Het verhaal
Voor zover je van een verhaal kunt spreken; je begint in een mijnersstadje als één van drie karakters, allen met een andere achtergrond, maar dit heeft geen enkele invloed op het verhaal. In de mijnen van het stadje wordt gezocht naar ember, een waardevol mineraal met als neveneffect dat het mensen corrumpeert. En eh.. nouja. Je weet al bijna gelijk wat er gaat gebeuren vanaf het moment dat je begint. Gelukkig zit de kern van dit soort spellen niet in de briljante verhaallijnen...
Grafisch
Grafisch ziet het spel er goed uit; cartoony graphics met veel felle kleuren, explosies en bloed. Het zijn niet bepaald de nieuwste gfx, maar het werkt perfect. Ook heb je hiervoor niet de nieuwste apparatuur nodig om te draaien.
Een minpuntje is dat de omgevingen niet al te gevarieerd zijn. Je begint in een mijnerstadje en gaat verdieping naar verdieping naar beneden, alles vindt dus plaats in de mijnen, echte imposante omgevingen zul je niet tegenkomen. Ook kan het erg lastig zijn om je karakter terug te vinden tussen alle felle kleuren en explosies. Maar het past wel prima bij de stijl.
Gameplay
De gameplay is simpel en intuïtief, je rolt er gelijk in en alles spreekt voor zich. Het is een verslavend spel, waarbij het een feest is om allerlei effecten rond het scherm te zien vliegen. Het spel voelt gewoon goed aan.
Muziek
De muziek zit heel goed in elkaar, niks op aan te merken; nouja... ik had het leuk gevonden als ze geëxperimenteerd hadden met wat nieuws. Het tempo en geweld dat in dit spel gebruikt wordt leent zich namelijk uitstekend voor hardrock. Maar goed, hiervoor is Winamp dus uitgevonden
Character-building
Character-building, ofwel het toewijzen van stats en skills aan je karakter om deze zo te ontwikkelen om nieuwe uitdagingen aan te gaan, is een onmisbare onderdeel van dit genre. Bij Torchlight is dit helaas zeer beperkt. Er zijn maar 3 verschillende karakters mogelijk, en van de ruwweg 30 skills per klasse zijn er maar zo'n 15 unieke skills per klasse. Dit is, in vergelijking met andere aRPG's, zeer mager.
De gameplay is voor beginners intuïtief, maar voor gevorderden in dit genre zijn de omschrijvingen vaak te globaal en is het niet duidelijk welke bonussen waarmee werken, precieze cijfers en omschrijvingen ontbreken vaak. Leuk voor de nieuwkomer, lastig voor de gevorderde.
Multiplayer;
Zit er niet in. Heel jammer, dit soort spellen leent zich perfect voor multiplayer functies. Een groot minpunt.
Extra's
De extra's bestaat uit een editor. Ik heb deze zelf niet geprobeerd, maar Runic Games schijnt dezelfde tools vrij te geven die ze zelf hebben gebruikt voor het maken van de game, hiermee moet behoorlijk wat mogelijk zijn. Er zijn al wel verscheidene mods uitgekomen en voor mensen die van mods en modden houden, is hiermee de levensduur van het spel zo vertienvoudigd.
Replay value
Dit is een genre waarin het draait om het opbouwen van je karakter, waarin je heel veel tijd steekt met het doorontwikkelen. Je zult er lang niet zoveel uren uit kunnen halen als bij Diablo of Titan Quest. Het is te eentonig, geen aansprekende verhaallijn en te weinig variatiemogelijkheden. Toch ligt de replay value vele malen hoger dan bij de gemiddelde game. En als de modding community met genoeg interessants op de proppen komt, kan de replay value aanzienlijk verhoogd worden.
Prijs
Vlak voordat Torchlight uitkwam, hoorde ik van het spel. Als fervent liefhebber van dit genre, was ik gelijk geïnteresseerd. De prijs was laag, €15,99 en bij de pre-order ging er zelfs 10% vanaf, dus gelijk besteld voor €14,39. Vrij uniek voor een dag 1 prijs - de gedachte dat het spel voorlopig niet in de aanbieding ging hielp me ook bij het doorhakken van de beslissende knoop.
Maar, hoewel €15,99 weinig lijkt, voor minder dan dat kun je ook Titan Quest - Immortal Throne kopen. Die game is meer gericht op de mensen die zich in het aRPG genre thuisvoelen en verslaat Torchlight op de meeste vlakken.
Conclusie
Als je houdt van aRPG's waarin het gaat om veel en snelle actie, waarin je je niet al teveel hoeft te verdiepen, kan ik het van harte aanbevelen. Het is ook een leuke kennismaking als je geïnteresseerd bent in het genre. Voor doorgewinterde aRPG fans is het een beetje oppervlakkig.
De editor biedt vele mogelijkheden om dit spel interessanter te maken. Het is echter afwachten wat hieruit komt.
Voor mensen die niet zonder cijfers kunnen of een snelle indruk willen hebben, geef ik het een all-in 82/100.
Pluspunten
+ grafisch
+ muziek
+ gameplay
+ editor
+ toegankelijkheid
+ prijs
Minpunten
- weinig variatie
- geen multiplayer
- toegankelijkheid voor gevorderden
- character building beperkt
- verhaal, of wat er voor door moet gaan
Last edited on: 09-11-2009 14:07
Last edited on: 09-10-2011 15:01
Wel weer wat bijgeleerd omtrend deze game, heb er nog niet eerder van gehoord:-)
Oprichter van Budgetgaming.nl
Om je vragen alsnog te beantwoorden; items worden met random boni gegenereerd. Sommige items droppen sterkere boni en dan zijn er nog de uniques en set items, die hebben vooraf ingestelde boni en zijn vaak de sterkste wapens. Als extraatje is er nog een enchanter in de stad aanwezig die tegen betaling boni toevoegt aan elk item, met een klein risico dat je je item zo goed als verliest.
Er zijn nog wat balance issues met het spel, maar ik vind het niet nodig om het spel hier op af te rekenen; ongeveer na een week was er een patch verschenen om de grootste problemen op te lossen. Dus het zit nog een beetje in de ontwikkeling, zoals veel spellen na de release.
Als ik het in één regel zou moeten omschrijven;
Dit spel is een arcade-achtige Diablo-kloon.
Moet je natuurlijk wel weer weten wat Diablo is
http://forum.gamer.nl/showthread.php?t=77932
Voor wat screens, movies info etc.
www.invelos.com/dvdcollection.aspx/The%20Chosen%20One Mijn legale overzichtelijke dvd collectielijst *proud* (altijd onder constructie)
Voor wat screens, movies info etc.
www.invelos.com/dvdcollection.aspx/The%20Chosen%20One Mijn legale overzichtelijke dvd collectielijst *proud* (altijd onder constructie)