Bij het opstarten van Diablo IV moet je gelijk de moeilijke keuze maken met wat voor klasse je wilt gaan spelen, waarbij de keuze bestaat uit de Barbarian, Sorcerer, Rogue, Necromancer of Druid. Drie bekende klassen vanuit diablo III (de Barbarian en Necromancer) en drie nog wat oudere terugkerende klassen (de Sorcerer, Rogue en Druid). Na lang twijfelen viel mijn keuze op de Necromancer, voornamelijk omdat dit de enige klasse was waar ik Diablo III niet mee heb doorlopen. Hierna kun je helemaal losgaan met hoe jij jouw personage eruit wil laten zien, wat nieuw is voor een Diablo-game, maar zeker niet nieuw in de wereld van RPG’s.
Na het bedenken van een naam was mijn Necromancer klaar om de wereld van Sanctuary in te stappen en het verhaal van Diablo IV te beginnen. Het wordt in dit vierde deel vrij snel duidelijk waar het verhaal om draait. In het eerste uur wordt de slechterik Lilith namelijk al geïntroduceerd en start je met je zoektocht naar haar. Eigenlijk ben je constant de voetstappen van Lilith aan het volgen. Hier wordt wel meer achtergrond aan gegeven door de introductie van verschillende personages, waardoor ik mij prima heb vermaakt met het verhaal. Blizzard staat daarnaast natuurlijk bekend om de hoge kwaliteit van de tussenfilmpjes en ook in Diablo IV is dat weer goed voor elkaar. Maar de aandacht voor de hoge kwaliteit is niet alleen bij de tussenfilmpjes gebleven. De rest van het spel heeft namelijk dezelfde behandeling gehad, waardoor het er allemaal uitziet om door een ringetje te halen en het tegelijkertijd als een zonnetje loopt. Dit geldt ook voor het online gedeelte van het spel. Als je Diablo IV speelt zie je andere mensen zich door Sanctuary bewegen. Je kunt met hen een team vormen om de kerkers te verkennen, of dit kun je doen met je vrienden. Beide opties werken prima.
Sanctuary is een grote open wereld die is opgedeeld in verschillende provincies. Iedere provincie is erg groot en bevat heel veel geheimen voor jou om te ontdekken. Het verkennen kun je te voet doen of met je trouwe viervoeter. Deze komt wel pas later in het hoofdverhaal beschikbaar, maar je kunt hem goed gebruiken om jezelf sneller te verplaatsen. Gelukkig kun je jezelf ook snel teleporteren naar een stadje om je loot te verkopen. Naast het hoofdverhaal zijn er heel veel zijmissies beschikbaar. Ze zijn niet allemaal even origineel (veel zeggen: ga daarheen en dood zoveel monsters/verzamel zoveel van dit voorwerp), maar de korte verhaaltjes geven vaak meer informatie over de wereld, gebeurtenissen of inwoners. Daardoor maakt het ze toch interessant genoeg, onafhankelijk van de items die je krijgt bij het voltooien. Bovenop de zijmissies zijn de zogenaamde events weer aanwezig. Dit zijn willekeurige gebeurtenissen waar je je bij aan kunt sluiten en die bij het voltooien nieuwe voorwerpen en zogenaamde Murmuring Obols opleveren. Dit is naast het bekende goud een ander betaalmiddel in Diablo IV. Met de Murmuring Obols kun je bij een speciale verkoper nieuwe items scoren, maar het is wel een kleine gok die je neemt. Je weet namelijk niet hoe goed het item is dat je krijgt, het kan je dat ene mooie item opleveren maar ook net zo goed troep zijn. Daarnaast kun je hier de zogenaamde Whispering Keys kopen, welke gebruikt worden voor speciale schatkisten die ook de kans bieden op betere loot. Ze werken een beetje gelijk aan de Blood Shards uit Diablo III, voor spelers die daarmee bekend zijn.
Waar ik het nog niet over heb gehad zijn de vele (optionele) kerkers die Sanctuary rijk is en die gevuld zijn met de nodige bloeddorstige monsters, zoals je gewend bent van Diablo-games. Deze kerkers worden iedere keer dat je ze bezoekt opnieuw gegenereerd, zodat de gangen anders zijn en er andere vijanden kunnen rondlopen. Hierdoor blijft het interessant om een kerker opnieuw te doen. De variatie in omgevingen draagt hier aan bij. De ene keer loop je door grotten met voornamelijk rotsen, een andere keer zijn ze met bloed besmeurd of voorzien van wat meer groen. Doordat er zoveel te doen is in het spel blijf je vaak hangen. Nog even een zijmissie doen, weer wat nieuws ontdekt in de wereld, oh hier is een kerker, laat ik die eens gaan doen. Weer nieuwe kleding/wapens die net ietsje beter zijn dan die ik droeg, de rest snel verkopen. Zonder het door te hebben vliegt de tijd voorbij, wat het grootste compliment is wat ik Diablo IV kan geven
Zoals eerder genoemd bevat Diablo IV vijf verschillende klassen om mee te spelen. Iedere klasse heeft zijn eigen skilltree met vaardigheden die je kunt kopen met de punten die je krijgt bij het stijgen in level. De keuze per klasse is erg divers, waardoor het best nog even een puzzel was hoe ik met mijn Necromancer wou gaan spelen. De conclusie is dan ook dat je binnen dezelfde klasse veel verschillende opties hebt door de skills die je gebruikt aan te passen aan jouw speelstijl. Bovendien speelt iedere klasse onderling ook echt heel anders, dus mocht je genoeg hebben van de één dan is het geen straf om opnieuw te starten met een ander. Het wisselen van klasse kan daarmee voor een verfrissende afwisseling van speelstijl zorgen, juist omdat je bijvoorbeeld bent vastgeroest in een klasse en wel heel erg vaak dezelfde vaardigheden aan het gebruiken bent. Het blijft tenslotte wel Diablo, waarbij je toewerkt naar het steeds gebruiken van bepaalde vaardigheden die de meeste schade aanrichten. Om uiteindelijk de kans te vergroten om betere voorwerpen te krijgen. Want daar draait het natuurlijk allemaal om, die speciale loot na een lang gevecht. Daar vind je (hopelijk) net dat ene zwaard, of die mooie helm met eigenschappen die precies passen jouw personage.
Diablo IV voegt nog een extra laag aan het aanpassen van je kleding en wapens toe door middel van de zogenaamde Aspects. Een Aspect is een extra bonus die vaak een klein voordeel geeft aan een van je vaardigheden. Hierdoor worden jouw favoriete vaardigheden weer net iets sterker. Je krijgt deze door het voltooien van de kerkers in Sanctuary. Dit is niet compleet willekeurig, je kunt precies zien welke Aspect je krijgt als je een kerker voltooid. Hierdoor kun je ervoor kiezen om alleen de kerkers te doen die jij relevant vindt voor een bepaalde Aspect. Naast het bezig zijn om je personage zo sterk mogelijk te maken, kun je deze keer ook uitgebreid bepalen hoe je uitrusting eruitziet. Je kunt veel van de helmen, wapens, handschoenen etc. namelijk salvagen en krijgt daarmee de beschikking over het uiterlijk van het voorwerp, terwijl de statistieken van het wapen dat je juist nodig hebt voor je karakter behouden blijven. Dit is trouwens niet nieuw, want veel spellen doen dit tegenwoordig. Mocht je hier echt helemaal hard op gaan dan kun je met echt geld ook deze cosmetische aanpassingen kopen. Deze optie is er, maar levert je geen echt voordeel op – al zullen tegenstanders van microtransacties het nog steeds niet leuk vinden. Blizzard heeft dus toch wel wat geleerd gezien de problemen rondom Diablo III op dit gebied.
Conclusie
Als ik kritisch naar Diablo IV kijk dan zijn er weinig echt grote vernieuwingen, maar dat is voor de kwaliteit van het totaalproduct geen probleem. Want alles wat je van een nieuw Diablo-spel mag verwachten is aanwezig in dit vierde deel. De open wereld, vele zijmissies, talloze kerkers en de vele mogelijkheden om aan je personage te sleutelen zorgen ervoor dat Diablo IV gewoon heel erg goed uit de verf komt. De support van Blizzard zal van belang zijn om te bepalen hoe lang Diablo interessant blijft, maar in de wandelgangen wordt al gesproken over 2 DLC’s en dan is er natuurlijk nog de toevoeging van seizoenen – waarbij het verhaal ook uitgebreid zou moeten worden – en daarmee gepaard een Battle Pass (daarnaast moeten ook de welbekende set-items nog verschijnen), dus er lijkt nog meer dan voldoende in de pijpleiding te zitten. Tellen we daarbij de ervaringen uit het verleden bij, dan lijkt de toekomst positief en kunnen we nog lang plezier beleven aan Diablo IV.