Af en toe komt er een aanbod voorbij, dat je simpelweg niet kunt weigeren. Toen mij gevraagd werd of ik een dagje F1 2010 wilde testen bij het PR-bureau van Codemasters, bedacht ik me geen moment, stapte ik in de trein en maakte me klaar voor een bezoek aan het altijd gezellige Breda.
Haastige spoed is zelden goed
Na een hartelijke ontvangst, mocht ik eigenlijk direct plaatsnemen achter het stuur. Het was natuurlijk niet zomaar een stuurtje, maar een heuse Logitech G27 uitgerust met een kuipstoeltje zoals Robert Doornbos alias Bobby D deze zelf ook heeft. Deze coureur verdient tegenwoordig zijn brood in de Superleague Formula klasse, maar was voorheen actief in de Formule 1 en de IndyCar Series. De game was ondertussen al warm gedraaid en ik besloot maar eens door de opties heen te bladeren. Naast het racen van een Grand Prix is het ook mogelijk om je te verdiepen in de uitgebreide Career Mode. Aangezien de tijd in eerste instantie beperkt leek, heb ik gekozen voor de Grand Prix Mode, waar ik mezelf direct op de actie kon storten. Door een aantal verschillende circuits uit te kiezen, kon ik rustig wennen aan de besturing en tevens in een korter tijdsbestek een gooi doen naar het kampioenschap. Met een start op het circuit van Albert Park te Australië meende ik het mezelf niet te lastig te hebben gemaakt. Dit viel aanvankelijk flink tegen, aangezien ik links en rechts gepasseerd werd door diverse coureurs. Ik besloot wat comfortabeler in de stoel te gaan zitten en me wat beter te concentreren. Al gauw kwam ik tot de conclusie dat ik al die tijd met de remmen erop had rond gereden. Ik besloot om alle schroom van mij af te gooien en vloog onverschrokken alle bochten in. Dit wierp duidelijk zijn vruchten af, want ik zag mijn voorganger weer dichterbij komen, waardoor ik weer aan aanvallen kon denken in plaats van verdedigen.
Hoewel ik de rest van de race uiteindelijk voor spek en bonen heb gereden, gaf de manier waarop ik kon terugkomen in de race mij goede hoop voor de resterende races van het nog prille seizoen. In de races daarna reed ik mee met de besten, al werd ik af en toe wat overmoedig en eindigde daardoor nog wel eens achterstevoren op de baan. Uiteindelijk leidde deze trainingssessie nog tot een mooie vierde plaats aan het einde van het seizoen. Tijdens het recenseren zal ik er alleen wel mee moeten leven, dat ik thuis geen beschikking meer zal hebben over een prettige playseat.
Tijd voor een goed gesprek:
Op deze dag was het helaas niet mogelijk om al te veel inhoudelijke vragen te stellen over de game. Gelukkig was een afspraak zo gemaakt en had ik de volgende dag op het First Look Event 2010 al de kans om wat vragen te stellen aan Mike Hendrixen en Raoul van Wijk van Codemasters Benelux.
Budgetgaming: Het is alweer enige tijd geleden dat er een Formule 1 game is verschenen. Dit spel verschijnt bovendien voor meerdere platformen. Tevreden met het resultaat?
Codemasters: We zijn absoluut tevreden met het resultaat. Alle belangrijke platformen zijn nu van een titel voorzien. Voor de PC was het bovendien al helemaal lang geleden dat er een Formule 1 titel voor dit platform verscheen.
Budgetgaming: Wat was de grootste uitdaging bij het ontwikkelen van F1 2010?
Codemasters: We wilden meer brengen met deze game dan alleen het racen, wat bij voorgaande games het geval was. Het moest gaan om de volledige beleving van de sport. Daarnaast wilden we niet een kleine groep aanspreken (realisme in zijn puurste vorm), maar een product waar zowel fans van Formule 1 als gamers door aangesproken werden.
Budgetgaming: De pers heeft overwegend positief gereageerd op de komst van F1 2010. In hoeverre heeft dit effect gehad op de verkoopcijfers?
Codemasters: Het heeft zeker een effect gehad, aangezien veel gamers van nu hun aankopen daarop baseren. Hierdoor is het spel door veel van hen opgepikt. Daarnaast zien we echter dat ook fans van de Formule 1 het product in huis halen.
Budgetgaming: Vorige week wist F1 2010 zelfs Halo Reach in het Verenigd Koninkrijk van de troon te stoten. Betekent dit voor jullie dat de game zijn verwachtingen heeft waargemaakt?
Codemasters: Eerst volgt er slechts een hard gelach, maar vervolgens komt er toch nog korte reactie: ‘de game verkoopt volgens verwachting’.
Helaas worden exacte aantallen hierbij nooit genoemd, maar we hoorden nog wel dat: ‘F1 2010 voor de PS3 net zo goed had verkocht als de rest van de top 30 van die week.’
Budgetgaming: Wat mogen we verwachten in de toekomst? Komt er ook nog downloadable content (in welke vorm dan ook)?
Codemasters: DLC is uitgesloten voor deze titel. Het mag namelijk niet van de organisaties achter de Formule 1, de FIA (Fédération Internationale du Sport Automobile) en de FOM (Formula One Management). Ze zullen geen goedkeuring geven aan bijvoorbeeld nieuwe kleuren voor de Formule 1 auto’s.
Dan ligt de toekomst dus in een nieuwe game en aangezien de licentie nog voor tenminste twee jaar in handen is van Codemasters komt er sowieso een F1 2011. De periode daarna is nog onduidelijk.
Budgetgaming: Blijft de releasedatum dan omstreeks september of oktober of zal deze verschuiven naar het begin van het Formule 1 seizoen?
Codemasters: Het zou heel mooi zijn om hem direct aan het begin van het seizoen te releasen, maar dit is niet mogelijk door continue veranderingen. Vaak wordt pas op het laatste moment duidelijk welke coureurs namens welk team zullen rijden. Daarnaast moet iedere aanpassing gewoonweg ook goedgekeurd worden door de organisaties achter de Formule 1 2010, waar de nodige tijd in gaat zitten.
Budgetgaming: Sommige uitgevers pochen nog wel eens wat een enorm budget nodig is geweest om een game kwalitatief zo goed te maken. Ik kan me zo voorstellen dat de F1 licentie ook het nodige zal kosten.
Codemasters: Wederom wordt er gelachen, maar tevens goed nagedacht over het antwoord. Een reactie kan dan ook niet uitblijven: ‘Alleen al het bedrag van de F1 licentie is ruimschoots voldoende om een mooie game van te maken.’
Budgetgaming: Last but not least: F1 2010 is de titel van Codemasters voor het najaar, maar kunnen jullie al iets vertellen over de line-up van volgend jaar? Hier en daar is op het internet natuurlijk al een glimp op te vangen van Dirt 3, een nieuwe Operation Flashpoint en zijn er zelfs al geruchten over GRID 2.
Codemasters: Allereerst wordt opgemerkt dat F1 2011 natuurlijk ook in 2011 zal gaan verschijnen. Daarna wordt er vooral gesproken over DIRT 3, die de officiële WRC-licentie zal kennen, veel meer tracks dan DIRT 2 zal bevatten en er is zelfs sprake van een offline multiplayer. Over Operation Flashpoint worden eigenlijk geen mededelingen gedaan, behalve dat die eraan zit te komen. Navraag over GRID 2 levert mij slechts vragende blikken op. Het zou dus goed kunnen dat GRID een opvolger zal gaan krijgen, maar dat blijft gissen totdat er officieel uitspraken over worden gedaan.
Budgetgaming: Ik heb verder geen vragen meer. Bedankt voor jullie tijd!
Codemasters: Graag gedaan!