Volg ons op Facebook Abonneer op onze RSS

Help! PSN account misbruikt

[Begin]  |1|2|3|4|5|6|7(7)  [Eind]
Door ZWGamemaster (2841 reacties) op 14-02-2019 19:16
Kan aan mij liggen hoor, maar als je jou PS4 verkoopt of elk ander apparaat, dan haal je toch jou gegevens eraf/wis je die.
Door Userverwijderd76 (2167 reacties) op 14-02-2019 19:17
Quote:
Doa ik geef je gelijk, maar ook weer niet. Je kan toch wel iets helemaal vergeten?
Ik en jij zouden het niet vergeten, maar nu is het wel gebeurd.
Zoals ik zeg ik geef jou ook gelijk, maar Rex is niet helemaal schuldig.
Er zijn meerdere partijen betrokken bij dit voorval.

[..]

Niet wat hij of zij van de situatie vind, maar meer wat de procedures zijn omtrent innemen van consoles.
Gepost door: Riquelme op 14-02-2019 17:27

Interne procedures zijn niet relevant in zo’n situatie. Voorwaarden richting consumenten wel of wat redelijkerwijs mag worden verwacht (vanuit het perspectief van een rechter).
Wojak
Door Wojak (2825 reacties) op 14-02-2019 19:22
Quote:
Kan aan mij liggen hoor, maar als je jou PS4 verkoopt of elk ander apparaat, dan haal je toch jou gegevens eraf/wis je die.
Gepost door: ZWGamemaster op 14-02-2019 19:16
Naïviteit
01011001 01001111 01001100 01001111
Misterdoa1983
Door Misterdoa1983 (8285 reacties) op 14-02-2019 19:28
Quote:
Doa ik geef je gelijk, maar ook weer niet. Je kan toch wel iets helemaal vergeten?
Ik en jij zouden het niet vergeten, maar nu is het wel gebeurd.
Zoals ik zeg ik geef jou ook gelijk, maar Rex is niet helemaal schuldig.
Er zijn meerdere partijen betrokken bij dit voorval.

[..]

Niet wat hij of zij van de situatie vind, maar meer wat de procedures zijn omtrent innemen van consoles.
Gepost door: Riquelme op 14-02-2019 17:27

Ja absoluut. Iedereen kan wat vergeten. Maar als ik mijn portemonnee vergeet bij de Shell na het tanken ga ik bij mezelf te rade als het geld eruit is gejat. Niet de Shell, niet de Ford dealer die me een auto verkocht die benzine nodig heeft maar ikzelf moet er voor zorgen dat ik er op let. Het is geen sneer, geen trap na, geen diss. Gewoon een observatie.
PS4: misterdoa / Xbox One X: MisterDOA / Switch SW-0729-6111-8417
SR8
Door SR8 (4319 reacties) op 14-02-2019 19:43
Quote:
[..]

Mooi altijd gratis juridisch advies op internet. Ik zou alleen hard gaan lachen wanneer je met het AVG gedeelte komt. Maar even serieus een open gesprek kan nooit kwaad, wie weet komt daar iets positiefs uit. Verder erg weinig energie in steken.

Gepost door: EEK79 op 14-02-2019 17:22

Het deel van gegevens niet mogen hebben en (moedwillig) doorverkopen is natuurlijk onzin, maar de AVG heeft natuurlijk wel betrekking op dit geval. Op het moment dat de medewerker zegt dat de TS zijn account er op moet laten staan, dan moet daar wel zorgvuldig mee omgegegaan worden en dat is hier niet gebeurd.
En ook al is dit maar iets kleins en gaat het om gegevens van 1 persoon, dit valt wel onder een datalek:

Quote:
Bij een datalek gaat het om toegang tot of vernietiging, wijziging of vrijkomen van persoonsgegevens bij een organisatie zonder dat dit de bedoeling is van deze organisatie.

Quote:
Voorbeelden datalekken

Voorbeelden van datalekken zijn:

- het verlies van een USB-stick met niet-versleutelde persoonsgegevens;
- een cyberaanval waarbij persoonsgegevens zijn buitgemaakt;
- een besmetting met ransomware waarbij persoonsgegevens ontoegankelijk zijn gemaakt.
AP.nl

Veel mensen denken het bij een datalek alleen maar om hacken gaat, maar dat is niet het geval.

En dat het erg naief/niet slim is van de TS, ben ik het mee eens, maar de Game Mania maakt er ook een potje van.
Door Userverwijderd76 (2167 reacties) op 14-02-2019 20:13
Quote:
[..]

Het deel van gegevens niet mogen hebben en (moedwillig) doorverkopen is natuurlijk onzin, maar de AVG heeft natuurlijk wel betrekking op dit geval. Op het moment dat de medewerker zegt dat de TS zijn account er op moet laten staan, dan moet daar wel zorgvuldig mee omgegegaan worden en dat is hier niet gebeurd.
En ook al is dit maar iets kleins en gaat het om gegevens van 1 persoon, dit valt wel onder een datalek:

[..]

[..]
AP.nl

Veel mensen denken het bij een datalek alleen maar om hacken gaat, maar dat is niet het geval.

En dat het erg naief/niet slim is van de TS, ben ik het mee eens, maar de Game Mania maakt er ook een potje van.
Gepost door: SR8 op 14-02-2019 19:43

Dit is allemaal uitgaande van iets wat mogelijk mondeling besproken is. Je kunt het ook zien als iemand levert een product waar niks op dient te staan. Ligt de verplichting dan bij het bedrijf om te controleren of er persoonsgegevens op staan? En vervolgens wanneer zij de hardware doorverkopen aan een particulier ligt hier dan ook een verplichting? Zo kan ik nog wel even doorgaan maar feitelijk ligt het vaak een stuk genuanceerder en verwacht ik niet dat het bedrijf iets vanuit privacywetgeving te verwijten valt wanneer hier geen verplichting op hen rust om dit te controleren. Vervolgens stel dat dit wel onder de verplichting van het bedrijf valt dan zal er zeer waarschijnlijk een kleine foei komen vanuit een zwaar onderbezette AP die wel grotere vissen te vangen heeft.

Kort samengevat een hoop vraagtekens met uiteindelijk nul resultaat al zou alles de goede kant op vallen.
Misterdoa1983
Door Misterdoa1983 (8285 reacties) op 14-02-2019 21:00
Voor de topic starter wil ik even mijn advies herhalen dat hij misschien beter Gamemania kan vragen om hun accountmanager bij Sony te vragen om te bemiddelen dan direct naar AP / rechtsbijstand of andere instanties te wijzen. Goodwill kan misschien een hoop schelen.
PS4: misterdoa / Xbox One X: MisterDOA / Switch SW-0729-6111-8417
SR8
Door SR8 (4319 reacties) op 14-02-2019 21:27
Quote:
[..]

Dit is allemaal uitgaande van iets wat mogelijk mondeling besproken is. Je kunt het ook zien als iemand levert een product waar niks op dient te staan. Ligt de verplichting dan bij het bedrijf om te controleren of er persoonsgegevens op staan? En vervolgens wanneer zij de hardware doorverkopen aan een particulier ligt hier dan ook een verplichting? Zo kan ik nog wel even doorgaan maar feitelijk ligt het vaak een stuk genuanceerder en verwacht ik niet dat het bedrijf iets vanuit privacywetgeving te verwijten valt wanneer hier geen verplichting op hen rust om dit te controleren. Vervolgens stel dat dit wel onder de verplichting van het bedrijf valt dan zal er zeer waarschijnlijk een kleine foei komen vanuit een zwaar onderbezette AP die wel grotere vissen te vangen heeft.

Kort samengevat een hoop vraagtekens met uiteindelijk nul resultaat al zou alles de goede kant op vallen.
Gepost door: EEK79 op 14-02-2019 20:13

Dat een melding bij de AP de TS zou helpen heb ik trouwens niet gezegd, het ging mij er echt om, dat deze zaak wel betrekking op de AVG heeft. En ik begrijp wel dat het allemaal wat genuanceerder ligt en niet zo gemakkelijk te bewijzen is, maar uit de reply van Obleon blijkt dat de TS niet de enige is waartegen het gezegd wordt:

Quote:
[..]
Ze willen juist niet dat je de console wiped zodat ze sneller kunnen testen gaf de medewerker mij aan toen ik mijn ps4 pro inleverde. Ze wipen hem na het testen in mijn geval heeft de medewerker hem meteen getest en factory reset gedaan. Gamemania doet een factory reset op elke console die ze binnenkrijgen (maar blijkbaar ook weer niet slordig).
Gepost door: Obleon op 14-02-2019 15:37

Met het oog op de AVG vind ik dat dus niet slim. Ik zou als GameMania zijnde juist van te voren aansturen op het wissen van de gegevens, want dan ben ik het met je eens dat ze weinig te verwijten valt in het geval de gegevens in handen van derden komen. Dat het testen dan wat langer duurt, moeten ze dan maar accepteren. Het gaat bij de AVG natuurlijk ook om het voorkomen dat zulke situaties zich voordoen. Nu krijg ik echt het idee dat ze het bij de GM allemaal niet zo serieus nemen.
ReXiq
Door ReXiq (125 reacties) op 14-02-2019 21:30
Quote:
Voor de topic starter wil ik even mijn advies herhalen dat hij misschien beter Gamemania kan vragen om hun accountmanager bij Sony te vragen om te bemiddelen dan direct naar AP / rechtsbijstand of andere instanties te wijzen. Goodwill kan misschien een hoop schelen.
Gepost door: Misterdoa1983 op 14-02-2019 21:00
Advies zeker gewaardeerd! Alleen heb ik juist van Sony voor de tweede maal het harde verzoek gekregen om Gamemania aan te spreken op de situatie en dus om de gehele som te compenseren i.p.v. andersom. Morgen maar eens even goed (maar vriendelijk) gesprek hebben met Gamemania over hoe nu verder. AP en Rechtsbijstand heeft allemaal niet mijn voorkeur.
Door Userverwijderd76 (2167 reacties) op 14-02-2019 22:06
Quote:
[..]

Dat een melding bij de AP de TS zou helpen heb ik trouwens niet gezegd, het ging mij er echt om, dat deze zaak wel betrekking op de AVG heeft. En ik begrijp wel dat het allemaal wat genuanceerder ligt en niet zo gemakkelijk te bewijzen is, maar uit de reply van Obleon blijkt dat de TS niet de enige is waartegen het gezegd wordt:

[..]

Met het oog op de AVG vind ik dat dus niet slim. Ik zou als GameMania zijnde juist van te voren aansturen op het wissen van de gegevens, want dan ben ik het met je eens dat ze weinig te verwijten valt in het geval de gegevens in handen van derden komen. Dat het testen dan wat langer duurt, moeten ze dan maar accepteren. Het gaat bij de AVG natuurlijk ook om het voorkomen dat zulke situaties zich voordoen. Nu krijg ik echt het idee dat ze het bij de GM allemaal niet zo serieus nemen.
Gepost door: SR8 op 14-02-2019 21:27

Ik kan mij niet voorstellen dat bij dergelijke organisaties zwaar ingezet zal worden op een onderwerp als AVG. Er is ongetwijfeld geen afdeling JZ, FG/DPO of serieuze security officer. Ik gok een gratis privacy statement generator met wat algemeen advies. Maar wel goed om te horen dat jij er serieus mee bezig bent, heb ik toch medestrijders in deze wereld op dat gebied
Misterdoa1983
Door Misterdoa1983 (8285 reacties) op 14-02-2019 22:07
Mijn ervaring is dat er meer kan als een baasje van Gamemania kantoor contact zoekt met een baasje sales bij Sony. Proberen kan zeker geen kwaad. Heb vroeger vaak zulke issues gehad dat mijn klanten niks voor elkaar kregen bij fabrikanten en als wij dan namens die klant en onze inkoper contact hadden ging alles een stuk makkelijker. Zeker als Gamemania baasje benadrukt dat er hier een foutje is begaan door een van zijn medewerkers. Een eindklant zal eerder weggezet worden dan een verkoper.
PS4: misterdoa / Xbox One X: MisterDOA / Switch SW-0729-6111-8417
MJB
Door MJB (4385 reacties) op 14-02-2019 22:24
Quote:
[..]
Advies zeker gewaardeerd! Alleen heb ik juist van Sony voor de tweede maal het harde verzoek gekregen om Gamemania aan te spreken op de situatie en dus om de gehele som te compenseren i.p.v. andersom. Morgen maar eens even goed (maar vriendelijk) gesprek hebben met Gamemania over hoe nu verder. AP en Rechtsbijstand heeft allemaal niet mijn voorkeur.
Gepost door: ReXiq op 14-02-2019 21:30

Sterkte en k hoop echt dat dit wordt opgelost,
PSN: Moeswa / XBOX-Live: Moeswa
GlennNL
Door GlennNL (151 reacties) op 15-02-2019 00:24
Je kunt ook vragen of GM zelf contact op wil nemen met de koper. Als de koper aangeeft dat die wel contact met jou wil kun je een gesprek aan gaan. Misschien dat jullie ieder 50/50 kunnen betalen.

Ik hoop dat het in ieder geval goed wordt opgelost!
NewDust
Door NewDust (1599 reacties) op 15-02-2019 00:59
Quote:
Je kunt ook vragen of GM zelf contact op wil nemen met de koper. Als de koper aangeeft dat die wel contact met jou wil kun je een gesprek aan gaan. Misschien dat jullie ieder 50/50 kunnen betalen.

Ik hoop dat het in ieder geval goed wordt opgelost!
Gepost door: GlennNL op 15-02-2019 00:24

"Hee, je hebt mij voor €500 genaaid, maar als jij mij maar voor €250 naait, praten we nergens meer over"
EPMD
Door EPMD (7537 reacties) op 15-02-2019 01:33
Als je weinig digitale content heb, en niet veel waarde hecht aan trophies. Kun je misschien beter een nieuwe account aanmaken. Ben je ook van het gezeik af!

Voortaan sowieso je console zelf leeg halen. En Paypal of je CC altijd handmatig verwijderen uit je account.
Obleon
Door Obleon (3807 reacties) op 15-02-2019 04:14
Zo behulpzaam iedereen die alleen maar zegt dat de console van te voren leeg had moeten halen... Zeg dan niks beetje tegen een dood paard liggen schoppen. Geweldig hoe iedereen weet hoe het beter moet terwijl het al is gebeurd. Niemand vroeg er om hier nog even flink het er in te wrijven dat het stom was.
King Bowser
Door King Bowser (15698 reacties) op 15-02-2019 07:33
Wellicht niet het beste advies. Maar het kan nooit kwaad. Als je het niet voor elkaar krijgt via de telefoon (Sony of GM) of via een bezoekje in de winkel (in geval van GM). Kun je ook nog social media opzoeken. Dan doe je daar bijvoorbeeld even je verhaal, en dan leg je de situatie uit, en zet je daar ook in dat zij niets voor je willen betekenen.
Mijn ervaring is vaak, daar waar je normaliter, aan de telefoon, of bij langskomen als antwoord krijgt ''we kunnen niets voor je betekenen'' of zelfs een kleine subtiele ''go f$@%^yourself''. Krijg je op social media al gauw een antwoord zoals ''oei, wat vervelend, dat is natuurlijk helemaal niet de bedoeling geweest'' of zo. En opeens kunnen ze het wel oplossen, of bemiddelen.
https://wlo.link/@PRGames. Live every Friday 20:00CET. - PRGames merch: https://prgames.creator-spring.com
DaggieWaggie
Door DaggieWaggie (39669 reacties) op 15-02-2019 07:47
Quote:
Wellicht niet het beste advies. Maar het kan nooit kwaad. Als je het niet voor elkaar krijgt via de telefoon (Sony of GM) of via een bezoekje in de winkel (in geval van GM). Kun je ook nog social media opzoeken. Dan doe je daar bijvoorbeeld even je verhaal, en dan leg je de situatie uit, en zet je daar ook in dat zij niets voor je willen betekenen.
Gepost door: King Bowser op 15-02-2019 07:33
En dan begint op Facebook, Twitter of Instagram de hele discussie opnieuw in de conmentsectie wiens oorspronkelijke schuld het is.
Twitch.tv/DagDoesStuff 👑🐊
King Bowser
Door King Bowser (15698 reacties) op 15-02-2019 08:01
Dat kan ja, dat kan. Maar je hebt ook kans dat men zegt ''tja, dat is niet handig, maar het zou el zo netjes zijn als [vul zelf in]'' of zo. Je kunt het ook zo doen, jezelf alvast indekken met bijvoorbeeld ''ik ben vergeten de formatteren, dat is natuurlijk niet heel erg handig van mij, maar [vul zelf in]''.

Ik heb ook wel eens problemen gehad met enkele bedrijven, die konden zogenaamd niets voor mij betekenen. Dan doe je je verhaal op social media, en opeens kunnen ze echt alles voor je oplossen, en eventueel nog met een compensatie komen (in mijn geval, ondanks dat ik die heb afgeslagen). Dus het is zeker het proberen waard.

Edit.
En anders kun je altijd nog posten ''een vriend van mij heeft zijn PS4 verkocht, maar is vergeten te formatteren, nu zitten zijn gegevens er nog in, en doet de nieuwe eigenaar aankopen op zijn account'' enzovoort. Dan zegt iedereen hooguit ''hihi, die vriend van je is [vul in]'' of zo. Komt wellicht minder hard aan. (ik denk ook maar even mee hoor, niets ten nadele van TS, want het is gewoon echt heel erg zuur).
Kijk, zuur is het sowieso wel. Of je het nou hier post, of op social media. Ik zou het een kans geven. En de negatieve reacties vallen soms echt wel mee. En daar moet je gewoon overheen lezen. Niet te zwaar aan tillen etc.
https://wlo.link/@PRGames. Live every Friday 20:00CET. - PRGames merch: https://prgames.creator-spring.com
DaggieWaggie
Door DaggieWaggie (39669 reacties) op 15-02-2019 09:09
Quote:
En anders kun je altijd nog posten ''een vriend van mij heeft zijn PS4 verkocht, maar is vergeten te formatteren, nu zitten zijn gegevens er nog in, en doet de nieuwe eigenaar aankopen op zijn account'' enzovoort. Dan zegt iedereen hooguit ''hihi, die vriend van je is [vul in]'' of zo. Komt wellicht minder hard aan.
Gepost door: King Bowser op 15-02-2019 08:01
Die vriend heb ik ook inderdaad.
Twitch.tv/DagDoesStuff 👑🐊
[Begin]  |1|2|3|4|5|6|7(7)  [Eind]