Naarmate je ouder wordt, neemt de drang om dit soort spelletjes te spelen natuurlijk af. Toch kunnen we ons binnenkort weer in groten getale gaan verschuilen in de nieuwste editie van Assasins Creed; Assassins Creed Brotherhood.
Verstoppertje voor volwassenen
Het heeft 2 jaar geduurd, maar het Ubisoft-team uit Annecy heeft nu eindelijk een multiplayer modus weten te verzinnen die past in het Assassins Creed universum.
De beta van Assassins Creed: Brotherhood draait volledig om de gloednieuwe multiplayer. We hebben inmiddels al twee delen gehad, maar dit is de eerste keer dat we daadwerkelijk gezamenlijk online kunnen gaan moorden. Mijn eerste indruk is erg positief!
De Wanted mode werkt als volgt: samen met zeven anderen kies je aan het begin een personage. Iedereen heeft een ander personage, zodat je niet in verwarring kunt raken van wie je nu te grazen moet nemen. Zodra het spel begint krijg jij een zogenaamde ‘target’ opgelegd. Dit is een medespeler die je eerst moet zien te vinden, voor je hem kunt omleggen. Je hebt onderin je scherm een radar die je toont waar je doelwit zich ongeveer bevindt.
Je moet echter goed opletten, want iemand anders heeft jou op zijn lijstje staan. Je moet je dus al verstoppend en sluipend een weg banen naar jouw doelwit. Zo zorg je er tegelijkertijd ook voor dat jouw prooi je niet in de gaten krijgt. Stealth kills worden namelijk beloond met extra punten.
Storm je vol overgave op iemand af, dan wordt het sowieso moeilijker om hem om te leggen, want hij krijgt dan een melding dat jij in de buurt bent. Wanneer dat gebeurt ben je niet meteen ten dode opgeschreven, want ontsnappen kan op velerlei manieren. In het begin is het puur ontsnappen door te rennen over de daken, of door deuren heen te lopen en die achter je te sluiten zodat je moordenaar er niet doorheen kan. Later heb je de mogelijkheid om rookbommetjes te gooien of je te vermommen als een andere speler om zo je tegenstander in verwarring te brengen. Wanneer je achter iemand aanzit kun je enigszins voorkomen dat je hem kwijt raakt door je prooi te ‘locken’. Dit werkt niet oneindig lang, maar zolang je achter hem aan zit en je hebt hem gelockt, verschijnt er een pijltje boven je tegenstander. Zo weet je wie je moet hebben. Raakt je tegenstander echter uit zicht, dan is het een kwestie van tijd voor het pijltje ook verdwijnt.
Perks en andere beloningen
Er is bij de multiplayer van AC: Brotherhood goed gekeken naar de concurrentie, want ook hier word je overladen met beloningen wanneer je een level omhoog gaat. Zo krijg je een extra personage, een nieuwe perk (zoals de rookbommetjes, het vermommen) of de mogelijkheid om bijvoorbeeld sneller te rennen.
Dit lijkt allemaal prima te werken. Het enige wat nog enigszins frustreert in de game is de soms nogal lange moordanimaties. Ondanks dat het er extra spectaculair uitziet, zorgt het er wel voor dat diegene die jou als prooi heeft, op zijn gemak naar je toe kan lopen om op zijn of haar beurt een mes in jouw rug te steken. Naar mate je dichter bij de eerste plaats komt, zijn er uiteindelijk maximaal 3 spelers die achter jou aan zitten, gegarandeerd dat er dan eentje klaar staat om je na je kill af te maken. Gelukkig is dit momenteel de enige frustratie die ik ben tegengekomen.
Conclusie
Het concept is heel simpel, de uitkomst is een enorm verslavende multiplayer-modus die je niet snel neerlegt. Het ‘nog één keer’ gevoel voert dan ook de boventoon.
Het leuke aan de game is dat het echt goed voelt als je iemand te pakken hebt, maar tegelijkertijd voelt het net zo goed wanneer je aan iemand hebt weten te ontkomen. Bijvoorbeeld door te vluchten, of door je tegenstander zo te verwarren dat hij iemand vermoord die op jou lijkt. Het gevoel van verstoppen en de adrenaline van ‘ontsnappen’ zijn vergelijkbaar met het gevoel dat ik eerder beschreef tijden een gezellig potje verstoppertje.