Er zullen weinig gamers zijn die niet eerder in contact zijn gekomen met de Dynasty Warriors-serie. Is dit universum echter nieuw voor je, dan is DW het te beste beschrijven als een hack and slash-titel waarin je in vastgestelde gebieden duizenden soldaten als een soort van superninja een kopje kleiner maakt. Je kunt er voor kiezen om ten strijde te trekken als een stoere krijger, maar zoals het de Japanners betaamt zijn ook de suikerzoete meisjes niet vergeten. Empires neemt je mee naar het eeuwenoude China dat onderverdeeld is in een tiental koninkrijken, en het is aan jou om China te opnieuw te herenigen onder jouw regime.
Dynasty Warriors 8: Empires kent in principe twee lagen van gameplay. Wanneer je namelijk een keuze maakt uit de meer dan 70 beschikbare karakters, wordt er direct al bepaald van welke rang en stand je bent. 70 karakters klinkt overigens als veel, maar eigenlijk is er slechts één nieuwe ‘Officer’, namelijk Xun Yu. Hij kan met zijn staf stokken in de grond plaatsen en met een druk op de knop hiermee een elektrische reactie teweeg brengen. Kies je voor een officier, dan begin je als een soort vagebond. Je bent aan geen enkel koninkrijk gelieerd en moet eigenlijk zelf je plekje nog zien te vinden. Als officier krijg je missies voorgeschoteld die je uitvoert om beter bevriend te raken met de diverse koninkrijken. Opdrachten zijn simpel. Denk aan het wegjagen van een horde tijgers, of het begeleiden van een konvooi. Er is zelfs gepoogd enkele stealthmissies toe te voegen, maar die voelen simpelweg niet echt op hun plaats in het DW-universum; je kan namelijk niet echt sluipen met je karakter. Als je uiteindelijk genoeg affiniteit hebt opgebouwd met een bepaald rijk, kun je je aansluiten bij een ‘Ruler’; je wordt dan zijn officier en je moet in principe doen wat hij wil, en dat knaagt een beetje. Als officier heb je namelijk weinig te zeggen en kan niet veel anders doen dan orders opvolgen. Je keuzeopties zijn dan ook erg gelimiteerd.
En daar komt dan ook de tweede laag om de hoek kijken. Wil je echt laten zien wie de baas is in de DW-wereld, dan kies je al gauw voor een heerser als karakter. Als heerser kan je kiezen welke koninkrijken je binnenvalt, welke officieren je promoveert en je kunt zelfs trouwen. Wanneer je een invasie voorbereidt is het goed om eerst een ‘Raid’ uit te voeren; het is een soort vooraanval op het gebied dat je wilt veroveren. Het wordt hierdoor een stuk gemakkelijker om een gebied uiteindelijk over te nemen. Een logische gedachte en op zich werkt het effectief, het vervelende is alleen wel dat je in principe een map twee keer achter elkaar speelt als je eerst een Raid uitvoert en vervolgens een invasie inzet. Dat kan nogal snel frustreren.
De heerserschap bestaat niet alleen uit landjepik in optima forma; je zult ook je volk tevreden moeten houden, nieuwe gebouwen bouwen en je officieren zo nu en dan plezieren met een banket. Dit alles gebeurt middels simpele menuutjes en keuzes die je hierin kunt maken. Ingewikkeld is het allemaal niet, want het volk houd je tevreden door simpelweg te ‘doneren’ aan een bepaald gebied, je officieren kun je te vriend houden met een banket of simpelweg de ‘interactieknop’. Er zit echter toch een sausje strategie in, want per maand kan je slechts één taak uitvoeren.
De keuze moet dus vallen op een heerser, wil je het meeste uit het spel halen. Het is alleen zo jammer dat diverse heersers nogal anonieme typetjes zijn. Er zijn enkele goed uitgewerkte karakters, maar de meesten van de tiental heersers voelen nogal generiek aan. Dat is toch vreemd, want juist die karakters hadden wel een onderscheidend uiterlijk mogen krijgen. Hierdoor zijn de officierkarakters leuker om mee te spelen, maar die hebben dus geen enkele zeggenschap. Je kunt uiteindelijk wel als officier andere officieren bevrienden, vervolgens een coupe plegen en uiteindelijk zelf als heerser aan de slag, maar dat kost best veel tijd. Het is gemakkelijker om gewoon als heerser het spel te beginnen.
Aan het vechtsysteem is verder weinig veranderd, vooral grafisch heeft DW 8: Empires op de nieuwe consoles nog een duidelijke last-gen look. De duizenden soldaten worden zonder moeite weergegeven, maar zijn allemaal in principe klonen van elkaar. De grafische achterstand is op zich logisch, als je je bedenkt dat de game gebaseerd is op DW 8. Deze kwam origineel alleen uit voor de PS3 en Xbox 360. Verwacht dus pas aan het einde van het jaar met DW 9 een grafische upgrade naar de huidige generatie consoles.
Het vechten is, zoals je gewend bent, redelijk eentonig; je hebt een handjevol aanvallen tot je beschikking om de vele legers een kopje kleiner te maken, en je officieren roepen zo nu en dan wat. Soms zelfs een paar keer hetzelfde zinnetje, maar dat voegt allemaal niet zoveel toe. Het komt voornamelijk neer op hersenloos hakvermaak. Overigens is de voice-over dit keer niet overgezet naar het Engels, dus je zal het met de Japanse stemmen moeten doen.
Tijdens een veldslag is het de bedoeling om strategische punten te veroveren en de punten die je al hebt te verdedigen. Heb je ze allemaal overgenomen, dan win je de veldslag.
Om een strategisch punt te veroveren, moet je meestal op een bepaalde locatie een X aantal soldaten van het veld vegen. Interessanter zijn de gevechten tegen de helden van het andere leger. Je hebt namelijk drie type wapens die je mee kunt nemen, gebaseerd op de elementen ‘mens’, ‘aarde’ en ‘hemel’. Tijdens elk gevecht mag je twee wapens meenemen, zodat je andere helden de meeste schade kunt toedoen met het wapentype waar zij een zwakte voor hebben. De wapens zijn echt belangrijk, want deze bepalen ook welke combo’s je kunt uitvoeren. Naast de gewone aanvallen heeft elke held nog drie speciale aanvallen, die beschikbaar komen naarmate je meer soldaten verslaat. Tevens kun je ook gebruikmaken van ‘Strategems’. Deze zijn een soort tactische kaarten die je vooraf aan een gevecht kunt selecteren om mee te nemen, en kunnen bijvoorbeeld je troepen helen of een officier direct tevoorschijn toveren om je te helpen in de strijd.
Buiten het plegen van een Raid of een invasie, kan het ook zo zijn dat een andere partij een deel van jouw koninkrijk probeert over te nemen. Dit zijn de gevaarlijkste gevechten in het spel. Neemt de tegenstander namelijk strategische punten van jou over tijdens deze strijd en weet die enkele helden van jou te verslaan, dan verdwijnen ze ook daadwerkelijk uit jouw leger. Je kunt dus echt officieren verliezen waar je misschien toch een beetje een emotionele band mee had opgebouwd. Dit zorgt ervoor dat je extra goed oplet wanneer iemand jouw terrein probeert over te nemen.
Een laatste woord wil ik besteden aan de nieuwe Creator Mode. Hiermee kun je je eigen karakters, legers, vlaggen en zelfs paarden van de grond af aan zelf ontwerpen. Deze Creator Mode is enorm uitgebreid en je kan dan ook de gekste personages creëren. Het is wel weer jammer dat deze karakters hoogstens kunnen beginnen als Officer en niet als Ruler, maar het is zeker een mooie toevoeging.
Waar voor je geld?
Het managen van je eigen koninkrijk is vermakelijk en het hersenloze hak- en slachtwerk is best amusant, maar het is niet iets wat we nog niet in de eerdere delen hebben teruggezien. Al met al doet Dynasty Warriors 8: Empires dan ook weinig nieuws ten opzichte van zijn voorgangers. Sterker nog, het grootste deel van de muziek, wapens en de karakters zijn allemaal gerecycled vanuit eerdere delen. Het lijkt een beetje een verplicht nummertje vanuit de Koei-stallen. Dit gevoel wordt versterkt door het gebrek aan Engelse stemmen, het ontbreken van een grafische upgrade en de verouderde menustructuur die weinig tot de verbeelding spreekt. Het enige echt leuke extraatje is de Creator Mode.
Het is de hoogste tijd voor Dynasty Warriors 9, en hopelijk blaast deze de serie nieuw leven in. Het hoeft van mij niet af te stappen van de DW-gameplay, dat zeker niet, maar wat meer variëteit en een flinke grafische oppoetsbeurt zijn meer dan gewenst. DW 8: Empires is dan ook alleen voor de fans die niet genoeg kunnen krijgen van de serie, of Dynasty Warriors-fans die al tijden geen DW-game hebben aangeraakt en wel weer eens aan de serie willen proeven. Er wordt in ieder geval niets gedaan om nieuwe mensen te overtuigen ten strijde te trekken.
Deze review is geschreven door Yørn Soeteman
Oordeel Dynasty Warriors 8: Empires (PS4)
- Graphics 60
- Gameplay 80
- Originality 30
- Sound 65
- Replay 60
- Eindcijfer 60