De persconferentie
Er is voor gekozen om de game aan een klein publiek te presenteren in het knusse Warner Bros kantoor in Amsterdam. Dit houdt in dat iedereen lekker een Wii of Move controller kan grijpen bij binnenkomst en een paar uur met de game aan de slag kan. Tussen het gamen door kunnen we ook nog een praatje maken met de ontwikkelaars. Deze hardcore gamers deden een aantal onthullende uitspraken die ons nog meer naar Aragorn’s Quest doen uitkijken.
Zo wordt ons ten eerste duidelijk gemaakt dat de opdracht van licentiehouder Warner simpel was; maak een toegankelijke en vooral leuke game over Lord of the Rings. Het enthousiasme druipt van de mannen af wanneer ze dit vertellen, want wat blijkt; de heren van Headstrong lezen de boeken van Tolkien al vanaf hun negende en hebben aan de films van Peter Jackson meegewerkt. Ze begonnen met een simpel uitgangspunt: ze wilden geen realistische game maken gebaseerd op de film (dus geen vervolg op de EA games), maar een spel in de vorm van een geïllustreerd kinderboek. Gekozen werd om het verhaal te laten vertellen door Sam, één van de Hobbits uit het originele reisgezelschap. Sam is ondertussen vader geworden en zijn kinderen willen wel eens weten waarom hun vader zulke goede vrienden is met koning Aragorn. Omdat Sam het verhaal vertelt komt hij er wel erg goed vanaf in deze game en zal hij alleen de interessante delen van het verhaal vertellen. Een leuke vondst om de game continu interessant te houden.
De makers blijken ook nog eens eerlijk toen zij vertelden dat de game oorspronkelijk alleen bedoeld was voor de Wii. Toen ze begonnen met de game wilden ze namelijk één ding duidelijk hebben, de game moet je het idee geven dat je een zwaard en schild in je handen vasthoudt. Maar toen kwam daar in januari het nieuws naar buiten dat Move ook een “navigatiepad” zal ondersteunen. Op dat moment was Aragorn’s Quest al zo goed als af voor de Wii en dus werd er met twee studio’s (Headstrong en TT Fusion) samengewerkt aan een PS3 versie die Move zou ondersteunen. Natuurlijk, de graphics op de PS3 konden wat worden opgepoetst, maar de game moet het niet hebben van zijn graphics of één-op-één bewegingen (die er dus ook niet zijn in beide games), maar van de sfeer. Headstrong sluit af door een simpele wens uit te spreken: als je Aragorn’s Quest hebt gespeeld moet je Tolkien’s boek willen lezen. Dat is niet niks om te verwachten van een ogenschijnlijk casual hack & slash avontuur met lichte RPG elementen…
De Game
Al vrij snel wordt duidelijk dat Headstrong weinig aandacht heeft gehad voor de Hardcore gamers. Het spel speelt zich af na de LOTR trilogie. In de Gouw deelt Samwise Gamgee zijn epische avonturen met vier kleine hobbits. In deze verhalen speel jij als speler de hoofdpersoon. In tegenstelling tot de voorgaande games op bijvoorbeeld de PS2 heeft Aragorn’s Quest een cartoony vormgeving. Deze doet een beetje denken aan de grafische stijl van Fable of Zelda. Daarnaast bevat de PS3 versie de originele stemacteurs, hetgeen sfeerverhogend werkt.
De besturing werkt als volgt: Door de Nunchuck/PS navigation controller te bewegen kun je jouw personage door de spelwereld laten lopen. Vijanden aanvallen met je zwaard doe je door met de Wii Mote/Playstation Move te zwaaien. De pijl en boog wordt bestuurd door met de Wii Mote/Move op het scherm te richten en te schieten met de trigger knop. Wat opviel tijdens de speelsessie was dat het richten met de Move veel preciezer was dan op de Wii. Daarentegen werkte de zwiepbeweging minder goed op de Move, omdat er een vertraging in leek te zitten. Volgens Steve Pritchard (de Development Director van Headstrong) was dit te wijten aan de ruimte waarin we het spel speelden. Die scheen te licht te zijn waardoor de camera moeite had om het lampje op de Motion Controller te registreren.
Ondanks het feit dat Aragorn’s Quest een Casual publiek wil bedienen is het toch een hele complete game. Zo is het vechtsysteem niet ingewikkeld maar gevarieerd genoeg om toch wat uurtjes plezier te hebben. Je hebt de mogelijkheid om aanvallen te blokkeren, te ontwijken en te counteren. Daarnaast zijn sommige vijanden gevoelig voor bepaalde wapens. Tegen een troll doe je bijvoorbeeld meer schade met een speer dan met een zwaard. Door goed gebruik te maken van het vechtsysteem zal je je tegenstanders sneller dood hebben dan wanneer je hersenloos aan het zwiepen bent.
De omgeving waarin je rondloopt is voor Wii begrippen behoorlijk gedetailleerd en uitgestrekt. Afgezien van wat 3D effecten en een hogere resolutie textures was de game voor de Wii en PS3 nagenoeg hetzelfde. In de spelwereld kom je als Aragorn langs bekende locaties zoals de mijnen van Moria en Rivendell. De gebieden variëren van grote uitgestrekte free roaming gebieden tot wat meer lineaire stukken. Ik was vooral onder de indruk van de uitgestrekte gebieden en de hoeveelheid optionele missies die je kunt doen.
Door het doen van optionele missies, worden nieuwe wapens of tokens verkregen. Deze upgrades kunnen worden gebruikt om je character(s) te verbeteren. Zo kan Aragorn zijn wapens upgraden waardoor hij bijvoorbeeld tijdens het boogschieten meerdere doelen tegelijk kan selecteren. Een toevoeging die het spel toch wat interessanter maakt.
Aragorn’s Quest is een leuke casual game geworden waarin genoeg te ontdekken valt voor de minder geoefende gamer. Als je het hoofdverhaal volgt heb je het spel na 8 uur uitgespeeld. Wil je daarna ook alle geheime items en upgrades vinden, dan kom je eerder in de buurt van de 25 uur. Daarnaast is het een hele toegankelijke game die ook na een aantal uren spelen toch nog aardig wat diepgang kent. Dit in combinatie met de guitige stijl en de goede voice acting zorgt ervoor dat het een geschikte game is om bijvoorbeeld samen met je kleine neefje te spelen.
Conclusie
Headstrong weet heel duidelijk te vertellen wat voor game zij hebben gemaakt, geen titel die de strijd aan zal gaan met Mafia 2 of Fallout: New Vegas. Als echte budgetgamers vroegen wij namelijk op het einde van het interview of de makers ons konden vertellen waarom we voor Aragorn’s Quest zouden moeten kiezen en niet voor een AAA titel. Het antwoord was simpel; alleen echte Tolkien fans en de casual gamers zullen dit spel direct kopen. Voor hen heeft Headstrong dan wel gezorgd dat zij absoluut kunnen genieten van een zeer afgewerkt en uitgebreid avontuur. Een review is binnenkort te verwachten en laat in de comments maar even weten wie er allemaal van plan zijn het boek (nog eens) op te pakken.