The Dark Below kreeg, zoals niet onopgemerkt is gebleven, veel kritiek te verduren. Wapens en uitrusting upgraden zou veel te lang duren, en de nieuwe in-game valuta was een ware pain in the ass. Gelukkig stond daar met Crota’s End wél een uitdagende Raid tegenover, wat ons toch weerhield om de controller neer te leggen.
Met twee characters van level 32 was ik meer dan toe aan nieuwe Destiny-content. Eerlijk gezegd ben ik na het bereiken van level 32 nauwelijks nog in contact gekomen met The Fallen, Hive of ander vijandelijk gespuis. Gelukkig geeft deze tweede uitbreiding mij voorlopig weer genoeg redenen om de controller op te pakken en opnieuw af te reizen naar de Cosmodrome.
Campaign
Het verhaal uit The Dark Below wordt verlengd door House of Wolves. Waar de eerste uitbreiding goed was voor ongeveer twee uurtjes aan nieuwe missies, zal ook House of Wolves goed zijn voor ruim twee uur. Tijdens deze missies zal je niet bijster veel nieuwe locaties bezoeken. Sterker nog: bekende locaties worden enkel uitgebreid door een stukje eraan toe te voegen.
Het hergebruiken van bestaande locaties is echter iets dat we gewend zijn uit Destiny’s eerdere uitbreiding, en voelt daarom niet echt als een verassing. De weg naar gloednieuwe eindbaasgevechten kan misschien wat saai overkomen, aangezien je op locaties komt waar je letterlijk honderden keren bent geweest. Toch is dat niet zo; het uiteindelijke gevecht met een eindbaas vindt plaats op nieuwe locaties en zijn bovendien erg indrukwekkend vormgegeven. De nieuwe Strike ‘The Shadow Thief’ is daar een goed voorbeeld van.
Ook de nieuwe multiplayermaps mogen er qua vormgeving en level-design wezen. Met in totaal vier gloednieuwe maps zal je ook zeker wat uurtjes kunnen knallen tegen andere Guardians. Vooral Widow’s Court vind ik erg vermakelijk. In deze verlaten stad hangt een grimmig sfeertje en is een erg toffe locatie. Daarnaast is deze map geschikt voor zowel close-combat als long-range, zodat je lekker veel kunt afwisselen in strategieën. Verder is de multiplayer uitgebreid met een nieuwe modus waarin drie tegen drie wordt gespeeld en men niet zal respawnen. Communicatieve hulpmiddelen en een goede tactiek zijn dus een absolute must voor deze modus.
Overleven in Horde Mode
Zoals je wellicht hebt vernomen kent House of Wolves geen nieuwe Raid. In plaats daarvan worden spelers getrakteerd op een Horde Mode genaamd ‘The Prison of Elders’. Het zal je dan ook niet verbazen dat het bij deze modus draait om het overleven van enkele rondes, waarin verschillende vijanden op je worden losgelaten. The Prison of Elders is toegankelijk voor vrijwel alle spelers: de moeilijkheidsgraad kan worden aangepast aan level 28, 32, 34 en 35.
Nadat je vijf rondes hebt zien te overleven, krijg je toegang tot de schatkamer die zich onder The Prison of Elders bevindt. Afhankelijk van het level waarin je de uitdaging bent aangegaan, word je beloond in de vorm van een spiksplinternieuw (Exotic) wapen en andere verbruiksvoorwerpen. Wat wel gezegd moet worden is dat matchmaking enkel mogelijk is op level 28. Wil je toch een hogere moeilijkheidsgraad proberen, dan zal je toch echt een eigen Fireteam moeten regelen. Ook hier geldt dat communicatie en tactiek van belang zijn.
Verder zijn er ook weer nieuwe bounties te vinden die voltooid kunnen worden in The Prison of Elders. Bounties kunnen aangenomen worden bij Petra Venj, een verkoper die te vergelijken is met Eris Morn uit de eerste uitbreiding. Zij zal je de eerste twee uur voorzien van nieuwe verhaalmissies, en zal vervolgens dagelijks een aantal bounties aanbieden. Door haar bounties te voltooien krijg je een zogeheten Treasure Key: deze sleutel opent de schatkisten in de schatkamer van The Prison of Elders.
The Tower wordt vervangen
The Reef is de nieuwe Social Hub van Destiny, waar spelers zich verzamelen en elkaar kunnen tegenkomen. Het is qua opzet een exacte kopie van The Tower waar spelers hetzelfde konden doen. Vanaf The Reef kan je met je ruimteschip reizen naar de missies en locaties van de nieuwe uitbreiding.
Ben je echter niet in het bezit van de House of Wolves-uitbreiding, dan is het ook mogelijk om The Reef te bezoeken en om de nieuwe level-cap van level 34 te bereiken. Het is dan wel zo dat je iets meer moeite moet doen om de benodigde gear en materialen te bemachtigen, aangezien deze materialen schaars lijken te zijn en zelden worden gedropt tijdens de ‘oude’ missies.
Gelukkig heeft Bungie geleerd van al het kritiek dat er op The Dark Below werd geleverd. Het upgraden van Legendary- en Exotic-uitrusting werd namelijk beschouwd als een saai en langdurig proces. In House of Wolves moet, om de nieuwe level-cap te bereiken, uitrusting nog wel worden bijgespijkerd. Dit gebeurt nu door middel van de nieuwe ‘Etheric Light’, iets dat vrij veel gelijkenis vertoont met de Radiant Shards. Verschil is wel dat je van Etheric Light een stuk minder nodig hebt, waardoor het levelen een stuk aangenamer en vooral een stuk sneller is.
Bungie stelt achterban tevreden
Eerlijk is eerlijk: House of Wolves biedt meer content dan The Dark Below. Bungie laat zien dat het geleerd heeft van zijn fouten, en doet met deze tweede uitbreiding weer een stapje in de goede richting. Dit keer geen nieuwe Raid, maar een uitgebreide Horde Mode waarin minstens evenveel tijd gestoken kan worden als in Crota’s End. Zelf vind ik het een aangename afwisseling, en ben ik de komende tijd zeker bezig met het behalen van de nieuwe level-cap.
Om level 34 te bereiken hoef je dus niet House of Wolves aan te schaffen. Het duurt dan wel wat langer, en je zult niet kunnen beschikken over de inhoud van deze uitbreiding. Voor €20,- krijg je een verlenging van het huidige verhaal, The Prison of Elders, een interessante multiplayermodus in de vorm van Trials of Osiris, en toegang tot nieuwe uitrusting en (Exotic) wapens. Kortom: Season Pass-bezitters kunnen weer een tijdje vooruit, en als echte Destiny-fan is deze uitbreiding aan te raden.
Deze review is geschreven door: Daniël Verkerk
Oordeel Destiny (PS3)
- Graphics 90
- Gameplay 90
- Originality 80
- Sound 75
- Replay 75
- Eindcijfer 75