Wennen
Wanneer je Duke Nukem Forever (DNF) voor het eerst opstart weet je niet wat je ziet. Nou zijn goede graphics geen absolute voorwaarde voor een goede game, maar DNF maakt het wel erg lastig om niet achterover te vallen van schrik. Het is misschien te begrijpen dat de leveldesigns na 14 jaren productie gedateerd voelen, maar dat ook de graphics jaren achterlopen is een stuk lastiger te verkroppen. Het was alsof ik een launchtitel van de Xbox 360 aan het spelen was en ik kon er maar moeilijk aan wennen.
Waarschijnlijk beseft de ontwikkelaar zich dit ook en proberen ze dit te compenseren door het gebruik van veel zelfspot, lompe humor en seksueel getinte elementen.
Nostalgie
Het duurde uiteindelijk een paar levels totdat ik me over deze matige graphics kon heenzetten. De lompe humor wist steeds vaker een glimlach tevoorschijn te toveren en ook de simpele shooter-actie begon ik langzaamaan te waarderen. En net als vroeger passen ook nu de foute one-liners van de Duke goed bij zijn personage. Je weet dat je eigenlijk een matige shooter speelt, die er ook nog eens niet goed uitziet maar het nostalgische gevoel en de typische humor wisten dat gevoel bij mij redelijk weg te nemen. Dat DNF spot met zijn eigen ontwikkelingsduur en overdadige testosterongehalte past daarom ook precies in dit plaatje, maar of dit goede gevoel voor gamers zonder deze achtergrond ook aanwezig is, waag ik te betwijfelen.
Simpel
Het flinterdunne verhaal van DNF begint bij Duke Nukem zelf, die door de gebeurtenissen in het vorige deel de heldenstatus heeft bereikt. Met de Holsom twins als minnaressen, geld als water en een eigen museum en fastfoodketen lijkt er niets mis te kunnen gaan voor de Duke, totdat de Aliens terugkeren om wraak te nemen. Wederom is het aan jou om de aarde van dit buitenaardse gespuis te verlossen.
Dat dit verhaal slechts een nietszeggende achtergrond is voor ouderwets knallen zal je waarschijnlijk niets verbazen. De standaard first-person-shooter-gameplay wordt soms afgewisseld met puzzels Ook zal je nu en dan plaatsnemen achter een grote gun om vliegende vijanden naar beneden te halen. Ook het rijden in een bestuurbaar autootje bestuurd door een gekrompen mini-versie van jezelf of het rijden in een monstertruck zorgen voor de nodige afwisseling. Duke Nukem Forever blijft desondanks vooral een rechttoe rechtaan knalfestijn waar je overigens wel even (15-20 uur) mee zoet bent.
Minpunten
Zoals gezegd is het grootste minpunt van de game het feit dat het zo enorm gedateerd aanvoelt. Naast de matige leveldesigns en de graphics vallen er echter nog meer zaken negatief op. Zo zou je van een game die zo lang in ontwikkeling is geweest toch wel wat meer creativiteit mogen verwachten. Het schieten en puzzelen bleek erg repetitief. Hiernaast is het moeilijk te bevatten dat elk level een laadtijd nodig heeft van zeker een halve minuut, die ook elke keer dat je doodgaat opnieuw geladen moet worden. Ook de multiplayer is een stap terug op online shooter-gebied. Je kunt met acht man tegelijk spelen, maar ook hier wordt de game geplaagd door eerdergnoemde grafische en gameplaytechnische tekortkomingen. Ik kan me niet voorstellen dat je hier lang plezier van zal hebben.
Waar voor je geld
Is Duke Nukem Forever na al die jaren een totale mislukking geworden? Aan de ene kant kan ik alleen maar concluderen dat de game op vele fronten tekort schiet en gek genoeg afgeraffeld overkomt. Eigenlijk moet DNF het alleen van de foute humor, het seksisme en het testosteron van de Duke hebben.
Aan de andere kant zijn het precies deze factoren die ervoor zorgen dat ik deze game geen onvoldoende kan geven. Heb je nog nooit een Duke game gespeeld, trek dan een punt van de score af, omdat alle nostalgische elementen totaal aan je voorbij zullen gaan.
Ben je echter net als ik stiekem altijd een beetje fan gebleven van Duke Nukem, dan is het zeker geen zonde om nog even te wachten en DNF over een tijdje uit de budgetbak te vissen. Cause there can only be one King baby!!!
Deze review is geschreven door Frido van der Wal
Oordeel Duke Nukem Forever (Xbox360)
- Graphics 45
- Gameplay 55
- Originality 60
- Sound 60
- Replay 50
- Eindcijfer 55