Volg ons op Facebook Abonneer op onze RSS
Borderlands: The Pre-Sequel (Xbox360)
70 100 1

Review Borderlands: The Pre-Sequel (Xbox360)

Het komt vaak voor dat reviewers games met een gerecht vergelijken. Dat lijkt me ook wel eens handig. Zo wordt Call of Duty vaak fastfood genoemd, terwijl een andere shooter zoals BioShock nog wel eens wordt vergeleken met een steak van restaurantkwaliteit. Als ik vervolgens een metafoor voor Borderlands: The Pre-Sequel! (BPS) mag aanbieden, dan kies ik voor een cocktail van LSD en XTC! Nu is de Borderlandsserie altijd wat over de top geweest, maar deze pre-sequel maakt het vaak erg bont. Na drie delen kun je zelfs kiezen om uren lang over de maan Elpis te reizen als een Claptraprobot.

Pre-Sequel?!
Laten we eerst dit avontuur in de juiste chronologie plaatsten. Na de avonturen van deel een inclusief de DLC-hoofdstukken, nemen de originele helden een gevangene. Deze gevangene is een van de speelbare figuren van BPS. Deze Athena, wie ook kort opdook in de laatste DLC van deel een, vertelt vervolgens een verhaal wat al spelend uit de doeken wordt gedaan. Hoofdpersoon, niet speelbaar, is ene Jack, iemand die spelers van Borderlands 2 bekend zal voorkomen. De vaulthunters zijn ook oude bekenden: Athena, Nisha (een NPC uit deel 2), Wilhelm (een eindbaas uit deel twee) en Claptrap, die random skills uit de eerdere delen spamt.

 

 

Subtiel
Het grootste compliment dat ik BPS wil geven is, dat ondanks alle hysterie, de verhaallijn een heel subtiel proces weergeeft. Zonder al te veel weg te geven is de langzame en verrassend emotionele weg die Jack en onze helden doormaken er eentje die je beeld van de Borderlandsserie mogelijk wat nuanceert. Dat is knap gedaan, want ook in BPS zoeken de sfeer, karakters en de grafische vormgeving een middenweg tussen apocalyptisch en psychedelisch. Dat is inmiddels een gegeven van de serie, maar BPS wordt voornamelijk in de zijmissies en de manier waarop je jezelf door de wereld (nou ja…maan) beweegt vaak erg rommelig. Helaas wordt dit niet beter door de aanzienlijke hoeveelheid bugs, waarvan de “slow walk” bug mij meerdere keren tot frustratie dreef.

DLC?
Er is meer slecht nieuws voor mensen met een “jeukende trekkervinger”. BPS voegt namelijk niet veel toe aan Borderlands 2. Deel twee bood al een goed lopend omvangrijk verhaal vol met rare en unieke wapens. BPS gaat vrolijk verder en voegt daar een paar kleine nieuwe gameplay-elementen aan toe. De meest in het oog springende vernieuwing is dat je figuur nu op de maan wandelt en dus geconfronteerd wordt met het leven zonder de bekende zwaartekracht. Dit houdt in dat je langzamer beweegt, maar wel hoger kunt springen. Zuurstof speelt ook een rol. Je O2-meter is een soort van derde levensbalk. Interessant is ook dat je de zuurstof ook kunt gebruiken als jetpack. Gelukkig zijn er voldoende zones binnenshuis waar je wel gewoon kan ademen en rennen. Verder zijn ook de laserwapens nieuw, alsmede de mogelijkheid om je tegenstanders te bevriezen, om daarna deze ijssculpturen met een mêlee te slopen!  Op papier lijkt dit voldoende gameplay om een nieuw avontuur te verantwoorden, maar in werkelijkheid voelt het bewegen door low G als een gimmick en was ik liever binnen. De toevoeging van ijs is klein en heeft geen meerwaarde, wat enkel de lasers overlaat. En lasers zijn altijd cool. De lasers werden dus al snel mijn persoonlijke favoriet, maar dat was vooral omdat dat het enige echte nieuw aanvoelende element was. Al met al voelt BPS hierdoor als een verlengstuk van deel twee en voelde het niet aan als een opzichzelfstaand spel, maar meer als DLC op een schijfje.

 

 

Waar voor je geld?
Het leuke van de Borderlandsserie is de anticipatie dat je ieder moment weer een leuk en uniek wapen kunt vinden. Sniperrifle chaingun? Full auto shotgun? Kunnen zomaar in de volgende kist zitten. De kracht van de eerdere delen was echter dat de periodes tussen het zoeken naar een nieuw wapen fris en nieuw aanvoelde en deze charme is langzaam van de serie af aan het vallen. Anno 2014 is een hele level moeten backtracken om je missie in te leveren zonde van de tijd.  Heb je echter nog wel trek in meer van hetzelfde Borderlands, dan biedt BPS je (weer) uren schieten en looten. Daarnaast brengt BPS co-op terug waar het hoort: online (4 spelers) als het moet, op de bank (2 spelers) als het kan.    

Conclusie
Het hoogtepunt van de Borderlandsserie ligt waarschijnlijk tussen de DLC van deel een en deel twee. Chronologisch gezien plaatst dat BPS ironisch genoeg precies in het midden, maar we hebben het over gameplay. Dus is BPS niet de kers op de taart, maar meer een toetje wanneer je al vol zit.  Kleine bugs, waar ik in de eerste uren regelmatig last van had, zoals de bug waarbij je enkel op tergend laag tempo kan lopen, geven BPS een wat onafgewerkt karakter. Daarnaast zijn de vernieuwingen klein en had ik soms het idee dat ik weer deel twee aan het spelen was, maar dan met een lasergun. Co-op online is makkelijk op te starten en sluit naadloos aan op de een spelermodus: minder zijn we niet gewend van de Borderlandsserie. De uiteindelijke conclusie is dat Borderlands: The Pre-Sequel! geen topgame is zoals zijn voorgangers, maar enkel een digestief voor de fans.

Deze review is geschreven door Jeroen Knop.
 

 

Oordeel Borderlands: The Pre-Sequel (Xbox360)

  • Graphics 75
  • Gameplay 75
  • Originality 60
  • Sound 70
  • Replay 70
  • Eindcijfer 70

Aantal keer bekeken: 9001 

Laagste 1 prijzen voor Borderlands: The Pre-Sequel (Xbox360)

11.49 11.49 1
Winkel Cijfer Levertijd Prijs Porto Totaal
Nedgame.nl 9.9
€  8.00€ 3.49   € 11.49

Meer prijzen 

Laatste reacties

avatar van Rayxtr
Rayxtr ( 2221 ) 28-10-2014 08:23
Ik wacht op de GOTY versie volgend jaar. Ik heb genoten van Borderlands 1 en 2 en beide op release gehaald, maar deze laat ik toch even wat langer liggen. Borderlands 2 beviel me zeer goed, maar de DLC was vrij matig.

Het lijkt me wel tof om met Claptrap door de game heen te knallen.
avatar van Kuromad
Kuromad ( 295   2) 28-10-2014 08:23
Grootste nadeel: Alleen te krijgen voor dinosaurus-consoles. Ben wel "fan" te noemen van de serie, maar niet genoeg om die oude meuk af te stoffen.
avatar van Henri-Alexander
Henri-Alexander ( 12778 ) 28-10-2014 08:43
Quote:
Grootste nadeel: Alleen te krijgen voor dinosaurus-consoles. Ben wel "fan" te noemen van de serie, maar niet genoeg om die oude meuk af te stoffen.
Ik denk dat ze deze titel volgend jaar wel gaan heruitgeven voor de huidige generatie consoles. Ik wacht nog even af, wachten op een huidige generatie versie of mogelijk een GOTY versie. Bij deel 1 en 2 zijn die complete edities met allerlei DLC ook gekomen.
avatar van DeeKIDestiny
DeeKIDestiny ( 594   1) 28-10-2014 09:19
Ik zal ook wachten op een PS4-versie, hopelijk gelijk met alle DLC. Ben een zeer groot fan van Borderlands maar dit is wel een beetje een gemiste kans voor de release...
avatar van Kuromad
Kuromad ( 295   2) 28-10-2014 09:26
Quote:
[..]

Ik denk dat ze deze titel volgend jaar wel gaan heruitgeven voor de huidige generatie consoles. Ik wacht nog even af, wachten op een huidige generatie versie of mogelijk een GOTY versie. Bij deel 1 en 2 zijn die complete edities met allerlei DLC ook gekomen.

Misschien wel een rerelease van alle 3 de games + dlc op 1 disk. We kunnen hopen
avatar van MatB20
MatB20 ( 1487   1) 28-10-2014 10:02
Er zit naar mijn idee genoeg vernieuwing in en daarom vind ik de cijfers die overal online staan wat aan de lage kant. Hieronder alle vernieuwingen op een rijtje, het zijn weliswaar relatief kleine dingen maar als je Borderlands 1 en 2 hebt gespeeld zijn ze toch zeker opmerkbaar.

- 4 volledig nieuwe characters die afwijken van de standaard RPG characters zoals een sniper , support, magic (siren) en tank. De vier characters van de Presequel hebben allemaal drie compleet verschillende skilltrees waarmee je met elk personage genoeg kanten op kan. Claptrap is in een party van 2 of meer echt geweldig maar in je eentje wat minder aangezien zijn action skill veel leuker werkt in een groep.

- Nisha, Wilhelm, Claptrap en Athena praten nu ook in de game en dat is echt een leuke en naar mijn idee grote toevoeging. Je hebt het gevoel dat jou character er nu echt toe doet in het verhaal van Jack. Daarnaast hebben ze in coop ook conversaties met elkaar. Naar mijn idee de beste toevoeging aan de game en ik mis het nu heel erg in BL 1 en 2.

- De Grinder: Wat een fantastisch apparaat is dat, hierbij is het mogelijk om een recept van 3 verschillende wapens in de machine te gooien en er een tof wapen voor terug te krijgen. Niets is leuker dan terug te keren naar de stad Concordia met een berg gear om in de grinder te stoppen en er betere loot voor terug te krijgen. Naar mijn idee kan er nog veel meer mee gedaan worden in de toekomst maar deze machine komt sowieso terug in BL 3.

- Toevoeging van laser en cryo wapens welke ook al in de review beschreven zijn. Cryo vervangt Slag van deel 2 (omdat het goedje nog niet dermate ontwikkeld was in de tijd van PS) en is ontzettend handig in gevechten. Wanneer je echt een melee character maakt is niks leuker dan een vijand te bevriezen en hem vervolgens met een ferme knal in talloze brokken het heelal terug te sturen.

- Moonstones: Vervanging van Eridium uit deel 2. Naast het feit dat moonstones veel vaker worden gedropt door vijanden kan je het ditmaal ook gebruiken voor de grinder om er een speciaal luneshine effect aan toe te voegen (bonus xp per kill, + x% maximum shield, enz.) en er zeker van te zijn dat je wapen een rang sterker wordt.

- O2 en ground slam: Eerste wat je opvalt zodra je op de maan belandt. Je kan nu en hoger springen waardoor de verticale gameplay wat meer naar voren komt en met een groundslam vervolgens je vijanden verpletteren. Dit verandert de gameplay behoorlijk aangezien sommige skills en gear buffs geven aan luchtaanvallen en de groundslam die je kan gebruiken.

Naar mijn idee zijn dit toch al snel zes toevoegingen (sommige groter dan andere) die de game anders laten aanvoelen dan de vorige delen en dan heb ik het nog niet eens gehad over de nieuwe locatie, de maan Elpis. Het is ook knap dat er voldoende variatie zit in de omgevingen die je aandoet op de maan. Kortom ik snap niet dat deze game lager scoort dan deel 2. Ja de framerate problemen zijn er nog steeds (alleen in coop op PS3 en X360 maar wat wil je met systemen die acht jaar oud zijn) en er zitten wat kleine bugs in waar ik mij overigens geen moment aan geërgerd heb. Echt zonde dat niemand zich aan deze game wilt wagen vanwege de ietwat negatieve media aandacht en het feit dat deze game op de oude consoles zijn verschenen. Het is geen expansion maar echt een volwaardig deel binnen de Borderlands serie en naar mijn idee de beste van de drie. Ik vermaak mij er ontzettend mee en kan niet wachten op Borderlands 3. Ik geef de game een 8,5.
avatar van DeeKIDestiny
DeeKIDestiny ( 594   1) 28-10-2014 10:23
Quote:
[..]


Misschien wel een rerelease van alle 3 de games + dlc op 1 disk. We kunnen hopen

Dat zou inderdaad heel gaaf zijn! Maar in de praktijk zijn dat soort bundels vaak zonder dlc...
avatar van Shaggyrulez
Shaggyrulez ( 100 ) 28-10-2014 11:19
Quote:
- Luneshine: Vervanging van Eridium uit deel 2. Naast het feit dat luneshine veel vaker wordt gedropt door vijanden kan je het ditmaal ook gebruiken voor de grinder om er een speciaal effect aan toe te voegen (bonus xp per kill, + x% maximum shield, enz.) en er zeker van te zijn dat je wapen een rang sterker wordt.

Hiermee bedoel je Moonstone. Luneshine wapens zijn speciale die je krijgt uit Moonstone kisten of uit de Grinder als je een Moonstone grind doet.

Verder ben ik het 100% met je eens. Het is een geweldige game met vele verbeteringen.
avatar van Dijckione
Dijckione ( 25 ) 28-10-2014 11:30
Verder was het mogelijk om TPS op de dag van release voor €40,- binnen te krijgen. Voor dat geld kan ik een nieuwe borderlands game echt niet laten liggen
avatar van MatB20
MatB20 ( 1487   1) 28-10-2014 11:43
Quote:
[..]


Hiermee bedoel je Moonstone. Luneshine wapens zijn speciale die je krijgt uit Moonstone kisten of uit de Grinder als je een Moonstone grind doet.

Verder ben ik het 100% met je eens. Het is een geweldige game met vele verbeteringen.

Haha ja klopt, noemde het al snel Luneshine stones omdat ik zo vaak bij die grinder kom. Reacties van de grinder zijn ook geniaal, "you get the cool, you get the cool luneshine!"

Overigens vind ik 40 moonstones voor die kisten een beetje veel, zijn vaak niet eens zo heel goed en dan stop ik ze liever in de grinder. 25 had beter geweest.
avatar van BenoitRen
BenoitRen ( 2551   2) 28-10-2014 13:08
Quote:
dinosaurus-consoles
Last-gen is nu gelijk aan dinosaurusconsoles? WTF, man...
avatar van Lars330
Lars330 ( 2738 ) 28-10-2014 13:36
Quote:
[..]

Last-gen is nu gelijk aan dinosaurusconsoles? WTF, man...

Vergeleken met PC zijn de PS4 en XBone al dinosaurusconsoles
avatar van Db87
Db87 ( 73 ) 28-10-2014 13:52
Het is voor Gearbox een kleine moeite om Borderlands in totaliteit te poorten naar de Xbox One en de PS4. Borderlands draait op de Unreal 3 engine en vraagt niks van de hardware. Financieel gezien zou het een domme zet zijn als Gearbox niet met een Borderlands total edition komt voor de next-gen gamers.

Borderlands: The Pre-Sequel heb ik gisteren uitgespeeld op de PC. Game was vermakelijk, net als deeltje 2.