Review Doom III
Console: Xbox
Met een shotgun in je handen, de lichten uit, en het zweet op je voorhoofd, loop je door een gang. Als je het pad afloopt, zie je rechts in de hoek het lijk van een werker liggen, waarvan de huid van het gezicht mist. Boven je hoor je een gesnuif. Langzaam worden de geluiden harder, en dan hoor je een deur opengaan. Je draait je met een ruk om. Plots wordt je verblind door fel oranje licht, en herlaad je je shotgun; het gevecht kan beginnen.
Dit kleine stukje tekst laat zien hoe het meestal er aan toegaat in Doom III. Je loopt door gangen heen, waarbij je soms in het pikkedonker zit. De besturing is zoals verwacht bij firstperson shooters (de alom bekende halo-besturing), en die werkt erg goed bij dit spel. En niet alleen de besturing laat zien dat de overstap naar de xbox goed is gegaan, ook de graphics en het geluid tonen dit aan.
Graphics en geluid
Het geluid is prachtig, je wordt langzaam nerveus als je het getik hoort van een stel benen waarvan jij niet weet waar ze zich bevinden. Dan kijk je rond, en hoor je links van je een harde klap, als er opeens een gat is verschenen waar eerst nog een deur stond. Plotseling sta je oog in oog met het monster.
En de graphics doen dan hun werk, want nadat je ze hebt gehoord, kun je ook nog behoorlijk schrikken van het uiterlijk van de wezens die je pad kruizen. Van spinnen met een schedel die omgekeerd zit, tot een soort oversized buldog die jou maar al te graag aan flarden scheurt. Alles ziet er erg verzorgd uit, en het is echt een van de mooiste spellen op de Xbox. Het is ook niet alleen de grafische kwaliteit die goed is, ook het design van de monsters is goed gedaan. Alle monsters die je tegenkomt zien er weerzinwekkend uit, waarbij je behoorlijk schrikt als je de wat snellere monsters tegenkomt. Ook de animatie van deze wezens is goed gedaan, vooral de grotere beesten lijken ook echt zwaar. Dit is echt ontzettend goed gedaan, ze lopen en stampen echt, en daarbij zie je bijna de spieren bewegen. Verder zijn de mensen ook goed neergezet, waarbij je eigen personage wel een beetje een rambo-type is.
Daarnaast moet ik even speciaal de schaduwen vermelden. Alles in het spel heeft een eigen schaduw, die berekend wordt. Op deze manier krijgt de hele game niet alleen een donkere tint, maar hierdoor krijg je ook het gevoel echt in een wereld te zitten. Als er ergens een machine beweegt, dan zie je de schaduwen over de muren gaan. Dit voegt echt ontzettend veel toe, en ze hebben hierbij ook goed gebruik gemaakt van de schaduwen. Niet alleen worden er monsters in de schaduwen verstopt, ook health, ammo en armor wordt in hoekjes gestopt waar je met je zaklamp in moet schijnen om deze te vinden.
Gameplay
Ook qua gameplay staat dit spel als een huis. Het spel slaagt erin je steeds nerveus te maken, met de zojuist genoemde geluiden, en de monsters. De besturing werkt goed voor als je dan na die duistere minuten wordt aangevallen, waarbij alles gemakkelijk te bedienen is. De gevechten zelf zijn erg tof, vooral door de schaduwen van rondvliegende ‘kogels’ en de angst als je aan het reloaden bent terwijl een monster op je af komt stormen. Deze monsters die je tegenkomt zijn jammer genoeg niet al te snugger, maar ze vallen wel goed aan, en ze blijven niet op één plek staan. Hierbij moet ik ook even speciaal vermelden dat ik nog geen enkel wezen ben tegengekomen die steeds tegen een muur aan liep, of ergens achter bleef hangen (wat makkelijk gaat in dit spel, gezien alle verhogingen, deuren, en trappetjes). Daarnaast zijn sommige scripted events echt ontzettend gaaf, vooral de eerste keer dat je Pinky tegenkomt. Dit zijn welkome afwisseling tussen de andere gevechten.
Hierdoor blijft het spel leuk, en blijft het een tijdje spannend. Maar daar zit de fout in dit spel. Zoals je net las schreef ik ‘een tijdje’. En dit is wat het spel net wat minder maakt. De gameplay bestaat vooral uit veel rondlopen van hot naar her, en daarbij steeds een gebeurtenis te triggeren. Dit doe je meestal door simpelweg ergens naartoe te lopen, en plotseling gebeurt iets. Dit is in het begin nog spannend, maar na een tijdje wordt dit saai omdat je snel door hebt wat er gaat gebeuren, en kunnen ook de grijze gangen je niet meer echt bekoren (ik raad iedereen dus ook aan dit spel gewoon niet continu te spelen). Daarnaast kom je veel pda’s tegen van mensen die ooit op Mars (waar het spel zich afspeelt) werkten. In deze pda’s kan je video’s bekijken of geluidsfragmenten van die mensen beluisteren. Ondanks dat dit wel tof is gedaan, voegt het weinig toe. Daarnaast is het verhaal van het spel ook flinterdun. Er zijn wezens uit de hel gekomen, en die hebben bijna iedereen vermoord. Nu is het jouw taak om die wezens te vermoorden en de gateway naar hel weer dicht te maken, zodat er geen nieuwe wezens meer naar Mars kunnen komen.
Conclusie
Al met al is het spel echt niet slecht, maar moet je er niet teveel van verwachten. Het is vooral een grafisch wonder, wat het spel een heel eind op weg helpt, maar uiteindelijk kun je niet om de repetitieve gameplay heen. Alleen de eindbazen die je tegenkomt zijn verfrissend, waarbij je ook vaak ineens een mooi ontworpen ruimte binnenstapt. En dat laat precies zien wat dit spel is: een degelijk spel, zonder noemswaardige replay, met waanzinnige graphics en geluid, waarbij de hoogtepunten het spel net redden van een gemiddeld cijfer.
Graphics: 99
Geluid: 93
Gameplay: 70
Replay: 40
Eindcijfer: 83
Reviewer: Pelle Kuipers
Last edited on: 07-03-2007 17:16
Last edited on: 07-03-2007 17:21
Last edited on: 09-10-2011 15:10
“Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere.” Albert Einstein
Warom je eind cijfer 84 is terwijl Gameplay: 70,
Replay: 40 en dan nog zo'n hoog eindcijfer.
Maar verder echt goede review
.
Alleen ik vind zoals eerder gezegd het punt ook wat aan de hoge kant. Net alsof de graphics en sound het punt gigantisch omhoog halen. gameplay is voor mij toch wel een heel bepalende factor, en als een spel op een gegeven moment zo repetetief wordt zou ik het niet zo'n hoo gpunt geven, ondanks de prachtige graphcs. Maarja, dat verschilt per persoon.
Hierdoor valt de replay weg, en hou je waanzinnige graphics en geluid over, met repetitieve gameplay, die wel goed is. hierdoor kom ik op een 84.
EDIT: kheb de score iets naar beneden gehaalt (1 heel tiende punt =p) verder klein beetje veranderd.
“Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere.” Albert Einstein
graphix, gameplay en geluid zijn idd dik in orde. En als je deze game opnieuw speelt weet je ongveer waar elk ventje verschijnt. dus stuk minder leuk.
Let goed op de afstemming van het cijfer in verhouding met de inhoud. Verder had t van mij nog ietsje langer gemogen, en misschien kon je toch wat over het verhaal in het begin van de game vertellen:
Je wordt naar mars gestuurd waar rechearch wordt gedaan naar ... Je loopt door een hightech ruimtebasis, maar als je bij een professor komt om ... begint de pret. etc etc
maar verder leuke review
Je probeerde me warm te maken voor de review, heel goed! Maar je had iets meer in detail mogen treden. Liever 15 spannende regels als 3 omdat je snel klaar wilt zijn. Als ik die zin zou zien, had ik de review verder niet wille lezen...
"Ook qua gameplay staat dit spel als een huis. De monsters die je tegenkomt zijn niet al te snugger, maar ze vallen goed aan, en het blijft een tijdje spannend" volgens mij staat het dan juist niet als een huis... Het staat als een huis als alle elementen in harmonie zijn.
Tevens is dat laatste plaatje volgens mij van een andere game, zoek het is een keertje uit.
Je bent echt goed op weg, maar ook tegen jou zeg ik, weerspiegel jou reviews is van die van grote gespecialiseerde sites (ff reklame maken, ownage) en dan zie je dat een review complex is en het schrijven ervan vraagt goed onderzoek.
"Finish the fight"
Laatste plaatje is 100%zeker van Doom III, maar die heb ik al vervangen door een groter plaatje.
“Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere.” Albert Einstein
Je geeft hoge scores aan graphics & sound, wat denk ik op zich best terecht is Je licht het alleen niet helemaal goed toe. Doom 3 was destijds misschien wel de mooiste game op de markt (Voor PC althans). Over het geluid heb ik ook wel iets toe te voegen. Het geluid in deze game draagt enorm bij aan de sfeer in de game. Je wordt idd nerveus als je weet dat er iets op je afkomt maar niet weet van welke zijde. (ik heb de game wel eens op PC gespeeld)
Kortom: Ik denk, dat je scores voor beeld en geluid wel ok zijn op zich. (Het is maar welke waarde je aan cijfers hecht), maar de toelichting schiet tekort, naar mijn mening.
De lengte --> Gewoon te kort, maar dat kun je oplossen door je motivering her en der uit te breiden. Waarom zijn graphics zo goed, waarom is sound zo goed? Wat maakt de gameplay zo vet of juist teleurstellend? e.d.
Ontbreken van kopjes: In eerste instantie zag ik ook niet echt het nu van de kopjes boven alinea's, maar het geeft de lezer wel een idee wat hij aan het lezen is en maakt een tekst ook niet eindeloos lang en saai om te lezen. Bovendien ziet je review er meteen gestructureerd uit.
Cijfers --> Graphics & Sound zulke hoge cijfers en dan Gameplay & vooral Replay erg laag. Het lijkt bijna wel gebruikt als correctiefactor om het cijfer niet te hoog te laten worden. Beetje vreemd, maar ja, het is jouw mening.
Retired moderator | Wie vecht als een slang, kan niet leven als een leeuw!
“Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere.” Albert Einstein
Wat ik een beetje irritant vond was dat je dat vaak je zei. In de inleiding staat je al 13 keer geschreven.
dat was het enige wat nog niet genoemd was geloof ik. je hoort wel van mij of yorn.
Ik zou oneindig willen schreeuwen, maar het gaat niet!!!!