In Emergency DS heb je, zoals in alle vorige delen, de leiding over diverse hulpdiensten. Je speelt het spel per missie, waarbij je de beschikking krijgt over een van te voren aangegeven aantal hulpdiensten. Deze hulpdiensten staan, in tegenstelling tot de vorige delen, al klaar aan het begin. Voorheen kreeg je een geldbedrag waar je de hulpdiensten mee kon kopen. Ze moesten dan eerst naar de plaats van het ongeval komen, voordat je ze kon gebruiken. Elke keer dat een hulpdienst naar het hoofdkwartier moet, om bijvoorbeeld een crimineel of slachtoffer weg te brengen, komt er weer een nieuwe wagen voor in de plaats. Zo heb je altijd genoeg hulpdiensten in de buurt. Verder kunnen de hulpverleners (op die met het brancard na) niet in of uit de voertuigen stappen, waardoor je deze steeds kunt blijven gebruiken, zelfs al zijn de voertuigen even weg.
Het spel bestaat uit vijf scenario’s: In de stad, kettingbotsing, bosbrand, vliegveldramp en aardbeving. Deze scenario’s zijn weer opgebouwd uit vier missies. Je begint bij de eerste missie van In de stad, en naarmate je speelt ontgrendel je de volgende missies. In de eerste missie krijg je te maken met een verkeersongeluk. Op een kruising zijn twee voertuigen op elkaar gebotst. Één van de voertuigen staat in brand en er ligt een man stil op de grond. Je hebt hier de beschikking tot een brandweerwagen, ambulance en bergingsvoertuig. Op het onderste scherm zie je het rampgebied en op het bovenste scherm de doelen. Door op een brandweerman te klikken openen zes opties, waaronder blussen, een kettingzaag pakken of terug naar een veilige plek lopen. Door hierna op blussen te klikken zie je alle dingen die geblust kunnen worden –in dit geval de auto- blauw knipperen. Hierdoor is het meteen duidelijk wat er geblust moet gaan worden. Terwijl de brandende auto wordt geblust, stuur je een dokter naar de man op te grond. Zodra de man weer is bijgekomen laat je een brancard komen en zet je hem in de ambulance, die de man naar een ziekenhuis brengt. Terwijl de autobrand is gestopt laat je het bergingsvoertuig de auto optakelen en neem je deze mee; missie voltooid! Er verschijnt een overzicht met je efficiëntie in procenten, de gebruikte tijd en je score.
Bij het starten van de volgende missie, een woningbrand, krijg je een nieuwe brandweerwagen tot je beschikking. Naarmate je verder in het spel komt ontgrendel je steeds meer nieuwe eenheden, waaronder een reddingshond en traumahelikopter. Het spel wordt bij elke missie moeilijker. Waar het begon als een simpel verkeersongeluk, zul je later te krijgen maken met een gasontploffing, ontspoorde sneltrein en een neergestort vliegtuig. Je zult tactisch maar snel moeten denken om alles zo goed mogelijk te laten verlopen. Slachtoffers mogen niet te lang blijven liggen zonder dat er een dokter is geweest en brand kan zich soms snel uitbreiden, waardoor het allemaal veel moeilijker wordt dan het was. Dit maakt Emergency DS een echte uitdaging.
Echt moeilijk is het spel niet, je zult niet snel een missie opnieuw moeten doen als je bekend bent met de vorige delen van Emergency. Wat erg jammer is, is dat Emergency DS kort is, heel kort! Na twee uur gespeeld te hebben had ik al drie van de vijf scenario’s uitgespeeld! Een dag later ben ik verder gegaan, en enkel over de missie Sneltrein ontspoord -welke zich in het laatste scenario bevind- heb ik lang gedaan. Dat kwam omdat ik de hulpdiensten in een verkeerde volgorde liet werken. De ene keer was ik meer bezig met het blussen van de branden waardoor er slachtoffers dood gingen, de andere keer liet ik de ambulances meer werken en was het vuur te snel uit gaan breiden. Na het uitspelen ben je gewoon klaar. Het enige wat je kunt doen is je eigen score verbeteren, maar daar blijft het dan ook bij. Echt variërend zijn de missies ook niet, het is steeds weer wat brandjes blussen en mensen verzorgen, maar dat is bij de andere delen natuurlijk ook. Wat verder heel irritant wordt, is de “oke” dat elke hulpverlener zegt nadat je hem ergens naartoe stuurt. Het spel bevat naast het blussen al weinig geluiden, maar om de hele tijd “oke, oke, oke” te horen wordt erg irritant, wat ook mijn ouders ondervonden en ik het geluid van mijn DS gedwongen werd af te zetten.
De besturing daarentegen werkt erg goed, alles gebeurt met de stylus. Je navigeert hiermee door het level en geeft de hulpdiensten aan wat ze moeten doen. Zelfs al staat er een groep brandweermannen naast elkaar, de brandweerman die jij selecteert wordt ook gekozen, je klikt maar zelden verkeerd of er langs. Verder ziet het spel er naar mijn mening best goed uit, hoewel op andere sites anders wordt beweerd. Het spel heeft een typisch Emergency sfeertje en de voortuigen/hulpdiensten lijken sprekend op die van Emergency 4. Dat het een typisch Emergency sfeertje heeft, komt ook doordat de sirenes en het welbekende opstartdeuntje weer aanwezig zijn.
Conclusie:
Emergency DS past goed in de reeks Emergency delen. Helaas is het spel enorm kort en wordt je gek van de “oke”’s die de hulpdiensten elke keer blijven zeggen. Grafisch gezien ziet het spel er best goed uit en het typische Emergency sfeertje is weer aanwezig. Ook is het spel volledig Nederlandstalig, wat erg handig is voor de wat jongere spelers. Voor mensen die de voorgaande delen leuk vonden is dit spel zeker een aanrader. Mensen die nieuw zijn met de Emergency reeks raad ik deel vier aan, simpelweg omdat deze op elkaar lijken en je daar veel meer kunt.
Pluspunten:
+ Grafisch best goed
+ Typische Emergency sfeertje aanwezig
+ Nederlandstalig
Minpunten:
- Veel te kort
- Oke, oke, oke
Eindcijfer: 7+
Last edited on: 09-10-2011 15:01