A) Volgens de Rijksoverheid betekent “wettelijke garantie” hetzelfde als “recht op een goed product”:
Quote:
“Bij de aankoop van een product heeft u altijd een wettelijke garantie. Dit betekent dat u recht heeft op een goed product.”
In Nederland geldt die dus voor de levensduur van het apparaat. Wel is het natuurlijk zo dat de bewijslast verschuift na 6 maanden. Maar het wordt nog steeds “wettelijke garantie” genoemd:
Quote:
”Uw wettelijke recht op een goed product geldt ook na de garantieperiode. Gaat een product kapot en is de fabrieksgarantie, verkopersgarantie of bijgekochte garantie verlopen? Dan kunt u nog steeds gebruik maken van uw wettelijke garantie. Dit hangt af van de gebruiksduur van het product. De verkoper of fabrikant kan u vertellen hoe lang het product mee gaat.”
B) In de EU geldt:
Quote:
”Op grond van de EU-wetgeving moet u de consument minstens 2 jaar garantie bieden. Dit is de wettelijke garantie die de consument kan inroepen als producten niet goed werken of niet overeenkomen met de beschrijving. Maar in sommige landen geldt een langere garantieperiode vanwege nationale wetgeving.”
Minder dan 2 jaar kan het dus nooit zijn, wel meer, zoals in Nederland.
A) & B): Dus het wordt “wettelijke garantie”genoemd. En het moet minstens “2 jaar” aangeboden worden, ook in NL.
Hier gebruikt de Rijksoverheid deze zin:
Quote:
“U heeft recht op minimaal 2 jaar garantie in alle landen die onder de Europese richtlijn Koop en garantie vallen.”
(“Deze richtlijn geldt voor alle EU-lidstaten plus Noorwegen, Liechtenstein en IJsland.”)
Bijdrage komt van Ultratiger.
welke wettelijke rechten heb ik?
Quote:
De verkopers- of fabrieksgarantie is een aanvulling op uw wettelijke rechten. In de wet staat dat u recht hebt op een goed product. Gaat een product al snel kapot, dan is het niet goed. Dit wordt ook wel ‘ondeugdelijk’ genoemd. In dat geval hebt u vaak recht op een gratis reparatie of een nieuw product. Ook als u geen garantie hebt of als de garantieperiode voorbij is.
Hoe lang hebt u recht op een goed product? Dat hangt ervan af hoelang het product normaal gesproken meegaat. Een scooter gaat bijvoorbeeld langer mee dan een paar kinderschoenen. En een dure televisie gaat langer mee dan een goedkope. Gaat uw scooter na 3 jaar kapot, terwijl de verkoper had gezegd dat hij minstens 5 jaar mee zou moeten gaan? En is dat niet uw schuld? Dan hebt u er wettelijk recht op dat de verkoper het probleem oplost.
Hoe lang hebt u recht op een goed product? Dat hangt ervan af hoelang het product normaal gesproken meegaat. Een scooter gaat bijvoorbeeld langer mee dan een paar kinderschoenen. En een dure televisie gaat langer mee dan een goedkope. Gaat uw scooter na 3 jaar kapot, terwijl de verkoper had gezegd dat hij minstens 5 jaar mee zou moeten gaan? En is dat niet uw schuld? Dan hebt u er wettelijk recht op dat de verkoper het probleem oplost.
Quote:
Veel consumenten denken dat zij standaard recht hebben op 2 jaar 'wettelijke garantie'. In de Europese regels staat inderdaad een wettelijke termijn van 2 jaar. Maar in Nederland spreken we niet van wettelijke garantie. In plaats daarvan staat in de wet dat een product moet bieden wat u ervan mag verwachten. Van veel producten mag u verwachten dat ze langer meegaan dan 2 jaar. Daarom hebt u bij deze producten ook na 2 jaar nog recht op een gratis reparatie of een nieuw product.
NB: het minimum is dus twee jaar maar het kan naar boven afwijken afhankelijk van het product.
Post hier ook de ervaringen die je hebt met een winkel en probeer elkaar te helpen als je de deur gewezen wordt wanneer iets kapot gaat, of slecht functioneert buiten je eigen schuld om. Post ook de positieve ervaringen!
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Bronnen:
A) Rijksoverheid
B) EU
Rijksoverheid
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Winkels waarbij mensen slechte ervaringen hebben gehad omtrent garantie:
1. Game Mania (de fysieke winkels) - houden eigen garantie voorwaarden aan (12 maanden), in strijd met de bovengenoemde waarden van 2 jaar.
Beloftes die gemaakt worden door de winkels
- Game Mania 1 jaar in de fysieke winkels, 2 jaar in de webwinkel.
- Bol.com: Varieert tussen 1 á 3 jaar garantie. Op de productpagina en/of op de bestellingspagina staat er altijd te zien hoeveel garantie je op het product krijgt.
- Amazon.de: Krijgt standaard 2 jaar garantie op alle producten die je koopt. Tevens 2 jaar garantie op Amazon Warehouse Deals.
- Coolblue: Biedt 2 jaar garantie aan op alle producten die ze aanbieden
- Nedgame: Biedt 2 jaar garantie
NB: laat het weten als de belofte afwijkt van de realiteit.
BOL.COM
Quote:
Ik heb ook een halfjaar lang een heel traject moeten doorlopen om een defecte TV van 2 maanden vervangen te krijgen. Deze heb ik destijds gekocht via BOL.com maar bij een externe verkoper (Doe dit alsjeblieft nooit!).
Uiteindelijk heb ik BOL.com ingeschakeld, maar zij deden eigenlijk niets voor me. Ik eiste een vervangend exemplaar, een leentoestel of ontbinding van de verkoop, maar daar ging men niet mee akkoord. Ik werd gedwongen het apparaat alsnog een derde keer op te sturen. Na bijna een half jaar zonder TV gezeten te hebben en na 3 reparatiepogingen heeft BOL.com uiteindelijk het volledige bedrag overgemaakt en de koop ontbonden. Ik moet er wel bij zeggen dat ik na de tweede reparatie een tegoedbon van €70 kreeg van BOL.com ter compensatie.
Uiteindelijk heb ik BOL.com ingeschakeld, maar zij deden eigenlijk niets voor me. Ik eiste een vervangend exemplaar, een leentoestel of ontbinding van de verkoop, maar daar ging men niet mee akkoord. Ik werd gedwongen het apparaat alsnog een derde keer op te sturen. Na bijna een half jaar zonder TV gezeten te hebben en na 3 reparatiepogingen heeft BOL.com uiteindelijk het volledige bedrag overgemaakt en de koop ontbonden. Ik moet er wel bij zeggen dat ik na de tweede reparatie een tegoedbon van €70 kreeg van BOL.com ter compensatie.
Last edited on: 16-09-2019 13:51
Het is patat! 🍕 + 🍍 =❤ , After eight 🤮 Teamvluusje stinkt!
Het belangrijkste wat ik hieruit opmaak is dat na 6 maanden de bewijslast bij de consument ligt. (Tenzij een bedrijf zoals Nintendo, Sony of Microsoft langer een fabrieksgarantie geeft)
Boomerang! Do you want a banana..?
❍ᴥ❍
Quote:
Toch doen de meeste verkopers, waaronder dus ook de gamemania, erg moeilijk als je na 1,5 jaar met een kapot item komt..... Ik spreek dan wel uit ervaring...
Gepost door: J-master op 16-09-2019 10:47
Gepost door: J-master op 16-09-2019 10:47
Dat heb ik meer gehoord. Ze erschuilen zich er achter dat ze onderdeel zijn van een Belgisch concern (PB Projects). Echter ze doen zaken in Nederland, dus geld hiervoor ook de Nederlandse wetgeving.
Overigens over het stukje van Ultratiger. Daarbij gaat het om "economische levensduur" oftewel zoals dat hij al correct aangeeft. Niet elk product heeft 2 jaar garantie, bepaalde (meestal duurzame) producten zoals bijvoorbeeld een wasmachine van Miele, daarvan is de verwachte levensduur langer dan die van een minder merk. Staat vaak in de algemene voorwaarden van de producent wat de economische levensduur/ verwachte levensduur is.
Die truuk heb ik wel eens toegepast en mijn gelijk gekregen, ook buiten de garantietermijn gesteld door de verkoper/ fabrikant.
Quote:
Kan iemand dat linkje vinden waar de prijzen gekoppeld staan aan hoe lang je mag verwachten dat het mee gaat. Ik kan het niet vinden maar het past wel prima in het topic.
Gepost door: Care op 16-09-2019 09:38
Gepost door: Care op 16-09-2019 09:38
Bedoel je de "UNETO-VNI Tabel met gemiddelde gebruiksduurverwachtingen"?
Link naar website:
https://www.technieknederland.nl/onze-leden/waar-staan-onze-leden-voor/gebruiksduurverwachting
Link naar PDF:
https://www.technieknederland.nl/stream/richtlijnenafschrijvingsmethoden
Bijvoorbeeld: op basis van de aankoopprijs van meer dan 300 euro mag je verwachten dat een PS4 Pro of Xbox One X 36 maanden meegaat.
(Maar wat dan als je een console in de aanbieding koopt voor € 299?)
Geen idee hoe het zit met zaken in de aanbieding kopen, ga je dan uit van de verkoopprijs of voor de adviesprijs?
Het is patat! 🍕 + 🍍 =❤ , After eight 🤮 Teamvluusje stinkt!
Quote:
Maar is de adviesprijs vanuit Nintendo 511?
Bijvoorbeeld een Switch Lite van €511,99 voor €229 bij de MediaMarkt
Gepost door: UltraTiger op 16-09-2019 11:43
Gepost door: UltraTiger op 16-09-2019 11:43
Het is patat! 🍕 + 🍍 =❤ , After eight 🤮 Teamvluusje stinkt!
Edit:
Zoals MrkvL zegt moeten de bronnen er nog bij:
A) Rijksoverheid
B) EU
Rijksoverheid
En die links mbt de verwachte levensduur passen ook wel in de startpost.
Goed werk!
🇺🇦 💙💛
Nu nog een algemene topic over 'Welk SD kaartje moet ik kopen' en 'Gebruik jij een screenprotector' en we kunnen het weer over videospelletjes hebben.
Twitch.tv/DagDoesStuff 👑🐊
Quote:
Toch doen de meeste verkopers, waaronder dus ook de gamemania, erg moeilijk als je na 1,5 jaar met een kapot item komt..... Ik spreek dan wel uit ervaring...
Gepost door: J-master op 16-09-2019 10:47
Gepost door: J-master op 16-09-2019 10:47
Zou je misschien kunnen vermelden om welk filiaal het ging? Dan zet ik het in de openingspost. En wat was de situatie precies? We hebben wel wat context nodig natuurlijk
Quote:
Het gaat niet zo zeer om een specifiek filiaal, maar alle filialen. In het factuur dat ze printen wanneer je een console/handheld koopt, staat er bijvoorbeeld dat ze 12 maanden garantie aanbieden(op de Nintendo Switch of op de PS4 bijvoorbeeld). Mits dit niet al/recent is aangepast. Hierdoor kunnen mensen na 12 maanden met hun problemen niet snel worden geholpen. Of je moet hopen op een medewerker/manager die met je meedenkt en graag de klanten helpt.[..]
Zou je misschien kunnen vermelden om welk filiaal het ging? Dan zet ik het in de openingspost. En wat was de situatie precies? We hebben wel wat context nodig natuurlijk
Gepost door: The Hamster op 16-09-2019 13:11
Zou je misschien kunnen vermelden om welk filiaal het ging? Dan zet ik het in de openingspost. En wat was de situatie precies? We hebben wel wat context nodig natuurlijk
Gepost door: The Hamster op 16-09-2019 13:11
En voordat mensen met een link van GM komen, dat link zijn de voorwaarden voor de webshop. Webshop hebben andere voorwaarden en in dat ene voorwaarden staat dat ze 24 maanden garantie aanbieden op hardware e.d. Dus met de webshop zouden ze en moeten ze gewoon in 2 jaar de hardware vervangen, repareren of terugstorting aanbieden.
Het is misschien ook handig om aan te geven in de openingspost waar je in ieder geval standaard 2(of meer) jaar garantie krijgt in het geval dat de mensen gedoe e.d. willen besparen. Want ondanks dat je recht hebt op deugdelijk product, wat dus meer dan 2 jaar garantie moet geven, zijn er nog altijd winkels/webwinkels die er omheen lopen.
Een voorbeeld:
- Bol.com: Varieert tussen 1 á 3 jaar garantie. Op de productpagina en/of op de bestellingspagina staat er altijd te zien hoeveel garantie je op het product krijgt.
- Amazon.de: Krijgt standaard 2 jaar garantie op alle producten die je koopt. Tevens 2 jaar garantie op Amazon Warehouse Deals.
- Coolblue: Biedt 2 jaar garantie aan op alle producten die ze aanbieden
- Nedgame: Biedt 2 jaar garantie
En zo gaat de lijst verder.
Where am I Playstation Showcase? 🤡
Quote:
Of het goed werkt moeten we nog afwachten. Scheelt wel weer een paar honderd pagina's van mensen die hele boekwerken schrijven om hun gelijk te trekken in de Switch topic.
Nu nog een algemene topic over 'Welk SD kaartje moet ik kopen' en 'Gebruik jij een screenprotector' en we kunnen het weer over videospelletjes hebben.
Gepost door: DaggieWaggie op 16-09-2019 12:09
Nu nog een algemene topic over 'Welk SD kaartje moet ik kopen' en 'Gebruik jij een screenprotector' en we kunnen het weer over videospelletjes hebben.
Gepost door: DaggieWaggie op 16-09-2019 12:09
Oke bij deze ook een SD kaartjes topic
Quote:
[..]
Het gaat niet zo zeer om een specifiek filiaal, maar alle filialen. In het factuur dat ze printen wanneer je een console/handheld koopt, staat er bijvoorbeeld dat ze 12 maanden garantie aanbieden(op de Nintendo Switch of op de PS4 bijvoorbeeld). Mits dit niet al/recent is aangepast. Hierdoor kunnen mensen na 12 maanden met hun problemen niet snel worden geholpen. Of je moet hopen op een medewerker/manager die met je meedenkt en graag de klanten helpt.
En voordat mensen met een link van GM komen, dat link zijn de voorwaarden voor de webshop. Webshop hebben andere voorwaarden en in dat ene voorwaarden staat dat ze 24 maanden garantie aanbieden op hardware e.d. Dus met de webshop zouden ze en moeten ze gewoon in 2 jaar de hardware vervangen, repareren of terugstorting aanbieden.
Het is misschien ook handig om aan te geven in de openingspost waar je in ieder geval standaard 2(of meer) jaar garantie krijgt in het geval dat de mensen gedoe e.d. willen besparen. Want ondanks dat je recht hebt op deugdelijk product, wat dus meer dan 2 jaar garantie moet geven, zijn er nog altijd winkels/webwinkels die er omheen lopen.
Een voorbeeld:
- Bol.com: Varieert tussen 1 á 3 jaar garantie. Op de productpagina en/of op de bestellingspagina staat er altijd te zien hoeveel garantie je op het product krijgt.
- Amazon.de: Krijgt standaard 2 jaar garantie op alle producten die je koopt. Tevens 2 jaar garantie op Amazon Warehouse Deals.
- Coolblue: Biedt 2 jaar garantie aan op alle producten die ze aanbieden
- Nedgame: Biedt 2 jaar garantie
En zo gaat de lijst verder.
Gepost door: Xor op 16-09-2019 13:24
Het gaat niet zo zeer om een specifiek filiaal, maar alle filialen. In het factuur dat ze printen wanneer je een console/handheld koopt, staat er bijvoorbeeld dat ze 12 maanden garantie aanbieden(op de Nintendo Switch of op de PS4 bijvoorbeeld). Mits dit niet al/recent is aangepast. Hierdoor kunnen mensen na 12 maanden met hun problemen niet snel worden geholpen. Of je moet hopen op een medewerker/manager die met je meedenkt en graag de klanten helpt.
En voordat mensen met een link van GM komen, dat link zijn de voorwaarden voor de webshop. Webshop hebben andere voorwaarden en in dat ene voorwaarden staat dat ze 24 maanden garantie aanbieden op hardware e.d. Dus met de webshop zouden ze en moeten ze gewoon in 2 jaar de hardware vervangen, repareren of terugstorting aanbieden.
Het is misschien ook handig om aan te geven in de openingspost waar je in ieder geval standaard 2(of meer) jaar garantie krijgt in het geval dat de mensen gedoe e.d. willen besparen. Want ondanks dat je recht hebt op deugdelijk product, wat dus meer dan 2 jaar garantie moet geven, zijn er nog altijd winkels/webwinkels die er omheen lopen.
Een voorbeeld:
- Bol.com: Varieert tussen 1 á 3 jaar garantie. Op de productpagina en/of op de bestellingspagina staat er altijd te zien hoeveel garantie je op het product krijgt.
- Amazon.de: Krijgt standaard 2 jaar garantie op alle producten die je koopt. Tevens 2 jaar garantie op Amazon Warehouse Deals.
- Coolblue: Biedt 2 jaar garantie aan op alle producten die ze aanbieden
- Nedgame: Biedt 2 jaar garantie
En zo gaat de lijst verder.
Gepost door: Xor op 16-09-2019 13:24
Ja maar ja het punt is dus zoals al in de openingpost aangegeven wordt dat ze wel kunnen zeggen 1 jaar garantie maar wettelijk gezien heb je minstens recht op 2 jaar.
Quote:
De verkopers- of fabrieksgarantie is een aanvulling op uw wettelijke rechten. In de wet staat dat u recht hebt op een goed product. Gaat een product al snel kapot, dan is het niet goed. Dit wordt ook wel ‘ondeugdelijk’ genoemd. In dat geval hebt u vaak recht op een gratis reparatie of een nieuw product. Ook als u geen garantie hebt of als de garantieperiode voorbij is.
De verkopers- of fabrieksgarantie is een aanvulling op uw wettelijke rechten. In de wet staat dat u recht hebt op een goed product. Gaat een product al snel kapot, dan is het niet goed. Dit wordt ook wel ‘ondeugdelijk’ genoemd. In dat geval hebt u vaak recht op een gratis reparatie of een nieuw product. Ook als u geen garantie hebt of als de garantieperiode voorbij is.
Maar ja je zit dan wel met het bewijsplicht, daar moeten we nog over nadenken dan. De joy cons is in principe een open deur omdat de klachten daar op het internet vrij breed over zijn. Dus dan is nog te vraag hoe ga je dat recht claimen. Ik denk als je goed geinformeerd bent en die bronnen meeneemt dat je wel al sterker staat. Je bent geinformeerd. Weet ook niet in hoeverre het juridisch loket hierin zou kunnen bij staan.
Die andere zaken die je noemt neem ik nog niet mee omdat ik het liever van ervaringen heb denk ik. Ze kunnen wel voorwaarden stellen maar worden die ook nageleefd?
Quote:
De enige actie die je kunt bereiken, is weigeren uit het winkel te gaan, constant blijven aandringen of dreigen met een rechtszaak(als je te maken hebt met iemand die niet bereid is om je te helpen en je *kuch* in een erg slechte bui zit *kuch. Want uiteindelijk kunnen de winkelmedewerkers je weigeren te helpen en desnoods de beveiliging oproepen.[..]
Ja maar ja het punt is dus zoals al in de openingpost aangegeven wordt dat ze wel kunnen zeggen 1 jaar garantie maar wettelijk gezien heb je minstens recht op 2 jaar.
[..]
Maar ja je zit dan wel met het bewijsplicht, daar moeten we nog over nadenken dan. De joy cons is in principe een open deur omdat de klachten daar op het internet vrij breed over zijn. Dus dan is nog te vraag hoe ga je dat recht claimen. Ik denk als je goed geinformeerd bent en die bronnen meeneemt dat je wel al sterker staat. Je bent geinformeerd. Weet ook niet in hoeverre het juridisch loket hierin zou kunnen bij staan.
Die andere zaken die je noemt neem ik nog niet mee omdat ik het liever van ervaringen heb denk ik. Ze kunnen wel voorwaarden stellen maar worden die ook nageleefd?
Gepost door: The Hamster op 16-09-2019 13:32
Ja maar ja het punt is dus zoals al in de openingpost aangegeven wordt dat ze wel kunnen zeggen 1 jaar garantie maar wettelijk gezien heb je minstens recht op 2 jaar.
[..]
Maar ja je zit dan wel met het bewijsplicht, daar moeten we nog over nadenken dan. De joy cons is in principe een open deur omdat de klachten daar op het internet vrij breed over zijn. Dus dan is nog te vraag hoe ga je dat recht claimen. Ik denk als je goed geinformeerd bent en die bronnen meeneemt dat je wel al sterker staat. Je bent geinformeerd. Weet ook niet in hoeverre het juridisch loket hierin zou kunnen bij staan.
Die andere zaken die je noemt neem ik nog niet mee omdat ik het liever van ervaringen heb denk ik. Ze kunnen wel voorwaarden stellen maar worden die ook nageleefd?
Gepost door: The Hamster op 16-09-2019 13:32
Dit is hetzelfde als dat je een probleem hebt, met de klantenservice belt en dat er vervolgens na een paar minuten het gesprek wordt beëindigd omdat zo'n "dame" alleen voor haar loon zit terwijl ze een service aan de klant moet aanbieden. Dan is de enige optie of weer opnieuw(en iedere keer) bellen totdat je iemand hebt die je wel wilt helpen, dreigen dat je een rechtszaak gaat aanspannen/naar een organisatie e.d. een klacht stuurt zoals ACM, Consumentenbond etc. of opgeven en verdergaan met je leven.
De discussie of er wel of geen garantie staat duidelijk op websites en op papier. Je hebt gewoon recht. Maar om dat recht te krijgen moet je er meer voor doen. En dat is in discussie gaan. Alleen in deze tijd leven we in een samenleving dat we eerder kijken naar het geld en winst i.p.v. dienstverlening geven aan klanten.
En om dat soort drama e.d. te voorkomen, vind ik naar mijn mening dat zo'n lijst van welke webwinkels/winkels wel minimaal 2 jaar garantie aanbiedt, ook erbij moet staan. Want dan heb je in ieder geval dat 2 jaar eis wat men constant zeikt, maar dan weet men ook welke webwinkels/winkels ze moeten weren om na 1 jaar met discussie e.d. te voorkomen. En dat laatste hebben veel mensen al genoeg meegemaakt.
Where am I Playstation Showcase? 🤡
Een aantal jaar geleden heb ik last gehad met een verkoper die beweerde dat een in elkaar gezette PC (in werkelijkheid betrof het slechts twee onderdelen; een computerbehuizing en een waterkoeler) een op maat gemaakt product zou zijn, en daarom niet retourneerbaar zou zijn. Ik heb daar een heel gevecht mee aan moeten gaan om alsnog m'n geld terug te krijgen. Uiteindelijk heb ik wel informatie kunnen vinden dat een computer samengesteld uit standaardonderdelen altijd geretourneerd moeten kunnen worden.
Ik heb ook een halfjaar lang een heel traject moeten doorlopen om een defecte TV van 2 maanden vervangen te krijgen. Deze heb ik destijds gekocht via BOL.com maar bij een externe verkoper (Doe dit alsjeblieft nooit!). Na twee reparaties vertoonde het toestel alleen maar meer defecten, dus ik vroeg om een vervangend exemplaar of ontbinding van de koop zoals in de wet staat. De winkel bleef er echter op staan dat een derde reparatie gepoogd moest worden. De wet is daar echter vrij vaag over. Je moet de verkoper de kans geven het apparaat te repareren, maar hoeveel kansen hij daartoe krijgt staat er niet bij. Uiteindelijk heb ik BOL.com ingeschakeld, maar zij deden eigenlijk niets voor me. Ik eiste een vervangend exemplaar, een leentoestel of ontbinding van de verkoop, maar daar ging men niet mee akkoord. Ik werd gedwongen het apparaat alsnog een derde keer op te sturen. Na bijna een half jaar zonder TV gezeten te hebben en na 3 reparatiepogingen heeft BOL.com uiteindelijk het volledige bedrag overgemaakt en de koop ontbonden. Ik moet er wel bij zeggen dat ik na de tweede reparatie een tegoedbon van €70 kreeg van BOL.com ter compensatie.
Ook zoiets is schade op een geretourneerd product. Daar mag de verkoper een mindering op de terugbetaalde prijs voor in rekening brengen, maar hoeveel dat is, is de vraag natuurlijk. En wat als je het product juist teruggestuurd hebt omdat het van slechte kwaliteit was waardoor direct beschadigingen ontstonden bij regulier gebruik? Het is allemaal maar lastig.
Quote:
[..]
De enige actie die je kunt bereiken, is weigeren uit het winkel te gaan, constant blijven dringen of dreigen met een rechtszaak. Want uiteindelijk kunnen de winkelmedewerkers je weigeren te helpen(en desnoods de beveiliging oproepen).
Dit is hetzelfde als dat je een probleem hebt, met de klantenservice belt en dan vervolgens na een paar minuten het gesprek beëindigt omdat zo'n "dame" alleen voor haar loon zit terwijl ze een service aan de klant moet aanbieden. Dan is de enige optie of weer opnieuw(en iedere keer) bellen totdat je iemand hebt die je wel wilt helpen, dreigen dat je een rechtszaak gaat aanspannen/naar een organisatie e.d. een klacht sturen zoals ACM, Consumentenbond etc. of opgeven en verdergaan met je leven.
De discussie of er wel of geen garantie staat duidelijk op websites en op papier. Je hebt gewoon recht. Maar om dat recht te krijgen moet je er meer voor doen. En dat is in discussie gaan. Alleen in deze tijd leven we in een samenleving dat we eerder kijken naar het geld en winst i.p.v. dienstverlening geven aan klanten.
En om dat soort drama e.d. te voorkomen, vind ik naar mijn mening dat zo'n lijst van welke webwinkels/winkels wel minimaal 2 jaar garantie aanbiedt. Want dan heb in ieder geval dat 2 jaar eis wat men constant zeikt, maar dan weet men ook welke webwinkels/winkels ze moeten weren om na 1 jaar met discussie e.d. te voorkomen. En dat laatste hebben veel mensen al genoeg meegemaakt.
Gepost door: Xor op 16-09-2019 13:40
De enige actie die je kunt bereiken, is weigeren uit het winkel te gaan, constant blijven dringen of dreigen met een rechtszaak. Want uiteindelijk kunnen de winkelmedewerkers je weigeren te helpen(en desnoods de beveiliging oproepen).
Dit is hetzelfde als dat je een probleem hebt, met de klantenservice belt en dan vervolgens na een paar minuten het gesprek beëindigt omdat zo'n "dame" alleen voor haar loon zit terwijl ze een service aan de klant moet aanbieden. Dan is de enige optie of weer opnieuw(en iedere keer) bellen totdat je iemand hebt die je wel wilt helpen, dreigen dat je een rechtszaak gaat aanspannen/naar een organisatie e.d. een klacht sturen zoals ACM, Consumentenbond etc. of opgeven en verdergaan met je leven.
De discussie of er wel of geen garantie staat duidelijk op websites en op papier. Je hebt gewoon recht. Maar om dat recht te krijgen moet je er meer voor doen. En dat is in discussie gaan. Alleen in deze tijd leven we in een samenleving dat we eerder kijken naar het geld en winst i.p.v. dienstverlening geven aan klanten.
En om dat soort drama e.d. te voorkomen, vind ik naar mijn mening dat zo'n lijst van welke webwinkels/winkels wel minimaal 2 jaar garantie aanbiedt. Want dan heb in ieder geval dat 2 jaar eis wat men constant zeikt, maar dan weet men ook welke webwinkels/winkels ze moeten weren om na 1 jaar met discussie e.d. te voorkomen. En dat laatste hebben veel mensen al genoeg meegemaakt.
Gepost door: Xor op 16-09-2019 13:40
Ik denk als je eenmaal genoeg verdiept bent hierin, met hulp van het juridisch loket dat ze wel wat soepeler worden. Maar ja misschien niet. Mijn advies is daarom ook om inderdaad gewoon bij een goede winkel te kopen want niemand zit op al die rompslomp te wachten. Zonde van je tijd en stress. Dit topic is vooral om te informeren van hun rechten en waar ze het beste heen kunnen gaan, wat ze eventueel zouden kunnen ondernemen.
Maar precies wat je zegt dus inderdaad. Dus misschien is die lijst met winkels en ervaringen in dit topic wel het belangrijkste niet de discussie of je nou wel of geen recht hebt. Want dat staat volgens mij wel vast nu.