Among the Sleep start met het vieren van je tweede verjaardag. Je moeder zet een taart voor je neus en blaast samen met jou de twee kaarsjes uit. Niet veel later beland je samen met je nieuwe teddybeer in je kamer terwijl je moeder achtervolgd wordt door een enge gedaante. Hier wordt ook meteen de basisgameplay van het spel duidelijk. Door voorwerpen beet te pakken en te verplaatsen moet je een route door een gebied zien te vinden.
Kruipen in plaats van lopen
Hierbij is het ook grappig hoe ontwikkelaar Krillbite Studios de gebruikelijke opzet van een first-person game op zijn kop zet. Als je vooruitloopt is dat vrij langzaam en wiebelend. Kies je ervoor om te gaan kruipen dan is het tempo waarmee je door de wereld verplaatst een stuk hoger en ben je ook nog een stuk stabieler.
Het verhaal van Among the Sleep is iets wat je het beste zelf kunt ervaren, want des te meer details ik hierover zou geven, des te minder waarde het spel te bieden heeft. Het is in grote lijnen vrij simpel maar het heeft wel als effect dat je na het voltooien van het verhaal nog eens goed stil zult staan bij de effecten die mensen op hun omgeving hebben.
Sprookjesachtig of spookjesachtig?
Grafisch is Among the Sleep geen hoogvlieger. Het gebruik van licht en verschillende kleuren om de sfeer te zetten is goed gedaan, maar het valt ook niet te ontkennen dat de textures lelijk zijn, de karaktermodellen een vroege Pixar indruk wekken (kijk Toy Story 1 nu nog maar eens terug en je snapt wat ik bedoel) zonder echt emotie op te wekken en dat de omgevingen, hoewel soms sprookjesachtig qua sfeer, in de meeste gevallen ook simplistisch aanvoelen qua level design.
Among the Sleep biedt qua gameplay niet veel meer dan de eerder genoemde elementen. Je verplaatst je langs gebieden als een slaapkamer, speeltuin en andere alledaagse gebieden die door de ogen van een peuter toch als nieuw ervaren worden. Het is alleen jammer dat de gameplay simplistisch is en het verhaal qua speelduur behoorlijk kort is. Met een beetje doorzettingsvermogen kun je de aftiteling binnen een uur of drie voorbij zien komen rollen.
Conclusie
Hoewel het verhaal van Among the Sleep op het eerste gezicht misschien niet bepaald gelaagd lijkt te zijn, blijf je na het spelen wel met zelfreflecterende vragen zitten. Het spel is binnen een paar uurtjes uit te spelen, de graphics zijn dankzij het gebruik van lichteffecten sfeervol, maar daar staan lelijke karaktermodellen en kale omgevingen tegenover en de behoorlijk simplistische gameplay loopt het risico te vervelen als het spel langer zou duren. Ik denk persoonlijk dat dit een titel is die je ‘voor de ervaring’ eens moet proberen. Hoeveel geld budgetgamers dat waard vinden, dat laat ik aan jullie over. Persoonlijk zou ik er niet meer dan tien euro voor neerleggen.
Deze review is geschreven door Gerard Olsder.
Oordeel Among the Sleep (PS4)
- Graphics 60
- Gameplay 50
- Originality 75
- Sound 60
- Replay 40
- Eindcijfer 60