Schreeuw om vernieuwing
Meer dan tien jaar later stort ik mij opnieuw in deze titanenstrijd, alleen is de spanning dit keer totaal verdwenen. In vier eerdere titels (Dragonball Z Tenkaichi 1 tot 3, Raging Blast 1) heb ik hoogstpersoonlijk Frieza al flink wat keren de kont geschopt en ook de slechteriken uit de andere saga’s heb ik al eens eerder laten zien wie de baas is.
Ook de World Tournament en Cell Games zijn weer partij. Beide fungeren als een soort toernooi waar de winnaar doorgaat en de verliezer uit het toernooi ligt. De singleplayer wordt verder nog verlengd door middel van de Battle Zone, waarin geldt dat hoe meer tegenstanders je verslaat, hoe meer zones je vrijspeelt. Je moet in elke zone minstens vier vechters verslaan voordat je een zone verder kunt komen. Naast de singleplayer kun je ook de strijd online aan gaan, zowel één tegen één als twee tegen twee. Hier kun je weer jouw vaardigheden testen in de Dragonball Z-community. Dit is erg leuk om te doen, maar biedt weinig nieuws ten opzichte van Raging Blast 1.
Tot in de puntjes
Waar de verschillende speelwerelden opnieuw nogal ongeïnspireerd aandoen en tachtig procent gerecycled is uit het origineel (waarbij de Hyperbolic Timechamber schittert door afwezigheid), zien alle negentig karakters er geweldig goed uit. Elk personage is werkelijk tot in de kleinste details nagemaakt. Van Goku en Gohan tot de minder bekenden als Broly en Burter, het lijkt net alsof je een tv-aflevering zit te spelen. Ook de verschillende aanvallen zoals de Kamehameha, Kaioken, Special Beam Cannon, Destructo-Disk en vele andere zien er precies zo uit als in de serie. Wel moet er bij gezegd worden dat veel van de aanvallen lichtjes opgepoetste versies zijn van die uit Raging Blast 1 en daar kom ik meteen bij een punt van kritiek.
Een goed voorbeeld hierbij is ook de besturing, die met name voor nieuwkomers nog steeds te gecompliceerd is. Er is wel een training mode, maar soms zijn de goedbedoelde aanwijzingen hier erg onduidelijk. Er wordt je voor elke stap iets in twee schermpjes uitgelegd, maar soms spreken die elkaar simpelweg tegen, wat de duidelijkheid niet bepaald ten goede komt. Verder wordt het verhaal nu helemaal niet meer verteld: als rookie moet je maar raden wie iedereen nu precies is. Waar Z-fans allemaal wel een favoriet personage hebben, zal het voor de beginner moeilijk zijn om zich aan iemand te hechten. Dat neemt niet weg dat als je het eenmaal goed kan, de gevechten wel heel tof zijn; de leercurve is alleen erg hoog.
Conclusie
Spike doet te weinig nieuws ten opzichte van de voorganger om een aankoop te rechtvaardigen. Voor nieuwkomers ligt de lat te hoog en Z-fanaten hebben zich al vermaakt met Raging Blast 1. Ben je echt een fan en wil je alles van Dragonball Z hebben, dan is Dragonball Z: Raging Blast 2 nog steeds een genot om te spelen. De serie schreeuwt echter om vernieuwing, met name op het gebied van de vertelwijze van het verhaal. Het zou heel gaaf geweest zijn als bijvoorbeeld de oude schrijvers speciaal voor een volgend deel samen zouden komen om nog eenmaal een nieuwe saga in de serie te schrijven, waarbij je nieuwe episodes vrij kunt spelen en vervolgens de gevechten kunt naspelen na afloop van de episode.
Het wordt tijd dat het DBZ-stokje wordt overgeheveld naar een studio die een frisse wind doet waaien in de serie, want anders zie ik te weinig toegevoegde waarde in een volgend deel.
De game is gereviewed door Yorn
Oordeel Dragon Ball: Raging Blast 2 (Xbox360)
- Graphics 85
- Gameplay 70
- Originality 40
- Sound 75
- Replay 60
- Eindcijfer 65