Volg ons op Facebook Abonneer op onze RSS
Fairy Fencer F (PS3)
75 100 1

Review Fairy Fencer F (PS3)

Fairy Fencer F (PS3)


Als er één ding is waar ik echt vrolijk van word in een JRPG, dan is het wel een vechtsysteem dat realtime en turn-based gameplay combineert. Weg zijn de trage menu’s in lange grinding-sessies en als je daarnaast ook nog vijanden kunt ontwijken in de dungeons is het helemaal feest. Net zoals de “Tales” RPG serie heeft ook Fairy Fencer F dit soort gameplaytechnieken. Om preciezer te zijn is het dezelfde engine uit Hyperdimension Neptunia. Een jaar na de release in het verre Oosten komt de vertaling van Fairy Fencer F hier ook uit, maar was het de import waard?

Fencer > Fury > Fairy
De Fencers en Fairies zijn krijgers en magische wezens die met elkaar verbonden zijn via een wapen genaamd Fury. Van deze wapens zijn er 100, ze kunnen veranderen in 5 wapenvormen, geven de houder ofwel de Fencer magische krachten en daarnaast bieden ze de mogelijkheid om samen met de Fairy te transformeren in een supervorm. Twee goden, de Goddess en de Vile God, hebben deze wapens gecreeërd en gebruikt om elkaar te verbannen en de overgebleven Fury’s zijn verspreid over de wereld. Het is de taak aan één bijzonder onverantwoordelijke jongen die wordt uitgekozen door een Fairy om deze Fury’s te verzamelen en uiteindelijk één van de goden te bevrijden.

 

Bijzondere presentatie
Een niche game voor een vrij specifieke doelgroep is het wel. De gevechten en dungeons zijn geheel 3D maar alles daarbuiten is in een 2D artstyle vormgegeven en heeft zo meer weg van een visual novel die je meeleest dan een vrije RPG spelwereld. Cutscenes houden zich niet altijd aan de “show, don’t tell” regel en vertellen wat er gebeurt in plaats van dit te laten zien en dat is wel zonde. Als je echter geen bezwaar hebt tegen deze vertelwijze is de 2D artstyle verder uitstekend te noemen en maken de levendig geanimeerde 2D karakters veel goed. Ook is er vrij veel voice acting door het hele verhaal en is alles in Japans of Engels beschikbaar. Maar in tegenstelling tot de vloeiende menu’s en animaties in het visual novel gedeelte, hebben de 3D gevechten en dungeons iets meer moeite met een goede framerate te behouden. Gevechtsanimaties zijn vaak nog best goed te doen, maar bij het verkennen van een 3d omgeving in een dungeon krijgt de FPS een flinke dip. Het is speelbaar en gelukkig alleen in dat ene specifieke deel van de gameplay, maar wel een minpunt voor de presentatie. Overigens geven de visuals en de cheesy rockmuziek tijdens de transformaties een beetje een Power Rangers of Anime-serie vibe en zijn de dialogen in de cutscenes niet altijd even kwalitatief hoogstaand. Je moet er van houden.

 

Henshin!
Het dikke pluspunt van Fairy Fencer F is dan weer het vechtsysteem. Het is hoofdzakelijk turn-based waarbij je om de beurt aanvalt. De besturing wordt iets meer realtime zodra één van jouw karakters aan de beurt is, nu kan je namelijk vrij over het veld bewegen en hebben alle aanvallen en vijanden een bepaald bereik. Je kan hier ook direct een combomove eruit rossen zonder een menu in te duiken. Toch het is wel degelijk een turn-based stijl van vechten, je kan met één hand op de controller en met een biertje in de ander zonder problemen een eindbaas een kop kleiner maken. Je hebt dus directe aanvallen paraat via knoppen op de controller, abilities en magische aanvallen via een menu en daarnaast kan je transformeren (Fairize) met behulp van je Fairy om in een soort supermode al je stats te verhogen en extra aanvallen te krijgen. Hierbij is het belangrijk om schade uit te delen zonder schade op te lopen om deze modus te behouden, aan de tension bar zie je wanneer je kunt transformeren en wanneer dit dreigt weg te vallen.
Interessant is ook de manier waarop je jouw karakters kunt ontwikkelen en hoe je nieuwe moves leert. Dit gaat niet automatisch met een hoger niveau, je verdient wapenpunten die je kunt uitgeven aan vaardigheden, abilities, magische aanvallen, het verhogen van je statistieken, of het laten toenemen van het aantal combo’s dat je kan maken in een beurt. Je krijgt vrij snel de vrijheid om zelf te bepalen waar je op wilt focussen. De wapenpunten verdien je via de Fury/Fairy, die is gekoppeld aan jouw karakter en je kan een tweede fairy uit je verzameling ook hieraan toevoegen. Deze levelt op zichzelf, geeft je extra abilities of verbeterde stats en is altijd weer inwisselbaar in tegenstelling tot de vaste Fury/Fairy. Ook kan je de wapens waaraan de Fairies gekoppeld zijn op de wereldmap plaatsen bij dungeons om deze effecten te geven zoals extra weaponpoints in ruil voor verlaagde verdedigingstats.

 

Vluchtige RPG
Opties, zoals het toepassen van effecten op de dungeons, maken het grinden voor hogere levels een stuk beter te doen. Wil je meer geld, meer wapenpunten of iets anders? Dan staat het je vrij om meerdere Furies op één dungeon te zetten in de wereldmap en deze opnieuw in te duiken. Als je daar dan eindeloos vijanden gaat verslaat is het een verademing om te weten dat je elke gevechtsanimatie en elk resultatenscherm na een gevecht kunt skippen met één druk op de knop. Er is dus eigenlijk nooit frustratie van eindeloze herhalende animaties of cutscenes die je moet kijken na het herladen van een save. Zelfs al is het een turn-based vechtgame met veel visual novel scènes, dan kun je nog zelf bepalen hoe snel je er doorheen wilt en dit maakt momenten waar je ineens tegen een muur loopt van een absurd hoge moeilijkheidsgraad veel minder vervelend.

 

Niet voor iedereen
Over het algemeen is deze JRPG best goed verteerbaar. Het verhaal en de karakters zijn interessant, het spel neemt zichzelf niet te serieus, het speelt vlot en en er worden steeds nieuwe twists of gameplay elementen toegevoegd. Het verhaal is wel enigszins oppervlakkig en niet zo uitgebreid als in sommige andere games met een 60+ uur speeltijd. Sidequests en replays daargelaten kan je er in ongeveer een uur of 30 doorheen. Het heeft wat schoonheidsfoutjes, zo is er best veel herhaling van dungeons, heb je niet veel invloed op het verhaal en kan je niet echt de wereld in trekken door de vertelwijze. Het is meer een luchtige RPG met een vlot vechtsysteem dan een monsterlijk lange RPG met filosofische discussies, al zal deze anime artstyle en humor niet iedereen aanspreken.
Zoek je dus veel diepgang of een lange RPG om helemaal in te verdwalen dan zijn er andere en betere series. Fairy Fencer F is een goed wegspelende niche JRPG voor liefhebbers van visual novels en semi-turn-based gevechtssystemen. Ben je niet vies van de animestijl en zoek je een vlotte JRPG dan is deze game met een interessant gameplay/verhaal element in vorm van de transformerende feezwaarden best de moeite waard.


Deze review is geschreven door Martijn Hamerling  

 

Oordeel Fairy Fencer F (PS3)

  • Graphics 75
  • Gameplay 80
  • Originality 70
  • Sound 75
  • Replay 70
  • Eindcijfer 75

Aantal keer bekeken: 10580 

Laagste prijzen voor Fairy Fencer F (PS3)

Winkel Cijfer Levertijd Prijs Porto Totaal

Meer prijzen 

Laatste reacties

avatar van Christiaanwwe
Christiaanwwe ( 1882 ) 21-09-2014 21:40
deze game moet ik ook nog
avatar van Doobieters
Doobieters ( 30136   306) 21-09-2014 21:42
Vraagje: ik zie niet de meest voor de hand liggende games gereviewed worden, maar vaak veel japanse games. Is daar een specifieke reden voor? Maakt mij verder niet uit, wel eens leuk dat er niet alleen naar mainstream wordt gekeken.

Het viel me gewoon op
avatar van Asuracry
Asuracry ( 1905 ) 21-09-2014 21:45
^Alle mods zijn japans doob! Wist je dat niet
avatar van Cruz
Cruz ( 3333 ) 21-09-2014 21:46
Ik ga 'm ook nog kopen, het is dus basicly gewoon een Neptunia met een ander sausje er overheen. De karakters spreken me wel aan dus hopelijk heeft de game net zo veel fanservice als Neptunia.
avatar van Doobieters
Doobieters ( 30136   306) 21-09-2014 21:46
Quote:
^Alle mods zijn japans doob! Wist je dat niet
Martijn Hamerling klinkt niet echt japans
avatar van Cruz
Cruz ( 3333 ) 21-09-2014 21:51
Quote:
[..]

Martijn Hamerling klinkt niet echt japans
Je bedoelt Maatin Humairaling? ;p

En Doo, ligt aan of de uitgever review copies weggeeft of niet denk ik, NISA is daar aardig soepel in aangezien sommige members op het forum ook review copies krijgen.
avatar van Doobieters
Doobieters ( 30136   306) 21-09-2014 21:57
Quote:
[..]
Je bedoelt Maatin Humairaling? ;p
review copies krijgen.
Nee joh, dat is dat raar uitziende ietwat verstandelijk beperkte neefje die altijd alleen in een een hoekje zit op de verjaardag van tante Ans, en waarvan iedereen uit sympathie vraagt of de logopodielessen al aanslaan..

Quote:
[..]
En Doo, ligt aan of de uitgever review copies weggeeft of niet denk ik, NISA is daar aardig soepel in aangezien sommige members op het forum ook review copies krijgen.
Ja dat zal het zijn!
avatar van CurlyKirby
CurlyKirby ( 700   1) 21-09-2014 23:39
denk dat meeste JRPG fans van de anime stijl houden, wel een zeer goede review moet ik zeggen. Alhoewel mijn cijfer persoonlijk een 8,5 is, kan ik goed snappen waarom jij het maar een 7,5 geeft (wat ook goed is)

avatar van Demeus
Demeus ( 94 ) 22-09-2014 02:05
Keep these reviews coming! Zolang die gekke bedrijven het blijven lokaliseren naar het Engels komen er leuke games bij voor ps3 en vita!
avatar van Mr. Cheapo!
Mr. Cheapo! ( 7446 ) 22-09-2014 06:23
Leuk en goed beoordeelde game review en zei iemand hier free game copies.... waar kan ik mij inschrijven? ;-D
avatar van YurEnami
YurEnami ( 991 ) 22-09-2014 08:16
Deze game spreekt me wel aan. Even op de wishlist zetten.
avatar van Rayxtr
Rayxtr ( 2221 ) 22-09-2014 10:10
Gisteren mijn eerste playtrough voltooid. Het einde van Eryn gehaald Gameplay komt erg in de buurt van de Hyperdimension Neptunia games, maar met een mooi eigen sausje eroverheen. Ik heb genoten van mijn eerste playtrough. Op naar de 100%

Mijn persoonlijk beoordeling zal een 80/100 zijn.
avatar van BenoitRen
BenoitRen ( 2553   2) 22-09-2014 12:56
Ik keek uit naar dit spel tot ik de review op legendra.com las. Volgens die review is het verhaal heel oppervlakkig en cliché en zijn de personages weer de typische clichés die telkens opnieuw opduiken. Gelukkig neemt het spel zichzelf niet te serieus en is de gameplay goed.

Wachten op de budgetbak dus.
avatar van CurlyKirby
CurlyKirby ( 700   1) 22-09-2014 14:28
Quote:
Ik keek uit naar dit spel tot ik de review op legendra.com las. Volgens die review is het verhaal heel oppervlakkig en cliché en zijn de personages weer de typische clichés die telkens opnieuw opduiken. Gelukkig neemt het spel zichzelf niet te serieus en is de gameplay goed.

Wachten op de budgetbak dus.
Als JRPG fan zijnde moet je nooit reviews geloven, die mensen moeten het spelen en houden er niet eens van en dan krijg je veel onzin reviews.
avatar van BenoitRen
BenoitRen ( 2553   2) 22-09-2014 14:32
Quote:
Als JRPG fan zijnde moet je nooit reviews geloven, die mensen moeten het spelen en houden er niet eens van en dan krijg je veel onzin reviews.
legendra.com is een website van RPG-fans voor RPG-fans, dus die redenering gaat in dit geval niet op.
avatar van MarkDG
MarkDG ( 1550   5) 22-09-2014 18:03
Komt dit spel eigenlijk ook naar de Vita, of zijn daar (nog) geen plannen voor? Het lijkt me wel een leuk spel, maar niet om urenlang voor de tv te spelen.
avatar van Rayxtr
Rayxtr ( 2221 ) 23-09-2014 08:43
Quote:
Komt dit spel eigenlijk ook naar de Vita, of zijn daar (nog) geen plannen voor? Het lijkt me wel een leuk spel, maar niet om urenlang voor de tv te spelen.

Hier heb je best wel kans op gezien de Hyperdimension Neptunia games. Hoewel je nooit natuurlijk hiervan 100% kan uitgaan.
avatar van Doodgraver
Doodgraver ( 615 ) 23-09-2014 19:50
Pffff, zo veel coole JRPG's, zo weinig tijd!