Volg ons op Facebook Abonneer op onze RSS

Sony wil geen garantie geven op controller productiefout

[Begin] |1|2(2)  [Eind]
Majjen
Door Majjen (474 reacties) op 12-12-2016 17:01
Mijn ps4 launch controller heeft kort sinds het begin problemen gehad. De touchpad en de home button zitten soms muurvast en zijn met veel moeite in te drukken.

Deze week kwam ik pas erachter dat Sony op de hoogte was van deze productie fout, en heeft ook een periode gehad waarin ze launch controllers vervingen. Ik ben hier nooit over geïnformeerd, en heb zelf maar een 2e controller gekocht een paar maanden na de launch.

Nu heb ik Sony benaderd, gevraagd om mijn product te vervangen, in lijn met Nederlandse wetgeving, dat een product deugdelijk moet zijn. De productiefout is immers bij Sony bekend. Maar ik kreeg een zeer onvriendelijke persoon van de Playstation klantenservice aan de lijn. Dat ze me niet kan hepen, want een jaar garantie is voorbij. En met de Nederlandse wet kan ze niks. Enige wat ik kan doen is een email sturen.

Hoe kan ik Sony aan de Nederlandse wet houden en het defecte product laten vervangen/repareren? Ik heb sowieso het gevoel dat Sony de wetgeving probeert te omzeilen door te zeggen aan de telefoon dat je 1 jaar garantie hebt, terwijl in NL de wet een deugdelijk product beschrijft, en EU minimaal 2 jaar noemt.
Door Wesley_93 (403 reacties) op 12-12-2016 17:08
Na 2 jaar heb je daar eigenlijk geen kans meer op.
je zou de consumentenbond kunnen contacteren.
Die 1 jaar heb je alleen als je het direct bij de fabriek heb gekocht
.
CrippledKiller
Door CrippledKiller (6574 reacties) op 12-12-2016 17:11
Quote:
Na 2 jaar heb je daar eigenlijk geen kans meer op.
je zou de consumentenbond kunnen contacteren.
Die 1 jaar heb je alleen als je het direct bij de fabriek heb gekocht
Gepost door: Wesley_93 op 12-12-2016 17:08

*kuch* 2 jaar fabrieksgarantie, eerste jaar wil je verkopende partij je vaak nog helpen, daarna moet je contact opnemen met Sony,.. Wil je ze er echt aan gaan houden moet jij hard gaan maken dat zijn inderdaad op de hoogte waren van de productiefout en dat zij weigeren om een nieuw exemplaar te leveren ondanks dat feit. Juridische ellende,.. Kost je waarschijnlijk in dit geval meer dan dat het je oplevert.
Danny's Hardcore Cafe: https://www.youtube.com/channel/UCB9oBtkioMbjtpGC0Z4m3rQ
Door SmooK (100 reacties) op 12-12-2016 17:11
Ff boos van bnn mailen, die weten de weg daar ik denk dat je weinig kans maakt op garantie na deze periode. Waarom heb je zo lang gewacht met het claimen van garantie? Volgens mij heeft Sony trouwens alleen de problemen met de sticks erkend en niet de TouchPad of knoppen.
Niels
Door Niels (18409 reacties) op 12-12-2016 17:13
Je recht op een deugdelijk product moet je claimen, volgens de wet, bij de retailer - dus de winkel waar je het product hebt gekocht. Fabrikanten zijn technisch niet eens verplicht om garantie te geven. (Daar worden ze door winkels wel door verplicht, aangezien die natuurlijk ook niet met het gezeur willen zitten)

Je zult echter moeten bewijzen dat dit een productiefout betreft aangezien je de garantietijd voorbij bent.
Geef donuts. NNID/PSN/Steam/Epic: Samael_blackwing 3DS FC: 0619-4334-6746 Switch FC: SW-2963-2293-4414
MasterSS
Door MasterSS (3120 reacties) op 12-12-2016 17:29
Take your loss and game on!
PS Vita Verzamelaar. Ennuh: can't touch this du dududu dudu dudu cant tough this. Geen idee voor een leuk signature...
WaaRLaNDeR
Door WaaRLaNDeR (2309 reacties) op 12-12-2016 17:37
Sony is gewoon slecht met het geven van garantie.

Mijn PS3 was echt 3 weken na het verlopen van het eerste jaar stuk.
De laser las geen blurays meer -bekend euvel- maar kon hem via Coolblue niet laten repareren.
Nou het kon wel bij Sony maar dat kostte €150,- .

Uiteindelijk met veel moeite de kosten gedeeld met Coolblue maar echt waardeloos.

PSN ID: WaaRLaNDeR / GamerTag: WaaRLaNDeR
Door Morgarion (142 reacties) op 12-12-2016 17:50
Quote:
Je recht op een deugdelijk product moet je claimen, volgens de wet, bij de retailer - dus de winkel waar je het product hebt gekocht. Fabrikanten zijn technisch niet eens verplicht om garantie te geven. (Daar worden ze door winkels wel door verplicht, aangezien die natuurlijk ook niet met het gezeur willen zitten)

Je zult echter moeten bewijzen dat dit een productiefout betreft aangezien je de garantietijd voorbij bent.
Gepost door: Samael_blackwing op 12-12-2016 17:13

Spijker op z'n kop, zolang een fabrikant niet vrijwillig fabrieksgarantie geeft op hun producten hoef je niet bij ze aan te kloppen bij een defect. Laatste zin klopt alleen niet helemaal, als je een gebrek al 3 jaar hebt (de PS4 is drie jaar geleden op de markt gebracht) vervalt je vordering, je kan dus niets meer. Ajjen kan hiervoor alleen naar de originele verkoper en zeggen dat het gebrek pas onlangs is ontstaan, maar dan is je product al weer drie jaar oud en twijfel ik überhaupt of je er nog iets mee kan.
Dura lex, sed lex
Door Userverwijderd76 (2167 reacties) op 12-12-2016 18:04
Wanneer dit de eerste keer was dat je melding maakt bij Sony van het euvel ( buiten de garantieperiode ) dan zou ik zeggen proberen kan maar wanneer zij niet meewerken move on want juridisch zal elke advocaat je het advies geven om voor zo'n bedrag niet eens te bellen
Bart1622
Door Bart1622 (1078 reacties) op 12-12-2016 18:13
Tja, had m gewoon gelijk laten vervangen. Heb ik toen ook met 2 controllers gedaan. Overigens prima geregeld stoendertijd.
DeGeksteKaas
Door DeGeksteKaas (5507 reacties) op 12-12-2016 18:17
Dit kan ook echt niet in het algemene PS4 topic. Fijn dat er gelijk een nieuwe wordt gemaakt voor elk dingetje, geweldig!
Moet je een kusje?
Smocho
Door Smocho (3090 reacties) op 12-12-2016 18:45
Quote:
Dit kan ook echt niet in het algemene PS4 topic. Fijn dat er gelijk een nieuwe wordt gemaakt voor elk dingetje, geweldig!
Gepost door: DeGeksteKaas op 12-12-2016 18:17

De TS heeft 6 posts, jij bijna 2100. Je kunt hem/haar er ook op wijzen dat dit ook in het ps4 topic kan en dan een mod dit laten verplaatsen. Fijne eerste indruk met van die cynische reacties.
Door Userverwijderd76 (2167 reacties) op 12-12-2016 19:06
Quote:
Dit kan ook echt niet in het algemene PS4 topic. Fijn dat er gelijk een nieuwe wordt gemaakt voor elk dingetje, geweldig!
Gepost door: DeGeksteKaas op 12-12-2016 18:17

Bel 112 de wereld is gestopt met draaien :p
DeGeksteKaas
Door DeGeksteKaas (5507 reacties) op 12-12-2016 19:13
Quote:
[..]

De TS heeft 6 posts, jij bijna 2100. Je kunt hem/haar er ook op wijzen dat dit ook in het ps4 topic kan en dan een mod dit laten verplaatsen. Fijne eerste indruk met van die cynische reacties.
Gepost door: Smocho op 12-12-2016 18:45

Maak ik in ieder geval de indruk die ik wil maken! (: Iets met lange neuzen en ver kijken.
Moet je een kusje?
BlaBlaBla
Door BlaBlaBla (581 reacties) op 12-12-2016 20:22
Je hebt inderdaad 2 jaar garantie volgens de wet, maar je controller is al wat ouder; je garantie is dus verlopen.

En fabrieksfout? Wie heeft je dat wijsgemaakt? Lulkoek.

Waarom niet direct na een paar maanden terug gegaan, als het ding toen al kapot was? Dan had je zo een nieuwe gekregen.
Ik snap echt helemaal dat Sony het nu niet meer vergoed, beetje raar dat jij hun nu de schuld geeft terwijl het je eigen nalatigheid is geweest.....als de controller echt al na een paar maanden stuk was.

Misschien kun je het zelf nog redden; openschroeven (voorzichtig!!), er zit vast wat vuil tussen. Er zijn genoeg filmpjes te vinden hoe je dit moet aanpakken.

Door Kuromad (295 reacties) op 12-12-2016 20:41
De winkel waarbij je je product kocht is volgens de Nederlandse wet verplicht om jou een deugelijk product te leveren. De fabrikant is op geen enkele manier verplicht om je service te verlenen.

Dus je moet bij de winkel zijn. En grote kans dat ze het na zoveel tijd op slijtage gooien of anders moeilijk doen. Maar dan zou ik het gewoon opgeven, want recht hebben en recht krijgen zijn dingen die helaas ver van elkaar af liggen. Dat is de aanschafprijs van een nieuwe controller echt niet waard, geloof me.
Airblader99
Door Airblader99 (405 reacties) op 12-12-2016 20:54
Quote:

want recht hebben en recht krijgen zijn dingen die helaas ver van elkaar af liggen.
Gepost door: Kuromad op 12-12-2016 20:41

Ik snap nog steeds niet dat er geen onafhankelijke bond is die zulke onderwerpen kan testen als je een klacht indient. Nu weet de winkelier dat 90% van de mensen het niet escaleren tot een rechtzaak.
Niels
Door Niels (18409 reacties) op 12-12-2016 21:02
Ik geef een tientje voor de defecte controller. Leuk hobbywerk om die te repareren en te case modden.
Geef donuts. NNID/PSN/Steam/Epic: Samael_blackwing 3DS FC: 0619-4334-6746 Switch FC: SW-2963-2293-4414
Majjen
Door Majjen (474 reacties) op 12-12-2016 21:45
Dank voor alle reacties.
@Kuromad, Dank je hebt gelijkt de verkoper is het aanspreekpunt.

De verkoper/product had ook de informatie plicht om me per email te informeren over de bekende problemen met het product, nu ben ik er pas jaren later achter gekomen.

@Morgarion, in de Nederlandse wet staat er zover ik weet niks over het vervallen van je vordering na 3 jaar. Een deugdelijk product binnen de te verwachte levenstermijn is wat er beschreven staat.

Overall, heeft het inderdaad geen nut om hier verder achteraan te gaan. Maar ik vind het jammer dat Sony er buiten en binnen de garantie termijn, er bijna nooit voor hun klanten is. Met m'n xbox360 had ik hele andere ervaringen met Microsoft, m'n controller is toen gratis vervangen. (laten we de rrod vergeten, die had ik gelukkig maar 1x). Daar stond wel de klant voorop, maar bij Sony zeker niet.
Door Userverwijderd34 (651 reacties) op 12-12-2016 21:49
Quote:


Deze week kwam ik pas erachter dat Sony op de hoogte was van deze productie fout, en heeft ook een periode gehad waarin ze launch controllers vervingen. Ik ben hier nooit over geïnformeerd, en heb zelf maar een 2e controller gekocht een paar maanden na de launch.

Nu heb ik Sony benaderd, gevraagd om mijn product te vervangen, in lijn met Nederlandse wetgeving, dat een product deugdelijk moet zijn. De productiefout is immers bij Sony bekend.
Gepost door: Majjen op 12-12-2016 17:01
Dat Sony op de hoogte was, is volledig irrelevant.
Je mag in alle redelijkheid verwachten dat een koper het "direct" meldt, als er een defect geconstateerd wordt. Het maakt dan niet uit of er sprake is van een productiefout of niet.
Je zegt zelf dat je al kort sinds het begin gemerkt hebt dat er problemen waren, dus je hebt gewoon voldoende tijd gehad om je garantie te claimen (om wat voor reden dan ook). Volledig irrelevant dat je niet geïnformeerd bent over mogelijke productiefouten.

(Mijn mening, zonder te zeggen waar je daadwerkelijk wel of geen recht op hebt, want daar heb ik geen verstand van. Mocht je er volgens wetgeving wel recht op hebben (weet ik niet), dan is het op z'n minst onhandig te noemen dat je er zo lang mee gewacht hebt.)
Door Morgarion (142 reacties) op 12-12-2016 22:37
Quote:
Dank voor alle reacties.

@Morgarion, in de Nederlandse wet staat er zover ik weet niks over het vervallen van je vordering na 3 jaar. Een deugdelijk product binnen de te verwachte levenstermijn is wat er beschreven staat.

Gepost door: Majjen op 12-12-2016 21:45
Klopt, in de Nederlandse wet staat niets over een termijn van drie jaar. Maar in de Nederlandse wet, om specifiek te zijn art. 89 van boek 6 van het Burgerlijk wetboek (http://maxius.nl/burgerlijk-wetboek-boek-6/artikel89) staat wel dat je binnen een redelijke termijn moet protesteren tegen een gebrek aan een zaak. 3 jaar is in ieder geval geen redelijke termijn, daarom vervalt de vordering.

Nogmaals over de garantie van Sony, als jij je ps4 niet direct bij Sony gekocht hebt, kan je ook in alle redelijkheid niets van Sony verwachten. Je laat een beetje in het midden waar je de ps4 aangeschaft hebt, maar je zou die partij eens kunnen aanschrijven en kijken wat ze zeggen, ondanks dat je inmiddels daar ook geen recht op vervangingen/reparatie/geld terug hebt, willen zij misschien nog wel coulant zijn.
Dura lex, sed lex
[Begin] |1|2(2)  [Eind]