Net als in F1 2010 start je de game door te kiezen voor welk team je zal gaan rijden, waarbij je deze keer de keuze hebt tussen Williams, Force India, Lotus, Virgin en HRT. Na een korte interview neem je plaats in de trailer van het door jou gekozen team. Vanuit hier bekijk je de e-mails van het team, kun je zien op welke plaats je in klassement staat en start je de Grand Prix. Elke Grand Prix is verdeeld over een oefensessie, kwalificatie en natuurlijk de race zelf.
Door goed te presteren krijg je reputatie en ontvang je contract voorstellen van andere teams. Zo kreeg ik in de op één na laatste race in mijn eerste seizoen een contract aangeboden van mijn favoriete team: Sauber, welke ik uiteraard meteen accepteerde. Hoewel er niet heel veel veranderd, op wat andere monteurs in je garage na, is goed te merken dat het een beter team is, de auto is verder ontwikkeld en rijdt stukken beter, wat goed in mijn rondetijden te zien was. De wagens voelen stukken beter aan dan zijn voorganger. Waar je voorheen het gaspedaal ingetrapt kon laten terwijl je door een bocht ging, zul je dit keer het pedaal los moeten laten om zo geen overstuur te krijgen.
Één van de belangrijkste toevoegingen, welke een groot gemis was in zijn voorganger, is de safety car. Deze prachtige Mercedes SLS AMG komt de baan op na een zwaar ongeluk of bij hevige regenval. Nu klinkt dit veelbelovend, ware het niet dat je de safety car weinig tegen zult komen, behalve in de pitstraat waar hij wacht om de baan op te mogen. Als er een ongeluk gebeurd dan is deze vrijwel altijd door jou veroorzaakt, aangezien dit zelden de schuld is van de AI, maar daar later meer over in deze review. De safety car is een leuke toevoeging maar daar is het meeste mee gezegd. Kom je in de buurt hiervan dan zal je moeten aansluiten waarna een minimumafstand geldt tussen jou en je voorganger (of de safety car als je vooraan rijdt), kom je te dichtbij dan wordt je automatisch afgeremd. Terwijl de safety car op de baan is, is het aan jou de taak om zuinig om te gaan met de brandstof en tegelijkertijd de banden warm te houden.
Over banden gesproken, een flinke verbetering is te zien in het bandensysteem. Waar elke race wel over wordt gesproken zijn de banden, dit jaar van Pirelli. Mark Webber van Red Bull Racing gaf het aan in een interview met BBC, de wagen is precies zo te maken als zij het willen, maar de banden zijn het enige waar ze zelf geen controle over hebben. Dit is gelukkig terug te zien in deze game. Hoe langer je met een set banden rijdt, hoe sneller ze verslijten en des te sneller je spint en de grindbak ontmoet. Per Grand Prix heb je de beschikking over 5 sets per band. In de kwalificatie zal je goede tijden neer moeten zetten, maar aan de andere kant heb je dezelfde banden die je tijdens de kwalificatie gebruikt ook tijdens de race nodig als je in de top tien eindigt, aan jou de keuze om er zuinig mee om te gaan en strategisch te bepalen wanneer je welke set banden gebruikt. Ook de zogenaamde marbels, de rubberen balletjes die van de banden af komen tijdens het rijden, zullen op het circuit te zien zijn. Je banden zullen deze marbels oppikken zodra je naast de ideale lijn rijdt waardoor je wagen sneller grip verliest.
Daarnaast zijn het DRS (Drag Reduction System) en KERS (Kinetic Energy Recovery Systems) toegevoegd. Het gebruik van DRS zorgt ervoor dat de achtervleugel wordt opengeklapt waardoor je op rechte stukken tijdswinst kunt boeken en KERS is een soort batterij die je per ronde maximaal 6.67 seconden kunt gebruiken, waarbij je 80 pk krijgt toegevoegd om zo sneller te accelereren. Beide leuke toevoegingen die het allemaal net wat realistischer maken, maar de speler die geen Formule 1 kijkt zal er niets van snappen doordat nergens wordt uitgelegd waarvoor het is of hoe het werkt. Aan de andere kant kun je jezelf vragen, maakt dit wat uit? Zijn er spelers die geen Formule 1 kijken en dit spel toch spelen? Weinig, denk ik zelf.
Overall is F1 2011 een goede game en hij is flink verbeterd ten opzichte van F1 2010. Grafisch gezien zijn de negentien circuits net wat mooier dan in zijn voorganger, maar echt veel verschil is er niet te zien. Het mooiste is de game nog wel tijdens hevige regen, waarbij de sfeer er vanaf druipt en je continu gefocust moet zijn om de bocht goed te nemen en niet door te slippen. Toch zijn er diverse punten welke in F1 2012 absoluut verbeterd moeten worden. Lezen jullie mee, Codemasters en de FIA? Het grootste nadeel is nog wel dat er op het veld amper iets gebeurd. Er wordt flink geracet maar je zult zelden iemand van de baan zien vliegen en ook een crash komt bijna nooit voor, of je moet deze zelf veroorzaken. De spanning is dan ook een stuk minder en ook realistisch is het niet te noemen, aangezien er elke race 24 wagens aan de finish verschijnen, wat in de historie van de Formule 1 slechts 4 keer is voorgekomen. Dit punt brengt meteen met zich mee dat de safety car niet veel te zien zal zijn, terwijl dit juist zo’n goede toevoeging is, erg jammer.
Een ander nadeel is dat het penalty system, net als in zijn voorganger, niet naar behoren werkt. Zodra je na een spin van 180 graden opnieuw een draai maakt om weer in de goede richting op de baan te komen staan, dan zit de kans er dik in dat je een ten place grid penalty (tien plaatsen straf tijdens de start van de race) of drive through penalty (1 x door de pit rijden) incasseert. Ook als je wat langzamer rijdt omdat je voorgangers niet sneller kunnen tijdens scherpe bochten, wat in de straten van het circuit Monte Carlo nog weleens wil gebeuren, dan heb je zo een straf voor het illegaal blokkeren van andere wagens. Tja, ik kan moeilijk door ze heen rijden…
Gelukkig is de multiplayer mogelijkheid ook deze keer aanwezig en hier zitten grote verbeteringen in. Aan de vier gamemodi, waarbij sprint de meest gereden is (3 ronden, geen regen, random startplaatsen), kunnen maximaal 16 spelers mee doen welke aan worden gevuld door 8 computergestuurde coureurs. Waar je in F1 2010 in de eerste bochten vaak het gevoel had dat je een botsauto bestuurde, heb je dit keer gelukkig veel minder last van mensen die alleen online gaan om te crashen. De wagens die bij de crash zijn betrokken worden nu snel doorzichtig waardoor het minder snel mogelijk is expres nog eens op de aankomende wagens te knallen of de weg te blokkeren. Dit is een flinke verbetering voor het online racen. Nieuw is de co-op mogelijkheid waarbij je met één van je vrienden een seizoen rijdt, in het zelfde team of als rivalen van elkaar. Er is natuurlijk niets mooier dan beter te eindigen dan je vriend, of als team het kampioenschap te winnen.
Conclusie:
F1 2011 is een goede game en een aanrader voor iedereen die Formule 1 kijkt. Het realisme is verhoogd door de toevoeging van de safety car, DRS en KERS. Ook het online racen is verbeterd en de co-op mogelijkheid zorgt voor extra speeltijd. Het is jammer dat alle wagens elke race weten te finishen en dat het penalty system niet naar behoren werkt, dit zijn punten die absoluut verbeterd hadden moeten worden. Hopelijk een les voor F1 2012.
Pluspunten
+ Safety Car, DRS en KERS
+ Online racen en co-op
+ Banden
Minpunten
- Er gebeurd te weinig tijdens het racen
- Slecht werkend penalty system
Eindcijfer:
8+
Last edited on: 09-10-2011 15:07