Bloedsnelle bolides
In GRIP is het dus zaak om met snelle racewagens te proberen als eerste de finish te halen. Hierbij kan je niet alleen gebruik maken van alle oppervlaktes, zoals muren en plafonds, maar de tracks liggen ook nog vol met boosts, obstakels en power-ups. In de campagne word je langzaam bekend gemaakt met al deze elementen. De eerste races vinden nog plaats op relatief eenvoudige tracks, maar als je wat verder komt dan worden deze een stuk uitdagender. Zo zal je in eerste instantie vooral de plafonds opzoeken om extra boosts of power-ups te verzamelen, maar later komen er grote obstakels die je dwingen om op tijd een andere oppervlakte op te zoeken. De campagne weet na een voorzichtige start daarbij uiteindelijk veel uitdaging te bieden. Mochten de tracks zelf nog niet uitdagend genoeg zijn dan heeft de game ook nog een flink arsenaal aan wapens die je kan inzetten. Dit zijn bekende wapenfeiten als doelzoekende raketten, schilden en mitrailleurs. Genoeg munitie om jezelf een paar plekken naar voren te schieten in de ranglijst.
Superhoge snelheden
Voor deze review kreeg ik een PlayStation 4-exemplaar van GRIP en ik moet zeggen dat de graphics me een beetje tegenvielen. Aangezien ik bij het preview event de PC-versie heb gezien, was ik enigszins teleurgesteld over de graphics van de PS4-versie. De game ziet er niet lelijk uit, maar het had wel iets kleurrijker gemogen en hier en daar wat beter afgewerkt. Gelukkig weet de game wel een soepele framerate op het scherm te toveren en dat is uiteindelijk het belangrijkste bij zo'n snelle racegame als GRIP. Met de bizar hoge snelheden ben je bijna verplicht om niet teveel te knipperen met je ogen, want voor je het weet vlieg je uit de baan of knal je tegen een muur. Het is dus belangrijk om heel goed op te letten tijdens het racen, want een kleine fout kan je zomaar de overwinning kosten. Daarmee worden fouten dan ook genadeloos afgestraft en ben je soms genoodzaakt om een race helemaal opnieuw te beginnen. Dit kan nog wel wat frustratie opleveren, maar als het uiteindelijk wel lukt is de voldoening des te hoger.
Vertier voor vier
De singleplayer campagne is leuk om door te spelen, maar GRIP komt pas echt goed tot zijn recht op het moment dat je de game in multiplayer gaat spelen. Dit kan online, maar ook in splitscreen. Tot maar liefst vier spelers kunnen tegelijk met elkaar de strijd aangaan op dezelfde console en dat verdient wel een speciale vermelding. Dit werkt heel goed en levert gegarandeerd heel veel plezier op. Er gaat gewoon niks boven het verslaan van een tegenspeler die naast je op de bank zit, waarbij je die overwinning er nog even extra in kan wrijven. Dit zijn een beetje Mario Kart-achtige taferelen, vooral ook door het gebruik van de wapens tijdens de races. Online is het trouwens ook lekker te spelen. De actie is supersnel en het gebruik van de diverse power-ups zorgt voor lekker veel hilariteit.
Oude & vertrouwde gameplay
GRIP is een waanzinnige racegame vol met spektakel en ik ben dan ook behoorlijk positief over het eindproduct. Toch is er een klein stemmetje in mijn achterhoofd dat zegt dat de gameplay ergens een beetje gedateerd aanvoelt. De ontwikkelaars hebben heel duidelijk gemikt op de ‘old-school gameplay’ zoals we die nog kennen van de klassieke Rollcage games. Dat is prima, maar dit jaar hebben we ook games voorbij zien komen die de klassieke gameplay in een nieuw jasje hebben gestoken. Daarbij denk ik bijvoorbeeld aan OnRush, waarbij de snelheid en actie wordt gecombineerd met nieuwe (online) elementen. Het is jammer dat de gameplay van GRIP niet nog wat meer naar 2018 toe is getrokken, maar al met al staat de (ouderwetse) gameplay wel gewoon als een huis overeind.
Conclusie
GRIP: Combat Racing levert misschien niet de meest vernieuwende gameplay, maar wat de game doet is goed uitgevoerd! Er is voldoende uitdaging om het zelfs de meest ervaren Rollcagefans lastig te maken en met de (splitscreen) multiplayer is de game ook lekker lang houdbaar. Alleen al voor die laatste feature kan ik GRIP: Combat Racing aanraden om in huis te halen.
Deze review is geschreven door Kevin Blokland.
Oordeel GRIP (PS4)
- Graphics 70
- Gameplay 85
- Originality 75
- Sound 75
- Replay 90
- Eindcijfer 79