Worms is terug van weggeweest! Worms WMD gaat terug naar de roots van de serie en is een eerbetoon aan de games van weleer. Dat wil echter niet zeggen dat er geen vernieuwing in de game zit.
Trailer
Dat oude gevoel
Toen ik Worms WMD voor het eerst opstartte, kreeg ik al meteen het typische Worms-gevoel: twee teams van schattige wormpjes gaan elkaar te lijf met de meest uiteenlopende wapens. Lekker simpel, verstand op nul en knallen maar! Op het eerste gezicht lijkt het zelfs een remake van een oude 2D Worms-game, maar na een paar tutorial-levels blijkt dat er wel degelijk vernieuwing is doorgevoerd in de franchise. Zo kun je voor het eerst gebouwen betreden en bezetten. Ook zijn er wapens in het landschap zelf geïntegreerd, zoals machinegeweren. Daarom ligt de nadruk in de game meer op tactiek: in vorige Worms-games was je afhankelijk van waar de care packages toevallig werden gedropt, maar in Worms WMD kun je er ook voor kiezen om het vijandige team te lijf te gaan met een machinegeweer of een tank in de buurt. En mocht de tegenstander een machinegeweer hebben veroverd, kun je met een goed gemikte explosie zorgen dat jij het wapen in handen krijgt: het machinegeweer is zelf misschien onverwoestbaar, maar de grond waar hij op staat, is dat zeer zeker niet.
Ook het craften is nieuw: met materialen die uit de lucht komen vallen, kun je wapens een ander effect geven. Als je arsenaal tegenvalt, kun je dat door middel van crafting helemaal omdraaien. Ben je slecht in het richten met de shotgun? Dan zet je er gewoon een laservizier op! En mocht je bij eerdere Worms-games hebben gedacht dat je wel een landmijn kon gebruiken met de kracht van de Holy Handgrenade, dan biedt crafting de oplossing. Het mooiste is nog wel dat je ook wapens kunt craften tijdens de beurt van je tegenstander. Echter, aangezien de timer door blijft tikken, is het verstandig om van tevoren te plannen wat je wilt maken.
Vroeger was alles beter?
Hoewel Worms WMD op veel vlakken de goede elementen uit oude Worms-games neemt, is er ook één imperfectie meegenomen uit het verleden: de standaardbesturing op de pc. De camera wordt bestuurd door de muis te bewegen, maar de wapenbesturing bestaat uit enter en de rechter shiftknop. Daardoor schakelt je rechterhand telkens tussen de muis en het toetsenbord, terwijl de muisknoppen nog helemaal geen functies hebben. Gelukkig is het simpel om de besturing aan te passen, maar het is toch jammer dat Team17 zo'n knullige besturing heeft geïmplementeerd.
Tevens ontbreekt de ondertiteling die ik bij de preview al miste. Daardoor moet je soms meerdere keren naar een grap luisteren voordat je hem snapt. Met het niveau van de grappen is niets mis, dus is het jammer als je ze niet verstaat vanwege de dik aangezette accenten die bij de vele stereotypes horen. Ondertiteling zou dat eenvoudig kunnen verhelpen. Echter, dit is niet het enige probleem wat betreft tekstgebruik. In Worms verschijnen regelmatig scherpe oneliners, bijvoorbeeld als er een Worm sterft. Het probleem met deze stukjes tekst is dat ze niet erg lang blijven staan en bovendien redelijk klein zijn. Daardoor zie je vaak pas (te) laat dat er überhaupt zo'n oneliner in beeld staat, laat staan dat je hem daadwerkelijk kunt lezen.
Maar zoals ik al zei: de humor in Worms WMD is van hoog niveau. Worms is natuurlijk groot geworden dankzij de droge Britse humor en ook in de nieuwste game is die volop aanwezig. Ik heb meerdere keren hardop zitten lachen tijdens het spelen. Bovendien zijn zelfs de laadschermen voorzien van humoristische elementen. Zo krijg je in het laadscherm voor de missie Tanks for the Memories een over-the-top reclamespotje te horen van een winkel die tanks in de aanbieding heeft. Van nationaliteiten tot popcultuur, niets is veilig voor de satirische humor die we kennen van Worms. Ook de nieuwe elementen in de game zijn voorzien van heerlijk flauwe humor. De crafting-materialen hebben bijvoorbeeld namen als Boggy's Special Sauce en Sticky Donkey Paste en tanks zijn nog nooit zo lenig geweest als in deze Worms-game, want ze zijn tot de gekste acrobatische stunts in staat.
Conclusie
Ik ben heel erg blij met Worms WMD Vaak vallen remakes en reboots van games uit je jeugd een beetje tegen, maar in dit geval is dat absoluut niet zo. Ondanks alle vernieuwingen voelt dit deel vanaf het begin aan als een van de ouderwetse Worms-games waar ik als kind zoveel tijd heb gestoken. WMD game is fantastisch voor LAN-parties en ik voorzie dan ook vele potjes Worms in mijn toekomst.
bron: Gamersnet Mike Gevers
Last edited on: 18-11-2016 17:45
Ghost reportin'. Somebody call for an exterminator?
Member reviews kunnen staan.
Maar toffe review.
Alleen, terug van weggeweest? Zijn ze weggeweest dan?
(Volgens mij komen er meer Worms-games uit dan Assassin's Creed games)
Een remake / Reboot zou ik het ook niet echt noemen. Maar heb wel goede dingen over dit nieuwe deel gelezen t.o.v. het deel van vorig jaar. Staat iig op mijn PS4 wishlist!
Geef donuts. NNID/PSN/Steam/Epic: Samael_blackwing 3DS FC: 0619-4334-6746 Switch FC: SW-2963-2293-4414
Cool! Had iets beter in Maar toffe review.
Alleen, terug van weggeweest? Zijn ze weggeweest dan?
(Volgens mij komen er meer Worms-games uit dan Assassin's Creed games)
Een remake / Reboot zou ik het ook niet echt noemen. Maar heb wel goede dingen over dit nieuwe deel gelezen t.o.v. het deel van vorig jaar. Staat iig op mijn PS4 wishlist!
Geef donuts. NNID/PSN/Steam/Epic: Samael_blackwing 3DS FC: 0619-4334-6746 Switch FC: SW-2963-2293-4414
Ik denk dat hij bedoelde dat het weer terug naar de roots is.
Ghost reportin'. Somebody call for an exterminator?
j/k, maar zou even de bron en de naam van de schrijver toevoegen - wel zo netjes.
Geef donuts. NNID/PSN/Steam/Epic: Samael_blackwing 3DS FC: 0619-4334-6746 Switch FC: SW-2963-2293-4414
Ghost reportin'. Somebody call for an exterminator?