Het verhaal start ongeveer twee jaar nadat een virus het merendeel van de wereldbevolking gedood of gemuteerd heeft in zogenaamde Freaks. Deacon St. John is een Drifter die opdrachten uitvoert voor meerdere kampen. Samen met zijn goede vriend Boozer heeft hij een kamp midden in de wildernis van de staat Oregon. Van daaruit zul je geregeld met je motor op pad moeten om de wereld te verkennen. Dat deze wereld bevolkt is met dieren zoals wolven, beren en herten is vrij normaal. Maar naast de dieren zul je ook cultleden genaamd Rippers, marauders die mensen op de wegen overvallen en Freakers tegenkomen.
Horde(s) (ont)lopen
Deze Freaks lijken een beetje op zombies die steroïden gebruikt hebben. Ze zijn dierlijk verwilderd in hun bewegingen en zodra ze je spotten rennen ze in hoog tempo op je af. Vooral in de beginuren van het spel zul je echt het gevoel hebben dat je op je hoede moet blijven. Het gevoel van progressie dat je personage Deacon doormaakt zorgt er gelukkig wel voor dat je gaandeweg het spelen van Days Gone krachtigere wapens tot je beschikking krijgt. En waar een enkele Freak in het begin een uitdaging kan zijn, zul je op een gegeven moment de strijd aan moeten gaan met Hordes. Deze enorme groepen van Freaks kunnen wel uit honderden vijanden bestaan die werkelijk over elkaar heen vallen om je te kunnen doden. Dit soort confrontaties gebeurden mij ook vaak op onverwachte momenten aangezien deze enorme groepen soms kunnen spawnen in gebieden die je al bezocht hebt. Zulke groepen gaan ook via vaste routes door de omgeving, maar er zijn bepaalde gebieden die duidelijk laten zien dat er een horde in de buurt is. Een weggevertje is dat de grond bezaaid ligt met Freaker uitwerpselen en er overal takjes liggen alsof ze een nest aan het bouwen waren.
Je speelt Days Gone vanuit het perspectief van Deacon St. John, vertolkt in zowel beeld als voice-acting door acteur Sam Witwer. Witwer kennen mensen misschien van tv-series zoals Being Human en Supergirl of van videogames zoals Star Wars: The Force Unleashed, waar hij de geheime apprentice van Darth Vader speelde. Wat me aanvankelijk een beetje tegenstond was het gegeven dat Deacon een biker is die in de wereld van Days Gone een Drifter genoemd wordt. Een huurling die zich niet wil binden aan een van de verschillende kampen die je bezoekt. Gelukkig is zijn personage behoorlijk gelaagd en krijg je door middel van vaak speelbare flashbacks steeds meer inzichten in zijn verleden. Het zorgde bij mij er in ieder geval voor dat ik bij het rollen van de aftiteling van Days Gone onder de indruk was van hoe goed gelaagd de verschillende personages in het spel waren.
Check de checkpoints
De wereld van Days Gone draait om het verkennen van verschillende locaties, terwijl je missies uitvoert die een aantal kampen waar je voor werkt kunnen verbeteren. Met elke missie verdien je naast credits ook ervaringspunten waarmee je de vertrouwensband met een kamp kunt levellen. Met elke toename van een level krijg je nieuwe wapens en onderdelen voor je motor tot je beschikking om aan te schaffen. Voor je motor houdt dat in dat je dingen als nitro, een betere motor, banden met meer grip en andere leuke extra’s kunt aanschaffen. Die upgrades hebben ook een merkbaar effect op je motor en zijn praktisch vereist om vanaf sommige moeilijk te voltooien schansen te kunnen springen. De locaties die je bezoekt zit werkelijk vol met collectibles die je meer achtergrondinformatie van de wereld om je heen kunnen geven. Zo zijn er meerdere checkpoints van een militaire eenheid genaamd NERO, die vaak een injectienaald herbergen die één van drie mogelijke statistieken kan verbeteren; Health, Stamina en Focus. Health geeft je logischerwijs meer Hitpoints en zorgt ervoor dat je meer schade kunt oplopen voordat je het loodje legt. Stamina heeft invloed op je stamina en geeft je de mogelijkheid om langer te kunnen rennen zonder te herstellen. Focus is een speciaal balkje dat gekoppeld is aan je vuurwapens. Als je richt kun je namelijk op L3 drukken om de tijd te vertragen, wat het natuurlijk makkelijker maakt om tegenstanders uit te schakelen.
Breaking and entering
Naast deze upgrades zijn er ook Nero geluidsrecorders te vinden die verslag doen van het onderzoek naar de Freakers en locaties die soldaten hebben bezocht. Vaak vind je deze geluidsrecorders bij een Nero Checkpoint, maar af en toe zijn ze ook in grotten te vinden die je voor een quest moet bezoeken. Bijna alle gebouwen die je op je avontuur tegenkomt kun je binnengaan. Ik vermoed dat ongeveer negentig procent via een deur, een raam of het dak toegankelijk is. Dus wanneer de deur geblokkeerd is, dan loont het om even te kijken of je via een kist op het dak kunt komen. Huizen bevatten namelijk altijd items die je kunt gebruiken om wapens en geneesmiddelen te craften. Van molotovs, pijpbommen en verband tot speciale wapens waarbij je een honkbalknuppel combineert met spijkers en speciale pijlen voor je kruisboog aan toe.
Nieuwe plannen voor wapens vind je in speciale vijandelijke kampen. Deze worden vaak op de kaart aangegeven en dan is het zaak om het kamp schoon te vegen van tegenstanders. Heb je dat gedaan? Dan is het de bedoeling dat je in het kamp een speciaal luik vindt dat toegang geeft tot een ondergrondse bunker. Hier vind je dan vervolgens een ontwerp voor een nieuw wapen. Andere items die je kunt vinden zijn ansichtkaarten die vaak bij toeristische trekpleisters in de winkeltjes verstopt zitten. Wat ik persoonlijk een grappige collectible vond, was het zestal liedjes dat een bandje in een kamp speelt. Het past perfect bij de sfeer van het spel, aangezien je ook geregeld muziekstukken bij sfeervolle scènes krijgt die, hoewel ze aanvankelijk wat corny overkomen, wel de gevoelige snaar weten te raken.
Technische kant van het verhaal
Grafisch is Days Gone een redelijk solide game geworden. Op de reguliere PS4 draait het spel grotendeels op dertig frames per seconden. Op de PS4 Pro kun je het spel in zowel 1080P met HDR als in 4K spelen. Hoewel het spel nergens echt dramatisch draait, kon ik wel merken dat 4K niet bepaald vlekkeloos verliep. Het is nergens zo storend dat het niet te spelen is, maar de framedrops waren goed merkbaar. Ook kun je soms behoorlijk lang tegen laadschermen aankijken. Vooral bij het starten van het spel en tussen de cutscenes is dit het geval. Daarnaast is en blijft het bijzonder dat texturen van huid en kleding soms nog aan het inladen zijn terwijl het verhaal doorgaat. Het zijn kleine details, maar wel het vermelden waard. De voice-acting en muziek is daarentegen gewoon uitstekend. De muziekstukken zijn spannend en opzwepend wanneer dat nodig is en rustgevend en relaxed als je de vriendelijke kampen bezoekt.
Conclusie
Days Gone is niet een meesterwerk zoals God of War geworden. Daarvoor zijn er net iets te veel technische onvolkomenheden. Maar de gameplay, gelaagde en leuke personages, uitstekende voice-acting en acteerprestaties van de cast en de hoeveelheid content die het verhaal je biedt, hebben ervoor gezorgd dat ik me in de dertig uren die ik met de campagne bezig was geen moment heb verveeld. Met Days Gone heeft Bend Studio een toffe nieuwe exclusieve serie voor Sony weten af te leveren. Ik ben in ieder geval heel benieuwd geworden of deze serie ook een vervolg gaat krijgen. Of Bend daar plannen voor heeft weet ik niet, maar het is duidelijk dat de studio zeker enorm talentvol is. En met Days Gone hebben ze hun nieuwe visitekaartje afgeleverd. Een game die spannend, leuk en afwisselend is en goed op de emoties in weet te spelen. Zeker het proberen waard.
Deze review is geschreven door Gerard Olsder.
Oordeel Days Gone (PS4)
- Graphics 90
- Gameplay 85
- Originality 85
- Sound 95
- Replay 90
- Eindcijfer 90