In dit nieuwste deel speel je met Gabriel Belmont. Hij is lid van The Brotherhood of Light, die het opnemen tegen de duistere schepsels van de nacht. In de demo zien we hoe Gabriel in een nieuwe nederzetting aankomt. De dorpsbewoners kijken hem angstig aan, omdat ze deze vreemdeling niet kennen. Toch laten ze hem zijn gang gaan en mag hij zijn tocht naar de dorpskern vervolgen. Juist op het moment dat Gabriel de omgeving wil gaan verkennen, breekt er totale paniek uit in het dorp. Van alle kanten worden de dorpsbewoners belaagd door weerwolven.
Gabriel laat niet zomaar over zich heen lopen en neemt het samen met een aantal dappere mannen uit het dorp op tegen de schepsels om zo de rest van de inwoners de tijd te geven om het dorp te ontvluchten. We pakken onze zwaarden op, en maken kennis met het vechtsysteem van de game. Wanneer we The Combat Cross in de hand nemen, doet het in eerste instantie erg denken aan God of War. Daarnaast geniet de game ook een vleugje Devil May Cry. Een goede mix, omdat het systeem prima lijkt te werken.
Na de eerste gevechten houden mijn kameraden en ik gemakkelijk stand tegen de hordes vijanden. Echter, de balans raakt verstoort op het moment dat een grote, wilde beer zich met het gevecht komt bemoeien. Eén voor één sneuvelen mijn metgezellen en de beer weet het ook mij behoorlijk lastig te maken. Dan valt mijn oog ineens op een grote, afgebroken boomstam. De beer klimt hoog bovenop één van de huizen en plant zijn finale aanval. Echter, met een flitsende beweging weet ik de scherpe zijde van de boomstam recht in het hart van de beer te rammen. Bijzonder is dat dit gebeurde zonder het gebruik van Quick Time Events (het snel in moeten drukken van toetsen die op het scherm weergegeven worden). Daarna valt er een stilte in het dorp en wordt het tijd om verder te gaan. Gabriel springt weer op zijn paard en vervolgt zijn weg. Ik had natuurlijk nog verder willen spelen, maar inmiddels stonden de volgende mensen alweer te wachten en heb ik de controller afgestaan.
In latere levels zag ik dat het spel zich ook overdag afspeelt en dat het ook de nodige platform- en puzzelelementen zal bevatten. Ondanks een wat korte kennismaking met deze game, heeft hij op mij een positieve indruk achtergelaten. Ik ben dan ook zeer benieuwd naar het eindproduct, dat naar alle waarschijnlijkheid rond 7 oktober van dit jaar zal gaan verschijnen.