcade op komst zo vlak voor kerst en de 2 gratis games die nu worden bijgeleverd trekken veel mensen over de streep

avatar van Felixer
Felixer ( 629 ) 25-10-2007 13:32
@Xboxhome: tsja misschien is dat bij jullie zo, maar de algehele trend is toch dat er een beetje de slop in komt bij de verkopen. bij de Wii trouwens ook... als je tenminste dit soort links moet geloven...
http://www.vgchartz.com/images/ng_sales.png
avatar van Tim_Spr
Tim_Spr ( 12 ) 25-10-2007 13:43
Ik ben het eens met xboxhome. De playstation mag misschien een gweldig apparaat zijn met de cell, de programmatuur is dat helaas niet. Het kost ontwikkelaars ontzettend veel tijd en geld om hiervoor te schrijven. Ook is de ps3 grafisch in de theorie zeker niet zoveel beter als genoemd, de grafische chips niet zo heel veel verschillen kwa prestatie Ook is de memory van een ps3 shared met de cell, wat ook niet bepaald gunstig is.

Dan genoeg goed nieuws van de xbox. De opslaggcapaciteit is idd een heel groot probleem. Wat ze hiermee gaan doen weet ik niet, maar het klopt dat de PS3 het hier veel beter heeft gedaan. Voor de rest is en blijft het toch een kwestie van smaak welke console je koopt, voor weinige maken de precieze specs niet zoveel uit, en in geval van de xbox vs PS3 is dit toch niet denderend.

avatar van Gyrrack
Gyrrack ( 1 ) 25-10-2007 14:29
Wat mij betreft is het wat voorbarig om de xbox360 in zijn laatste fase van zijn bestaan te plaatsen. Je haalt daarbij de korte levensduur van de eerste xbox aan als voorbeeld, terwijl Microsofts situatie nu toch echt anders is. Ten tijde van de eerste xbox was Microsoft de laatste partij om in de consolemarkt te stappen, zodat ze meteen een achterstand hadden. Deze konden ze dus niet meer inlopen.
Daarom realiseerde men zich waarschijnlijk dat een voorsprong binnen de generatie waarin we nu zitten zeer nuttig zou zijn. Nu ze deze voorsprong hebben, werpt dat zijn vruchten af. Men zal dat niet zomaar afgeven. Het feit dat ze nu al met een volgende generatie bezig is, zegt niets. Dat is een normale zaak, hetzelfde geldt voor de concurrentie.

Je haalt aan dat het een probleem is dat bepaalde games niet op één dvd passen. Beide games zijn echter van Japanse developers. Zoals bekend zitten deze games vaak tot de nok toe vol met CGI materiaal, wat logischerwijs veel ruimte inneemt.
Neem Assassins Creed, hierbij leek ook even sprake te zijn van ruimtegebrek, met medewerking van MS is dat opgelost. Voorlopig zijn er dus nog mogelijkheden.
Uiteraard zou het fijn zijn als er meer ruimte was, maar is het dodelijk voor het voortbestaan van een console als dat niet het geval is? Ik zou persoonlijk een consolen niet verwaarlozen omdat ik een keer een dvdtje moet wisselen omdat de 2e helft van een campaigne niet op een enkele dvd past.

Een punt dat mijns inziens wel invloed heeft op de verkopen is de slechte naam die MS krijgt door het beeld dat in de normale media wordt geschetst van de betrouwbaarheid van de console. Feit is ook wel dat het een issue is, maar niet zo groot als de media laat lijken.
avatar van Felixer
Felixer ( 629 ) 25-10-2007 14:33
@Tim_Spr: feit is dat de PS3 scherpere textures kan toveren. maar omdat deze column over de 360 gaat, heb ik er niet de specs van de PS3 bijgezet. do you mind?

ik heb trouwens weer ergens gelezen (kwam net te laat om de laatste versie van mijn Column te lezen) dat de 360 eind 2008 met een ingebouwde HD-DVD speler zou komen. dat zou ik niet zo leuk vinden... wordt je als 360 bezitter gewoon gedwongen op HDDVD over te stappen. ik vraag me af hoe ze dat dan gaan doen qua spellen... 2 verschillende edities? gaat wel erg duur worden voor Microsoft. het is afwachten, het is afwachten.

@Gyrrack: om de toekomst te voorspellen moet men naar het verleden kijken, luidt het gezegde. ik geeft toe dat ze nu in een heel andere situatie zitten, maar elke console heeft de laatste jaren maar een levensvatbaarheid van 4-5 jaar. (Gamecube was zijn laatste jaar ook zo goed als dood, en ik heb gekeken of de Xbox 360 niet in een vergelijkbaar stadium zou komen te zitten door een gebrek aan goede games)
avatar van Styxx
Styxx ( 2231 ) 25-10-2007 15:17
Als er een Ninja Gaiden 2 aankomt, overweeg ik serieus een aanschaf van het dingetje!

Ik had hem op de eerste plaats al nooit weg moeten doen natuurlijk...
avatar van Chaoot
Chaoot ( 902 ) 25-10-2007 15:32
Ben het totaal niet eens met de stelling dat de 360 al naar het einde aan het toewerken is.
Omdat het bij de eerste Xbox zo was? Van fouten leert men lijkt me.
Bovendien begint men altijd meteen na de lancering van een console met het ontwikkelen van de opvolger, ook bij Sony en Nintendo.

Dat spellen niet op 1 cd passen lijkt me geenzins een reden de console af te schrijven, dat is een klein detail waar niemand wakker van ligt als de spellen goed zijn.

Final Fantasy reeks op de PS1 anyone? Waren allemaal 3 of 4 cd's, daar hoorde je niemand over.

Goed geschreven verder, maar wat mij betreft een onzinnige insteek.
avatar van The Striker
The Striker ( 607 ) 25-10-2007 15:38
De stellling dat iedereen die een xbox 360 wil hebben hem allang heeft aangeschaft klopt natuurlijk niet. Hier zijn verschillende redenen voor:

Ten eerste zijn de meeste gamers jongeren tussen de 12 en 24 jaar. Deze doelgroep heeft natuurlijk niet een heel groot budget maar wil toch het maximale uit een console halen. De Core editie is daardoor geflopt zoals we allemaal wel weten. Ik denk persoonlijk dat als microsoft de xbox 360 naar 300,- zou verlagen de verkopen behorlijk kunnen stijgen.

Verder heb je natuurlijk de groep mensen die twijfelen tussen verschillende consoles. Deze groep had je bij de release, heb je nu en zul je altijd houden. De belangrijkste factor is hoe snel iemand beslist. De mensen die bij de release hun console hebben gekocht beslissen sneller dan anderen. Veel mensen kijken liever nog even de kat uit de boom.

Tenslotte heb je de groep mensen die nu al weten dat ze een xbox 360 willen, maar liever nog even wachten op die ene vette game. Waarom zou je ook een console kopen waarvan je weet dat je hem laat staan totdat die ene vette game uit.
avatar van Tim_Spr
Tim_Spr ( 12 ) 25-10-2007 16:46
Mee eens idd. Maar @FelixR1991 De PS3 kan idd hogere res textures , tenkoste van framerate op dit moment Het probleem zit hem dus in de erg lastig te programeren cell processor. Dat de xbox360 miss minder gaat verkopen kan, maar veel doet ie niet onder voor de ps3.


Kwa games is de 360 ook nog niet uitgeput, misschien kwa exclusives, maar niet kwa kracht van multi. De Ps3 daarintegen lijkt juist niet van de grond te komen. Games worden uitgesteld en dat heeft een reden, die cell weer

Er komen games uit als Halo Wars die zeker nog heel wat kopers over de streep trekken. Zolang er vernieuwing is, blijft hij verkopen, dat heet marketing.
avatar van J-roen
J-roen ( 1391 ) 25-10-2007 16:51
goede column, maar waarom heb je niet wat extra aandacht besteed aan het "red ring of death" verhaal, denk namelijk dat dat ook wel een flinke deuk heeft geslagen in het imago van de 360.
avatar van Ruben
Ruben ( 364 ) 25-10-2007 16:59
Leuk artikel. De eerstvolgende console die ik wil gaan kopen is ook een 360. Ik wil gewoon relaxt kunnen gamen met vrienden op de bank en dat kan bij veel spelen niet op de Wii en de PS3 trekt me alleen maar voor GoW III want er voorlopig toch nog niet is .
avatar van Talicus
Talicus ( 7391 ) 25-10-2007 17:07
Ik ben het met de conclusie voor het grootste gedeelte eens, maar ik zie ook een aantal dingen anders.

Ten eerste de levensduur van de Xbox 360. Het is logisch dat ze nu al aan het kijken zijn naar mogelijkheden voor de Xbox 3, maar aan de andere kant is ook al aangekondigd dat de Xbox gemaakt is om de Xbox 360 een grotere userbase te geven. Daarom heeft Microsoft zoveel verlies gemaakt met de Xbox 1, en zetten ze nu al hun troefkaarten in.
Daarom lijkt het me ook onlogisch dat ze net zo snel een Xbox 3 op de markt gaan uitbrengen als dat ze met de Xbox 360 deden.

Waar ze wel moeite mee hebben, is het aanspreken van de goede doelgroep . Bij de Xbox 1 zijn ze erin geslaagd om heel duidelijk aan de consument duidelijk te maken voor wie de console bedoeld was (voornamelijk middelbare scholieren of jong-studenten die graag aan hun imago denken en geen kiddy games willen spelen). Bij de Xbox 360 zijn ze meer aan de casual spelers gaan denken, maar op het verkeerde moment naar mijn mening. Er komen inderdaad Rock Band en Guitar Hero, en er komt ook een Buzz rip-off, maar desondanks is de prijs niet echt "casual", en dat blijft ook na de lancering van de Xbox Arcade. Voor techneuten is het duidelijk dat je bij de Xbox 360 waar voor je geld krijgt, maar voor mensen die "graag een spelletje spelen" zal iets met motion-sensing technisch beter lijken dan iets waar je nog ouderwets met een controller in je hand zit.
Om deze mensen aan te spreken, is een prijs nodig die lager is dan de Wii nu is.

Tenslotte is er nog het eenzijdige aanbod van toekomstige games. Het gaat niet zo zeer om hoeveel goede titels een console heeft (face it, de Wii heeft meer verkocht dan de 360 maar minder hoog gewaardeerde titels), maar meer om een gevarieerd spelaanbod. Ik heb zelf een aantal dagen geleden een 360 gekocht en het bevalt me uitstekend, maar ik ga niet alle shooters die me leuk lijken voor de 360 kopen, want dan speel ik niets anders meer.
Daarom zullen de bovengenoemde titels wel goed verkopen, maar geen system-sellers zijn. Voor de rest is er te weinig te kiezen, het RPG aanbod is beperkt waardoor veel klanten wegblijven (met name Japan maar ook binnen de VS en Europa wachten veel mensen op consoles met goede RPG's), en waar Nintendo er teveel van heeft (party spellen, spellen die "easy to learn yet difficult to master" zijn, enz.), heeft de 360 er te weinig.
Als dat verbeterd had kunnen worden, was de verkoop een stuk hoger geweest.

Ik verwacht daarom dat Microsoft teveel gaat proberen te trekken aan factoren waar geen rek in zit. De hardwareverkoop zie ik die van de Xbox1 nog wel overstijgen, maar zodra de multiplatform spellen grafisch beter worden op de PS3 dan op de 360, is er qua softwareverkoop alleen op shooter-gebied nog winst te behalen voor de 360.
avatar van Zhukov
Zhukov ( 148 ) 25-10-2007 17:24
Dit gaat echt nergens over. Je kunt nergens conclusies uit trekken omdat je de toekomst simpelweg niet kan voorspellen. Daarnaast is het een simpel feit dat er veel goede spellen op 360 uitkomen, veel meer dan PS3.

Ook dat punt met die graphics klopt niet, de GPU van de 360 is zelfs krachtiger dan die van de PS3.
avatar van TheincrediblemachineD
TheincrediblemachineD ( 6793 ) 25-10-2007 20:13
En die Gold Award van de PU is ook helemaal niet zo belangrijk voor verkopen zoals in de column staat. Eigenlijk bar weinig juist.
avatar van Styxx
Styxx ( 2231 ) 25-10-2007 21:30
Quote:

Tenslotte heb je de groep mensen die nu al weten dat ze een xbox 360 willen, maar liever nog even wachten op die ene vette game. Waarom zou je ook een console kopen waarvan je weet dat je hem laat staan totdat die ene vette game uit is.

Precies, zo heb ik ook pas een Gamecube aangeschaft toen Paper Mario 2 uit was, en die game kwam echt niet vroeg hoor! Inmiddels meerdere Nintendotitels aangeschaft, klassiekers moet men meegenomen hebben, toch?
avatar van Tim_Spr
Tim_Spr ( 12 ) 26-10-2007 00:17
@ ZHukov, idd je kan geen conclusies trekken, de GPU is idd beter, sommige mensen moet zich beter inlezen...

De toekomst zal ons het verlossende antwoord geven...

avatar van Sonic_Striker
Sonic_Striker ( 266 ) 26-10-2007 08:53
het is wel grappig dat je door zon geweldig column gelijk kan zien wie de fanboys zijn hier
hehehe
avatar van Tim_Spr
Tim_Spr ( 12 ) 26-10-2007 10:08
@Sonic, tuurlijk is dat zo. Maar wees blij met fanboys, als iedereen hetzelfde leuk vond zou het nogal saai zijn niet?

En geweldige colum valt nog over te praten
avatar van Talicus
Talicus ( 7391 ) 26-10-2007 10:30
@ZHukov beetje makkelijk, je kan wel een beetje de toekomst voorspellen doordat je al jaren van te voren weet welke spellen er gaan uitkomen. Niet alle details natuurlijk, maar in grote lijnen lijkt het al wel duidelijk te zijn wat de verkopen van de consoles aan het einde van hun levensduur ongeveer gaan zijn.
avatar van ConAir
ConAir ( 4490   2) 27-10-2007 10:52
Quote:
Ben het totaal niet eens met de stelling dat de 360 al naar het einde aan het toewerken is.
Omdat het bij de eerste Xbox zo was? Van fouten leert men lijkt me.
Bovendien begint men altijd meteen na de lancering van een console met het ontwikkelen van de opvolger, ook bij Sony en Nintendo.

Dat spellen niet op 1 cd passen lijkt me geenzins een reden de console af te schrijven, dat is een klein detail waar niemand wakker van ligt als de spellen goed zijn.

Final Fantasy reeks op de PS1 anyone? Waren allemaal 3 of 4 cd's, daar hoorde je niemand over.

Goed geschreven verder, maar wat mij betreft een onzinnige insteek.

Is wel zo dat bij PS1 ook al games met 4 discs waren. Maar zoveel waren dat er in totaal niet. Maar ik denk, dat als men het optimale uit de machine wil halen, dat men wel over moet naar HD-DVD. MS blijft het alleen nog steeds ontkennen.

De console van MS biedt te weinig voor casual gamers/RPG fans, zoals Talicus ook al gezegd, dus als MS ergens nog extra terreinwinst wil gaan boeken, dan moeten ze het hier gaan zoeken. Momenteel hebben ze namelijk alleen maar veel race & shoottoppers.

BTw, de kritiek hierboven op de Cell processor en bijbehorende software vind ik onterecht, om de doodeenvoudige reden, dat het ding pas 1 jaar op de markt staat. Ontwikkelaars gaan nu pas toveren met de console. Zie R&C, Uncharted, Assassin's Creed... De 360 staat al tig jaren op de markt, dus daar is ook al meer aandacht geweest voor de software en zijn mogelijkheden. Ik weet het, onderwerp is de 360, maar ik wilde hier toch op reageren.

@ Gold Award & topverkopen: Ben idd met TimD eens, dat goede normeringen en goede verkopen lang niet altijd samen gaan. Lees mijn eigen column over originaliteit in games er nog maar eens op na. Een game met 50 Cent in de hoofdrol verkoopt beter dan ICO/Shadow of the Colossus.
avatar van Felixer
Felixer ( 629 ) 27-10-2007 11:57
Ah, dat stukje over de Gold-Awards was eigenlijk een beetje sarcastisch bedoeld, netzoals bij alle andere onderschriften in de column. helaas hebben jullie geen verband gezien daartussen, maargoed

ik vind het leuk dat mijn column zo'n discussie teweeg heeft gebracht. ik voel me zeer vereerd dat mensen zich speciaal aanmelden om op mijn column te reageren. ik heb ook in een deuk gelegen toen men mij een PS3-fanboy begon te noemen (of iets in die zin)

Ik meen wat ik heb geschreven en ik sta daar nu nog steeds achter. het is goed dat jullie een eigen mening hebben, maar respecteer dan ook mijn mening
avatar van Freaq
Freaq ( 22 ) 27-10-2007 13:03
ik ebn het er alleen neit mee eens dat de 360 aan zijn top is
en al helemaal neit dat de ps3 nog amar op 10% zit. hoe kom je daarbij???
de gpu van de 360 is veel sneller. ( een voorloper van de hd2900 core en die si wel flink sneller dan de omgebouwde gf 7900 gs die in de ps3 zit)
ook is de cell alleen maar goed in parralelle taken. en is ze bedoeld als server chip en voor supercomputers, hij kan in theorie veel aan ( flops berekenen) maar daar houdt het ook op. andere nuttiger zaken heeft de cell erg veel moeite mee.
dus de 360 en ps3 zijn grafisch en wss tot het einde. gewaagd.
avatar van Chaoot
Chaoot ( 902 ) 27-10-2007 19:32
Quote:

Ik meen wat ik heb geschreven en ik sta daar nu nog steeds achter. het is goed dat jullie een eigen mening hebben, maar respecteer dan ook mijn mening
Is je goed recht uiteraard, maar mijns inziens gaan je argumenten om je mening te ondersteunen niet op. Het is vooral speculatie. Overigens heb ik liever een 360 die op volle kracht draait dan een PS3 die op 10% draait momenteel (hoewel ik dat niet geloof), maar zoals gezegd verkoopt de Wii ook prima.

Overigens heb ik al een 360 en een PS3 komt er wss ook nog wel. Al was het maar om Linux erop te knallen.
avatar van Caspertjuuh
Caspertjuuh ( 13 ) 20-11-2007 22:29
*WAARSCHUWING IK HEB EEN 360 EN KAN DUS FANBOY OVERKOMEN*

Ok punt 1:
Dat van dat ze de Xbox verwaarloosd hebben omdat ze door wouden gaan naar 360 vind ik juist goed bedenken, want de mensen zijn zelf nog bezig met de ps2 en hebben mensen dus niet echt de behoefte om een ps3 te kopen.
Punt 2: Wat heeft halo 3, Assassin's Creed in 1 DVD waar blue dragon 3 DVD's voor nodig heeft?
Punt 3: De 360 loopt helemaal niet zo slecht, zolang het nog beter loopt dan de ps3 valt er nog niks te vrezen.
Punt 3½ (niet echt over de column): Is laatst ook weer bewezen met ps3, men zei dat de 360 versie beter was en dat de ps3 veel bleef haken etc. (alhoewel ik het ook merk met de 360 versie). Dat zegt dus eigenlijk dat men meer tijd besteed in de 360 versie en niet in die van de ps3
Dus dood is de 360 nog lang niet zolang hij nog dit soort voorrang krijgt.
Ander voorbeeldje de 360 versie van GTA IV zal extra content ontvangen
avatar van Sonic_Striker
Sonic_Striker ( 266 ) 26-11-2007 08:47
Zonder de fanboys zouden ere niet van die leuke berichten komen

maar je moet wel respect hebben voor mensen die anders denken dan jij
avatar van Felixer
Felixer ( 629 ) 27-11-2007 08:52
@sonic_striker: inderdaad
@Caspertjuh: deze column is helemaal geen vergelijkingscolumn van de 360 met de PS3, ik heb alleen maar een paar kleine puntjes opgenoemd van wat de PS3 wel heeft en de 360 nog aan moet werken. andersom zijn die puntjes er ook.

om even op Punt2 terug te komen: ik was nou niet echt kapot van de lengte van de SP van AC en Halo, en dr hadden best wat meer filmpjes in gemogen. dát heeft Blue Dragon dus wel.

Punt1: natuurlijk is het wel handig voor de verkopen van de 360, maar is het wel erg klantvriendelijk? en zou het nog een keer kunnen gebeuren met de 360?
avatar van Mr. Cheapo!
Mr. Cheapo! ( 7446 ) 07-08-2011 05:59
Nice one!