Aiden's achtergrond
Jij bent Aiden Pierce. Een hacker waarbij een opdracht compleet de soep in loopt waardoor hij zijn nichtje verliest. Dat kun je als bad ass natuurlijk niet over je kant laten gaan en Aiden opent samen met een paar vrienden de jacht op diegene die hem dwars zitten. In een notendop is het dus een verhaal over wraak waarbij het mogelijk is om de stad in je voordeel te gebruiken. Ubisoft Montreal heeft tijd genoeg gehad om deze titel op te schalen naar een absolute topper en in bepaalde opzichten is dat ook gelukt. Wel is te zien dat een aantal invloeden uit Assassin’s Creed zijn gepakt. Het verhaald is bijvoorbeeld opgebouwd uit Acts en Missions. Iets wat Assassin’s Creed ook doet met zijn Sequences. Daarnaast is ook in mindere mate het free-runnen van eerder genoemde game aanwezig. Echter komt dit alleen van pas op lagere elementen en is het niet mogelijk om hoge gebouwen te beklimmen zoals in Assassin’s Creed.
Vastgeplakt aan je mobiel
Je mobiele telefoon is je beste vriend. In het begin van de game kun je nog vrij weinig met je telefoon maar wanneer je begint met het verzamelen van Skill Points zul je zien dat er nog best wat diepgang zit in de mogelijkheden. Langzaam maar zeker ontgrendel je mogelijkheden die het spelen een stuk makkelijker maken, en eerder nog onhaalbare missies dichterbij laten komen. Ook het gebruik van de stad maakt gebruik van de skill tree en daardoor zal het dus ook steeds makkelijker worden op weg te vluchten van de politie, of je weg te vinden in Chicago. Naast de skill tree kun je hier ook je voortgang en de plattegrond van Chicago zien inclusief alle missies en collectables. Dit zijn er behoorlijk veel maar iedere collectable of missie is een genot om te spelen en geen enkele actie voelt dubbel. Iets waar Ubisoft voorheen nog bang voor was maar waarvan ik kan zeggen: goed opgelost! Het verzamelen van deze collectables heeft overigens nog een voordeel. Er komen steeds meer wapens en voertuigen beschikbaar, en bepaalde collectables zijn gelinkt aan een trophy. Dat je lang bezig zult zijn met Watch_Dogs is zeker. Naast de normale missies zijn er ook uitstapjes naar de digitale wereld zoals het zogeheten coin run en het besturen van een spider-tank. Dit zijn leuke en optionele toevoegingen aan de toch al uitgebreide game.
De mobiele app is een ander verhaal. Het inloggen met uPlay is een ramp en de gegevens worden vaak niet onthouden waardoor je steeds dezelfde handeling moet uitvoeren. Het matchmaking is enorm traag en als het dan lukt om met je echte mobiel de achtervolging in te zetten lijkt er vrij snel vertraging (lag) in bepaalde acties te komen. Het plan van de mobiele app is ambitieus, maar helaas nog steeds niet goed uitgevoerd. De futuristische naadloze werking van zijn grote broer laat zich helaas niet zien op je mobiele telefoon en hopelijk patcht ubisoft de mobiele app dan ook zodat het beter gaat werken, want de potentie is er wel!.
Plaatjes kijken
Terug naar Watch_Dogs kun je zien dat grafisch het niveau van GTA V maar net word gehaald. Zelfs op de PS4 is het grafisch op bepaalde punten niet helemaal wat je ervan verwacht maar gelukkig is het wel consistent. Geen knipperende texturen of gebouwen in de achtergrond. Alles is en blijft netjes aanwezig en ook animaties gaan niet heel vaak fout. Zeker als je goed kijkt naar explosies en krasjes op auto’s enzo zie je dat het eigenlijk allemaal wel meevalt, maar ook niet enorm hoog scoort op grafisch gebied. Watch_Dogs had natuurlijk een launch-game moeten zijn voor de PS4, en dat had hij wat mij betreft moeten blijven want dan was de impact een stuk groter geweest.
Verweven online mogelijkheden
Verder is er natuurlijk het online gebeuren waarbij de grens tussen single- en multiplayer vervaagt. Alhoewel, spelers breken zoals eerder gezegd niet vaak meteen in op je game maar kunnen je uitnodigen voor een sessie. En als ze wel een volledige hack-poging doen dan is er tijd genoeg om de snoodaard een koppie kleiner te maken. Meestal ren je er achteraan en sla je die persoon tot moes, maar gewoon je pistool pakken behoort ook tot de mogelijkheden. Ook online racen en het profileren van een bepaald persoon hoort tot de mogelijkheden, en wat mij betreft werkt het goed. Sowieso heb je echt het gevoel dat je verbonden bent met Chicago door ctOS.
Het Chicago in Watch_Dogs is helemaal verbonden door het zogeheten ctOS. Een soort beheersysteem waarbij zelfs de riolering online benaderbaar is. Aiden krijgt al deze mogelijkheden door zijn mobiele telefoon te upgraden (oftewel zijn skill tree). En het platleggen van de communicatietorens van ctOS. Hoewel je niet meteen het idee hebt dat je in de gaten word gehouden is het wel zo dat je het systeem in jouw voordeel kunt gebruiken. Niet alleen jij doet dat, maar ook de hulpdiensten zoals brandweer en politie. Blaas je iets op? ctOS stuurt een brandweerwagen en gaat blussen. Ga je je bemoeien met het dagelijks leven van normale burgers, dan scant de politie de buurt af om je te vinden. Dit is te ontlopen maar mond meestal uit in een achtervolging waarbij duidelijk wordt dat je niet zomaar van de politie af komt. Dat zorgt voor spannende momenten en een goede afleiding voor het hoofdverhaal dat ook nog eens redelijk lang duurt.
Kortom, Watch_Dogs kan weleens één van de eerste games zijn waar je echt lang over doet. Niet alleen de hoofdmissies zijn interessant maar ook de uitstapjes naar het omleggen van ctOS en het online verhaal zijn iedere keer weer anders. Is de game zijn geld waard? Jazeker. Het is toch een game die onverwachts leuk is om te spelen. Of je nu een PlayStation 3, PlayStation 4, Xbox 360, Xbox One of pc hebt, de ervaring schijnt na verluid op alle consoles nagenoeg hetzelfde te zijn.
Game naam: Watch_Dogs
Gespeeld op: PlayStation 4
Graphics: 60
Gameplay: 80
Online: 80
Replaywaarde: 70
Eindcijfer: 75
Last edited on: 09-06-2014 11:54
Danny's Hardcore Cafe: https://www.youtube.com/channel/UCB9oBtkioMbjtpGC0Z4m3rQ
Danny's Hardcore Cafe: https://www.youtube.com/channel/UCB9oBtkioMbjtpGC0Z4m3rQ
Passie > Intelligentie
Na een tijd erin komen wel ja.
Is de game zijn geld waard?
€60,00 zou ik er niet aan uitgeven, €35,00 is een mooie prijs voor deze titel.
Maar, mooie review!
XBOX: BENx1996 | PSN: BENx1996 | STEAM: BENx1996
Danny's Hardcore Cafe: https://www.youtube.com/channel/UCB9oBtkioMbjtpGC0Z4m3rQ
Quote:
Heb er zelf 58 euro voor neergetelt maar als je eenmaal bezig bent haal je het er wel degelijk uit. Er is echt veel te doen in de game wat mij betreft.
Gepost door: CrippledKiller op 09-06-2014 11:51
Gepost door: CrippledKiller op 09-06-2014 11:51
Ik kon me niet echt vinden in de besturing, hoe "onsoepel" alles ging ten opzichte van de steeds realistischer wordende games.
Maar dan zeg ik dit wel als GTA-Fanaat en eigenlijk moet je iedere game op zichzelf beoordelen, daarom heb ik mij ook niet als reviewer opgegeven ghehe.
Maar het had zeker wel iets verslavends, Watch_Dogs...
Volgens mij had ik 'm in 2 dagen uitgespeeld (main missions) met een speeltijd van ongeveer 18-20 uur.
De Side Missions ga ik vandaag aan beginnen, na afgekoeld te zijn in 't zwembad.
Het geld is hij, wat mij betreft, wel waard.
XBOX: BENx1996 | PSN: BENx1996 | STEAM: BENx1996
Passie > Intelligentie
Quote:
Vind zelf de game niet zijn geld waard. Snap ook niet dar dit soort games altijd zo goed lopen...
Gepost door: Asuracry op 09-06-2014 12:00
Gepost door: Asuracry op 09-06-2014 12:00
Het is misschien raar, maar ik bereken altijd of iets mijn geld waard is.
Bij nieuwe releases:
Ieder uur speelplezier = 2 euro terugverdiend.
Bij Tweedehandse/oudere games:
Ieder uur speelplezier = 0,5/1 euro terugverdiend.
Zo kan ik ook een beetje inschatten wat ik ga bieden op tweedehands games.
Watch_Dogs heb ik dus al bijna terugverdiend.
Als wat Side Missions heb gedaan, is het het geld al waard voor mij.
XBOX: BENx1996 | PSN: BENx1996 | STEAM: BENx1996
Quote:
[..]
Volgens mij had ik 'm in 2 dagen uitgespeeld (main missions) met een speeltijd van ongeveer 18-20 uur.
Gepost door: ArmaniGamer op 09-06-2014 11:54
Volgens mij had ik 'm in 2 dagen uitgespeeld (main missions) met een speeltijd van ongeveer 18-20 uur.
Gepost door: ArmaniGamer op 09-06-2014 11:54
Oftewel jij speelt 9 tot 10 uur op een dag? Dat is toch zonde als je dan steeds na 2 dagen al klaar bent met een game á €50,-/€60,-?
Quote:
[..]
Oftewel jij speelt 9 tot 10 uur op een dag? Dat is toch zonde als je dan steeds na 2 dagen al klaar bent met een game á €50,-/€60,-?
Gepost door: Fantasyfreak op 09-06-2014 12:21
Oftewel jij speelt 9 tot 10 uur op een dag? Dat is toch zonde als je dan steeds na 2 dagen al klaar bent met een game á €50,-/€60,-?
Gepost door: Fantasyfreak op 09-06-2014 12:21
Ik kijk naar uren, niet dagen.
Alleen voor de xbox 360 heb ik al zo'n 200 games liggen en heb er al over de 400 gespeeld.
Is een soort van speelstijl zou je kunnen zeggen.
XBOX: BENx1996 | PSN: BENx1996 | STEAM: BENx1996