Hoewel je bij Hitman 2 vanaf het moment dat je het spel in je console schuift direct alle levels in één keer op je bord krijgt, zit de episodische structuur van het eerste deel er nog steeds in. Hitman 2 bestaat uit vijf en een half level (vijf grote levels en één kleinere oefenmap) waarin je kunt doen wat je wil. Zolang je uiteindelijk maar, het liefst ongezien, je doelwitten uitschakelt. Een goede keuze die gamers direct voorziet van een volledig product, en waar nog evenveel ‘replay value’ uit te halen valt als het eerste deel. Eigenlijk is Hitman 2 vooral meer van hetzelfde, en dat is zeker niet verkeerd. Hitman (2016) is namelijk een echte topper.
Een gloeilamp in de maneschijn
Voor wie de Hitman reboot niet gespeeld heeft: in deze games ga je op pad als Agent 47, een kale knikker met een kop als een biljartbal die glimt als een gloeilamp in de maneschijn. 47 is een enorm goede huurmoordenaar, maar lijdt aan geheugenverlies waardoor hij niet weet hoe het komt dat hij zo goed is in het uitschakelen van zijn doelwitten. Hoewel het hier gaat om een ‘soft-reboot’, gaat in Hitman en Hitman 2 het verhaal gewoon verder, wat betekent dat we inmiddels al 19 jaar lang het verhaal van onze haarloze vriend volgen. Ook al is het verhaal niet echt om over naar huis te schrijven, is het iets dat de verschillende levels op leuke wijze aan elkaar knoopt. Waar in Hitman dit verhaal nog werd voorzien van erg mooie bewegende tussenfilmpjes, zijn deze in Hitman 2 jammer genoeg vervangen door een soort slideshow met wat animerende elementen in de achtergrond. Het is niet echt een gemis, maar het is goed te zien dat IO Interactive de Square-Enix portemonnee achter zich heeft moeten laten. Gelukkig zien we hier helemaal niets van terug in de spelwerelden zelf.
Wereldreis
Naast het tutorial level in Nieuw-Zeeland reist Agent 47 in Hitman 2 af naar Miami, Colombia, Mumbai, Vermont en één of ander kasteel op een rots in de zee ergens bij Schotland. Een breed scala aan locaties dus waarin je in ieder level stoute mensen van hun leven mag ontdoen. Daarnaast kent het spel één unieke ‘Sniper Assassin’ map, waarin je vanaf een vaste locatie zo secreet mogelijk verschillende targets een kogel door hun eierdop moet jagen. Genoeg te doen dus in Hitman 2. Maar hoe doe je dat dan precies?
Nou beste lezer, dat is eigenlijk heel vanzelfsprekend. Je mag het namelijk helemaal zelf weten. Zo bevat iedere locatie een grote selectie aan vermommingen, wapens, objecten om mee te gooien of te slaan, geheime doorgangen en verhaalsequenties waarmee je de verschillende moorden tot in de kleinste details kunt plannen. Wil jij die irritante multimiljonair in India verkleed als clown z’n kop inslaan met een didgeridoo? Dan kan dat. Het is wel lastig om langs zijn beveiliging te komen, maar als je een echte hitman bent dan lukt dit. En waarschijnlijk zit hier nog een challenge aan verbonden ook. Het is natuurlijk makkelijker om je te verkleden als een van de leden van zijn filmcrew, maar hier krijg je dan ook minder punten voor dan wanneer je het hele level bijvoorbeeld uitspeelt in je strak gesneden tweedelig pak. Nadat je je targets uit hebt geschakeld, is het aan jou om ongezien weg te komen; dit allemaal onder begeleiding van een Avengers-achtige soundtrack. Wat wil je nog meer?
Miljoenen manieren
Om je hiermee op weg te helpen en je een beetje wegwijs te maken, zijn er de zogenaamde Mission Stories. Dit is eigenlijk hetzelfde als de ‘opportunities’ in Hitman (2016). Wanneer je door de straten van de verschillende locaties loopt en luistert naar je omgeving, vang je regelmatig handige informatie op. Zo wordt er bijvoorbeeld een standbeeld onthuld, maar staat ‘ie nog wat los op de voet, of kun je de trofee bij een racewedstrijd insmeren met gif om zo je doelwit te vergiftigen. Die laatste is overigens wel een goed voorbeeld uit het eerste level. Wanneer je namelijk op de gebruikelijke manier voortgang maakt in dat level zal je target geen eerste worden in de race, en dus niet uit de trofee drinken. Om dit voor elkaar te krijgen zul je eerst de racer die eerste wordt uit moeten schakelen, wat echt op ontzettend veel manieren kan. Je kunt hem verkleed als race marshall diskwalificeren tijdens de race, je kunt hem tijdens de race door z’n hoofd schieten met een sniper, je kunt je verkleden als iemand uit z’n pit crew en z’n benzinetank vullen met rotzooi waarna z’n auto ontploft en ga zo maar door. Je kunt het zo gek niet bedenken of het is mogelijk in Hitman 2. En niet eens alle mogelijke manieren om de levels uit te spelen zijn verwerkt in Mission Stories of de vele challenges die het spel kent. Hitman 2 is dus absoluut geen spel waar je alle levels één keer doorloopt en de game vervolgens in de kast of op Marktplaats gooit. Dit kan natuurlijk wel, alleen ben je er dan snel klaar mee. De kracht van de Hitman games zit ‘m in de herhaling.
Op avontuur
Wanneer je voor het eerst de verschillende locaties mag verkennen heb je geen idee waar je naartoe moet, waar alles ligt, wat op welk moment in het level gebeurt, waar je targets langs lopen en noem het maar op. Je moet opgaan in de omgeving en je doelwitten bestuderen, om zo een plan uit te stippelen hoe je ze op de beste of meest creatieve manier ongezien koud kunt maken. Soms is het zelfs mogelijk om meerdere personen tegelijkertijd uit te schakelen of juist dat ze elkaar afmaken. Daarnaast zitten de levels echt vol met geheimen en grappige dingen, die je makkelijk over het hoofd ziet wanneer je niet op onderzoek uitgaat. Voor fans van Hitman (2016) is Hitman 2 een feest van herkenning. Regelmatig wordt er gerefereerd naar een voorval uit het eerdere deel. Zo praten mensen over de locaties, of hoor je de muziek van de modeshow uit het Parijs-level in de verte uit de speakers klinken.
Koffer comeback
Maar wat is er dan precies nieuw in Hitman 2, naast een handvol nieuwe locaties? Eigenlijk niet zo veel, maar wat nieuw is, is wel van belang. Zo introduceert Hitman 2 werkende spiegels, waar de AI je ook echt in kan zien en op reageert. Ook is er dit keer gras waar je je in kunt verstoppen. Erg handig om bewusteloze bewakers of serveersters in te verstoppen. Daarnaast is de AI wat aangescherpt, worden er nu bewakers ingeschakeld wanneer je gespot wordt door een camera en is een deel van de levels wat meer verticaal georiënteerd; wat zorgt voor nieuwe speelstijlen vol alternatieve routes. Als laatste maakt de befaamde koffer, waarin je spullen mee naar binnen kunt smokkelen, zijn comeback. En het beste van dit alles? Eigenaren van Hitman (2016) krijgen gratis toegang tot remastered versies van de levels uit het eerste spel, compleet met deze nieuwe toevoegingen. Ook liggen bepaalde voorwerpen op andere plekken en lopen vijanden soms langs andere paden, dus deze oudere levels kunnen allemaal weer met een frisse blik bespeeld worden. Mocht je Hitman (2016) niet hebben, dan kun je voor de zachte prijs van €20 alle content van dat spel alsnog downloaden in Hitman 2. Iets waar je de speelduur van Hitman 2 meer dan mee verdubbelt.
De toekomst van 47
De toekomst ziet er dus rooskleurig uit voor Hitman-fans. Ontwikkelaar IO Interactive heeft al aangegeven het spel te zullen voorzien van twee nieuwe locaties in de vorm van betaalde DLC, maar daarnaast zal Hitman 2 nog een hele tijd ondersteund worden met gratis content. Zo komt binnenkort het eerste ‘elusive target’ langs; een doelwit waarvoor je slechts één poging mag doen om hem of haar uit te schakelen, en daarna kan dit nooit meer. Daarnaast zullen de huidige levels uitgebreid worden met ‘escalations’; kortere missies waar je tussendoor niet kunt opslaan, is er momenteel een multiplayer modus in beta waarin je het op kunt nemen tegen een vriend of een onbekende om te kijken wie het eerste 5 targets uit weet te schakelen, en kunnen er door fans weer contracts gemaakt en uitgewisseld worden. Met Hitman 2 haal je dus genoeg speelplezier in huis.
Fragiele framerate
Grafisch ziet Hitman 2 er nagenoeg hetzelfde uit als het deel uit 2016. Wij hebben het spel getest op de PS4 Pro, waar de game geniet van een uncapped framerate, wat inhoudt dat het spel te alle tijde probeert om de 60 frames per seconde te halen. Helaas lukt dit echter lang niet altijd. Het is niet heel erg in een traag spel als Hitman, maar fijn aan de ogen is het niet. Het is daarom aan te raden om op de PlayStation de framerate vast te zetten op 30 frames per seconde voor een vloeiende speelervaring. Op de Xbox One X daarentegen houdt het spel veel vaker 60 frames vast, dus mocht je beide consoles hebben staan, ga dan vooral voor de Xbox One X-versie. Op de basisconsoles is het spel prima te spelen met een framerate van 30 frames per seconde.
Hoewel Hitman 2 in de basis dus meer van hetzelfde is, speelt er zich achter de schermen een hoop nieuws af. De nieuwe levels zijn stuk voor stuk fantastisch en een stuk consistenter van kwaliteit dan die uit het vorige deel. Speel je eenmalig door de levels heen, dan ben je in een dag wel klaar met Hitman 2. Maar wanneer je alles wil zien wat het spel te bieden heeft, ben je makkelijk meer dan 100 uur zoet. Hitman 2 is een absolute topper die andere stealth games duidelijk laat zien wie er de baas is.
Conclusie
Hitman 2 is een bloederige verkleedpartij vol verrassingen. Het is alles wat je van een Hitman sequel kunt verwachten: meer levels, meer manieren om je targets uit te schakelen en vooral meer knotsgekke avonturen met Agent 47. Fans van Hitman (2016) mogen dit tweede deel absoluut niet laten liggen, en voor nieuwkomers is er het optionele Legacy pack voor de optimale Hitman-ervaring. Dus trek je clownspak aan en grijp je didgeridoo, want het is tijd om stoute mensen uit te schakelen.
Deze review is geschreven door Gert Jan Naber.
Oordeel Hitman 2 (PS4)
- Graphics 90
- Gameplay 90
- Originality 85
- Sound 90
- Replay 95
- Eindcijfer 90