Ik heb van het weekend Enslaved uitgespeeld en hij viel eigenlijk een beetje tegen. Dat wil ik met jullie delen, vandaar deze korte review, welke niet als volledige review kan worden beschouwd.
Waarom had ik hoge verwachtingen van Enslaved?
Ik heb met ZEER veel plezier het spel Heavenly Sword gespeeld. Ondanks dat recensies stelden dat het veel te kort was heb ik mij buitengewoon vermaakt met het spel. Zo als Gamespot altijd graag vermeld in reviews waren de 'Oh Snap' momenten heerlijk. Ook mijn vriendin heeft dit spel met veel plezier gespeeld (zelfs uitgespeeld).
Gamespot gaf destijds heavenly sword een 8 met als grootste klacht dat het spel wat kort was. Ook Enslaved kreeg een 8, met het grote verschil dat Enslaved uit 2010 is en Heavenly Sword uit 2007.
Grote verwachtingen dus!!
Het verhaal:
Enslaved speelt zich af in een futuristische wereld, mogelijk in de toekomst. Misschien is het mijn smaak, maar ik heb duidelijk minder affiniteit met een wereld vol mechs. Ik vind het stukmaken van mechs gewoon niet zo leuk. En dat moet vrij veel gebeuren.
Er zitten zoals verwacht goede dialogen in, het verhaal is goed, maar niet super. Het slot vind ik leuk. de animaties van de karakters zijn goed, maar riepen bij mij geen O WAUW momenten op.
Op sommige momenten vond ik de dialogen wat flauw.
"Can you move your left hand?... It's on my penis" is daarvan wel een uitschieter.
Gewoon een beetje puberaal, deed af aan de kracht van het verhaal.
Je loopt door mooie werelden, met mooi animaties, toch had ik niet direct het gevoel dat ik wist waar ik heen liep, ik loop gewoon de aangegeven route. Bij Uncharted had ik dat wel, een korte blik op een tempel en dan de route er naar toe miste ik.
Soms haperde de wereld.
De Gameplay:
Ik ben geen super gamer. Ik heb ook geen geduld. Ik vind een spel niet leuk als het moeilijk wordt. Voorbeeld: Ninja Gaiden Sigma 2 is NIET mijn spel. Uncharted 1 en 2 op normal kan ik net aan.
Ook Enslaved ben ik op Normal gestart, maar heb geen moment gehad dat ik echt een beetje gefrustreerd aan het gamen was, dat was niet nodig, het was eenvoudig. Waar Heavenly Sword ECHT pittige stukjes had waarbij je met de bewegingsgevoelige controller een pijl kon worden en een aantal bosfights die ik echt meerdere malen over heb moeten doen om het echt door te krijgen was dat bij enslaved niet het geval.
Ook de bazen waren niet super indrukwekkend. Ok, het was niet simpelweg button mashen om ze te verslaan, maar Trip (een goed personage in het verhaal) geeft je bijna direct een aanwijzing wat je moet doen om de baas met gemak te kunnen verslaan. Je hoefde het ook niet perfect te doen, aantal bazen kon je met wat geluk ook wel verslaan. Ook het eindspel ben ik met wat gecontroleerd buttonmashen redelijk eenvoudig doorgekomen.
Het gevoel na de eindbaas was ook niet bevredigend,|||Spoiler||| je had de wereld niet gered, dat had iemand anders met een druk op de knop, wel goed verwerkt in het verhaal, maar ach, waarom ben ik niet de held?!! |||Spoiler|||.
Ook het wolkje viel mij enigszins tegen.
Controls waren overigens goed te doen, hoewel ik me voor kan stellen dat shooter liefhebbers zich irriteren aan het feit dat je moet mikken met L2 inplaats van L1. en schieten met R2 inplaats van R1.
Tot slot is de bijdrage van Trip aan je gameplay zeker niet onaardig, maar blijft toch wel gelimiteerd.
EDIT:
Vergeten, erg prettig is het platform element, voor mij is niets erger dan regelmatig naar beneden storten en dan opnieuw sprongetjes te maken. Daar hoef je je hier niet druk om te maken, gewoon gedachten op nul en lekker springen naar de glimmende delen op de muur. Gevolg is dat de puzzels daardoor nauwelijks nog uitdaging bieden. Het feit dat je niet verkeert kan springen wil nog niet zeggen dat ze de rode loper uit hoeven te leggen.
Dingen zoeken/ RPG element
Heavenly Sword speelt als een film, die verwachting had ik bij Enslaved ook. Ik wilde door het verhaal geleid worden. Dat doet het ook.... Maar je loopt toch als vanzelf rond om glimmende dingetjes op te pikken.
Van mij hoeven die side quests niet, ik wil hier ook geen extra beloning voor krijgen, dat verplicht je om die bling bling dingetjes te zoeken aan het eind dacht ik: Nou, dat had ik dus niet perse hoeven doen. Dus als je het spel nog gaat spelen, forget about de bling bling dingetjes!! Je hoeft niet het speelveld af te struinen!! Je hebt die upgrades niet nodig.
Te kort!!
Ik als casual gamer heb het spel in 9 uur uitgespeeld. Het gaf mij geen voldoening. Het was een beetje een teleurstelling. Zelfs het goede slot van het verhaal kon hier geen verandering in brengen. Ik vond het slot goed. Ik kan me voorstellen dat als je het slot tegen een filmscript aanhoudt je ook teleurgesteld zou kunnen zijn. Ik vond het wel goed, maar kan dat zeker niet voor iedereen garanderen. Het gaf toch niet de voldoening die ik had willen hebben.
Conclusie:
Het spel heeft een aardig verhaal.
Mooie animaties.
Redelijke dialogen (soms wat puberaal).
Redelijke gameplay zonder uitschieters.
Redelijke bossfights.
Maar...
Is wat mij betreft echt te kort.
te eenvoudig.
Ik miste de uitdagende en mooi gevonden spelelementen.
Het verhaal trok mij er niet in.
Ik zou het spel een 6,5, max 7 geven.
Ik zou heavenly Sword echter een 9 geven.
Overweeg je Enslaved voor het verhaal op te pikken?
Neem dan Heavenly Sword!! ^_^
_______________________________________________________________________________
Ik ben ook wel benieuwd wat anderen van dit spel vonden.
Als ik teveel weggeef in deze review hoor ik het graag.
Ik probeer het zo te brengen dat je je nog kan laten verrassen door het spel.
Heb ik zaken over het hoofd gezien? Laat het maar even weten :-)
Last edited on: 18-04-2011 16:26
Last edited on: 18-04-2011 17:37
Last edited on: 09-10-2011 15:00
Last edited on: 09-10-2011 15:16
'You can pick the game, but you can't change the rules.'
anyway, je werkt met kopjes waarmee je je verhaal opdeelt in de onderdelen van de game. maar is dit spel bedoeld om zonder geluid te spelen, of mis ik dan een gedeelte? en dan bespreek je, erg kortaf, de graphics, onder het kopje van het verhaal? sowieso wordt het verhaal niet besproken, alleen de setting wordt genoemd, maar voor de rest weet ik nu dus 3 keer niks over het verhaal.
zoals je zelf al aangaf, het is een review die niet als volledige review beschouwd kan worden. maar wat moeten we het dan vinden? zelfs als onvolledige review vind ik het tekortschieten.
A railgun charge is worth more than a thousand words.
'You can pick the game, but you can't change the rules.'
Quote:
Toen ik de titel van dit topic dacht ik al, nou goed begin "odessey"
Gepost door: Always4psv op 18-04-2011 17:25
Gepost door: Always4psv op 18-04-2011 17:25
Goed punt.
Even snel is niet gelukt, aldaar.
dit is natuurlijk indirect een ode aan Odessey and Oracle, maar dat ter zijde ;-)
Quote:
de review is ronduit slecht. je springt van de hak op de tak, er is geen enkele rode draad en waar een fatsoenlijke review vaak objectieve en subjectieve info in een mooie salade mengt, is het bij jou een stuk mening, welke erg sterk is, en dan weer feiten, welke vaak niet veel met het spel te maken hebben.
anyway, je werkt met kopjes waarmee je je verhaal opdeelt in de onderdelen van de game. maar is dit spel bedoeld om zonder geluid te spelen, of mis ik dan een gedeelte? en dan bespreek je, erg kortaf, de graphics, onder het kopje van het verhaal? sowieso wordt het verhaal niet besproken, alleen de setting wordt genoemd, maar voor de rest weet ik nu dus 3 keer niks over het verhaal.
zoals je zelf al aangaf, het is een review die niet als volledige review beschouwd kan worden. maar wat moeten we het dan vinden? zelfs als onvolledige review vind ik het tekortschieten.
Gepost door: LordUgly op 18-04-2011 17:37
anyway, je werkt met kopjes waarmee je je verhaal opdeelt in de onderdelen van de game. maar is dit spel bedoeld om zonder geluid te spelen, of mis ik dan een gedeelte? en dan bespreek je, erg kortaf, de graphics, onder het kopje van het verhaal? sowieso wordt het verhaal niet besproken, alleen de setting wordt genoemd, maar voor de rest weet ik nu dus 3 keer niks over het verhaal.
zoals je zelf al aangaf, het is een review die niet als volledige review beschouwd kan worden. maar wat moeten we het dan vinden? zelfs als onvolledige review vind ik het tekortschieten.
Gepost door: LordUgly op 18-04-2011 17:37
Het is niet als beste review bedoeld, ik wilde gewoon even mijn ei kwijt. Ik vond het tegenvallen, er was geen topic van enslaved (:
Maar, alleen een game afzeiken wilde ik niet, dus ging ik positieve punten zoeken.
en voila. hak op de tak.
Hier zijn inderdaad geen graphics besproken. Algemeen aangenomen kan worden dat alle andere reviews stellen dat het er super uitziet. Wie ben ik om te zeggen dat ik dat niet vond: Ik houd niet van mechs en onthoud mij van commentaar ten aanzien van de graphics. ;-)
Grappig dat je over het geluid begint. Je kent het spel blijkbaar ook?
Is inderdaad apart dat soms delen van het geluid wegvallen. Heb ik me over verbaast. Dialogen blijven aanwezig, maar soms valt er een deel van de sound effects weg. Had ik nog niet eerder meegemaakt.
Nu voel ik mij bijna verplicht om de review als onvolledige/ volledige review te gaan updaten. Daar denk ik nog even over na (:
Maar wat vonden jullie van Enslaved?
Niet van mijn review, want die is slecht, specifiek om het enige wat de game interessant maakt, het verhaal, niet weg te geven (:
en je hoeft inderdaad geen alwetend oordeel over de graphics te zeggen, en als de mechs je niet aanspreken, hoef je het spel inderdaad niet te hekelen over dit ene punt, maar je kan bijvoorbeeld wel zeggen dat, voor zover ik dat kan zien uit de screenshots, de lighting sterk is en er een lekker sfeertje hangt. maar je kan bijvoorbeeld ook het gaan hebben over de kwaliteit van de graphics. zo kan je duidelijk het verschil tussen een game uit 2011 en een game uit 2000 zien. tegenwoordig hebben we grotere, dus mooiere textures en zijn de character models een stuk gedetailleerder. is deze game wel representatief voor deze tijd? zo vond ik bijvoorbeeld Batman een grafische topgame, niks op aan te merken, terwijl ik het, door jou genoemde, Heavenly sword meer dan eens vond tegenvallen, qua grafische kracht.
zoals ik al zei, een goede review is een mix van objectieve info en subjectieve info, en het is de kunst om niet te veel op een van beide te leunen.
A railgun charge is worth more than a thousand words.
Overigens vond ik het spel zojuist bij de budgetgaming reviews.
*zucht*
Ik was weer eens te impulsief (:
Anyway, Brat heeft wel een fatsoenlijke review geschreven:
Review van Brat
Kom ik tot de conclusie dat ik onvoldoende betoverd ben door de sfeer, lightning etc.
Het geluid was een opmerkelijke glitch/bug. Deze kwam soms voor, geen dealbreaker. Soms gelijktijdig met framerate drops.
Als ik nu terug kijk, ik heb even wat bedenktijd gehad ;-)
Ik heb de moeite genomen om het spel uit te spelen, dus bij nader inzien heeft het me wel geboeid, ondanks dat het de verkeerde setting had.
Het spel verdiend meer dan een 6,5. Gewoon een stevige 7.
En hiermee is de kous af.
Where am I Playstation Showcase? 🤡
Ik snap nu ook de lage verkoop aantallen, gemiddelde game.
PSN ID: XR-NOFEAR17 | http://steamcommunity.com/id/rayxtr/ | http://myanimelist.net/profile/Rayxtr | http://psnprofiles.com/XR-NOFEAR17 [GamePC/PSVITA/PS2/PS3/PS4]