Volg ons op Facebook Abonneer op onze RSS
Dragon Quest VIII: Journey Of The Cursed King (3DS)
80 100 1

Review Dragon Quest VIII: Journey Of The Cursed King (3DS)

Al in 2015 werd Dragon Quest VIII (DQ8) voor de Japanse 3DS-markt uitgegeven, elf jaar nadat Level-5 het spel voor de PlayStation in Japan had uitgebracht. Wij kregen DQ8 pas later op de PS2 in 2006, en warempel: elf jaar later krijgen ook wij de 3DS-release! Dat is zeer goed nieuws, want het originele spel wordt op bijna iedere lijst gerekend tot één van de beste Japanse RPG’s ooit. De 3DS-versie wordt trouwens uitgegeven door Square Enix, voor wie Level-5 de game zo lang geleden maakte. Square Enix en de 3DS hebben een mooie overeenkomst: beide bulken van de goede RPG’s! Is er echter nog wel een legitieme vraag naar heruitgaven van oude klassiekers, of is dit een schaamteloze poging om wat centjes te verdienen over de ruggen van nostalgische gamers?

Traditioneel Japans
Veel traditionele JRPG’s hebben een gezamenlijk overeenkomstige basis: (tot) vier leden van je eigen groep aan de ene kant, je tegenstanders staan braaf op een rijtje tegenover je, en om de beurt mag iedereen een actie uitvoeren. Tussen de gevechten door loop je over een grote kaart van dorpje naar kerker en weer terug, waarbij je ervaringspunten en goud verzamelt, sterker wordt en betere wapens koopt. Vrij standaard voor het genre, maar waar de nuance tussen een goede en een mindere JRPG wordt gelegd is in de presentatie en het verhaal. Zoals een RPG beaamt, begint DQ8 met een introductie die nog lang niet duidelijk maakt wat er allemaal gebeurt. Gedurende het verhaal wordt net zoveel duidelijk over wat er reeds is gebeurd, als wat er nog staat te gebeuren voor onze helden. Wat echter gelijk duidelijk beklijft in DQ8 is de originele setting en het simpele, maar charmante gevoel voor humor. DQ8 draagt de ondertitel ‘De reis van de vervloekte koning’, en dat somt het verhaal vrij aardig op. Koning Trode had het ooit allemaal voor elkaar: hij is koning van een sprookjesachtig land, heeft een degelijk kasteel, dito onderdanen en voor zijn dochter staan de prinsen in rij. Tot de dag dat een hofnar met een magische scepter de prinses in een paard verandert, zijn onderdanen in planten, en de goede koning zelf in een trol die op Yoda lijkt. Iedereen in Trodain heeft zodoende een rotdag, behalve onze held, die wonderlijk genoeg van alle narigheid bespaard blijft. Het is dan ook aan hem om met de koning en zijn dochter op pad te gaan om Trodain te redden. Vanaf het moment dat het spel daadwerkelijk begint, valt de aanstekelijke en charismatische sfeer op; bij het koddige beeld dat de prinses/het paard de kar met daarop koning Trode het eerste frame binnentrekt weet je dat het een bijzonder avontuur wordt.


Legend of Dragon Quest

Wat ook helpt bij de uitstekende eerste indruk zijn de heldere en scherpe kleuren. Op het moment dat ik het eerste dorpje aandeed werd ik direct overspoeld door een ‘Zelda Ocarina of Time’-achtig gevoel: vrolijk, sprookjesachtig en levendig. DQ8 laat zich verder totaal niet vergelijken met de actie-RPG die Zelda is, maar gesteund door zijn cell-shaded grafisch voorkomen laat DQ8 zich al wel snel vergelijken met moderne klassieker Ni no Kuni. Vergeleken met het origineel zijn kleine en grote aanpassingen gemaakt, waarbij de mogelijk meest opvallende het aanpassen van de menustructuur is. In deze uitgave acht ik daarin een stapje achteruit genomen: de 3DS-UI is nogal simpel en grafisch minder, waardoor zeker in het begin alles een beetje zoeken is. Één van de weinige punten van kritiek die je in deze recensie zult gaan vinden, maar wel eentje waar ik mijn gehele tijd met het spel niet aan kon wennen. Ook de muziek is prima en dit draagt bij aan de sprookjeservaring die DQ8 biedt. De meeste deuntjes zijn warm en klinken lekker op de achtergrond. Tevens hier wel een opvallende keuze: enkele deuntjes lijken te zijn blijven hangen in de 8-bit-tijd. Het deuntje aan het einde van een gevecht bijvoorbeeld valt totaal uit de toon met zijn drie of vier bliepjes. Mogelijk is dit een ‘meta’-geintje van de makers om ons spelers te herinneren aan de roots van Dragon Quest (Dragon Warrior), maar ook deze stijlbeuk bleef mij afleiden gedurende de spelsessie. Voor de puristen: de Engelstalig ingesproken teksten worden dermate sterk gebracht, dat ik zou denken dat het spel voor de Engelstalige markt was ontworpen; een staaltje ijzersterke voice-acting!

Nieuwer is altijd beter?

Gelukkig zijn er meer aanpassingen gemaakt, welke een klassieker als DQ8 zelfs een wat moderner jasje geven. De grote, uitgebreide wereldkaart is namelijk nu zichtbaar wat gevuld, met tegenstanders dan wel. Net zoals heel DQ8 is het spel in 3D weergegeven. De enorme wereldkaart biedt veel ruimte tot onderzoeken, maar heel veel spannends was er voorheen niet te zien. Sporadisch een NPC of een schatkistje, maar daar hield het wel op. In deze 3DS-release verrassen je tegenstanders je niet zomaar meer vanuit het niets, maar zie je ze door de wereld huppelen. Dit biedt de kans om ze bewust te ontwijken, maar dat kun je beter niet doen. Niet als je niet vreselijk hard door een (verplichte) eindbaas op je nummer gezet wilt worden. Wel kun je de leukere en makkelijkere tegenstanders uitkiezen, om zo het onvermijdelijke ‘grinden’ (het verhogen van je level door het verslaan van simpele tegenstanders) wat meer kleur en afwisseling te geven.


Waar voor je geld
Als DQ8 je aangrijpt, dan laat het je niet meer los. Verwacht dat je minimaal een uur of zestig nodig hebt om door het verhaal heen te wandelen. Het verhaal kent meerdere einden, maar omdat er geen keuzes in het verhaal zitten of afwijkende verhaallijnen, ben je bekend met het gehele verhaal na je eerste sessie. Desalniettemin biedt het spel een imposante ‘waar voor je geld’-ratio. Verwacht echter geen New Game+ nadat je het spel hebt uitgespeeld.

Conclusie

Ondanks dat je DQ8 niet direct na het uitspelen weer opnieuw zult gaan spelen en de uitgeklede menustructuur, is DQ8 voor de 3DS een waardige uitgave van een klassieker geworden. Een allround prettig spel om te spelen, zonder frustraties en met een goede opbouw. Als je elf jaar geleden al genoten hebt, dan is deze 3DS-release zeker de moeite waard om het allemaal nog eens op je gemak opnieuw te beleven. Dankzij de Quicksave kun je overal je spelsessie opslaan, en daarmee is DQ8 ook geschikt voor onderweg. Voor modernere liefhebbers van RPG’s hoop ik dat zij de tijd nemen om ook lekker te gaan zitten voor DQ8. Er zijn momenteel veel sterke RPG’s op de markt, en zo ‘dynamisch’ als Pokemon Moon/Sun is DQ8 bijvoorbeeld niet. Verwacht een rustiger tempo,  en langzamere benadering. Als beloning krijg je een oprecht charismatisch verhaal dat dan wel bol staat van clichés, maar over de gehele linie uiteindelijk overtuigend. DQ8 sluit zodoende aan bij de heruitgaven van oudere games die zowel de tand des tijds hebben overleefd én nog steeds een bestaansrecht in de hedendaagse markt hebben.

Deze review is geschreven door Jeroen Knop

 

Oordeel Dragon Quest VIII: Journey Of The Cursed King (3DS)

  • Graphics 90
  • Gameplay 90
  • Originality 70
  • Sound 90
  • Replay 60
  • Eindcijfer 80

Aantal keer bekeken: 7229 

Laagste 2 prijzen voor Dragon Quest VIII: Journey Of The Cursed King (3DS)

47.49 54.00 2
Winkel Cijfer Levertijd Prijs Porto Totaal
Nedgame.nl 9.9
€  44.00€ 3.49   € 47.49
Bol.com Partner 8.5
€  54.00€ 0.00   € 54.00

Meer prijzen 

Laatste reacties

avatar van Doobieters
Doobieters ( 30136   306) 01-02-2017 10:50
Ik móet hier de eerste reactie onder hebben.

Leuke review. Ik mis nog wel een aantal dingen. Het voornaamste is de extra content die is toegevoegd, waaronder:

- Extra Dungeon
- Alternatief einde
- Photomode met bijbehorende zij missies
- Foto's zijn via streetpass te verspreiden
- 2 extra speelbare karakters
- Gratis DLC via Spotpass
avatar van Niels
Niels ( 18409   1) 01-02-2017 10:59
GG, Doobie.
Kan hem iedereen aanraden, heb zelf genoten van de PS2 versie en een turned based RPG is ideaal om 'on-the-go' te spelen.

Al is het jammer dat ze geen stereoscopisch 3D gebruiken. Ben benieuwd of, als ie niet al een tijd uit was in Japan, ze een Switch hadden gemaakt naar een ander draagbaar platform.
avatar van Tamara
Tamara ( 757   1) 01-02-2017 13:50
Quote:
Al in 2015 werd Dragon Quest VIII (DQ voor de Japanse 3DS-markt uitgegeven, elf jaar nadat Level-5 het spel voor de PlayStation in Japan had uitgebracht. Wij kregen DQ8 pas later op de PS2 in 2006

Het is altijd een PS2-game geweest. De Japanse verscheen in november 2004, de Amerikaanse in november 2005 en de Europese in april 2006. Vrij standaard voor die tijd
avatar van Timme
Timme ( 244 ) 02-02-2017 13:17
Super game! Op de PS2 ook 100+ uren in gestoken, en ben weer net zo verslaafd als toen!
avatar van Kowichi
Kowichi ( 2498   4) 02-02-2017 17:37
Ik ben nu 15 uur onderweg en het speelt heerlijk weg! De battles zijn lekker vloeiend en het verhaal blijft mij tot nu toe boeien. De meeste j-rpg's vervelen mij nogal snel, zelfs een topper als FF 9 ben ik mee gestopt op de laatste disc. Ik ben het met de meeste punten eens in deze review behalve de voice-acting, die is op sommige punten echt awkward. Je merkt ook duidelijk dat de voice-acting "over" de muziek is geplakt.

Voor elke 3DS bezitter is dit een aanrader, zelfs als je niet van rpg's houdt. Het verhaal, de humor en de vloeiende gameplay zullen je niet vervelen!