Volg ons op Facebook Abonneer op onze RSS
7th Dragon III: Code VFD (3DS)
82 100 1

Review 7th Dragon III: Code VFD (3DS)

De Nintendo 3DS is wat mij betreft het ideale systeem om de nodige RPG’s door te spelen. De diverse treinritjes vliegen daardoor voorbij. Gelukkig hebben we qua hoeveelheid releases weinig te klagen, en er komen zelfs steeds weer nieuwe series bij. Zo is 7TH Dragon III Code: VFD de eerste 7Th Dragon die ook naar ons kikkerlandje is overgewaaid.
 


Draken zijn cool
7TH Dragon III Code: VFD (7D) wordt uitgebracht door SEGA en speelt zich af in het Tokyo van 2100. Draken en de mensheid zijn al eeuwenlang met elkaar verbonden, en de mythe gaat zelfs dat de eerste legendarische draak aan de basis stond van de schepping van de mensheid. Draken zijn echter ook destructieve wezens, en vooral de zeven legendarische draken zijn levensgevaarlijk.

Gelukkig verschijnen ze overigens niet allemaal tegelijk, maar door de eeuwen heen herhaalt een mysterieuze cyclus zich. Er verschijnt eens in de zoveel tijd een legendarisch wezen dat zijn zinnen heeft gezet op de vernietiging van de mensheid. Draken en mensen kunnen dus niet zonder elkaar, maar tegelijkertijd heerst er een epische strijd die al eeuwenlang voortduurt.

Dit blijkt wel uit de destructie die heeft plaatsgevonden in 2020, en de mensheid begint tachtig jaar later pas net weer hiervan op te krabbelen als het noodlot opnieuw toe lijkt te slaan. Het bedrijf Nodens is aan een onderzoek begonnen hoe ze uiteindelijk deze wezens voorgoed zouden kunnen verdrijven. De druk begint langzaam toe te nemen als de geschiedenis zich opnieuw lijkt te gaan herhalen.


Build your hero met unieke klassen
Geen heroïsche strijders dit keer die uitverkoren zijn om deze strijd aan te gaan, in 7D mag je namelijk je eigen helden kiezen uit een select aantal karakters. Tevens mag je kiezen welke eigenschappen elk van jouw gekozen helden heeft. Heel cool is dat er niet gekozen is voor de standaardklassen die reeds uitgekauwd zijn. In plaats daarvan kun je kiezen voor de Samurai, een lichtgewicht die vooral erg snel is en de mogelijkheid heeft meerdere vijanden tegelijk kort en klein te slaan. De Agent is een beetje geeky en hackt alles wat los en vast zit, inclusief het brein van je tegenstander. Handig om het voordeel in een gevecht naar je toe te trekken. De God Hand is een soort tank die verschillende harde beuken achtereenvolgens kan uitdelen, maar tegelijkertijd dient als genezer van de groep; een redelijk unieke combinatie. Echter, mijn favoriet is toch wel de Duelist. voor wie Yu-Gi-Oh! kent (of welke andere ruilkaartspel dan ook). De Duelist heeft een deck met kaarten en roept een wezen van zijn kaarten op om de strijd voor hem aan te gaan. Je mag er uiteindelijk drie uitkiezen om mee te strijden. Later in het spel mag je overigens nog een backup-team maken en speel je nog vier nieuwe klassen vrij.

Je zou zeggen dat je helden vrij anoniem over zullen komen als je deze zelf kiest, mede omdat er weinig verhaalontwikkeling rondom een anoniem karakter kan worden gedaan. Toch heeft SEGA dit slim opgelost: zo is de focus gericht op het heden, en de interacties die jouw karakter onderneemt hebben invloed op toekomstige banden. De weelde van personages die je tegenkomt onthouden je held, en het wordt zelfs later mogelijk om te daten met diverse karakters. Het is een leuke manier om interactie te creëren tussen de verschillende personages, en je krijgt vaak ook nog de nodige bonusvoorwerpen als resultaat. Daarnaast zijn er ook diverse memorabele NPC’s, met name het overgefrustreerde konijn Nagamimi die fungeert als je basis ga je niet snel vergeten.


Gotta catch ‘em all
Je uiteindelijke doel is natuurlijk om alle draken te verslaan, met als kers op de taart de Zevende Draak genaamd VFD. Hierbij is er onderscheid te maken tussen de meer legendarische draken die een nummer hebben en je willekeurige huis, tuin en keukendraak, al moet er bij gezegd worden dat elke draak er visueel anders uitziet. Rekening houdend dat er zo’n driehonderd draken door de werelden heen zijn verspreid ben je wel even bezig met deze game. Elke draak is sowieso al een uitdaging, want deze krengen zijn echt enorm sterk. Het is dan ook zaak om je team goed te level-uppen en de juiste aanvallen mee te geven om met de overwining aan de haal te gaan. Gelukkig wordt elke strijd vergezeld met technomuziek, gecomponeerd door de beroemde Yuzo Koshiro. Het moet je misschien liggen, maar het past wel bij de game.

Als je eenmaal wat draken een kopje kleiner hebt weten te maken, kun je met het speciale Drakengeld dat je als beloning krijgt je basis verder uitbreiden. Zo begin je met slechts een slaapvertrek, maar is het uiteindelijk mogelijk om onder andere een skyrestaurant te bouwen. Zelfs een kattencafé ontbreekt niet, ook leuk voor de nodige dates. Daten is niet het enige wat je gaat ondernemen, want naarmate het spel vordert komen er steeds meer zijopdrachten beschikbaar.

De mindere kantjes van de medaille
Het gevechtssysteem zit verder goed in elkaar. Je kunt gemakkelijk je game op automatisch zetten zodat je niet steeds alles hoeft in te voeren, en dat is fijn. Verder werkt het selecteren van je vaardigheden gemakkelijk en soepel. Wel moet er bij gezegd worden dat sommige gevechtsanimaties wel erg lang zijn (met name die van de Duelist), en deze zijn helaas niet te skippen. Dit kan soms wat frustreren als je niet al te veel tijd hebt, en helemaal als je ze al honderd keer hebt gezien. Daarnaast zijn ook de werelden niet altijd even goed navigeerbaar. Zo kom je nog wel eens ergens kort vast te zitten, wat vervelend kan zijn omdat het moment dat je weer een nieuwe vijand tegenkomt afhangt van het aantal stappen dat je in de wereld zet. Daarnaast loop je voornamelijk schuin door de wereld heen, terwijl de kaart onderin het scherm recht wordt weergegeven. Dit kan soms voor lichte verwarring zorgen. Vervolgens is het het minder fijn om met de vierpuntdruktoetsen te spelen, omdat je regelmatig twee knoppen ingedrukt moet houden.


Overigens is frustratie niet het sleutelwoord voor deze game, want het is duidelijk dat er veel wordt gedaan om het frustratiegehalte zo laag mogelijk te houden. Als je bijvoorbeeld ten onder gaat tijdens een gevecht, kun je ‘nog een keer proberen’ selecteren en hoef je niet helemaal terug naar een opslagpunt. Als je ten slotte in je basis bent en wilt navigeren, hoef je niet steeds naar de lift te gaan om je te verplaatsen, maar kun je ook op de R-knop drukken om meteen een andere verdieping te selecteren. Het werkt allemaal heel soepel.

Waar voor je geld?
Ik laat 7TH Dragon III Code: VFD met een positief gevoel achter. De karakterklassen zijn verfrissend, de NPC’s zijn spraakmakend en de opdracht is van zulke grootte dat je wel even bezig bent met deze game. Verwacht echter geen Hollywood-achtige plottwists of andere schokkende verhaaltechnische hoogstandjes, maar qua gameplay en inhoud kun je veel plezier aan 7th Dragon III beleven. Zeker een aanrader voor de RPG-fan om eens uit te checken dus.

Deze review is geschreven door Yørn Soeteman

 

Oordeel 7th Dragon III: Code VFD (3DS)

  • Graphics 80
  • Gameplay 85
  • Originality 80
  • Sound 80
  • Replay 85
  • Eindcijfer 82

Aantal keer bekeken: 17460 

Laagste prijzen voor 7th Dragon III: Code VFD (3DS)

Winkel Cijfer Levertijd Prijs Porto Totaal

Meer prijzen 

Laatste reacties

avatar van Ashazy
Ashazy ( 1486   1) 15-12-2016 23:15
Mooie review. Wanneer deze voor mij de juiste prijs heeft zal ik het zeker een poging wagen!