Terwijl de eerste letters van deze review op het digitale papier verschijnen, lees ik nog even mijn reviews van de vorige twee delen terug. Ik speel de FIFA-serie al vele jaren, maar mijn FIFA review “Journey” begon twee jaar geleden; precies met de introductie van EA’s toen nog nieuwe spelmodus The Journey. Met FIFA 19 vervolg ik mijn reis door de virtuele voetbalwereld. Weet EA ook dit jaar de meest complete voetbalgame af te leveren?
Champions League
Die Meister, Die Besten, Les Grandes Equipes, The Champions!
Jawel, dit jaar heeft EA ook de licentie voor de Champions League weten te bemachtigen – een pijnlijke schouderduw richting Konami – en het zorgt weer net voor dat beetje extra jeu. De hymne, de sfeer richting de wedstrijd, twee nieuwe Engelse commentatoren; het maakt FIFA 19 nog completer dan zijn voorganger! Natuurlijk kom je deze competitie tegen tijdens de Career Mode en The Journey, maar je kunt de Champions League ook vanuit het hoofdmenu starten. Ook al gunde ik het Konami absoluut dat ze toch een aantal jaren een lange neus naar EA konden halen, FIFA blijft qua populariteit toch de kampioen van de footie games, dus het kampioenenbal past daar meer dan goed bij.
Maar om kampioen van de voetbalgames te willen blijven, is echt nog wel wat meer nodig. Want met de marginale vernieuwingen van vorig jaar zou EA echt niet nog een jaar kunnen wegkomen. Gelukkig is dat niet het geval. Ook al liggen FIFA 18 en FIFA 19 qua uiterlijk weer redelijk dicht bij elkaar, op gameplaygebied en door een aantal nieuwe modi maakt FIFA 19 wel de extra meters die nodig waren om fris aan te blijven voelen.
Gameplay on
Laten we beginnen met een van de belangrijkste factoren van een goede voetbalgame: de gameplay. Vanaf de eerste speelmomenten in FIFA 19 is te merken dat EA hier meer aan heeft gesleuteld dan vorig jaar. Een veelgehoorde klacht uit FIFA 18 was bijvoorbeeld dat de teams met snelle spelers een te groot voordeel hadden tegenover verdedigers. Dat is aangepakt, en ook al blijven snelle spelers belangrijk, je hebt met welke statische verdediger dan ook meer kans om deze af te stoppen. Noemenswaardig is ook zeker het feit dat voorzetten eindelijk weer werken zoals het moet, waardoor het spel over de flanken weer veel belangrijker is geworden. En ook de dynamiek van duels is op de schop genomen. Was het in het verleden vooral zaak om als eerste bij de bal te zijn om een duel te winnen, worden nu veel meer factoren meegenomen in een duel en leveren ze ook niet meer standaard een winnaar of verliezer op. Bij een duel kun je de bal bijvoorbeeld ook slechts licht schampen, waardoor de “tweede bal” des te belangrijker kan zijn.
Een andere grote aanpassing – hoewel deze niet verplicht aangezet hoeft te worden – vormt de zogenaamde Timed Finishing. Hierbij kun je bij een (afstands)schot na een eerste druk op de schietknop, nogmaals deze knop indrukken precies op het moment dat je de bal raakt. Time je dit perfect, dan zal je schot aan precisie en kracht winnen en heeft de bal net weer wat meer kans om achter de keeper te ploffen. Het is geen garantie voor een doelpunt – al ben ik nog wel wat bang dat gamers online hier wel eens erg goed in kunnen worden – en zelfs een slecht getimede druk op de knop kan nog wel eens doelpunt opleveren; al ligt een mispeer dan wel meer in de verwachting.
Ook op tactisch vlak zijn er goede stappen gemaakt met Dynamic Tactics, zodat je als een ware topcoach een team naar de hand kunt zetten. Pas je de mate van druk zetten aan, hoe breed je opgesteld staat of hoeveel spelers er standaard bij bepaalde spelmomenten in de 16 staan, dan merk je dit velen malen beter dan in het verleden. Bovendien kun je de snelinstellingen met het D-pad helemaal instellen zoals jij wilt. Sta je achter en wil je zowel de mate van druk als de opstelling en het aantal spelers die naar voren vliegen aanpassen, dan is dit met een druk op de knop aan te passen.
House Rules rules!
Een modus die eigenlijk sinds jaar en dag hetzelfde is gebleven, is dit jaar ook afgestoft en voorzien van een mooi likje verf: de Kick-Off modus. Toch is het een modus die je veel met vrienden op de bank speelt en juist dat lijkt EA helemaal te hebben begrepen door een aantal slimme én vooral leuke aanpassingen. Statistieken worden uitgebreid bijgehouden, zodat je jouw vaste FIFA buddy altijd wat mooie feitjes onder de neus kan drukken, en de toevoeging van de nieuwe modus House Rules gaat heel wat hilariteit opleveren. In deze modus kun je de spelregels aanpassen door te kiezen voor een wedstrijd waarbij alleen doelpunten buiten de 16 tellen, alleen volleys of kopballen een doelpunt opleveren, overtredingen uitgeschakeld zijn, de wedstrijd stopt bij een bepaald aantal doelpunten of – en dat vind ik persoonlijk de leukste – een Survival-opzet. Bij deze laatste verlies je, nadat je een doelpunt hebt gemaakt, een willekeurige speler uit eigen team.
The Hunt(er) for the Champions League
Terugkerend is natuurlijk ook weer The Journey, dat deze keer zich centreert rondom (hoe verrassend) de toegevoegde Champions League. Ook beleef je het verhaal deze keer vanuit drie verschillende spelers: Alex Hunter, Kim Hunter en Danny Williams. Al heeft het geheel een behoorlijk soapgehalte en zijn de te lange laadtijden, vele trainingen en minimale invloed op het verhaal helaas niet aangepakt, is het toch een modus die ik wel kan waarderen al moet ik ook toegeven dat de rek er wel langzaam uit is. The Journey blijft gewoon iets wat je ofwel leuk vindt en een keer compleet doorloopt, ofwel iets waar je je te veel aan ergert en compleet links zal laten liggen.
FUT(ure) genoeg
Sinds de introductie van FIFA Ultimate Team (FUT) is deze modus uitgegroeid tot het populairste én meest winstgevende aspect van de FIFA games. De basis staat al jaren als een huis, dus EA heeft dan ook weinig reden om veel aan te passen. Toch is ook hier goed geluisterd naar de community, want de FUT Seasons – die vooral interessant was voor de diehard FIFA-gamers – is omgezet naar Division Rivals. In deze nieuwe modus heb je tien divisies, die allemaal ook weer 5 rangen bevatten. Hoe meer je wint, hoe hoger je in rang stijgt. Het grote voordeel is dat je dus niet meer continu ontmoedigd wordt door veel te goede spelers. Bovendien heeft elke divisie een interessante beloning voor je in petto én kun je jouw kwalificatiepunten voor de weekendtoernooien bewaren totdat jij klaar bent om een weekend lang te schitteren.
Wat FIFALT er tegen?
Doordat er zoveel te melden valt, zul je wellicht het gevoel krijgen dat EA echt eindelijk alles goed heeft gedaan. Ook al is er inderdaad veel goeds te melden, is dit toch zeker niet het geval. Grafisch ziet de game er prima uit, maar zoals ieder jaar weer zijn er ontzettend veel spelers niet goed nagemaakt. Natuurlijk leg je de focus op bepaalde grote competities en spelers, maar hier mag toch echt wel eens een stapje extra voor gedaan worden. Dat zou ook mogen bij de Career modus en de Pro Clubs modi, waar wederom weinig tot niets is aangepast. Verder noemde ik al het gevaar van het online misbruiken van de Timed Finish, al heeft EA wel de naam om onbalans altijd snel aan te pakken middels een update.
Ook qua gameplay is er nog wel wat te melden. Keepers doen af en toe nog steeds een Kariusje, en looplijnen van de AI of rare instapmomenten zijn nog steeds aanwezig. Offline zie je bovendien nog steeds veel ruimtes op het veld ontstaan en tegenstanders lijken nog altijd een extra portie voetbaltalent te bezitten op het moment dat jij nét die belangrijke gelijkmaker of voorsprong binnen hebt geschoten. Het zijn minpuntjes die zeker meetellen in het eindcijfer, al houd ik toch zeker een overwegend positief gevoel over aan FIFA 19.
Waar voor je geld?
De vorige FIFA-delen boden gamers al het meest complete pakket op voetbalgamegebied en FIFA 19 weet deze status door de toevoeging van de Champions League, de Kick-off modi en de verbeterde gameplay alleen nog maar te bevestigen. Het is alleen wel jammer dat het online gedeelte nog niet goed te testen was, (gamejournalisten zijn blijkbaar behoorlijk angstig voor menselijke tegenstand) dus houd in gedachte dat het eindcijfer op het offline gedeelte gebaseerd is. De geschiedenis leert ons gelukkig wel dat FIFA tot nog toe altijd weet te zorgen voor een overtuigende online ervaring, waarbij onbalans snel aangepakt wordt middels updates. De uiteindelijke vraag die je jezelf moet stellen is dan ook: vind je de vernieuwingen groot genoeg om daarvoor FIFA 18 in te ruilen? Zeg je, net zoals ik, hierop binnen 30 seconden volmondig ja, dan is FIFA 19 een investering die zich dubbel en dwars uit zal betalen.
Deze review is geschreven door Frido van der Wal.
Oordeel FIFA 19 (XboxOne)
- Graphics 80
- Gameplay 85
- Originality 65
- Sound 85
- Replay 90
- Eindcijfer 82