Mirror’s Edge is een first person actie-avontuur game, welke zich in de toekomst afspeelt. Je speelt met de Aziatische Faith, die tot een groep Renners behoort, een soort koeriers die over de daken van gebouwen pakketjes of andere gegevens bezorgen. Ze hebben een hekel aan de politie, wat ook andersom geldt. Naarmate Faith opgroeide zag ze de stad veranderen. Waar de stad eerst vol problemen en misdaad zat, wordt er nu overal toezicht op de inwoners gehouden, in ruil voor hun vrij wil. Bij een campagne tegen deze veranderingen zijn de ouders van Faith omgekomen. Faith’s tweelingzus, Kate, is een politieagent. Zij wordt onterecht beschuldigd van de moord op een politicus. De relatie tussen Faith en Kate is niet al te best, maar toch zal Faith er alles in doen om Kate te beschermen.
In de demo is al te zien dat de stad er erg goed uitziet. Hoge gebouwen in voornamelijk witte en blauwe kleur, vol met obstakels, de ideale plek voor een Renner. Met een rode kleur worden de obstakels als hekken en trappen aangegeven, deze bepalen de richting die je moet volgen. Hoewel je niet in een open wereld speelt, hoef je niet altijd één route te volgen. Je kunt kiezen om zo snel mogelijk van A naar B te gaan, maar je kunt ook een omweg kiezen zodat je niet beschoten wordt door de politie, welke in het spel “de blauwe” worden genoemd. Je bent dan ook vrijwel het hele spel bezig met het vluchten van de blauwe. Je kunt ze ook neerschieten, maar als echte Renner gebruik je snelheid en trucjes om ze neer te slaan of te ontwijken. Van gebouw naar gebouw springen, over hekken klimmen, aan palen klauteren en tegen muren oplopen, enkele bewegingen die je veel zult moeten maken. Dit alles gebeurt met slechts een paar knoppen, waar je na het voltooien van de training al aan gewend raakt.
Het spel begint met een training, gevolgd door een proloog (welke in de demo te spelen was) en 9 chapters. Elk chapter bevat meerdere omgevingen. Zo heb je bijvoorbeeld een chapter waar je eerst buiten bezig bent, daarna naar binnen gaat, een parkeergarage in, en weer terug naar buiten. Tijdens het voltooien van deze chapters wordt je begeleidt door Mercury, een mysterieuze man die ook andere Renners opdrachten en tips geeft. Helaas ben je al snel klaar met de verhaallijn en blijven de time trials en speedruns over.
Bij time trials is het de bedoeling diverse stukken parcours op een zo snel mogelijk tijd af te leggen, welke met één, twee of drie sterren wordt beoordeeld. Het is echter enorm moeilijk om drie sterren te halen, je moet precies goed springen en enorm snel zijn. Ook worden er geen obstakels rood gekleurd waardoor je goed moet weten waar en wanneer je ergens heen moet. Bij speedrun speel je op de proloog of een heel chapter, welke je binnen één bepaalde tijd moet afleggen. Hierbij wordt wel duidelijk de richting aangegeven. Toch zorgen deze twee opties niet voor veel extra gameplay, een multiplayer-modus had goed op zijn plaats gestaan. Met meerdere Renners een parcours afleggen of een achtervolging, waarbij een hele groep achter één speler aanzit, had voor extra speelduur gezorgd. Hoewel DICE, de maker van Mirror’s Edge, al gezegd heeft dat Faith is ontstaan uit een multiplayer-modus zal deze er ook nog wel komen, maar hij had er eigenlijk al in horen te zitten. Mirror’s Edge zal het eerste deel van een trilogie zijn, dus nu maar hopen dat het er de volgende keer wel in zit.
Conclusie
Het spel is verslavend, vernieuwend, grafisch erg goed en bevat een goede soundtrack. Toch maakt dit alles Mirror’s Edge geen topspel. De verhaallijn is te kort (een dikke zes uur voor de eerste keer) en het ontbreken van een multiplayer-modus is een gemiste kans. Speedrun en time trials zijn een leuke toevoeging, maar daar zul je ook niet snel uren aan besteden. Een goed begin, maar het kan zeker nog beter.
Pluspunten:
+ Grafisch erg goed
+ Fijne besturing
+ Zeer vernieuwend
Minpunten:
- Kort
- Ontbrekende multiplayer
Last edited on: 15-11-2008 13:44
Last edited on: 15-11-2008 15:55
Last edited on: 09-10-2011 15:03
If games make you violent. Does Monopoly make you a millionaire?
En over de review, het woord Renners is expres met hoofdletter geschreven omdat hier een groep mee wordt aangegeven.
Quote:
En over de review, het woord Renners is expres met hoofdletter geschreven omdat hier een groep mee wordt aangegeven.
Gepost door: Simsfan88 op 15-11-2008 15:55
Gepost door: Simsfan88 op 15-11-2008 15:55
Waarom heb je het vertaald dan? Het zijn Runners, niet Renners?
Je vertaald Faith toch ook niet naar Hoop? En Mirrors Edge naar Spiegels Rand?
OT:
Ik heb dit spel zelf ook (helaas) al uitgespeeld, was zeker een tof spel!
2 dagen heb ik erover gedaan, maar dit spel is het wel waard om nogmaals te spelen op hard, of alle time trials doen.
Quote:
Waarom heb je het vertaald dan? Het zijn Runners, niet Renners?
Je vertaald Faith toch ook niet naar Hoop? En Mirrors Edge naar Spiegels Rand?
Gepost door: PolluxNL op 15-11-2008 16:52
Je vertaald Faith toch ook niet naar Hoop? En Mirrors Edge naar Spiegels Rand?
Gepost door: PolluxNL op 15-11-2008 16:52
Was inderdaad misschien slimmer geweest om het Runners te noemen, maar in het boekje van ME stond ook Renners, vandaar dat ik ervoor koos.
Een aantal vragen:
-Kon je altijd goed de weg vinden?
-Zat er genoeg snelheid in het spel, of werd dat er soms een beetje uitgehaald doordat je bijvoorbeeld een groot gedeelte van de tijd in de lift zit?
-Hoe was het verhaal? Was het een beetje de moeite waard, of bleef je meer doorspelen vanwege de gameplay?
-Moet je vaak dezelfde handelingen doen, of worden er ook veel nieuwe elementen in geintroduceerd die niet in de demo aan bod kwam?
-Waren de controls goed? In de demo was het voor het grootste gedeelte behoorlijk goed, maar ik kan me voorstellen dat dat in hectische situaties verandert.
Sorry voor alle vragen, maar ik twijfel een beetje of ik het spel zal gaan halen. De demo beviel me wel, maar ik vrees een beetje voor een tweede Assassin's Creed, die aanvankelijk heel leuk was maar al heel snel repetitief werd.
I have sold my soul to a minor demon.
-Kon je altijd goed de weg vinden?
Meestal wel. Als je (bij de Xbox 360) op B drukt gaat je beeld meteen naar de plek waar je heen moet, dus je kunt het zo erg snel vinden. Toch heb ik soms echt zitten kijken van, waar moet ik nou heen .
-Zat er genoeg snelheid in het spel, of werd dat er soms een beetje uitgehaald doordat je bijvoorbeeld een groot gedeelte van de tijd in de lift zit?
Ik vond dat er best aardig wat snelheid in het spel zat. Je wordt dan ook regelmatig achtervolgd waardoor je zo snel mogelijk weg wil.
-Hoe was het verhaal? Was het een beetje de moeite waard, of bleef je meer doorspelen vanwege de gameplay?
Het verhaal is niet super, wat ik ook op andere sites gelezen heb. Ik vind het zelf erg simpel, had sterker gekund. Een stukje geschiedenis staat al in de eerste alinea (na de inleiding) van deze review, de rest wordt in cut-scenes verteld.
-Moet je vaak dezelfde handelingen doen, of worden er ook veel nieuwe elementen in geintroduceerd die niet in de demo aan bod kwam?
Er zitten sowieso meerdere dingen in die je in de demo niet dood. Denk aan andere trucjes om ergens te komen, het gebruik van de sniper rifle, en nog wat meer. Het meeste zit in de demo, niet alles.
-Waren de controls goed? In de demo was het voor het grootste gedeelte behoorlijk goed, maar ik kan me voorstellen dat dat in hectische situaties verandert.
Ik vind de controls erg goed, toch doet Faith niet altijd wat ik wil. Bijvoorbeeld als ik naar een buis of ladder spring, dat ze er net langs springt en hem niet pakt, maar dat zal vast wel aan mij zelf liggen. Ik denk dat als je de controls in de demo fijn vond, je ze in het hele spel fijn zult vinden.
--
Heb inmiddels alle time trials unlocked, vermaak me nu daarmee en met de speedruns. Zit er aan te twijfelen om de game op hard uit te spelen OF easy zonder te schieten, zijn namelijk beide een achievement waard, stom dat ik niet eerst op easy heb gedaan maarja...